Shadow0 schreef:mick75 schreef:Wij mensen hebben het vermogen ons in het wezen paard te verdiepen, paarden kunnen zich niet in ons verdiepen. Dus zijn wij altijd schuldig aan elke fout!
Waarom wil je dat zo graag als 'schuld' interpreteren? Wat schiet je daarmee op? Je KUNT iets niet onderkennen voor het zich uit. En het kan zich uiten omdat een paard geen robot is. Daar heb je als mens geen schuld aan. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is de verantwoordelijkheid van de ruiters / eigenaren om er wat mee te doen, maar niet om dat altijd te voorkomen, en waarom zou je? Ik vind dat je door dit soort vreemde absolute stellingen zoveel moois weggooit in het contact met de paarden. Voor mij is het eigene van paarden, dat ze in tegenstelling tot een fiets of auto een eigen karakter hebben nou juist het waardevolle van de omgang met paarden. Waarom zou je dat allemaal ontkennen?
Helemaal mee eens!

Mijn indruk is dat vooral pony's soms best inzicht hebben in dat soort effecten. Ik vind het altijd erg vermakelijk
Maar daar zit heel zeker weten wel een bepaalde opzettelijkheid in. (En dat kan ook best. Paarden zijn geen mensen, maar ze beschikken wel over enige intelligentie en enig inzicht in oorzaak/gevolg, en juist omdat het sociale dieren zijn die in een kudde opereren, hebben ze extra vaardigheden om dat soort sociale dingen uit te spelen.) 

), hoor.