Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:russel schreef:Maar als het paard de zweep ziet of voelt gaat hij liggen, laat hij zich vallen. Dan is het moeilijk om het voorwaarts te houden als hij niet op beenhulpen reageert.
Daarom leer je hem eerst aan de lijn reageren op stemhulp EN moet ze zorgen dat hij de zweep ECHT niet meer over het hoofd kan zien (je moet dus zorgen dat hij echt respect voor de zweep krijgt). De kunst valt of staat dus met doseren en een snelle timing (dus direct naar voren jagen nog voor hij de kans krijgt te gaan liggen). En als hij gaat liggen dan jaag je hem maar weer (met de zweep) overeind... Als je hem een aai over zijn bol gaat geven als hij gaat liggen kom je nergens.... Doe je dat een keer goed zal hij dat heel snel uit zijn hoofd gaan laten hoor!
(nogmaals: gezien het verhaal van TS ga ik er echt vanuit dat het paard niets mankeert en dat dit verkeerd aangeleerd/dominant gedrag is. In dit geval maken zachte heelmeesters stinkende wonden)
dewindhoek schreef:je zegt dat hij geen kissing spines heeft maar wel gevoelig reageerd op de doornuitsteeksels. Hebben jullie al eens gekeken of de band die er overheen loopt niet beschadigd is?
kazary schreef:Het enige waar ik me zo te horen bij aan kan sluiten is het niets doen. Niet luisteren negeren. Of het moet gevaarlijk zijn, dan maar een tik.
Maar eigenlijk niets doen. Naar het bos met een ander en laat maar slenteren. Kijken of hij op den duur het toch leuk vind om wel meer te gaan doen.
jasmijn78 schreef:Een kleuter zet je ook niet met een rekenboek op het schoolplein, en dan maar hopen dat hij rekenen vanzelf gaat leren en leuk vinden.
Juliette86 schreef:Ken jij het paard in kwestie, zo nee waar baseer je deze uitspraak dan op?
kazary schreef:Ik denk dat dit paard met op de juiste timing een tik ook niet uit zijn gedrag gaat komen. Dat zit dieper.
Juliette86 schreef:Hij heeft ons helemaal niet nodig om te leren hoe hij zijn voet moet oppakken en voor zich uit moet zetten.
Juliette86 schreef:Hij moet eerst leren op een normale manier op mensen in zijn omgeving te reageren (ook aan de hand) en niet meteen door te schieten naar zijn freeze/faint response.
jasmijn78 schreef:.....de Timing/dosering is meestal waar het misgaat.....
Citaat:En als het paard leert dat hij bij een juiste reactie beloond wordt, en vervelende beendruk dan ophoud, gaat hij het werk vanzelf weer leuk vinden.
jasmijn78 schreef:Juliette86 schreef:Ken jij het paard in kwestie, zo nee waar baseer je deze uitspraak dan op?
Datzelfde kun je vragen aan Kazary die dit stelde:kazary schreef:Ik denk dat dit paard met op de juiste timing een tik ook niet uit zijn gedrag gaat komen. Dat zit dieper.
Ik ga af op wat TS zelf vertelt...Juliette86 schreef:Hij heeft ons helemaal niet nodig om te leren hoe hij zijn voet moet oppakken en voor zich uit moet zetten.
Als je er lekker naar wil kijken in het weiland heeft hij ons daarvoor inderdaad niet nodig. Wil je er echten OP rijden dan heeft hij ons wel nodig om te leren op commando/op ons initiatief zijn ene voet voor de andere te zetten....Juliette86 schreef:Hij moet eerst leren op een normale manier op mensen in zijn omgeving te reageren (ook aan de hand) en niet meteen door te schieten naar zijn freeze/faint response.
Dat klinkt allemaal leuk, maar niemand van jullie komt met een praktische aanpak. Jullie komen allemaal wel met een uitgebreide psychische/fysieke analyse van het paard, maar NIET hoe je dit nou praktisch op gaat lossen. Volgens mij heeft TS daar weinig aan... Daarom zeg ik: eerst stap 1: op stemhulp leren reageren aan de longeerlijn en dan onder de man. Consequent volhouden, doseren en timen. Heb het in mijn eerdere post al stapsgewijs omschreven.
jasmijn78 schreef:Dat klinkt allemaal leuk, maar niemand van jullie komt met een praktische aanpak. Jullie komen allemaal wel met een uitgebreide psychische/fysieke analyse van het paard, maar NIET hoe je dit nou praktisch op gaat lossen. Volgens mij heeft TS daar weinig aan... Daarom zeg ik: eerst stap 1: op stemhulp leren reageren aan de longeerlijn en dan onder de man. Consequent volhouden, doseren en timen. Heb het in mijn eerdere post al stapsgewijs omschreven.
Kelly_ann schreef:Is ook, heb alleen niet de indruk dat TS een amateur is mb.t. trainen van paarden, dus of de timing en dosering nu ze de plank misslaat vraag ik me af.
Kelly_ann schreef:Klopt, maar dit is denk ik stap 2, stap 1 is hem aan het lopen krijgen, pas dan kan je belonen en er weer hulpen aankoppelen.
jasmijn78 schreef:Daarom zeg ik: eerst stap 1: op stemhulp leren reageren aan de longeerlijn en dan onder de man. Consequent volhouden, doseren en timen.
orienta schreef:Aangezien het paard niet meer zo jong is en al jaren zo doet,werkt longeren en dan maar wachten tot ie wel op de stemhulp gaat reageren ook niet meer.
orienta schreef:Dit paard moet gewoon eerst door middel van grondwerk meer op de persoon gaan focussen.
Juliette86 schreef:jasmijn78 schreef:Dat klinkt allemaal leuk, maar niemand van jullie komt met een praktische aanpak. Jullie komen allemaal wel met een uitgebreide psychische/fysieke analyse van het paard, maar NIET hoe je dit nou praktisch op gaat lossen. Volgens mij heeft TS daar weinig aan... Daarom zeg ik: eerst stap 1: op stemhulp leren reageren aan de longeerlijn en dan onder de man. Consequent volhouden, doseren en timen. Heb het in mijn eerdere post al stapsgewijs omschreven.
Sorry, zie pagina 3. Daar post ik namelijk het volgende:
Ik heb ook zo'n pony gereden voor een fokker. Van nature heel dominant (op het knengerige af) en door onwetenheid van de vorige eigenaar is hier helemaal verkeerd mee omgegaan. Onder het zadel wilde ze helemaal niets, ook niet met een lijn achter haar kont of een zweep erop.
Wat ik toen heb gedaan? ...... helemaal niets! Opgezadeld en erop gaan zitten, alleen zitten. Niets vragen, geen druk zetten. Zij kon rustig 10 minuten stil blijven staan maar ging uit verveling uiteindelijk toch ergens anders kijken. Zodra ze in beweging komt direct de hemel in prijzen, afstappen en stoppen.
Jullie zullen moeten beginnen met dit aan het halstertouw op te pakken. Wat heel erg belangrijk is bij deze paarden is dat ze eigen initiatief gaan tonen en dat je alles wat ze zelf verzinnen beloont. Door druk te geven maak je gebruik van negatieve bekrachtiging en dat werkt bij deze paarden in dit stadium niet. Dan bevestig je hun reden om zich af te sluiten. Ze hebben in het verleden goed geleerd dat mensen altijd druk bleven zettten.
Door niets te vragen en het paard zelf te laten zoeken naar het juiste antwoord worden ze heel gemotiveerd in het zoeken naar die beloning. Of dat nu voer, een aai of stoppen is. Clickertraining en dan met name targettraining zal zeer zeker helpen, omdat je hem dan zonder touw met je mee kan lokken (al dan niet met ruiter erop).
Geef volgens mij dus wel degelijk een plan van aanpak voor stap 1. Zodra je hem eenmaal weer aan het lopen hebt aan de hand en onder het zadel kan je verder met het aanleren van de juiste hulpen.
Alet schreef:En ik houd het bij het idee om het dier totaal ander werk aan te bieden, zoals inspannen voor de sulky. Hij moet geprikkeld worden om zelf te ervaren dat voorwaarts gaan goed en leuk is. Ik denk dat als je dat op de manieren probeert die hij tot nu toe aangeboden heeft gekregen je steeds in hetzelfde cirkeltje rond blijft gaan.
Juliette86 schreef:Wat heel erg belangrijk is bij deze paarden is dat ze eigen initiatief gaan tonen en dat je alles wat ze zelf verzinnen beloont.
Citaat:Ik heb ook met zo'n paard te maken gehad,die heb ik gewoon steeds zonder hoofdstel en dingen in de bak los gezet en gewoon alles uit eigen beweging laten doen, dr naar toe lopen,weglopen en kijken of die volgt.
Sizzle schreef:Citaat:Ik heb ook met zo'n paard te maken gehad,die heb ik gewoon steeds zonder hoofdstel en dingen in de bak los gezet en gewoon alles uit eigen beweging laten doen, dr naar toe lopen,weglopen en kijken of die volgt.
Volgens mij heeft TS aangegeven dat dit paard dan gevaarlijk wordt. Niet echt een oplossing voor dit geval dus.
jasmijn78 schreef:Juliette86 schreef:Wat heel erg belangrijk is bij deze paarden is dat ze eigen initiatief gaan tonen en dat je alles wat ze zelf verzinnen beloont.
Ik geloof niet zo in 'montessori onderwijs' voor paarden... Maar goed. Ik heb mijn visie gegeven. Ik ben niet van de grondwerk/NH/alternatieve aanpak, maar van de traditionele (aan slecht/ongewenst gedrag consequenties verbinden en goed gedrag belonen en ruiter is de leider/initiatief ligt altijd bij de ruiter). Dat moge duidelijk zijn. (voordat we verzanden in de eeuwige discussie tussen NH en 'traditioneel') We kunnen wel met elkaar in discussie gaan, maar ik denk dat TS moet aangeven in welke aanpak zij het meest ziet. Ik ben benieuwd naar de reactie van TS.