Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_TA

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:51

Dank je! De osteopaat komt volgende week, ben benieuwd! Ik hou je wel op de hoogte.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:54

Ben benieuwd wat die persoon zal zeggen, zou eigenlijk alleen maar moio zijn als er een oorzaak wordt gevonden en het opgelost kan worden.. Wie komt er langs?

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:00

Ik hoop ook dat er iets wordt gevonden, das een stuk simpeler dan zijn gedrag corrigeren (en een stuk goedkoper denk ik). Christel Dubbeld komt, uit Zaltbommel.. Was de dichtstbijzijnde die ik zo kon vinden..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:02

ken ik niet, succes ermee!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:03

dank je!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:07

Laat je in ieder geval niet ontmoedigen, moeilijk kan ook hoor.

Als de osteopaat gekomen is en je begint opnieuw met rijden zou ik ook proberen om een goede instructrice/instucteur te vinden die je echt op heel regelmatige basis kan verderhelpen en misschien zelf de eerste tijd wat kan rijden tot z'n streken een beetje over zijn, zo kan jij ook even op adem komen en vertrouwen weer opbouwen ;)

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:23

Ik ben al lang blij dat ik nog een paard heb staan waar ik wel heerlijk relaxed mee kan rijden. Ik denk dat ik, als ik weet met hem kan gaan rijden nadat de osteopaat is geweest, met vrij veel vertrouwen erop stap. Bovendien moet ik dan in het begin toch rustig aan doen, zo vinden we ook weer meer vertrouwen. Bedankt voor je reactie!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:28

Michelle_TA schreef:
Meliciana:Met stilstaan bedoel ik de oefening waarbij een ruiter zijn paard halt laat houden. Weet je wel, bijvoorbeeld voor het groeten als je wedstrijd rijdt met je paard, of halthouden om af te stappen. En het gaat niet om de leeftijd waarop een paard zadelmak gemaakt wordt, maar om de intensiteit en de mate waarin het paard gereden wordt.

Ik had het niet over die oefening? ik dacht dat dat duidelijk was :P . Dus ik snap ook niet vanwaar je het haalt.
En als het niet om de leeftijd gaat, waarom niet zadelmak maken op 2 jaar? Dan zijn ze NOG makkelijker, NOG geestelijk-flexibeler. Ik denk dat het gewoon moeilijk is om even te overwegen dat hij er mentaal nog niet klaar voor kan zijn. En ook lichamelijk niet. Je paard probeert iets te zeggen, probeer te luisteren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:31

Wie zegt dat TS dat wil doen?
en ze haalt er een osteopate bij.. ik snap jouw manier van reageren niet, hoor..

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:29

Brabanderin schreef:
x_Marr,

ik haal er al een osteopaat bij, dat heb ik in een pb besproken met iemand van hier. Maar bedankt dat je me er nog even aan herinnert.

kr0elpkip,
medisch na laten kijken staat dus op de planning, maar door een elastiek loopt ie heen. Bovendien heb ik daarmee het risico dat ie omhoog gaat komen, dat heeft hij ook al in de smiezen.. Hij gaat er meestal vandoor als hij een oefening moet doen die hij niet wil (laatste tijd is dat stilstaan), als hij ergens bang van is en soms gewoon zonder reden. Ik heb niet het idee dat ik te veel van hem vraag als hij stil moet staan.. Bedankt voor het meedenken!

als die het bij bepaalde oefeningen doet denk ik toch dat het iets lichamelijks is, en dan combineerd die het gewoon met iets waar jij van schrikt en waar hij dan niks meer hoeft te doen,

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:55

meliciana schreef:
Michelle_TA schreef:
Meliciana:Met stilstaan bedoel ik de oefening waarbij een ruiter zijn paard halt laat houden. Weet je wel, bijvoorbeeld voor het groeten als je wedstrijd rijdt met je paard, of halthouden om af te stappen. En het gaat niet om de leeftijd waarop een paard zadelmak gemaakt wordt, maar om de intensiteit en de mate waarin het paard gereden wordt.

Ik had het niet over die oefening? ik dacht dat dat duidelijk was :P . Dus ik snap ook niet vanwaar je het haalt.
En als het niet om de leeftijd gaat, waarom niet zadelmak maken op 2 jaar? Dan zijn ze NOG makkelijker, NOG geestelijk-flexibeler. Ik denk dat het gewoon moeilijk is om even te overwegen dat hij er mentaal nog niet klaar voor kan zijn. En ook lichamelijk niet. Je paard probeert iets te zeggen, probeer te luisteren.

Ik heb al eerder gezegd dat hij het de laatste tijd doet als ie stil moet staan van mij. Jij zegt dat ik te veel van hem vraag en hij niet tegen de druk kan. Ik vind stilstaan geen grote druk uitoefenen, dat bedoel ik te zeggen. Ik dacht dat dat duidelijk was. En je laat je een beetje meeslepen wat de leeftijd betreft; natuurlijk moet je er niet te vroeg mee beginnen, maar 2 1/2 - 3 jaar is een acceptabele leeftijd voor een sportpaard om te beginnen, mits het paard al voldoende ontwikkeld is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:04

MT, men kan op basis van wat je hier schrijft toch niet concluderen dat je teveel vraagt?
Dan zou elke ondeugende puber overvraagd zijn, alsof geen enkel paard soms gewoon stout is en uitprobeert.

Koppie op, hoor..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:09

Ach ja, ik dacht ik doe nog een poging ;)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:33

Het lijkt wel of mijn paard hier beschreven wordt..... Kan het daarom niet laten om even te reageren (woon ook in omg Breda, misschien hangt het in de lucht). Mijn paard deed dus precies hetzelfde! Hij is wel wat ouder (9 jaar) en vreselijk dominant. Heb er van ellende een pessoa magic systems watertrens in gehangen want dat niet kunnen sturen en terugnemen vond ik doodeng. Het voordeel van dit bit is dat als ie normaal doet je een dubbelgebroken bitje hebt, zodra tie zijn kaken erop gooit en wegtrekt heeft ie inneens een stang. Icm een krappe martingaal kon ik hem eindelijk sturen en terugnemen om hem vervolgens meteen weer voorwaarts en weer terug te rijden om zo controle te krijgen, maar ook de mogelijkheid om zijn energie kwijt te kunnen. Uiteindelijk toen ie zich gewonnen moest geven besloot hij om dan maar stijlovereind te komen, dan heb je dus niets aan je martingaal en bit, maar doordat ik hem iedere keer ook veel voorwaarts trainde kon ik hem wel in de 6e versnelling de bak rond sturen en dan kan ie gewoonweg niet meer omhoog. Nu loopt ie super en probeert zo nu en dan nog wel eens wat, maar dat is niets vergeleken voorheen.
Ook ik heb hem eerst helemaal na laten kijken en hij had zeker problemen in zijn lijf. Hij is enorm geholpen door Ellen Kral (Visdonk Roosendaal, zo'n 20 min met trailer vanuit Breda) en daarna werd ie steeds beter, maar voelde zich ook steeds beter om zijn kunsten uit te bouwen. Dus daar moest ik wat mee. Met veel professionele begeleiding en doorzettingsvermogen is het (vooralsnog) goed gekomen.
Voor meer info mag je altijd PB-en

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:45

Bedankt voor je reactie! Fijn dat het goed is gekomen, en dat bit klinkt als een goede oplossing. Ik wacht nu eerst af wat de osteopaat zegt, en daarna kijk ik verder..

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:48

Lijkt me idd de juiste keuze. Succes met je paard!! Ben benieuwd of er iets uitkomt.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:52

Michelle_TA schreef:
[Ik heb al eerder gezegd dat hij het de laatste tijd doet als ie stil moet staan van mij. Jij zegt dat ik te veel van hem vraag en hij niet tegen de druk kan. Ik vind stilstaan geen grote druk uitoefenen, dat bedoel ik te zeggen. Ik dacht dat dat duidelijk was. En je laat je een beetje meeslepen wat de leeftijd betreft; natuurlijk moet je er niet te vroeg mee beginnen, maar 2 1/2 - 3 jaar is een acceptabele leeftijd voor een sportpaard om te beginnen, mits het paard al voldoende ontwikkeld is.

ok, ligt het aan mij dan? met stilstaan heb ik toch nooit gezegd dat het die oefening is! met stilstaan bedoel ik: volledig laten rusten, stil staan, op wei zetten, niets meer mee doen voor een paar weken, zijn hoofd laten rusten, leegmaken. ik snap niet waarom je blijft doorgaan op die oefening, want daar heb ik nooit iets van gezegd. En nu verlaagt de leeftijd al naar 2 1/2?
enfin, de osteopaat zal het wel oplossen zeker, wat logisch is voor een paard van 4 jaar en dat toch al voldoende ontwikkeld was voor zijn leeftijd om zadelmak te maken .... :P

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:03

Jij hebt ook nooit iets van die oefening gezegd! Maar omdat jij het had over druk en overvragen, gaf ik aan dat hij het ook doet als hij bijvoorbeeld alleen stil hoeft te staan. Volgens jou is het overvragen en te grote druk, dus vroeg ik hoe jij jouw paard stil laat staan (in de zin van halt laten houden onder het zadel dus), omdat als ik het doe er een te grote druk uitoefen op hem. Want dat was het toch volgens jou? En ja, de meeste sportpaarden worden met 2 1/2 - 3 jaar zadelmak gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan gelijk keihard getraind worden hè.. Is het nu eindelijk duidelijk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:06

MISCOMMUNICATIE :D :D

geen probleem dus :)

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:08

Over miscommunicaties gesproken KiWiKo :P Heb je vandaag nog een nieuwe logé gekregen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:09

nope :)

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:13

Haha oke ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:19

Michelle_TA schreef:
Jij hebt ook nooit iets van die oefening gezegd! Maar omdat jij het had over druk en overvragen, gaf ik aan dat hij het ook doet als hij bijvoorbeeld alleen stil hoeft te staan. Volgens jou is het overvragen en te grote druk, dus vroeg ik hoe jij jouw paard stil laat staan (in de zin van halt laten houden onder het zadel dus), omdat als ik het doe er een te grote druk uitoefen op hem. Want dat was het toch volgens jou? En ja, de meeste sportpaarden worden met 2 1/2 - 3 jaar zadelmak gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan gelijk keihard getraind worden hè.. Is het nu eindelijk duidelijk?

Oh mijn god, je verdraait en keert woorden ongelooflijk. Ik weet zelfs niet hoe je hierbij komt. Ik doe er de moeite niet meer voor hoor. Als je enkel jouw waarheid eruit wilt halen, mij geen probleem :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:21

Moderatoropmerking:
Blijven we een beetje aardig tegen elkaar?

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:22

Ik probeer alleen maar te zeggen dat hij het ook doet bij de simpelste dingen, zoals in dit geval halthouden, en dat het daarom ongegrond is dat ik hem zou overvragen. Maar goed, het is mooi geweest nu met deze discussie, ieder zijn mening :)