Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Michelle_TA schreef:Meliciana:Met stilstaan bedoel ik de oefening waarbij een ruiter zijn paard halt laat houden. Weet je wel, bijvoorbeeld voor het groeten als je wedstrijd rijdt met je paard, of halthouden om af te stappen. En het gaat niet om de leeftijd waarop een paard zadelmak gemaakt wordt, maar om de intensiteit en de mate waarin het paard gereden wordt.
. Dus ik snap ook niet vanwaar je het haalt. Brabanderin schreef:x_Marr,
ik haal er al een osteopaat bij, dat heb ik in een pb besproken met iemand van hier. Maar bedankt dat je me er nog even aan herinnert.
kr0elpkip,
medisch na laten kijken staat dus op de planning, maar door een elastiek loopt ie heen. Bovendien heb ik daarmee het risico dat ie omhoog gaat komen, dat heeft hij ook al in de smiezen.. Hij gaat er meestal vandoor als hij een oefening moet doen die hij niet wil (laatste tijd is dat stilstaan), als hij ergens bang van is en soms gewoon zonder reden. Ik heb niet het idee dat ik te veel van hem vraag als hij stil moet staan.. Bedankt voor het meedenken!
meliciana schreef:Michelle_TA schreef:Meliciana:Met stilstaan bedoel ik de oefening waarbij een ruiter zijn paard halt laat houden. Weet je wel, bijvoorbeeld voor het groeten als je wedstrijd rijdt met je paard, of halthouden om af te stappen. En het gaat niet om de leeftijd waarop een paard zadelmak gemaakt wordt, maar om de intensiteit en de mate waarin het paard gereden wordt.
Ik had het niet over die oefening? ik dacht dat dat duidelijk was. Dus ik snap ook niet vanwaar je het haalt.
En als het niet om de leeftijd gaat, waarom niet zadelmak maken op 2 jaar? Dan zijn ze NOG makkelijker, NOG geestelijk-flexibeler. Ik denk dat het gewoon moeilijk is om even te overwegen dat hij er mentaal nog niet klaar voor kan zijn. En ook lichamelijk niet. Je paard probeert iets te zeggen, probeer te luisteren.
Michelle_TA schreef:[Ik heb al eerder gezegd dat hij het de laatste tijd doet als ie stil moet staan van mij. Jij zegt dat ik te veel van hem vraag en hij niet tegen de druk kan. Ik vind stilstaan geen grote druk uitoefenen, dat bedoel ik te zeggen. Ik dacht dat dat duidelijk was. En je laat je een beetje meeslepen wat de leeftijd betreft; natuurlijk moet je er niet te vroeg mee beginnen, maar 2 1/2 - 3 jaar is een acceptabele leeftijd voor een sportpaard om te beginnen, mits het paard al voldoende ontwikkeld is.
Heb je vandaag nog een nieuwe logé gekregen? Michelle_TA schreef:Jij hebt ook nooit iets van die oefening gezegd! Maar omdat jij het had over druk en overvragen, gaf ik aan dat hij het ook doet als hij bijvoorbeeld alleen stil hoeft te staan. Volgens jou is het overvragen en te grote druk, dus vroeg ik hoe jij jouw paard stil laat staan (in de zin van halt laten houden onder het zadel dus), omdat als ik het doe er een te grote druk uitoefen op hem. Want dat was het toch volgens jou? En ja, de meeste sportpaarden worden met 2 1/2 - 3 jaar zadelmak gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan gelijk keihard getraind worden hè.. Is het nu eindelijk duidelijk?