Slof of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:04

SemdeLorijn schreef:
Ik heb presiec het zelfde probleem als jou :Y) .

En ik rijd ook met slof, nouwja kijk;
Teugel aan de bitringen en dan lang de zijkant aan de singel ;).
En het helpt supper, let er dan wel op dat je het pas strakker zeg als je goed hebt losgereden ;).
En als je het doet moet je dat minimaal zo'n 2 a 3 weken doen anders verleerd ze/hij het weer :).
Succes ! :+ .

je weet toch wel dan een slof ook onderaan de singel vast moet zitten he??(van de singel door de bitringen naar de zijkanten)... Dus niet alleen van het bit naar de singel?..

of bedoel jij bijzetjes?

astridelise

Re: Slof of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:07

Ik weet niet of het al gezegt is, maar misschien zitten er nog wolfskiezen die hem zeer doen.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:00

Nee het zijn zeker geen bijzet teugels, het heeft een andere werking, dezelfde werking als Slof :D .
LadyLynn schreef:
SemdeLorijn schreef:
Ik heb presiec het zelfde probleem als jou :Y) .

En ik rijd ook met slof, nouwja kijk;
Teugel aan de bitringen en dan lang de zijkant aan de singel ;).
En het helpt supper, let er dan wel op dat je het pas strakker zeg als je goed hebt losgereden ;).
En als je het doet moet je dat minimaal zo'n 2 a 3 weken doen anders verleerd ze/hij het weer :).
Succes ! :+ .

je weet toch wel dan een slof ook onderaan de singel vast moet zitten he??(van de singel door de bitringen naar de zijkanten)... Dus niet alleen van het bit naar de singel?..

of bedoel jij bijzetjes?

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:40

Een slof kan handig zijn...
maar er tevaak mee rijden is ECHT NIET goed !
als je bijv elke dag met slof rijd raakt je paard daaraan gewend om met een slof te lopen en loopt zich eigenlijk vast in een houdinkje
zodra je zonder slof gaat rijden is het feest begonnen en steekt je paard vrolijk ze hoofd in de lucht en beleefd de tijd van ze leven :j
en dan weet jij niet meer wat je moet doen omdat je gewend bent om die hulpteugel erbij te hebben....
geen aanrader dus :)
tenzij je hem gewoon verantwoord gebruikt natuurlijk :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:04

ZaraTess schreef:
suleilitha schreef:
Afbeelding
Notenkrakereffect bij een enkelgebroken trensje, kun je je hierbij voorstellen dat een paard het hoofd in de hoogte doet om de druk van de punt die zich vormt, te ontwijken?

Sulileitha ik vraag me af of dit plaatje wel klopt. Nadat ik het las in dit topic ben ik nogal geschrokken en heb ik meteen een dubbelgebroken watertrens aangeschaft. Nu bedenk ik me dat volgens mij wanneer het hoofd van het paard naar beneden gaat door de draaibare ronde ringen het bit ook mee naar beneden schuift (kantelt) wanneer de punt in het gehemelte prikt (door de tegendruk zeg maar). De punt zou dan dus naar voren komen te liggen richting uitgang van de mond. Ik heb het een soort van getest door het bit in het hoofdstel op spanning vast te laten houden en dan met een hand boven het bit en een hand onder het bit de paardenmond nagedaan. Wanneer ik de handen dan kantel kantelt het bit mee doordat er druk op komt te staan. Ik weet het is een onderzoekje van niks maar zou het in de paardenmond ook niet zo werken? Zeker bij een watertrens omdat de trens dan vrij kan draaien in de ringen. Denk bijvoorbeeld aan de punt van de trens die naar beneden glijdt wanneer je bijvoorbeeld het hoofdstel alleen maar vasthoudt.

Ja, dit plaatje van Sul klopt :D
Bij een simpel enkel gebroken bit zal de punt altijd in het verlengde van de teugel liggen als deze inwerkt.

Doet het paard het hoofd omhoog, steekt de 'punt' verder naar voren.. hierdoor prikt deze minder.
Dit is de voornaamste reden dat het paard zijn hoofd omhog doet, de punt prikt dan minder..
Doet het paard het hoofd naar beneden, steekt de punt haakser in het gehemelte.. wat dus pijnlijker is bij inwerking..

Daarom raad ik ook iedereen aan een dubbelgebroken bitje te gebruiken ipv enkel gebroken, die óók nog eens niet te dik is.. een dik bit vraagt ook de nodige ruimte die er vaak niet is..

Ben benieuwd naar de resultaten van de TS :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:14

dat plaatje kan kloppen idd. Maar een dubbelgrboken bitjes zijn echt niet vriendelijker, die hebben dat puntdruk aan de zijkanten en drukken op de lagen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:16

Cinnepin schreef:
dat plaatje kan kloppen idd. Maar een dubbelgrboken bitjes zijn echt niet vriendelijker, die hebben dat puntdruk aan de zijkanten en drukken op de lagen.

Maar die druk is dan zowiezo verdeeld over 2 'punten' en bovendien is de hoek dan kleiner..

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:37

Bij dat plaatje is het bit ook zo enzo veel te groot ;)

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:40

Ik zeg probeer eens een martingaal, en rij hem/ haar goed voorwaards, beetje spelen op de teugel en dan zal het paard vrijwilllig naar beneden gaan lopen, maar dan moet je hem wel goed aan het been hebben en goed laten lopen. Maar zoals ik al meerder heb zien zeggen is inderdaad het bit misschien niet zo prettig in zn mond ;) succes!

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:28

Ik zou eens een gogue gebruiken, zeker geen slof of je moet er heel goed meer kunnen rijden.
Gr. Jo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:14

Over bitten, een dubbelgebroken bit drukt niet meer of minder op de lagen dan een ander bit. Groot voordeel is dat het niet prikt in het gehemelte en wat hier puntdruk wordt genoemd aan de zijkanten, is een fabel. Waarschijnlijk ontstaan uit onkunde...
Met correct slofgebruik kun je vaak een hoop oplossen en ik denk dat ook Sieppus wel weet dat een slof geen permanent hulpmiddel is maar even tijdelijk een extra steuntje.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:33

Ik heb het hele topic even vluchtig door gelezen (het kan zijn dat ik erover heen heb gelkezen, zag wel de opmerking hierboven) maar is het geen idee omn de tandarts eens langs te laten komen??? 4 jaar is natuurlijk wel een leeftijd dat er nog steeds veel veranderd in z'n mond. Miscchien heeft hij/zij wel last van doppen/wolfstanden enz. Voordat je er van alles aangaat hangen (en ik ben absoluut niet iemand die tegen een slof is want bij GOED gebruik kan je paard er ook losser van worden) zou ik eerst hier eens na laten kijken.
Verder wil ik je er veel succes mee wensen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:59

Ik las dat je ergens zei van NH is geen optie. Maar bitloos rijden is niet meteen alleen maar NH hoor :+ Maar wellicht wel een optie om eens uit te proberen? Niet voor 1 keer een halfuurtje maar gewoon voor een tijdje? Proberen kan geen kwaad toch? Werkt het niet kun je dan toch nog wat anders proberen? Maar wellicht (als ik het zo lees) is bitloos best een optie :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:45

Mijn haflinger heeft op dr 5e erg last van dr mond gekregen door een hangend rooster, ze was wat aan de late kant volgens de DA, vaak zie je dit bij 4 jarige zoals de jouwe.
Maar het kunnen ..tig andere zijn natuurlijk, ik zou zeker de mond eens goedna laten kijken het ontzettend vervelend voor je paard als jij van alles gaat proberen met bitten/hulpteugels terwijl hij ergens last van heeft.

Ik heb mijn haflinger toen tijdelijk bitloos gereden en nu rijd ik met een myler bit, die niet scharen...dus geen knellingen in de mond (hoeken) zoals op het eerder getoonde plaatje, niet zozeer vanwege haar hangend rooster maar meer omdat ik dat veel paardvriendelijker vind.