shetlander hengst inrijden, met of zonder sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:29

Boya schreef:
Dit is het 2e topic over de shetlandhengstEN inrijden. In het andere topic heb je ze nog niet eens gezien. Beetje rare vraag dus. Vind het pennygehalte er echt vanaf druipen. Wordt volwassen en ik hoop dat de eigenaar van de shetlanders op tijd wakker worden. Lopen er straks weer een aantal verziekte shetlanders rond.

Heb je zelf enig idee waar sporen toe dienen???????

ja, om je hulpen de verduidelijken, of om te zorgen dat je je hulpen verfijnd, je kunt er dan hoge dressuur oefeningen mee doen.

xJakoline

Re: shetlander hengst inrijden, met of zonder sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:30

maar daarom wil je dus met sporen inrijden?

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:31

MLEENESS schreef:
Als hij achteruit gaat moet je maar die hele lange scherpe wielspoortjes nemen en dan een flinke ros verkopen.. dan loopt hij echt wel door, en als je hem aan de teugel wilt ga je heel hard links en rechts trekken :)
En gebruik ook maar gelijk een lange zweep en een slofteugel dan kom je echt in het Z! :j
Hoop dat je wat aan me tips heb! :D

is dit een grap?

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:32

maaikelhorse schreef:
MLEENESS schreef:
Als hij achteruit gaat moet je maar die hele lange scherpe wielspoortjes nemen en dan een flinke ros verkopen.. dan loopt hij echt wel door, en als je hem aan de teugel wilt ga je heel hard links en rechts trekken :)
En gebruik ook maar gelijk een lange zweep en een slofteugel dan kom je echt in het Z! :j
Hoop dat je wat aan me tips heb! :D

is dit een grap?

Dat je dat nog moet vragen..
Alleen daaruit blijkt al dat je verstand t.o.v. paarden niet helemaal oke is..

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:33

idonea schreef:
zonder sporen! Anders zul je het beestje nooit meer normaal kunnen rijden.

Als ze niet voorwaarts zijn dan moet je ze dat eerst aan de longe leren. Als ze steeds achteruit gaan dan zou ik er instructie bij zoeken want dan is er iets dat je niet goed doet en dat iets kan een heleboel zijn. Zelfs als het uit opstandigheid komt dan moet je daar op een bepaalde manier mee omgaan (niet gewoon maar slaan met een zweep of schoppen ofzo en al helemaal niet je geduld verliezen, dat zoiezo nooit) en dan heb je dus iemand nodig die kan kijken waar het mis gaat en je op dat moment instructies kan geven. Shetlanders zijn vaak vervelend om te rijden (let's face it, ze hebben een bepaalde reputatie) en daarom is het aanleren van rijden een heel belangrijke serieuze stap die je niet mag onderschatten. In principe moet je ze gewoon behandelen alsof het grotere paarden zijn. Consequent behandelen en je hebt er gewoon een bepaalde rijvaardigheid en kennis voor nodig. Inrijden dat doe je niet zomaar effe.

oke

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:33

idd als je dat al niet weet en je wilt een pony inrijden dan ben je echt achterlijk!
sorry ik liet me even gaan maar ik meen het wel ;)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:33

Mleenness, jij rijdt paarden naar mijn hart *\o/*

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:34

Nooit handig om een pony in te rijden met sporen, en onder inrijden versta je toch niet gewoon erop gaan zitten en maar schoppen tegen die pony?
Eerst voorbereiden, rustig bitje in en LONGEREN! Als jij voor het eerst gaan lopen slaan je ouders je ook niet vooruit toch?

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:35

Ik hoop echt dat je iets doet met de tips die hier worden gegeven, en dat je hulp vraag tvan een deskundig iemand. Anders gaat het denk ik mis, en dat gun ik je paardje niet...

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:36

maaikelhorse schreef:
xJakoline schreef:
ik vraag me eigenlijk wel af of dat je wel ervaring hebt met inrijden,
aangezien ik dit topic van je zag;
[RT-P] shetlander hengst inrijden.
|(

ja, ik heb al eerder een shetlander merrie ingereden, dat was met ervaring, daar zijn we heel ver gekomen, ze liep bij de eerste keer dat ik er op reed al een beetje aan de teugel. daarna werd het steeds beter

waarom vroeg je dan hoe je een pony moet inrijden als je dat al eerder hebt gedaan? ;O
En heb je die merrie ook met sporen in gereden? En de eerste keer is het echt niet belangrijk als die pony de eerste keer aan de teugel loopt! :?[/quote]
die is niet met sporen ingereden, en aan de teugel lopen deed ze zelf

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:38

Heb je überhaupt ervaring met sporen? Nooit zomaar met sporen op een pony stappen! En meestal hebben mensen pas genoeg ervaring op hun 14/15e, en dan nog zou ik een pony niet alleen gaan inrijden als je zo oud bent.
Ben je zo oud dat je zelf een pony kan beleren ben je vaak te zwaar voor een Shetlander!
Mensen van een jaar of 11/12 vind ik vaak (gemiddeld!) al te groot voor een Shet!

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:39

xJakoline schreef:
maaikelhorse schreef:
ja, ik heb al eerder een shetlander merrie ingereden, dat was met ervaring, daar zijn we heel ver gekomen, ze liep bij de eerste keer dat ik er op reed al een beetje aan de teugel. daarna werd het steeds beter

waarom vroeg je dan hoe je een pony moet inrijden als je dat al eerder hebt gedaan? ;O
En heb je die merrie ook met sporen in gereden? En de eerste keer is het echt niet belangrijk als die pony de eerste keer aan de teugel loopt! :?

Een paard kan nooooooooooit de 1e keer al een beetje aan de teugel lopen.
Enig idee wanneer een paard aan de teugel loopt?
Oh mehn.....wat word ik toch eindeloos moe van dit soort zinloze stompzinnige topics van penny's die stoer denken te zijn >;) :7 :O :n[/quote]
ik weet echt wel waar ik over praat, en ik heb besloten om niet met sporen te gaan rijden, ik ga er niet vaak meer heen omdat het 9 km. fietsen is, een vriendin gaat er heen: chanineX en die vriendin van haar. ik heb nu een andere verzorgpony, daar krijg ik regelmatig tips met rijden, en die weten echt wel waar ze over praten

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:39

xJakoline schreef:
maar daarom wil je dus met sporen inrijden?

nee, dat zeg ik net :P ik ga dat neit doen.

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:40

Love_Sanne schreef:
Heb je überhaupt ervaring met sporen? Nooit zomaar met sporen op een pony stappen! En meestal hebben mensen pas genoeg ervaring op hun 14/15e, en dan nog zou ik een pony niet alleen gaan inrijden als je zo oud bent.
Ben je zo oud dat je zelf een pony kan beleren ben je vaak te zwaar voor een Shetlander!
Mensen van een jaar of 11/12 vind ik vaak (gemiddeld!) al te groot voor een Shet!

dat mag je vinden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:40

Love_Sanne schreef:

Dit vind ik nogal een uitspraak :\

Als je vindt dat wij niet weten waar wij over praten moet je ook geen topic voor advies openen, en zeker niet dit type topic.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:41

maaikelhorse schreef:
Ik heb al eerder een shetlander merrie ingereden, dat was met ervaring, daar zijn we heel ver gekomen, ze liep bij de eerste keer dat ik er op reed al een beetje aan de teugel. daarna werd het steeds beter

En heb je die merrie ook met sporen in gereden? En de eerste keer is het echt niet belangrijk als die pony de eerste keer aan de teugel loopt! :?[/quote]
die is niet met sporen ingereden, en aan de teugel lopen deed ze zelf[/quote]

Een pony moet eerst alle andere dingen leren! De 'neppe' krul in de nek is vaak niet gezond! Jij denkt misschien wel, oh, wat mooi, zo'n krul in z'n nekkie! Maar als ie z'n rugspieren overdreven aanspant, z'n achterbenen niet gebruikt die ergens achter het lijf zwabberen en je hebt er helemaal geen ervaring mee en je blijft maar doorvragen totdat die lieve pony met z'n neus tussen z'n benen loopt, DAT IS ECHT NIET GEZOND! En al helemaal niet voor een jonge pony, hij moet eerst leren op z'n eigen benen te lopen en vooral z'n achterbenen te gebruiken!

Ik hoop dat je er wat mee doet, als je er de eerste keer op hebt gezeten plaats je maar wat foto's ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:41

Oohh dus je gaat meteen hoge oefeningen rijden?

Logies dat ie 'aan de teugel' loopt , die zoeken gelijk je hand op. Maar dat is niet aan de teugel in zngeheel hoor
Verdiep je er maar eens in voor je een paard goed in wil rijden

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:42

daniella74 schreef:
Love_Sanne schreef:

Als je vindt dat wij niet weten waar wij over praten moet je ook geen topic voor advies openen, en zeker niet dit type topic.

Nou, ik zie niet iemand van 10 een pony zo beleren dat ie later zonder problemen en met plezier z'n ruitertjes ronddraagt, en dat is toch de bedoeling?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:44

Door wie wou je shetjes dan laten inrijden? Door Anky of Sjef zelf?

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:47

Love_Sanne schreef:
maaikelhorse schreef:
Ik heb al eerder een shetlander merrie ingereden, dat was met ervaring, daar zijn we heel ver gekomen, ze liep bij de eerste keer dat ik er op reed al een beetje aan de teugel. daarna werd het steeds beter

En heb je die merrie ook met sporen in gereden? En de eerste keer is het echt niet belangrijk als die pony de eerste keer aan de teugel loopt! :?

die is niet met sporen ingereden, en aan de teugel lopen deed ze zelf[/quote]

Een pony moet eerst alle andere dingen leren! De 'neppe' krul in de nek is vaak niet gezond! Jij denkt misschien wel, oh, wat mooi, zo'n krul in z'n nekkie! Maar als ie z'n rugspieren overdreven aanspant, z'n achterbenen niet gebruikt die ergens achter het lijf zwabberen en je hebt er helemaal geen ervaring mee en je blijft maar doorvragen totdat die lieve pony met z'n neus tussen z'n benen loopt, DAT IS ECHT NIET GEZOND! En al helemaal niet voor een jonge pony, hij moet eerst leren op z'n eigen benen te lopen en vooral z'n achterbenen te gebruiken!

Ik hoop dat je er wat mee doet, als je er de eerste keer op hebt gezeten plaats je maar wat foto's ;)[/quote]
daar kreeg ik ook altijd begeleiding van iemand die 22 is, melanie, die heeft veel verstand van paarden.

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:47

suus_ schreef:
Oohh dus je gaat meteen hoge oefeningen rijden?

Logies dat ie 'aan de teugel' loopt , die zoeken gelijk je hand op. Maar dat is niet aan de teugel in zngeheel hoor
Verdiep je er maar eens in voor je een paard goed in wil rijden

waar slaat dit op?

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:48

daniella74 schreef:
Door wie wou je shetjes dan laten inrijden? Door Anky of Sjef zelf?

gaat het?

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:48

daniella74 schreef:
Love_Sanne schreef:

Nou, ik zie niet iemand van 10 een pony zo beleren dat ie later zonder problemen en met plezier z'n ruitertjes ronddraagt, en dat is toch de bedoeling?[/quote]
ik ben 12

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:48

Oh...als je dat nou eerder had gezegd was hier niet een hele onzinnige discussie geweest :P
Vraag het dan aan die Melanie? Die weet het vast wel!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:49

Ja, als je Mellanie heet en 22 jaar bent heb je automatisch heel veel verstand van paarden :+

Met mij gaat het prima.