Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:50

Casca schreef:
Zo een heb ik ook. Het een keer flink doorpakken van een tijdje geleden (wel door een andere amazone) heeft bij mij wel flink geholpen! Hij heeft het daarna bij mij nog 1x geprobeerd, ik hem 1 tik hoeven geven en een schreeuw, en toen was het weer even klaar.

Het is iig goed dat je die band om de hals doet, dan heb je minder kans dat je je per ongeluk een keer corrigeert aan de teugels als je je evenwicht kwijt bent.

Als mijn paard vervelend is heb ik liever de beugels altijd wat korter en staan in de beugels, hierdoor kun je de klappen opvangen door te veren in je knieën en enkels (hij steigert en springt dan met 4 benen de lucht in, dat een aantal keren achter elkaar als hij geen zin heeft in zn werk). Dan goed met je knieën aan het zadel en vasthouden, Zodra de pootjes weer aan de grond zijn, weer een flinke mep. Als ze in beweging komen doorgaan tot ze keihard galoppeerd. (Zo werd het bij mijn paard aangepakt.) Het beste kun je zoiets doen op een heel groot veld. Hierbij heb je echt de mogelijkheid je paard heel goed voowaards te laten galopperen. Wanneer ze daadwerkelijk voorwaards is belonen en ontspannen!

Erg moeilijk dit soort paarden, misschien doe je er ook wel goed aan om die ervaren ruiter het eerst een keer te laten aanpakken, dan weet het paard de consequenties van dit staken. Wanneer jij er dan weer opgaat hoef je waarschijnlijk in mindere mate te corrigeren.

Succes!

Maar als je paard bij andere (goede) ruiter hetzelfde gedrag vertoont zou je toch juist eerder aan een gezondheidsprobleem denken??
Vind dit dan geen vergelijkbare situatie eigenlijk.

Charaz

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:54

Mijn merrie heeft dit ook (wel in mindere mate hoor), die is een enorme draak, probleem is absoluut niet medisch bij mij.
Als ik zonder zweepje rijd gaat ze als ze daar zin in heeft gewoon stil staan, heb haar vandaag met veel moeite erdoorheen gereden en na 5x en een paar keer steigeren was het klaar.

Heb mn eigen glazen ingegooid door dit jaren goed te vinden en er maar een zweepje bij te pakken, mag nu dus mn eigen fout gaan goed rijden haha.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:55

Tja , zoals je het beschrijft klinkt het niet echt geloofwaardig.
Ik durf zelf echt ook wel eens , iets harder uit de hoek komen, en soms is dat idd ook wel eens nodig, maar zoals jij het aangeeft klinkt het uit onmacht, klinkt eigenlijk gewoon dom.
Je kan een paard zover krijgen dat je hem lichamelijk en geestelijk breekt, maar of je daar dan uiteindelijk beter mee bent weet ik niet zo heel zeker, dan heb je ook niet echt meer een paard.
Een paard train je niet enkel met de zweep, het verstand moet er toch ook bij zijn en dat hoor ik niet in jouw verhaal.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:59

aeolusnr1 schreef:
Tja , zoals je het beschrijft klinkt het niet echt geloofwaardig.
Ik durf zelf echt ook wel eens , iets harder uit de hoek komen, en soms is dat idd ook wel eens nodig, maar zoals jij het aangeeft klinkt het uit onmacht, klinkt eigenlijk gewoon dom.
Je kan een paard zover krijgen dat je hem lichamelijk en geestelijk breekt, maar of je daar dan uiteindelijk beter mee bent weet ik niet zo heel zeker, dan heb je ook niet echt meer een paard.
Een paard train je niet enkel met de zweep, het verstand moet er toch ook bij zijn en dat hoor ik niet in jouw verhaal.

Heb je het laatste verhaal van de TS ook gelezen? Dat vind ik toch redelijk verstandig overkomen.
Ze heeft alle mogelijke opties bekeken en uitgesloten.

Klinkt best verstandig imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:15

Uhmmmm wat zal ik eens zeggen }:0
Als jij vind dat je merrie het nodig heeft, dan moet je het gewoon doen.
Jij kent je paard als de beste. En de andere hier van Bokt niet.
Ik rij ook op een draak van een paard :Y) En die heeft het soms ook nodig.
Maar ik gebruik geen spoor en geen zweep. Ik gebruik alleen in noodzaak het achterste van mijn teugels.
Dus gewoon doen wat jij denkt wat het beste is:P

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:28

Ik heb zelf ook met mijn paardje meegemaakt dat ze van 1 op de andere dag ineens totaal omsloeg.
Helemaal neurotisch was ze, niet luisteren, alleen maar racen, continu schrikken, stijfheid..

Ik had haar verhuisd in november naar een andere stal.
Dit gedrag kwam zo ineens opzetten half november!
Achteraf gezien bleek dit alles te komen doordat het beestje zich helemaal niet thuis voelde op haar nieuwe plek.
Sta nu sinds 2 maanden op een andere stal en het begint nu pas na 2 maanden weer een beetje lekker te gaan.
Ze is niet meer zo dribbelig en tegenstrijdig…

Het hoeft dus niks medisch (lichamelijks) te zijn maar het kan dus ook iets geestelijks zijn.
Een paard is ook een individu met een eigen willetje en denkwijze

Ikzelf zou in jouw geval dus niet naar de ‘harde hand’ grijpen maar verder kijken dan dat. ;)
Succes!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:49

Blunneke, mijn paard staat al twee jaar op dezelfde stal en heeft het daar prima naar haar zin. Ze gaat lekker op de wei ( in de winter als het land het toestaat, regels van stal), komt er elke dag uit, is altijd vrolijk en nieuwsgierig, staat in een stal met uitloop(je), heeft contact met andere paarden. Maar belangrijker is dat ze eerst 15 minuten loopt te draken om vervolgens wél te willen lopen en ik alles met haar kan doen. Ik zou ook kunnen accepteren dat ik 'gewoon' altijd 15 minuten nodig heb om haar behoorlijk aan te laten draven, maar dit vind ik dus niet normaal en zie ik als ongehoorzaamheid om onder het werk uit te komen. Ik grijp ook niet zomaar naar de harde hand en ga nu ook eerst nog aan de slag met de tips die ik voorbij heb zien komen waarbij "de mep" nog even uitgesteld kan worden.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:54

Ja inderdaad, na 2 jaar zal het dan wel niet meer aan de locatie liggen.. :D
Hmmmm tja dan weet ik het ook zo effe niet.
Hopelijk kom je er met de andere tips uit ja

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:05

't is moeilijk te beoordelen of jou merrie zich verzet uit "onwil" of dat er iets mis is. Kijk eerst eens of ze het bij iemand anders ook doet. En probeer met een los teugeltje te beginnen. Mijn merrie heeft het 1x bij m'n instructrice gedaan. Na het halthouden vertikken om nog 1pas voorwaarts te zetten. Hoofd hoog en bij een klap van de zweep achteruit springen. In mijn ogen lag het aan haar, want het paard heeft het bij mij nog nooit gedaan. Als ik teveel druk op m'n teugels zet, wil ze wel eens "hardhorend" reageren, maar dan is de druk verminderen en eens roepen voldoende om haar terug te doen luisteren.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:09

Ik denk ook dat het gewoon dominant gedrag is, tja hoe dan ook ze moet aangepakt worden, ik herken het gedrag van mijn eigen Wpner, meneer kreeg een nieuwe buurvrouw en wilde niet meer alleen van stal af.
Ik ben wel eens huilend afgestapt in het bos en heb hem echt de ......... gemept.
Daarna nooit meer problemen gehad, in het bos was het zo extreem dat we bijna steigerend achterover vielen.
Ik ben echt niet van slaan, rijdt ook altijd zonder zweep maar soms kun je ze wel vermoorden.

Hier op stal met moeilijke paarden die ik rijdt wanneer ze weer een bui hebben (jonge sportpaarden) dan stap ik af gaat er een meer ervaren en vooral moediger ruiter op, worden ze aangepakt, 4 benen de lucht in maar uiteeindelijk gevenze toe, als ik dan opstap geen centje pijn meer, het is vaak toch een kwestie van overwicht.

Nogmaals ik houdt echt niet van slaan maar en meschien kan het op een andere manier ik weet het niet maar vergis je niet in de natuur (ja ja ik weet het we leven niet in de natuur) zijn er ook rangordes dus paard moet zijn plaats weten, zelfs met natural horsemanship gaat het over rangordes.

Succes alleen 1 ding als je gaat meppen doe het niet uit boosheid of frustratie zoals ik toen maar omdat je je paard iets duidelijk wilt maken.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:13

Misschien kun je een keer proberen om iemand anders op te laten rijden?

en of je merrie dit ook bij een ander persoon doet.

Is er wel een goeie klik tussen jullie?
Een flink pak slaag zal weinig zin hebben, misschien werkt het maar enkele minuten of 1 dag als je gaat rijden en haar "een flink pak slaag" geeft.
Of jij moet het al fijn vinden om elke keer je merrie "een flink pak slaag" te geven.

Bij longeren doet ze dit niet, maar met jou er op wel.
Ik zal toch echt eens gaan testen of ze dit bij meer mensen gaat doen.
Het ligt niet altijd aan een paard!

En als ik in je profiel kijk naar de foto's.
als dit de merrie is waar je het over hebt..
Dan is ze wel heeeeel erg achteruit gegaan

Als ze niet normaal draven/galloperen etc. wil dan rij je geen wedstrijden lijkt mij? :?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:21

Marisjuuuuuh, lees anders eerst het héle topic even door, óók de reactie van TS na het slotje :j

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:24

Ik zou er goed over nadenken, of je het wel gaat doen. want er zijn weinig, echt weinig ruiters, die een paard goed kunnen straffen.. Zodat ze de straf ook associeren met t gedrag dat ze gedaan hebben...
Zal ik wel iedereen over mij heen krijgen met: ik kan wel een paard straffen..

Dat neem ik maar voor lief :D

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:25

Marisjuuuuuuh, misschien is het handig dat je het hele topic doorleest voordat je een reactie plaatst.

@TS, luister naar je gevoel. Zorg dat je niet alleen in de bak bent als je bang bent voor een heftige reactie, al denk ik na het lezen je tweede post dat de reactie wel mee zal vallen.

Succes.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:26

Pollux schreef:
Hallo bokkers,

Tjonge wat een hoop reacties (positief en vooral ook negatief) op mijn vraag.

Allereerst moet mij van het hart dat ik begrip heb voor diegenen die van mening zijn dat mijn openingsverhaal grof overkomt. Dit is echter helemaal niet de bedoeling geweest, maar zie nu ook dat de woorden ongelukkig gekozen zijn en de tekst niet volledig is. Hierdoor heb ik een totaal verkeerd beeld geschetst van hoe ik met mijn paard omga. Het is zeker niet de bedoeling geweest om een rel te veroorzaken, maar goed misschien ben ik hierin naïef geweest.

Aan al diegenen die beweren dat ik niet capabel ben voor mijn paard, dat ik haar respect vanaf de grond moet verdienen, dat ik het rijtechnisch niet kan oplossen dus haar maar in elkaar mep, dat het aan mij ligt, dat ze in mijn profiel zo een lief en meewerkend paard zien en dat het dus wel mee zal vallen, dat ze medisch iets mankeert: ik begrijp dat jullie zo reageren, maar hier mijn reactie:

Op het gevaar af arrogant genoemd te worden: ik ben zeker capabel genoeg voor dit paard, ik vind haar karakter heerlijk en kan prima met haar overweg. Zoals velen van jullie blijkbaar hebben gezien in mijn profiel: ik kan heerlijk met haar werken en ze loopt prima. Ook nu, want uiteindelijk krijg ik haar op een vriendelijke maar moeizame manier wel aan het lopen waarbij ze gewoon ontspannen nageeflijk over de rug loopt en zich heel fijn laat rijden. Alleen het duurt véél te lang voor ik dit bereik en ik vind dat ze meteen en normaal moet reageren wanneer ik haar simpel wil laten aandraven. Echter, ik heb dit probleem inderdaad uit de hand laten lopen omdat ik eerst wilde uitsluiten dat ze geen pijn of anderszins ongemak had. Het zadel uit mijn profiel heeft ze al een tijd niet meer en het nieuwe zadel ligt gewoon zonder bontje perfect op haar rug en nogmaals, dit is gecheckt en bevestigd door een gerenommeerd zadelmaker.

Ik merk dat veel mensen mijn verhaal niet echt goed hebben gelezen, want ik heb het respect van mijn paard echt wel verdiend. Voor diegenen die Parelli aanhalen: dit doe ik dus al met haar.

Ik ben de eerste die roept dat wanneer er iets niet goed gaat met het rijden je eerst kritisch naar jezelf moet kijken. En reken maar dat ik dit uitvoerig gedaan heb! Samen met mijn instructrice! Conclusie is dat ik haar niet in de wegzit, ik haar al scherp aan mijn been heb in stap en haar dus niets in de weg zit om normaal aan te kunnen draven. Wanneer ze staakt kijkt ze niet angstig of gepijnigd, steunt en kreunt niet en loopt met het grootste gemak achteruit. Dit is volgens ons flauwekul van het paard en niet meer dan dat. Met mijn manier van losrijden kun je het eens of oneens zijn. Losstappen is altijd hetzelfde: lange teugel, wél nageeflijk (dit gaat zonder problemen!) en daarbij figuren, tempowisselingen en nu ook wat wijken om haar goed aan mijn been te krijgen. Lijkt mij een gangbare manier. Op deze manier zou ik ook willen losdraven, maar dat kan nu dus niet.
Mijn paard is heel fijn om te rijden, maar inderdaad niet makkelijk. Ze doet het werk wat ik van haar vraag met twee hoeven in haar neus. Daarom moet je bij haar heel alert zijn dat je haar geestelijk blijft uitdagen met het werk, anders gaat ze zelf dingen verzinnen. Beschreven probleem is langzaam ontstaan (dus niet ineens) en ik ben de eerste die toegeeft dat ik hier niet adequaat op heb gereageerd omdat ik bang was dat ze pijn had. Nu dit dus allemaal uitgesloten is, en hiermee bedoel ik dus ECHT uitgesloten, weet ik dat ze me in de maling neemt. Er heeft een andere (goede) ruiter op gezeten en daar deed ze het niet. Dit is dus een dominantiekwestie van mijn paard naar mij toe omdat ik het niet vanaf het begin de kop in heb gedrukt en mijn paard heeft het nu dus helemaal uitgevonden.

Verder wil ik HEEL duidelijk maken dat ik mijn paard, mijn hartediefje poppedopje waar ik vreselijk veel van houd, echt niet in elkaar ga slaan. Ik heb het hier over een duidelijke en goed getimede harde tik op het moment dat ze mijn been negeert en stil gaat staan en waar ze wél van onder de indruk is. Aangezien ik dénk dat ze hier met een beste bok op zal reageren, vraag ik dus tips over hoe ik mij hier het beste op voor kan bereiden. Uiteraard ga ik dit niet op eigen houtje doen en de verschillende tips over iemand in de bak die haar met een longeer zweep opjaagt, ga ik zeker eerst uitproberen. Ik hoop van harte dat dit al genoeg is want liever geef ik dat ‘pak rammel’ niet! Mocht dat niet het geval zijn, dan moet het er toch van komen en zal ik dit zeker samen doen met iemand die haar voorwaarts kan sturen. En nogmaals, ik ben echt niet van plan om mijn merrie ‘halfdood’ te slaan en haar volledig over de zeik te brengen. Ik denk dat wanneer ik dit goed heb gedaan, dit probleem voor altijd over is en we vrolijk verder kunnen totdat ze misschien weer iets nieuws bedenkt. Mocht dat ‘nieuws’ zich voordoen, zal ik het ook zeker niet meer zover laten komen als nu. Mijn paard is namelijk geen ‘probleempaard’. Ze is wel een karaktervol paard in de puberteit.

Ik hoop dat met deze reactie de gemoederen gerust gesteld zijn en men er van overtuigd is dat ik het beste met mijn paardje voorheb en ik echt wel weet waar ik mee bezig ben met haar.

Voor alle normale antwoorden en tips die ik heb ontvangen: BEDANKT!

Groeten,
Saskia

Wat er het eerst in mij opkwam na je eerste reactie was woede.
Nu ik je tweede reactie lees kan ik je best begrijpen.
Inderdaad, een kwestie van dominantie. Te veel toegestaan (omdat je dacht dat het iets medisch was) waardoor het paard de overhand is gaan nemen. Velen stellen inderdaad voor om er een andere ruiter op te laten zetten. Dat lijkt mij niet echt een oplossing. Als die andere ruiter correct rijdt en de eerste keer op je paard zit dan heeft het paard nog geen gevoel dat hij de overhand heeft. Zodra jij er terug op zit. Ben jij weer ' de lagere in de rangorde' dat op het paard gaat zitten. Als je honderd procent zeker bent van de dominantie ben ik van de methode: gebok, gesteiger,... gewoon uitzitten. (makkelijker gezegd dan gedaan) Geen geschreeuw of geschop. Gewoon rustig blijven en verder doen waar je mee bezig was. Het is niet omdat ze kuren heeft dat jij niet meer in draf wilt. De draf komt er gewoon, punt. Wat bereikt het paard van met het gebok en gesteiger? Niks. Paarden voelen een kleinste beetje angst of woede. En woede is onmacht. En onmacht is lager in de rangorde. Gewoon erg zeker zijn van jezelf. Doen alsof je de koning bent. Laat je niet opboeien en wees correct tegen het paard. En correct hoeft niet persee gemeen te zijn.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:36

Candy, ik ben het met je eens, toch over een andere ruiter niet helemaal.
Je kunt natuurlijk niet verwachten dat het na een rit over is, zoiets kan wel even duren, maar toch heb ik er goede ervaringen mee dat wanneer een andere ruiter het paard overneemt het gedrag toch ook vanzelf weer wisselt, eigenaar een andere ruiter moeten er wel samen voor gaan.

Ts had ik al begrepen hoor dat je echt niet van plan was om je paard halfdood te slaan, maar ik kan wel je frustratie begrijpen.
In ieder geval blijf ik het topic volgen omdat ik natuurlijk zelfde situatie meemaak met mijn Kwpner, na dat pak slaag (ik ben afgestapt en heb hem een trap onder zijn buik gegeven, huilend en woedend en fout ik weet het ik weet het) zit ik niet meer echt relaxt op hem en neem ik meestal voor de buitenrit mijn dikke oude haffie mee, dus blijf je topic volgen, hopelijk komt het allemaal weer oke en kan je weer genieten van je meisje.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:38

Bij je eerste post begon ik te steigeren bij je tweede post kon ik inleven :(:)
Kleed jezelf goed aan, zet er iemand achter met een longeerzweep en stap er alleen op als je zelf kalm bent. Bij elke poging tot staken even met de longeerzweep motiveren om naar voren te gaan ;) Maar kijk wel uit dat ze je er niet af mikt want dan ben je nog verder naar huis. Durf je niet laat het dan iemand anders doen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:38

Candymarilyn schreef:
Paarden voelen een kleinste beetje angst of woede. En woede is onmacht. En onmacht is lager in de rangorde.

Super onder woorden gebracht!! +:)+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:47

bezelbub schreef:
Candy, ik ben het met je eens, toch over een andere ruiter niet helemaal.
Je kunt natuurlijk niet verwachten dat het na een rit over is, zoiets kan wel even duren, maar toch heb ik er goede ervaringen mee dat wanneer een andere ruiter het paard overneemt het gedrag toch ook vanzelf weer wisselt, eigenaar een andere ruiter moeten er wel samen voor gaan.

Ts had ik al begrepen hoor dat je echt niet van plan was om je paard halfdood te slaan, maar ik kan wel je frustratie begrijpen.
In ieder geval blijf ik het topic volgen omdat ik natuurlijk zelfde situatie meemaak met mijn Kwpner, na dat pak slaag (ik ben afgestapt en heb hem een trap onder zijn buik gegeven, huilend en woedend en fout ik weet het ik weet het) zit ik niet meer echt relaxt op hem en neem ik meestal voor de buitenrit mijn dikke oude haffie mee, dus blijf je topic volgen, hopelijk komt het allemaal weer oke en kan je weer genieten van je meisje.

Een anderer ruiter erop zetten is natuurlijk wel een makkelijke oplossing. Maar loop je dan niet weg van het probleem?
Misschien is het na een tijdje dan opgelost, maar je hebt er dan zelf niets uit geleerd. En als je die stap al neemt ben je toch al angstig? En wat de volgende keer? Weeral weglopen van het probleem en er maar iemand anders opzetten? Het lijkt inderdaad veel makkelijker gezegd en ik zou er zelf ook problemen mee hebben gegarandeerd! Het is zelfs moeilijker om angst uit je lichaam te zetten dan woede. Maar als het écht geen medisch probleem is en je sjort bijvoorbeeld niet heel de tijd in de mond waardoor het paard plots staakt ( maar een voorbeeld), dan is dit gewoon met correctheid en je niet kwaad/angstig te maken op te lossen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:08

Ik ben eigenlijk geen voorstander om paarden te slaan, maar ik heb ook een zeer dominante merrie die soms gewoon even een zeer harde tik met een zweep nodig heeft om weer in het gareel te komen. Dat vindt ik niet leuk, zij al helemaal niet, maar na die tik kunnen wel weer normaal aan het werk.

TS: succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:17

Inderdaat ook mijn eerder negatieve reaktie was het gevolg van je eerste schrijven, na dit laatste gelezen te hebben, kan ik er zeker begrip voor opbrengen,
"You always have to do , what you have to do, to get the job done"
Dus zolang je het maar met inzicht en niet uit woede doet, maakt het eigenlijk niet uit wat je uiteindelijk ook probeert te doen , je paard moet in de eerste plaats luisteren, en het moet een veilig bereiden mogelijk maken, als dit niet het geval is , tjaaa idd dan moet je maar naar andere middelen grijpen om dit klaar te krijgen .

Dus je hebt zeker "carte-blanche" van me hoor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:00

Ik had je tweede formulering van de situatie niet gelezen. Maar inderdaad soms moet je naar de "grove" middelen grijpen om je paard iets duidelijk te maken. Maar wat is het eerlijkst tov je paard 1x een serieus rake klap of 101x benen geven en aantikken met de zweep? Aangezien het probleem er langzaam is ingeslopen, zal het niet op 123 weer verdwijnen, dus wees heel consequent. Vraag jij draf dan wordt het draf eender hoe ze eronderuit probeert te komen.
Veel succes met het uitzitten van de mogelijke gekke sprongen die ze zou kunnen verzinnen om je uit te testen. Een hasband is een goed idee om extra houvast te hebben en haar niet onnodig in de mond te trekken.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:32

Een flinke tik is toch wat anders dan een flink pak slaag.
Succes!

sophiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:40

In tegenstelling tot vele hier denk ik wel dat jij in de goede richting denkt. Dominante merrie's hebben het soms nodig om aangepakt te worden, en als het niet goedschiks gaat dan maar anders. Ik zie het met Katie ook dat ze toch grenzen gaat testen. Ik zou haar inderdaad aanpakken, maar zorg wel voor iemand aan de longe die haar met een longeerzweep naar voren kan jagen.
Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:53

goed aanpakken die hap en niks meer tolereren
zorg dat je er iemand bij hebt die ook op de grond staat met een zweep die haar ook een flinke tik kan verkopen met de zweep zodra ze achteruit loopt,

dit is gewoon dominant gedrag wat je eigenlijk moet negeren
maar op het moment van fout doen wel goed kort en fiks moet afstraffen ;)

veel succes ik heb ook zo een dominant ding staan