paar problemen nog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

d_ruiter

Re: paar problemen nog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:45

SamSter schreef:
Eigenlijk bedoel je dus te zeggen zodra ze bokt of steigert of raar doet en ik dr een tik geef dat ze hierdoor gewoon dr bevesteging krijg dat het niet leuk is ?
Moet ik het dan negeren en als ze raar doen leker laten gaan en zodra ze braaf is goed belonen?

Ik denk ook zeker dat dit helpt! Misschien kan je hierbij de clicker gebruiken. Ik heb hier goede ervaringen mee.

Succes.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:23

Iedereen super bedankt voor de reacties!!
Monya (?) Bedankt voor je tips en aanbod ik ga het hier zeker overleggen!

K heb gister een proefles gehad bij een nieuwe instructeur en dat beviel behoorlijk goed,Die vrouw is dr zelf ook opgegaan en die denk dat alle problemen liggen bij het feit dat ze door de slof schreef is geworden en we gaan nu vooral stappen in de les om de stap goed te krijgen en daarna draffen om die goed te krijgen en dan pas de galop hoelang dit allemaal gaat duren ligt aan mij en mn paard, We hebben geen haast dus ik heb weer redelijke hoop.

Het kan dus voorkomen dat ik in 1 les alleen maar stap , Maar als we daarmee kunnen zorgen dat ze rechter word wil ik dat graag een kans geven.
K heb gister helaas wel me pols gekneust, Ze schrok ergens van toen ik dr mee nam aan dr halster en gaf een behoorlijke ruk, Beetje jammer maar het is een paard en ze schrok van vuurwerk Verdrietig . Leuk die buurtkinderen die nog vuurwerk over hebben Ach gut .

Verder doen we de dekens niet meer in of voor stal op maar in de bak , Hier bijt of trapt ze niet en zo gaan we steeds een stukje dichter naar stal verplaatsen en misschien lukt dit over een weekje ook in stal.
We gaan niet hard van stapel lopen en nemen kleine pasjes.
Zaterdag heb ik dr weer gelongeerd we waren binnen 25 minuten klaar zo braaf was ze!

We hebben ook een beetje grondwerk gedaan en dit pakte ze goed op, Gewoon een paar simpele dingen ; los achter me aan lopen en stil staan als ik stil sta, zulke dingen.
Verder heb ik ook door tips hier besloten om dr niet meer een tik te geven bij raar gedrag maar het gewoon te negeren en als ze dan weer braaf door loopt beloon ik dr door een aai te geven of even stil te staan en dr goed te belonen (ligt dr aan op welke manier ze braaf is, Als ze gewoon door loopt beloon ik dr ook met me stem, doet ze heel even raar en doet ze daarna weer een braaf rondje ga ik stil staan om dr uitbundig te belonen).

Heb ook besloten dat ik niemand anders meer op dr zet , Een vriendin van mij ging dr wel eens op als het me niet lukte maar denk dat het voor mij en me paardje beter is als alleen ik op dr rijd en me instreucteur tijdens de lessen. Ook ga ik de slof niet meer gebruiken als ik met me handen in het haar zit!
Heb met me instreucteur afgesproken dat als ik aan het rijden ben en ik merk dat ik boos word of ik zie het echt niet meer zitten ik even met lange teugel rij 5 minuten dan uitstappen , afzadelen en dan maar even grondwerken of los zetten zodat ik me woede niet afreageer op haar.

Zo dat was even een update-je, Hoop dat het weer wat duidelijker is voor jullie Lachen
Nogmaals iedereen bedankt voor tips en trucs en de vele PB die binnen zijn gekomen!

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:55

Ik had je een pb gestuurd en ik ben heel blij om te lezen dat jullie zo fijn bezig zijn. Knap van je hoor!!! Met rust en goede hulp kun je een heel stuk komen en het klinkt alsof je ook gewoon helemaal opgelucht bent dat er weer lihtpuntjes zijn!

Toppie, dit wordt vast jullie jaar:)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:54

gaat dus goed zo te lezen! heel veel succes nog en k zal het hier in de gaten houden voor je volgend update, vind het interessant om te lezen!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:20

@ d_ruiter, ; K ga proberen om zo vaak mogelijk een update te plaatsen, Vanmiddag ga ik weer rijden volgens de nieuwe manier.
Vandaag voor de eerste keer helemaal alleen rijden zonder hulp vanaf de kant dus ben benieuwt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:27

Ik kan het niet laten:

*\o/* *\o/* *\o/*

Wat super dat er weer hoop is :j Ik hoop dat jullie echt deze lijn kunnen doorzetten, klinkt alvast heel goed wat je nu doet :j

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:19

poes schreef:
Ik kan het niet laten:

*\o/* *\o/* *\o/*

Wat super dat er weer hoop is :j Ik hoop dat jullie echt deze lijn kunnen doorzetten, klinkt alvast heel goed wat je nu doet :j

Dank je wel!!

Het is een paar dagen goed gegaan en vrijdag hadden we weer even een terug val, Maar omdat ik merkte dat ik boos was en gespannen ( me bootje is gezonken ) kreeg ik het gevoel dat ik het ophaar wou afreageren en ben ik dus afgestapt om dr maar los te zetten.
Zaterdag niet gereden ook ivm de boot, en vandaag heeft een vriendin van mij dr gelongeerd, Ook alleen maar stappen en ze zei dat ze braaf was en al minder streef was in de stap. Ik wou eigelijk niemand anders wat met dr laten doen maar door die boot zag ik even geen andere optie. Maar het is goed gegaan.

Ik zie nu wel een steigende lijn alleen de dekens kunnen nog steeds niet voor of in de stal opgedaan.Maar komt ook wel goed, Morgen gewoon weer vol frise moed opstappen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:11

suleilitha schreef:
Advies: wegbrengen naar een africhtingsstal of een "prof" die het dier corrigeert, en anders verkopen.

Uuuhm ja.... paard is lastig, dus stuur je hem weg?
Ik weet niet wat jij met je paarden wilt, maar ik wil graag een band opbouwen en zelf de obstakels overkomen.

Ik zou zoals al een paar keer genoemd is, echt helemaal terug naar de basis gaan.
Paard heeft niet de beste eigenaars in het begin gehad, maar die hebben haar wel ingereden en de eerste jaren opgevoed!
Je kunt er dus vanuit gaan dat dit gewoon niet goed gegaan is.

Houd het bij de dingen die jullie allebei snappen en goed gaan, zorg dat er duidelijk is wie er de leider is, denk hierbij aan grondwerken en vertrouwensoefeningen. Als je hier zelf geen ervaring mee hebt, probeer je dan in te lezen (NH doet hier erg veel mee), of haal er iemand bij die hier wel bekend mee is en succes mee heeft geboekt.

Een paard kiest je als leider, als hij jou dus kundig genoeg acht. Hierbij wegen dominantie en vertrouwen heel zwaar mee.

P.S.: Probeer ook eens te kijken of ze veel galoppeerd in de wei, zo ja, of ze het dan wel makkelijk kan.

Edit: sorry had niet alle posts gelezen, blij dat het al beter gaat:)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:04

Sassol schreef:
suleilitha schreef:
Advies: wegbrengen naar een africhtingsstal of een "prof" die het dier corrigeert, en anders verkopen.

Uuuhm ja.... paard is lastig, dus stuur je hem weg?
Ik weet niet wat jij met je paarden wilt, maar ik wil graag een band opbouwen en zelf de obstakels overkomen.

Ik zou zoals al een paar keer genoemd is, echt helemaal terug naar de basis gaan.
Paard heeft niet de beste eigenaars in het begin gehad, maar die hebben haar wel ingereden en de eerste jaren opgevoed!
Je kunt er dus vanuit gaan dat dit gewoon niet goed gegaan is.

Houd het bij de dingen die jullie allebei snappen en goed gaan, zorg dat er duidelijk is wie er de leider is, denk hierbij aan grondwerken en vertrouwensoefeningen. Als je hier zelf geen ervaring mee hebt, probeer je dan in te lezen (NH doet hier erg veel mee), of haal er iemand bij die hier wel bekend mee is en succes mee heeft geboekt.

Een paard kiest je als leider, als hij jou dus kundig genoeg acht. Hierbij wegen dominantie en vertrouwen heel zwaar mee.

P.S.: Probeer ook eens te kijken of ze veel galoppeerd in de wei, zo ja, of ze het dan wel makkelijk kan.

Edit: sorry had niet alle posts gelezen, blij dat het al beter gaat:)

haha maakt niet uit, je eerste zinnen daar dacht ik ook het zelfde over ;) .
K ben nu wel een beetje bezig met grondwerk maar gewoon ook voor de afwisseling, Het liefst wil ik ok een beetje VD gaan doen met dr maar ze snapt het nog niet zo goed haha.
In de wei galoppeerd ze ook nooit , Ze draft naar de kudde toe en gaat staan eten en als de andere gaat rennen doet ze misschien 1 rondje mee draven maar dan gaat ze gewoon weer verder met eten, Stel je voor dat andere je eten op eten :+ .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:19

De galop heeft ze dus gewoon echt geen kaas van gegeten:P
Het kan ook zijn dat ze gewoon echt ergens last van heeft tijdens de galop.
Ik zou d'r eerst maar eens na laten kijken door de DA, die kan je misschien weer doorsturen naar iemand.
Als blijkt dat er niks aan het handje is, aan de longe en oefenen oefenen oefenen!
Probeer de rondjes wel zo groot mogelijk te houden, want dit is makkelijker voor haar en ze heeft die spieren dan waarschijnlijk ook nog niet goed ontworpen.
Probeer haar ook niet zo lang mogelijk te galopperen te houden, een paar pasjes is prima!
Het gaat om het aanspringen, daarmee kweekt ze die spieren.
En als je die paar pasjes beloont, dan krijgt ze een positieve ervaring met galopperen.

Succes ermee!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:45

Sassol schreef:
De galop heeft ze dus gewoon echt geen kaas van gegeten:P
Het kan ook zijn dat ze gewoon echt ergens last van heeft tijdens de galop.
Ik zou d'r eerst maar eens na laten kijken door de DA, die kan je misschien weer doorsturen naar iemand.
Als blijkt dat er niks aan het handje is, aan de longe en oefenen oefenen oefenen!
Probeer de rondjes wel zo groot mogelijk te houden, want dit is makkelijker voor haar en ze heeft die spieren dan waarschijnlijk ook nog niet goed ontworpen.
Probeer haar ook niet zo lang mogelijk te galopperen te houden, een paar pasjes is prima!
Het gaat om het aanspringen, daarmee kweekt ze die spieren.
En als je die paar pasjes beloont, dan krijgt ze een positieve ervaring met galopperen.

Succes ermee!

Ze is al vaker door een DA na gekeken ook onder het zadel en aan de longe was de DA dr bij en ze heeft geen beperkingen.
T galoperen gaat wel iets beter aan de longe onder het zadel probeer ik het nog niet met dr.
wil niets overhaasten.
Dank j voor je uitleg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:51

Wat een naar verhaal. Het lijkt me een moeilijke situatie. Waar woon je?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 23:29

update,, update ,, update 2

Nou , Maandag begon mevrouw weer met dr geklier en nu weer dubbel zo erg als eerst, Lees Rechtovereind en moeite hebben met naar beneden komen, In stal bijten , Me dr af proberen te krijgen en ga zo maar door.
Me instructeur gebelt of ik dinsdag voor 1 keer me slof dr om heen kon doen voor me eigen veiligheid.
Dinsdag slof dr om heen en weer alleen stappen. Woensdag was ze op stal al aan het draken dus een dag vrij geven.

Vandaag met tegenzin opzadelen, Eerst de dekens dr af en ik dacht nog, Weer afwachten of ze nu een keer raak zou bijten, Maar mevrouw bleef als een idioot voor zich uitstaren, zelf toen ik dr buik singels los maakte :D . Zadel dr op en singel vast maken, Had me cap al op omdat ze normaal in me hooft hangt.
Wat doet ze, In de muur bijten :+ , Alles beter dan in mij denk ik maar.
Slof dr omheen gedaan en stap op in de bak,Slof ligt op dr nek en pak me normale teugel , Speel een beetje en jahoor meteen lekker ontspannen en aan het been :D :D .
Nog een paar rondjes gedaan, Diep door de hoek waar de elende elke keer begint en weer geen stap verkeerd. Ze viel even terug in tempo ik verhefte me stem even en gaf been en ze liep gewoon zonder bokken of steigeren door :)).
Afgestapt en die slof dr af gehaald hij hing toch alleen voor de sier.
Aandraven, Gewoon rustig , beheerst , en netjes in de ontspanning.
Dit was de eerste keer dat ik me weer aan de draf waagde sinds de nieuwe manier van les krijgen.
En ze liep geweldig, Stuk rechter al alleen op de linkerhand nog een beetje schreef.
Ze liep zo lekker en toen schoot door me hooft laat ik het aller moeilijkste voor ons proberen, DE GALOP -O- Nou aanspringen ging even 2 keer fout ok door mijn spanning van wat zou ze doen, En toen jahoorr!!
Galop,, GE-WEL-DIG!!
Helemaal super niet draken of op de plaats springen geen travers en ook niet overspringen!!
Op alle 2 de kanten gedraft en gegalopperd!!
Het ging super!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Heb dr voor mijn gevoel helemaal dood geknuffeld en de hemel in geprezen :o .
We hebben maar 40 minuten gereden en omdat ze zo dr best deed mog ze snel weer trug naar de stal en kreeg ze een extra grote bak met eten :D .
Normaal "reden" we soms wel 1 a 1,5 uur omdat ze alleen maar aan het eteren was en nu binnen 40 min waren we allebij moe en blij.
Voel me al vanaf dat ik dr af ben gestapt zwaar penny :o :o
Ben voor het eerst in lange tijd super trots op mijn paardje en weet meteen weer waarom ik dr hoe dan ok wou kopen :D :D

ook leuk om te melden met de dekens om doen, Weer geen stap verkeerd niet eens proberen te bijten, En met voeren stond ze ook gewoon geduldig te wachten ipv trappen en keihard gillen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:52

Super dat het zo goed ging!!
je hebt wel erg veel gedaan hoor :j Volgende keer: leren tevreden zijn met een millimeter, dan ga je binnnen de week 10 meter vooruit :j

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 00:01

poes schreef:
Super dat het zo goed ging!!
je hebt wel erg veel gedaan hoor :j Volgende keer: leren tevreden zijn met een millimeter, dan ga je binnnen de week 10 meter vooruit :j

Volgens mij gevoel ben ik vandaag binnen me 40 minuten al een kilometer vooruit gegaan, morgen pak ik het weer rustig op en eerst kijken wat dr bui is :D

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:37

Leuk dat het zo goed gaat zeg!
Probeer niet zo enthousiast te worden dat je het toch te snel aan gaat doen. Ik zou kleine stapjes nemen (hoewel ik snap dat dat lastig is als het eindelijk weer eens ZO goed gaat :D)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:58

hahaha , klopt liep gister ook te hard van stapel, maar had ook zoiets van miss moet ik weer zolang wachten tot ik leker kan rijden.
We gaan het dalijk gewoon weer rustig aan doen en kijken wat dr van komt, Zou me ok niets verbazen als ze weer even een terugval krijg maarja