Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:05

Ook ik vind dat het verschilt per paard.
Mijn paard is nu 3, en ik heb er nu ongeveer 5 keer opgezeten. Ben ongeveer een half jaar bezig geweest met wandelen, poetsen en veel grondwerk. Maar mijn paard is wel best al groot en grof en echt geen baby meer :D Tis een flinke kerel..

Heb je geen foto?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:18

Ik heb mijn merrie met 3 jaar in het voorjaar ingereden. Het inrijden zelf was niet meer dan 1 week even iedere dag erop. Het half jaar daarna heb ik het heel rustig gedaan maar 1 tot hooguit 2 keer in de maand 15 minuutjes erop en dat meestal zonder zadel. Het volgende voorjaar ben ik haar wat serieuzer gaan rijden dwz 1 tot 2 keer in de week een half uurtje stap en draf. Tot aan de oktober 2008 is ze ook echt niet intensief gereden vaker een paar weken niet dan wel. Nu is ze 5 en nu rij ik 2 tot 3 keer in de week een uurtje maximaal en dan voornamelijk stapwerk. Na de cursus die we afgelopen week hebben gehad heb ik zelfs besloten om het komende half jaar even helemaal niet te galopperen en alleen heel korte stukjes te draven omdat haar (en ook mijn) balans nog niet helemaal in orde is. Ik vind dat je met 3 kan inrijden als je het jaar daarna maar heel rustig aandoet niet galopperen en korte stukjes draven en dan veel rechtuit. Ook niet aan de longeerlijn rijden als het even kan stapritjes door het bos. Mijn merrie ziet er nu pas wat volwassener uit en ik merk dat ze in haar hoofd nu ook wat verder is. Maar een dresuurproef etc. daar ga ik nog niet aan beginnen daar is ze echt nog te jong voor. De proef zelf kan ze prima lopen maar de training voor de proef vind ik haar in haar hoofd en lijf nog niet klaar voor.

ikke99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:27

Zolang een paard in de groei is is het niet verstandig om te beginnen met beleren, het verstandigste zou zijn om het dier terug in de wei/groep te gooien.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:11

Arabesk schreef:
elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij

Wat een onzin zeg, mijn eerste paard liep op haar 8e Z2 en is 29 geworden en liep tot haar 28e nog steeds op dat niveau. Dier heeft nooit wat gemankeerd.

TS: in jouw geval zou ik nog even wachten idd als je zelf al merkt dat ze nog erg in de groei is. Ander voer doet vaak ook wonderen an een opfok (daar komen ze toch altijd wat iel vandaan is mijn ervaring).

Elk paard is anders, elke ruiter is anders, elke training is anders en elke mening is anders. Gewoon naar je eigen paard kijken is nog altijd het beste. ;)

juf_esther

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:34

Na dit topic grotendeels doorgelezen te hebben valt het me op dat de meningen behoorlijk verschillen. Als ik advertenties doorlees van paarden die te koop staan lees ik regelmatig over paarden die volgens de verkoper goed doorgereden zijn en oefeningen als bijvoorbeeld appuyementen goed kennen.... en dan 3 jaar en 4 maanden oud zijn. Persoonlijk knap ik daar heel erg op af....

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:30

Je mag nooit iets overhaasten, dat geldt voor alles.
Je zegt zelf dat je paard naar jouw mening nog heel wat moet groeien. Dan is het beter om haar nog even op de wei te laten. Wel wat grondwerk te doen, eventueel te longeren met zadel en dergelijke zaken. Zodat je alles op een rustig tempo over een lange periode gedaan hebt en zij daaraan kan wennen. Dan kan je van dat werk volgend jaar (als ze dan toch wat beter uitgegroeid is) de vruchten van plakken als je met haar aan het werk gaat.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:22

Arabesk schreef:
elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij

idd :) in frankrijk is het heel normaal om een paard pas te beleren met 7 a 8 jaar . natuurlijk is de grond daar ook anders , en lopen de paarden ook veel op bergen enzo .

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:31

Als ik je eerste stuk lees, weet je zelf al dat hij/zij er nog niet klaar voor is. Begin lekker te tutten, longeren, wandelen, verkeersmak maken enz. Ga er af en toe eens overheen hangen, maar begin nog niet met rijden. Mijn merrie is nu 6 jaar en we zijn nu 2 jaar met haar bezig. We berijden haar nog niet intensief maar lichtjes. Nu staat ze een half jaar al stil wegens medische gronden. Maar zogauw het mogelijk is gaan we van voor af aan met haar beginnen. Van licht opbouwen tot intensiever.

Waar ze nu in opfok staat, valt er met de eigenaar niet over te praten dat ze nog een half jaartje blijft staan?

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:56

Het zou verstandiger zijn als je wacht tot je paard vier of vijf jaar is. Dit is ook beter voor de rug, zeker als ie nog groeit. ;)

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:57

Het hangt ervan af. Sommige paarden zijn met 4 nog echt baby, anderen met 3 al erg volwassen.

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:53

Hier een foto van haar kunnen jullie zelf oordelen ;) op dit moment vindt ik haar er beter uit zien maar in mijn ogen groeit ze nog steeds flink in haar rug, of zien ze nou allemaal op die leeftijd eruit , moet zeggen een maand geleden was ze behoorlijk magerder, ben benieuwd..

Afbeelding

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:25

als ik dit beestje zo zie dan lijkt ze wel wat op mijn bijna 3 jarige. die van mij heeft nu een zadel opgehad, hoofdstel om, beetje gelongeerd, nu is het wachten totdat ze echt bijna 3 is. ze is van juni en ga haar in mei echt beleren. als je heeel rustig aan doet kun je rustig met je paardje aan de gang gaan.wat een leuk paard heb je trouwens. nog een beetje ieltjes, maar voor de rest valt het wel mee hoor.

dit is mijn bijna 3 jarige...
Afbeelding

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:43

waarom heeft iedereen toch zo een haast dit paardje hier boven word dus in juni pas echt drie jaar dat betekend nu dat hij twee en een half is en al met een zadel en hoofdstel plus bit in loopt.. ik begrijp er helemaal niets van maar ook al zie hij er al volwassen uit dit zijn ze nog LANG niet of heb ik nu te snel geoordeeeld?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:19

doerakje, ik ga er nog niet mee aan het werk!!!!!!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:04

nee maar ondertussen moet hij al wel een bit in en een zadel op

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:13

en dat is erg volgens jou?? mijn apaloossa x kwpn(gribaldi) is dol op de aandacht die ze krijgt. heb vanavond weer lekker gepoetst en hoefjes uitgekrabt, verder niets, eigenlijk wou ze meer aandacht, maar ik doe het heeeel rustig aan...

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:11

Ik snap ook niet wat daar erg aan is om nu een bit en een zadel op te doen! Ze zegt toch dat ze er nog niet op gaat rijden?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:16

Ik ben ook voorstander van zo lang als mogelijk wachten. Om mij heen en vooral op de manege hoor ik zoveel ellende over jonge paarden die al afgeschreven worden omdat ze op zeer jonge leeftijd ( voor hun 6-de jaar, voordat ze volwassen zijn). Ze hebben artrose of ruggewervels die vergroeid zijn.

Volgens mij allemaal te wijten aan te vroeg aan het werk gaan. :o

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:17

Criollolover..

Bedankt voor je complimentje , je hebt ook een leuk paardje zeg..
en blijf vooral bezig met hem ( niet te veel )als het goed voelt..
je eigen gevoel is nog altijd het beste..

;)

Jessie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:30

Je kan een 3-jarig paard best zadelmak maken en rustig beginnen met rijden. Je hoeft een jong paard ook niet direct elke dag een uur te rijden, maar 2 keer in de week rijden kan na mijn idee geen kwaad.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:36

Ik ben het met het overgrote deel van de reacties eens,ik ben zelf rustig aan het rondkijken voor een Fries paard,ben bij een website uitgekomen van een bekende Friese handels/trainingsstal,en wat ik belachelijk vind en daardoor daar dus NOOIT een paard zou kopen,al kreeg ik ze gratis:paarden die over een paar maanden pas drie worden al super ingereden,compleet met stapeltje foto's waarop ze keurig en wel aan de teugel lopen,echt belachelijk en voor mij absoluut veel te vroeg

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:37

Het ligt puur aan het paard.
De 1 is met 2.5/3 al "volwassen" de ander blijft tot zn 5e een "baby"
Je moet dus goed naar je paard kijken en luisteren.
Met 3/3.5 kan je wel wat gaan longeren (niet teveel) zodat hij leert reageren op je stem, hier heb je erg veel voordeel aan als je gaat inrijden.
Ook simpele dingen zoals met je hand over zijn rug en flanken gaan, zodat hij daar ookal wat aan wend.
Doe het allemaal rustig en neem de tijd.
Je kan beter een half jaar te lang wachten, dan een maandje te vroeg beginnen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:59

tyleysmiley schreef:
Ik ben het met het overgrote deel van de reacties eens,ik ben zelf rustig aan het rondkijken voor een Fries paard,ben bij een website uitgekomen van een bekende Friese handels/trainingsstal,en wat ik belachelijk vind en daardoor daar dus NOOIT een paard zou kopen,al kreeg ik ze gratis:paarden die over een paar maanden pas drie worden al super ingereden,compleet met stapeltje foto's waarop ze keurig en wel aan de teugel lopen,echt belachelijk en voor mij absoluut veel te vroeg

Als je een paard correct rijdt, lopen ze al snel of zelfs gelijk aan de teugel. Dat is dus geen graadmeter...
Zeker met en goede ruiter is een paard snel 'redelijk' ingereden (gas, rem en stuur)
Als je het paard daarna weer een half jaartje op rust zet (weiland) dan geloof ik nuiet dat het veel kwaad kan. Liever dat, dan en ruiter die met 4 jaar begint en niet goed genoeg kan rijden. Veel ruiters blokkeren ONBEDOELD paarden met hun handen, imo richt je daar veel schade mee aan.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:15

superwoman schreef:
tyleysmiley schreef:

Als je een paard correct rijdt, lopen ze al snel of zelfs gelijk aan de teugel. Dat is dus geen graadmeter...
Zeker met en goede ruiter is een paard snel 'redelijk' ingereden (gas, rem en stuur)
Als je het paard daarna weer een half jaartje op rust zet (weiland) dan geloof ik nuiet dat het veel kwaad kan. Liever dat, dan en ruiter die met 4 jaar begint en niet goed genoeg kan rijden. Veel ruiters blokkeren ONBEDOELD paarden met hun handen, imo richt je daar veel schade mee aan.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens,maar waar ik echt over val,een aantal paarden wordt over een PAAR maanden pas drie jaar,zijn nu dus net goed twee en een half,dus ingereden met ruim twee jaar en laten we zeggen drie maanden??? Maakt me geen bal uit hoe goed je als ruiter bent,ik vind dat je een paard de kans moet geven om goed uit te groeien.Opmerkingen als van:de ene drie-jarige is de andere niet en ziet er stukken volwassener uit,onzin natuurlijk:inderdaad,het ene paard oogt meer 'af ' als het andere,maar van binnen zijn het ongeveer dezelfde peuters lijkt me.Maar goed,voor mij absoluut een reden om zo'n stal niet te bezoeken.

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:50

Ik ken ook een paard van 2,5 die al met hoofdstel en zadel loopt, ben er niet voor. Ik vind dat ze er gewoon nog niet sterk genoeg voor zijn.. Laat ze liever wat te lang in de wei, dan te kort