Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:10

ten eerste blijf ik tegen mijn pony praten, en probeer haar op een volte te sturen, en ga zwaar zitten. als ik in een bak ben, doe ik hetzelfde, alleen als dat niet lukt, probeer ik haar een hoek in te sturen zodat ze wel moet remmen.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:14

eerst zorge dat we zelf (mijn verzorgster of ik) goed in t zadel zitten.. als we met zn tweeen zijn roepe we altijd tegen elkaar (ligt eraan wie er rijd) achterover zitte Tong uitsteken
dat vergete sommige mensen in zoon situatie Tong uitsteken
haha..
En verders me paardje remt niet zo snel.
Dus we hebben dan de keus of omtrekken op een volte en die zo klein mogelijk maken zodat ie moet stoppen..
Of aqls dat niet lukt ineens de andere kant op trekken..dus hem in de weg zitten.."
en dan als laatste wat eigelijk nooit lukt: is in een keer op de rem trekken.. maar meneer weet daarbij door t rennen (zet zijn achterhand eronder en kan zo nog harder gaan..) erg leuk altijd.. niet dus..
Maar gelukkig doet hij dat niet meer zo vaak als eerst..

buiten rijden doen we niet.. alleen met iemand ernaast ivm erg snel weg kunnen rennen.. en we zijn nog niet zolang bezig met het af en toe naar buiten gaan.dus dat komt later wel.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:21

op het strand heb ik wel eens mee gemaakt ik ging gewoon in het moeilijk lopende zand lopen en veel bochten maken ! en in het bos ging ik haar keihard laten rennen en iin de bak zal ik kleine voltes maken! en als ze wil stoppen dan ga ik nog ff lkkr door (in het geval van rottigheid)
en in het geval van bang heid dan weet ik het nog niet ik denk rustig praten Clown

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:28

Ik ga flink achterover zitten, pak mijn teugels op de goede maat (als ze dat al niet waren) en kalmeer met mijn stem. En niet heel hoog, zo van: "Hoho paardje er is niks aan de hand", maar eerder "Farine, wat doe je nou, joh?" op mijn gewone stem. Ik heb het idee dat als ik zo hoog en zielig ga praten, dat er voor Farine écht reden is tot paniek.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:05

mirgino schreef:
de meeste hier hebben het alleen over aan de haal gaan in de BAK
maar wat doe je als je buiten rijd?

vaak kan je niet op de volte omdat daar de ruimte niet voor is

Wat ik meestal doe is niet zo lief,
met twee handen een teugel pakken en met zijn hoofd naar me knie trekken. Blijft die rennen pakeer ik hem ergens tegenaan als dat mogelijk is. Maar in ieder geval probeer ik alles vriendlijk of niet.

Heb wel eens met mijn verzorgpaard die ik nu rijd gehad, die ging aan de kletter. En was in ons dorp waar ik woon. Dus heb hem toen in onze heg gestuurd. Stiefvader was er wat minder blij om, maar ja wel me redding.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:14

Prff,, vandaag had ie een mooie actie!
Ging ie er ineens als een gek vandoor!!

Ik dacht echt; wát is dit nou!!
Hij rende vol op de bakrand af, en hij is er al eens overheen gesprongen..

Dus ik probeerde hem om te trekken en riep tegelijk hoooo
Toen sprong ie bij de uitgang van de bak vol op de rem en draaide om..
Toen vloog ik eraf Clown
Verdorrie!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:43

galley schreef:
sinatjuhh schreef:
in de verlichte zit gaan zitten want als ik blijf zitten gaat ze alleen maar harder en op een rustige manier 'hoooo' zeggen

Dat vind ik een beetje krom, normaal ontlast je hierdoor de rug en gaan ze alleen maar harder, maar het kan natuurlijk dat jij er een met een gebruiksaanwijzing hebt Clown

als je blijft zitten in zo'n galop is de kans heel groot dat je niet in evenwicht zit en zit te bonken op die rug waardoor dat beest enkel sneller gaat, ga je in "verlichte zit" zitten (wsl gaat ze niet voorhover hangen maar gewoon in haar beugels staan zodat ze niet op die rug bonkt) ontlast je de rug, heb je meer evenwicht en kan je rustig je hulpen (ophoudingen) door geven zonder bezig te zijn met zo stil mogelijk te blijven zitten.

Een paard dat er echt vandoor gaat zit je nl niet uit. Lachen

Ik zal het je nog sterker vertellen; ik geef die van mij zelfs extra teugel als ze er echt vandoor gaat Knipoog Hoe meer je haar probeert in te houden hoe harder ze gaat. Geef ja haar teugel voelt ze ruimte en heeft ze niet die neiging om weg te rennen omdat ze zich niet meer bedreigt voelt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:08

Pharagirlke, wat doe jij als paard in paniek op een drukke weg of zo afstormt? Als je wel ruimte wil geven maar die er in de praktijk even niet is zonder nog grotere kans op ernstige ongelukken?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:10

Rustig praten, niet gaan klemmen of wild gaan doen.
Vooral rustig blijven, als het kan op de volte sturen, verder niet teveel druk op de teugels nemen, gaat tie van mij alleen maar doordrammen Ja.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:15

Ik ga in de beugels staan en hang wat naar achter.Trek niet al te hard aan de teugels en roep steeds ho,ho.Als dat niet helpt ga ik zagen met de teugels,heeft tot nu toe altijd geholpen.Dat zagen gaat niet ruw hoor,maar het helpt heel goed.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:33

maar wat doen jullie dan als je paard echt serieus gek word je kan doen wat je wil maar dan lukt het echt niet om hem terug te krijgen hoor ik heb het gehad met een paard in het bos hij werd helemaal gek en dan krijg je een paard echt niet terug hoor !! ik had alles gedaan om het te proberen maar hij bleef maar gaan toen kwamen dicht bij een weg en daarvoor was een hoge hek toen ben ik eraf gesprongen Bloos want hij had die sprong nooit gehaald toen ik eraf was gesprongen is ie de weg opgerent en bijna aan gereden gelukkig net niet en heeft iemand hem kunnen pakken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:34

mick75 schreef:
Pharagirlke, wat doe jij als paard in paniek op een drukke weg of zo afstormt? Als je wel ruimte wil geven maar die er in de praktijk even niet is zonder nog grotere kans op ernstige ongelukken?

tja, hopen op het beste. Lachen

Een paard dat echt op hol is, krijg je niet omgetrokken, niet tegen een boom geparkeerd en je krijgt het zeker niet stil door aan de teugels te trekken. Knipoog Lukt het wel, dan is die niet echt op hol.

Als die echt gaat, kan je enkel hopen en vooral niet klemmen of opsluiten, want hoe meer het dier het gevoel heeft dat het niet weg kan als het bang is, hoe harder die zal proberen.

_Madelonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:39

Ik zet haar dan op de volte als ik niet te erg ben geschrokken..anders denk ik daar helemaal niet aan. Maar meestal zet ik haar dan op de volte en stopt ze vanzelf.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:54

Ligt eraan. Als ie schrikt voorizchtig op de rem zetten (sommige zijn ze een beetje prikkelbaar en schrikken dan van vanalles), en als het een andere reden heeft, dollen oid, laten uitrennen en als ie langzamer gaat nog ff laten rennen.

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:57

proberen te bijven zitten hahaha.
en niet aan de teugels gaan trekken

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:16

Idd. Pharagirlke, als ze écht op hol slaan door pijn of angst is er geen houden meer aan.Je kan nix meer doen om ze te stoppen.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:36

pharagirlke je heb gelijk dan is er geen stoppen aan

barbara_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:21

handen laag houden, en veel stem hulp gebruiken. Noooit blijven vasthouden (trekken) dat win je toch nooit!

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:35

Beetje gaan staan in je zadel, dat remt op de een of andere manier makkelijker. NIET TREKKEN!!! Rustig met je stem 'Hooo', langzaam terug nemen, aaitje over z'n hals en dan stopt ie als het goed is Clown

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:40

ik gebruik mn stem op een rustighe manier want schreeuwen heeft geen effect, want daar gaat ie alleen maar harder van..
ook gebruik ik mn zit.
ik ga NIET aan de teugels rukken/zagen want dat heeft geen effect.. dan gaat ie tege het bit vechten en dan ga je nóg harder..
ikk laat heb dan meestal ooik ff uitrazen,, heelijk de wind door je haar Lachen Cool

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:45

Ik zet hem op de volte en speel wat met de teugels om weer contact te krijgen, ook met m'n stem zeg ik; hoooo (niet schreeuwend ofzo, gewoon normaal)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:56

ieder paard is weer anders, ik schreeuw nooit maar als ik een keer keihard Whoa roep stopt ze ook zo snel mogelijk Haha! [ met behulp van de teugel Cool ]

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:34

In een buitenrit zo snel mogelijk proberen om te keren, dus zegmaar in een volte komen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:46

als ik denk aan de bospaden hier, met de beste wil van de wereld niet dat ik mijn paard hier véilig op vlot galoptempo in een volte getrokken krijg....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:49

In de meeste bossen denk ik niet, kun je 'm beter schuin trekken en hopen dat 'ie niet al te erg over z'n eigen poten struikelt.