Paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:56

KiWiKo schreef:
het is inderdaad een friezen probleem....... paarden zijn gemaakt om te trekken en dat gebeurd altijd met een te diepe dressuurmatige houding........ gaat over als ze meer draagkracht krijgen

Dit was jouw geweldige rijtechnische tip.

Mijn tips kan je teruglezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:58

gooi ze vooral nog eens op............. en ook die van mij....

ga jij het maar vertellen Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:01

Er zijn verschillende mensen die nuttige dingen verteld hebben.
Ik erger me meer aan mensen die vinden dat TS het paard aan het verpesten is en vinden dat ze dit paard niet moet inrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:03

waarom zou je het moeilijk doen als het makkelijk kan.............

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 01:40

wow wow dames, wat een rottige reacties naar elkaar,

ik wil graag nog even toevoegen dat het paard niet beter wordt en sterker wordt van een kar trekken! Een fries heeft van nature uit al een duwende beweging, dat wordt van voor de kar zetten alleen nog maar versterkt. Zolang het alleen een trekdier is, is dat niet erg. Maar je gaat er nu als ruiter met je gat bovenop zitten, dan is een duwende / stuwende beweging helemal niet gewenst. Het paard zal juist meer zijn achterbenen onder het ruitergewicht moeten gaan brengen en gaan dragen en dat is nu net waar een fries vaak heel veel moeite mee heeft, bekken kantelen en gaan "zitten". Dat is voor deze jonge fries natuurlijk nog te moeilijk, maar je moet wel gaan beginnen met het versterken van het (binnen) achterbeen. En ja dat kan super in stap. In stap krijgt het paard juist de tijd om zijn been goed te plaatsen, als een paard in stap al geen schoudervoor, schouderbinnenwaarts gereden kan worden hoe wil je dat dan in godsnaam in draf/galop gaan doen, mijn advies is, vraag je paard lang en laag en denk niet aan aan de teugel. zorg dat de onderhals mooi ontspannen blijft en vraag hem in een mooie lengte buiging. Begin op de volte en werk dit door naar lengtebuiging op een rechte lijn, als dat goed gaat kun je er schouderbinnen waart en eventueel travers, eerst op de volte en dan op de rechte lijn aan toevoegen, en weet je wat het fantastische is, laat je paard in laag tempo lopen, het kan zelfs als je er naast loopt.

Ik hoop zo mijn bijdrage geleverdte hebben en hoop dat jullie er allemaal iets aan hebenn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:17

Kim 1207, het punt is juist dat je met aanspannen een Fries wél bergop kunt laten lopen. Verder moeten ze, al trekkend, juist de achterhand onder de massa plaatsen en de rug bol maken. Overigens geef ik de voorkeur aan voor de sleep boven voor de kar.
Verder ga ik volledig met de rest van je post mee, overigens!!

Even terugkomend op hoe ik ooit ben begonnen, onder toeziend oog van mensen die toen mijn leeftijd hadden. Het was geen makkelijke leerschool, de weg was hard, maar rechtvaardig. Ik pluk er nog steeds de vruchten van.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:46

brigitta1987 schreef:
Weliswaar niet met een fries maar wel met een jonge pony die hetzelfde deed, ik heb er een wat zachter bitje ingedaan.
Dat is natuurlijk niet de eindoplossing, dat komt toch met veel van achter naar voor rijden, zacht zijn met je hand, veel overgangen!
Bij mij hielp het bitje veranderen ook omdat de pony een vrij scherp bit inhad en door de verandering makkelijker contact durfde te houden (omdat het bit niet scherp meer was)

hij heeft een enkel of dubbelgebroken trens van een mooie dikte zodat het mooi en lekker in de mond ligt en hij heeft geen last van het bit want er zitten geen wondjes bij zijn mondhoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:47

Hele domme vraag, heeft ie een enkele of dubbelgebroken trens, Suusje?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:48

suleilitha schreef:
Als meneer doodsbang is in het bos, heb je nog heel wat te trainen, meissie. Ik heb je probleem goed doorgelezen en ik weet zeker dat het makkelijk is op te lossen. En dat redt je echt alleen maar met lange stukken rechtuit. Als je bang bent om te vallen moet je trouwens helemaal niet gaan rijden, of zitles nemen.

Ik bne neit bang om te vallen als ik val dan val maar ik heb geen zin dat als hij ergens van schrikt en ik valt och dat hij wegschiet en pas tig kilometers stopt en ik misshcine niet vind(bos is grot genoeg daarvoor) Zitles dat ga ik bij de privé les innemen want ik heb vaak de neiging om tijdens het doorzitten mijn hakken omhoogte trekken en mijn knien vast te klemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:50

Nou, goeie zet, dat moet goedkomen.
Maar met wat voor bit rij je, want dat zou wel eens een oorzaak kunnen zijn van het te diepe lopen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:51

ESSIE70 schreef:
Ik vind dat Suleilitha zeker geen grote bek geeft,mar ook zeer nuttig advies.Als je dus niet met een jong pard het bos in durft moet je ook niet een jong paard gaan inrijden.
En idd sommige 16 jarige denken dat ze de wijsheid inpacht hebben.

Laten we niet moeilijk doen!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:56

Okay nu ben ik het een beetje zat aan het worden met die zegt dat en dat is fout en dat is goed, maar ene dat is ook fout boeie!!

Dit ben ik al aan het proberen:

*Om de drie pasen van been veranderen dus, staan-zit 3 keer 1 keer doorzitten en dan op het andere been. Ik doe dit expres ook in de bochten zodat hij daar ook blans vind want op de rechterhand merk ik dat hij met zijn benen een beetje uitzwaait en de neiging heeft om om zijn achterhand te draaien i.p.v. mijn binnenbeen.

*Ik ga de tip van suleitha ook opvolgen, ik ga toch lange stukken galloperen, maar dan in de buitenbak die is 20X60 dus dan bijv. van h-f en da voor f terug naar draf zodat ik geen contra ga doen. En dat stappen ga ik ook doen, in stap heb ik meer controle bij hem en dan luistert hij beter. In stap krijg ik m ook mooier rond en lang, dus neit opgekropt.

*Zweepje ga ik ook proberen, maar dan een springzweep eerst en als dat goed gaat een dressuurzweepje. Ik ga die zweep alleen gebruiken als hulpmiddel bij het rechtzetten bijv. dat ik m aan kan tikken van heaj kont naar buiten(hij doet zijn kont naar binnen Knipoog)

Ik ga het topic nog even doorlopen op een paar nuttige tips die ik goed kan gebruiken Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:57

suleilitha schreef:
Hele domme vraag, heeft ie een enkele of dubbelgebroken trens, Suusje?

Ik rijd emt een dubbel of enkel gebroken trens zal dinsdag even kijken want een enkel wekrt toch scherper dan ene dubbel? Lachen Hij is daarnaast ook mooi dik dus hij heeft geen scherpe inwerking en de druk wordt dan beter verdeeld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:58

Suus, nog even terugkomend op dat te diep lopen, mijn ervaring is dat ze met een enkelgebroken bit meer de neiging hebben om te diep te lopen, zelfs helemaal achter het bit te duiken dan met dubbelgebroken. En vooral een Fries heeft dat vermogen om er helemaal achter de kruipen, omdat ze meestal overdreven leninge halzen hebben en veel ruimte tussen de kaken bij de halsaanzet, dus lucht krijgen ze altijd wel.
Ik heb nog wel een oud truukje als je belangstelling hebt, overigens.

Een bit kan ook té dik zijn. Er moet voldoende plaats in het bekkie zijn voor het bit.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:01

suleilitha schreef:
Suus, nog even terugkomend op dat te diep lopen, mijn ervaring is dat ze met een enkelgebroken bit meer de neiging hebben om te diep te lopen, zelfs helemaal achter het bit te duiken dan met dubbelgebroken. En vooral een Fries heeft dat vermogen om er helemaal achter de kruipen, omdat ze meestal overdreven leninge halzen hebben en veel ruimte tussen de kaken bij de halsaanzet, dus lucht krijgen ze altijd wel.
Ik heb nog wel een oud truukje als je belangstelling hebt, overigens.

Een bit kan ook té dik zijn. Er moet voldoende plaats in het bekkie zijn voor het bit.

ja ik zla dinsdag kijken welk bit want mijnv riendin op b9okt verkoopt al haar bitten en daar ahd ze ook een helleboel dubbel bij zitten dus kan ik er 1 van haar overkopen Lachen Dat truukje lijkt me wel interresant Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:02

Oud boerentruukje, bij een paard wat echt veel te diep loopt met de kin op de borst, een houten blok aan de keelriem hangen... en eh.... niet zelf mee experimenteren hoor!

Hit me!!! Maar het werkt wel!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:19

suleilitha schreef:
Oud boerentruukje, bij een paard wat echt veel te diep loopt met de kin op de borst, een houten blok aan de keelriem hangen... en eh.... niet zelf mee experimenteren hoor!

Hit me!!! Maar het werkt wel!

een houten bloed aan de keelriem? en hoe wil ej dat vats laten zitten Tong uitsteken dat is toch gevaarlijk juist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:21

Geen bloed, maar een blok. Gat erdoorheen boren en de keelriem erdoor heen.
Vraag maar even een volwassene op stal, dit foefje is bij bijna elke Friezendeskundige wel bekend. Ik heb het van een hengstenhouder geleerd, vroeger, ooit.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:25

suleilitha schreef:
Geen bloed, maar een blok. Gat erdoorheen boren en de keelriem erdoor heen.
Vraag maar even een volwassene op stal, dit foefje is bij bijna elke Friezendeskundige wel bekend. Ik heb het van een hengstenhouder geleerd, vroeger, ooit.

ja ik bedoelde ook blok Tong uitsteken typfout ;}

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:09

*pakt alvast de popcorn uit de kast*

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:14

KiWiKo schreef:
*pakt alvast de popcorn uit de kast*

en waar slaat dit dan op? Nerd

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:50

Bokt is back.. Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:52

Pardon? ***neemt ook een hap Popcorn***

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:59

Okay waar heeft iedereen last van?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:00

btw ik laat binnenkort wel horen hoe ik dinsdag heb gereden en wat ik hbe geprobeerd Lachen