Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zilfstar schreef:Beetje off topic (hoewel). Ik las eerst steeds positieve dingen over Parelli, maar de laatste tijd lees ik op Bokt eigenlijk steeds meer dat die touwhalsters dus inderdaad heel scherp inwerken. Is dat met al die touwhalsters zo? (Lijkt me logisch dat dit voor dit paard niks is inderdaad. Lekker bij jou: Rust aan haar kop... zowel fysiek als geestelijk!)
Dorienn schreef:Zilfstar schreef:Beetje off topic (hoewel). Ik las eerst steeds positieve dingen over Parelli, maar de laatste tijd lees ik op Bokt eigenlijk steeds meer dat die touwhalsters dus inderdaad heel scherp inwerken. Is dat met al die touwhalsters zo? (Lijkt me logisch dat dit voor dit paard niks is inderdaad. Lekker bij jou: Rust aan haar kop... zowel fysiek als geestelijk!)
ach, gaat men nu parelli al lopen afzeiken op de touwhalsters![]()
Mensen die Parelli kennen begrijpen het beter. Ooit al eens parelli gezien? er word altijd met een los touwtje gewerkt. 't beest heeft er geen last van en men zit ook niet te snokken aan dat touwhalster.
En parelli brengt juist rust in de kop.
Dorienn schreef:Tja, als dat meisje al niet met een touwhalster mag werken, dan zou ik ze zeker geen paard onder haar kont geven.
Suleilitha, leuk dat het paard jou begint te vertrouwen, maar het allerbelangrijkste is toch imo dat het paard zijn eigenaresse vertrouwt, en dat kan prima met parelli bereikt worden. Zeker als die meid de handleiding erbij koopt, dan zal ze snel respect voor het paard krijgen
maar idd, de parelli-methode is 'gevaarlijk' als je niet weet waar je mee bezig bent, zoals bv te snel van een fase 1 naar een fase 4 gaan, boos worden, niet eerst wachten tot je paard 'juist' denkt voor je begint ..
Chantal2309 schreef:en dit is dus waaromik denk dat parelli niet voor dat meisje geschikt isals ze al niet eens op stal normaal een hoofdstel in kan doen en normaal kan dressuuren (hoeft niet st.prix niveau te zijn maar gewoon op een paardvriendelijke manier
) dan heeft parelli ook geen zin voor der!
En het paard moet eerst vertrouwen krijgen in suleilitha want dan is hij al beter te beleren en gaat ze zichzelf ook vertrouwen, het meisje word toch wel aangepakt door sul, ze heeft al een ideehhaha
suleilitha schreef:Eerst maar eens bewust worden van het wezen paard zou ik zeggen.
En geloof me, ook ik heb geleerd van paarden en natuurlijk heb ik het niet altijd goed gedaan!
In de paarden ben ik opgevoed door pa. Hij was er altijd, aan de zijlijn en de ponies en paarden die ik kreeg waren in den beginne allemaal al lang en breed ingereden maar stuk voor stuk de grootste rotzakken die je kon bedenken en het was echt niet altijd leuk. (hoewel het wel een kroon op je werk is als een paard wat te boek staat als rotzak na een paar maanden braaf en vrolijk zijn werk doet)
Ik kreeg mijn beloning pas toen ik een jaar of 23 was. Een tweejarige KWPNer (tuiger) die niet was verpest. Daar mocht ik mee aan de gang, weliswaar met een paar altijd loerende ogen vanonder de pet achter een stalraam.
Toegegeven, ik heb een keiharde leerschool gehad, ben talloze keren afgeworpen, gebeten, getrapt maar als je echt een liefhebber bent ga je door en schrikt zelfs dat je niet af.
Over het meisje in kwestie, ze kan niet luisteren of wil niet luisteren. Niet naar mensen en ook niet naar paarden.
Ik heb met haar in één en dezelfde les gezeten toen zij een ander paard reed. Als de instructrice zei dat we allemaal op de linkerhand moesten rijden ging zij spookrijden op de rechterhand. Echt ik heb wel peuken gescheten als ze weer eens recht op me af kwam en dankte de Here op mijn blote knieeen dat mijn prachtige machtige driejarige, die een bijna dodelijke blessure heeft overleefd, ongeschonden was gebleven.
Hoe kan iemand die niet eens de discipline kan opbrengen om naar een instructrice te luisteren, inhaken op de taal van het paard?????
suleilitha schreef:Over het meisje in kwestie, ze kan niet luisteren of wil niet luisteren. Niet naar mensen en ook niet naar paarden.
Ik heb met haar in één en dezelfde les gezeten toen zij een ander paard reed. Als de instructrice zei dat we allemaal op de linkerhand moesten rijden ging zij spookrijden op de rechterhand. Echt ik heb wel peuken gescheten als ze weer eens recht op me af kwam en dankte de Here op mijn blote knieeen dat mijn prachtige machtige driejarige, die een bijna dodelijke blessure heeft overleefd, ongeschonden was gebleven.
Hoe kan iemand die niet eens de discipline kan opbrengen om naar een instructrice te luisteren, inhaken op de taal van het paard?????
Dorienn schreef:Suleilitha, leuk dat het paard jou begint te vertrouwen , maar het allerbelangrijkste is toch imo dat het paard zijn eigenaresse vertrouwt, en dat kan prima met parelli bereikt worden. Zeker als die meid de handleiding erbij koopt, dan zal ze snel respect voor het paard krijgen
femmefatale1 schreef:Ik denk dat je het even niet begrijpt, gezien je reactie.
Tuurlijk moet het paard op de eigenaar gaan vertrouwen, maar het paard vertrouwt momenteel zichzelf nieteens, wat ook logisch is door de nare en pijnlijke ervaringen.
Dáár is suleilitha mee bezig, om het paard vertrouwen in zichzelf te geven (om te kunnen ontspannen), en dat daardoor ook het vertrouwen in de ruiter terug komt.
Hierin zie ik geen heil in parelli.. dat is immers niet het probleem.
Bovendien denk ik niet dat die snotneus er een boek bij gaat kopen, ze weet immers alles al
suleilitha schreef:Jammer de bammer is deze wanne be ruiter ook met Parelli niet meer te redden.
Ik heb meegekregen dat ze een paardenopleiding wil doen, ik weet een enig stage adres voor haar!
http://www.paralelli.eu/
Ik ben al meer dan twintig jaar een grote fan van Lotje Moerdijk!