de loodlijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:00

Uiteraard verdient paard 1 meer punten dan paard 2 + 3, maar even goed krijgt men commentaar op het protocol over het achter de loodlijn lopen.

Misschien moet jij eens mee om te schrijven, Pava Knipoog

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:07

Algemene conclusie:
Wanneer loopt een paard 'prachtig'? Die vraag moet je je stellen in relatie tot de achtergrond van het dier en de mate van gevorderdheid in de training en rekening houden met moment opnames en problemen die dat paard op moment heeft of net heeft gehad. Proberen als goeie instrukteur of jurylid niet het paard te definiëren en in een hokje te plaatsen volgens een bepaald stramien, maar juist ook tussen deze regels door kunnen lezen en ze te interpreteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:11

Fitzroy schreef:
Uiteraard verdient paard 1 meer punten dan paard 2 + 3, maar even goed krijgt men commentaar op het protocol over het achter de loodlijn lopen.

Misschien dat we toch meer op 1 lijn zitten als we denken Lachen

Want dat er commentaar staat vind ik ook terecht, maar ik wil daarbij niet zeggen dat ik het ook een erg grove fout vind. maar idd wel een opmerking waard, en een lager punt bij het gereden zijn in het algemeen.

Ps. ik heb een keer gehad dat de jury me bij elk punt afstrafte met als commentaar te diep. in de B.
Dat mag toch niet, of wel? Als gewoon de hele proef te diep was.
En bij gereden zijn in het algemeen had ik een 6 Verward

ff oftopic, maar wil het gewoon ff weten Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:17

Ik trek toch bij ieder onderdeel een punt af, hoor Kawa! Maar als je bv. een 7 had kunnen scoren, krijg je dan een 6 en een 5 bij het gereden zijn in het algemeen met een opmerking dat het zonde is van het te diep lopen. Ligt er natuurlijk ook aan in welke mate. Vaak ben je als paarden heel erg veel te diep lopen al blij als ze eens een onderdeel minder diep lopen en zie je dat dan door de vingers Knipoog

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:23

Fitzroy schreef:

Zijn we het toch wel eens. Haha!

Zaterdagavond ga ik eens kijken hoe dat nou kijkt vanuit het juryhokje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:03

Fitzroy schreef:
Ik trek toch bij ieder onderdeel een punt af, hoor Kawa! Maar als je bv. een 7 had kunnen scoren, krijg je dan een 6 en een 5 bij het gereden zijn in het algemeen met een opmerking dat het zonde is van het te diep lopen. Ligt er natuurlijk ook aan in welke mate. Vaak ben je als paarden heel erg veel te diep lopen al blij als ze eens een onderdeel minder diep lopen en zie je dat dan door de vingers Knipoog

Ah oke, dacht dus dat dat niet mocht bij elk onderdeel dan.
Weer wat geleerd Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:22

Prima schreef:
Algemene conclusie: Wanneer loopt een paard 'prachtig'?
een paard loopt voor mij prachtig als het zijn bewegingen laat zien op een (voor hem) begrijpelijke, gehoorzame en ongedwongen manier. en of je dit bereikt door het paard wel of niet soms achter de loodlijn te trainen (doe ik ook trouwens hoor), op de LRD manier, of op welke manier dan ook, dat doet er niet veel toe. feit is wel, dat als je wedstrijden wilt rijden, je aan regeltjes moet houden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 22:26

zoveel reacties en samenvattingen. nou ieder heeft een eigen mening, zou ik zeggen: mensen, train je paarden zoals je wil: als ze maar los door het lijf, over de rug, actief en netjes voor de benen en aan het bit zijn. en als je ze tijdens een proef keurig voor de loodlijn rijdt: prachtig zo!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 22:31

wat ik een doorn in het oog vindt: de jury moet de regels (FEI) respecteren, zo gaan de ruiters rijden naar de regels. en die regels gelden vanaf de B hoor!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 08:58

Ben ik nou de enige die het ook ec ht mooier vind om een paard te zien (even uitgaande van wedstrijdsituatie en de hogere klasse's) waarin het paard met het neusje op of net voor de loodlijn loopt. Ik vind het voor mijn gevoel horen bij het beeld van lichtheid en ongedwongenheid wat ik graag in een wedstrijdring zie en wat ik graag als ideaalbeeld voor ogen hou als 'eindresultaat' van mijn training (nog een lange weg te gaan). Het is ook moeilijker om een paard goed te laten lopen 'daar' dan met de neus achter de loodlijn, vandaar dat ik er dan ook geen moeite mee heb als een jury dat afstraft.

Ik kan de opmerkingen van prima in deze discussie niet erg plaatsen. Mag ik ervan uitgaan dat hij vindt dat de regels van de FEI op niets gebaseerd zijn Verward

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:53

astridh schreef:
Ben ik nou de enige die het ook ec ht mooier vind om een paard te zien (even uitgaande van wedstrijdsituatie en de hogere klasse's) waarin het paard met het neusje op of net voor de loodlijn loopt. Ik vind het voor mijn gevoel horen bij het beeld van lichtheid en ongedwongenheid wat ik graag in een wedstrijdring zie en wat ik graag als ideaalbeeld voor ogen hou als 'eindresultaat' van mijn training.

Nee, daar ben je echt niet de enige in, ik geef je helemaal gelijk.

En wat kattebeest ook aangeeft: de FEI-reglementen gelden zeker al vanaf de B, eigenlijk al vanaf dat je gaat trainen met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:07

Nee astrid, je bent niet de enige die dat het fraaist vindt. Het gaat ook om de openheid van de kaak en de ontspanning daar.
Er zijn trouwen wel jury's die ze liever toch wat ronder zien dan net voor de loodlijn, er is nu eenmaal weinig eenduidigheid in de praktijk van het jureren.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 13:52

Er zijn trouwen wel jury's die ze liever toch wat ronder zien dan net voor de loodlijn, er is nu eenmaal weinig eenduidigheid in de praktijk van het jureren =>

dat is het net. de jury is niet eenduidig. en als jury's een paard dat achter de loodlijn loopt hoger gaan quoteren, dan gaat iedereen zo rijden, want iedereen wil winnen.

de jury heeft regels en die moeten ze naleven. als ze dat doen, dan geldt voor iedere wedstrijd hetzelfde: ietsje voor de loodlijn. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:54

Citaat:
de jury heeft regels en die moeten ze naleven. als ze dat doen, dan geldt voor iedere wedstrijd hetzelfde: ietsje voor de loodlijn.

Een goede jury kijkt hoop ik toch verder dan alleen de hoofd hals houding.
Vandaar dat een paard wat wel wat achter de loodlijn komt, toch hoger kan eindigen als een paard wat wel net voor die loodlijn loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:06

Maar hoe werkt dat dan waar mate van oprichting mee gaat spelen? In de B en de L wordt daar volgens mij toch anders tegenaan gekeken als in de M en Z Verward.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 20:27

wat men over de voorhand zegt => klasse B : ontspannen hals, nek als hoogste punt en neuslijn voor de verticale. in de L: nageeflijk in iets korter kader dan de B, nek als hoogste punt en neuslijn voor de verticale.

van nature is het gewicht van het paard niet gelijk verdeeld over voor- en achterhand. 45% op achterhand en ongeveer 55% op de voorhand. het horizontale evenwicht is het streefdoel voor B tem L , meer gewicht op de achterhand is voor de klasse M en Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:03

Pff, wat een topic, helemaal doorgeworsteld en nu kom ik maar eens met mijn mening!

De foto van jazz samen met de andere is niet representatief. De andere paarden zijn veel hoger in de africhting, dan Jazz daar is.

Verder heeft iedereen het over laag en diep, volgens mij rijdt anky ze helemaal niet laag!!!!!!!! Wel diep, maar kijk goed naar de hals, die is ten alle tijde bergopwaarts. De paarden hebben ook superveel lengte in de hals.

Vaak is achter de loodlijn ook achter het bit, vele ruiters denken dat ze de druk naar voren ( aanleuning) wel hebben, maar in de praktijk hebben ze het niet, geeft niet, het is iets moeilijks wat je ooit een keer moet voelen, en voor iedereen komt dat een keer goed, of niet.

Het gevaarlijke van dit soort dingen is, dat veel mensen ze achter de loodlijn gaan rijden, maar niet het gevoel hebben om op te merken dat ze en niet aan het been zijn, en daardoor geen enkele toegevoegde waarde aan hun trainingssysteem geven.

En op wedstrijd: hoe je ook traint, hij mag niet achter de loodlijn lopen, zo is nou een maal het wedstrijdregelement. Helaas zien vele jurys het ook niet, dus kun je rustig tot de Z komen met een paard wat op de kop loopt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:00

Ok, ik ga ook nog een poging doen wat toe te voegen aan de discussie.
Een paard hoord in principe netjes voor de loodlijn te lopen, daar zijn we het over eens geloof ik. Maar ik vindt dat er een heel groot verschil zit tussen een paard dat pas net ingereden is en daarom nog niet voldoende spieren heeft om zich op te richten, een paard dat op commando laag loopt zodat de rugspieren worden getraind en gestrekt (zoals bv op de foto's van Anky), en aan paard dat uit zichzelf achter de loodlijn loopt en die je daar ook niet uit te rijden is, terwijl hij daar wel de spieren en conditie voor heeft.
De laatste vind ik geen goede houding, en dit zijn vaak de paarden die ook heel erg op de voorhand lopen.
Daar vindt ik (sorry dat ik jou als voorbeeld neem, maar ik vindt die foto daar een duidelijk voorbeeld van) de foto van napoleon een voorbeeld van. Die loopt erg laag, wat op zich helemaal niet verkeerd is, ik heb gelezen wat daar de reden voor was, maar dat heeft wel tot gevolg dat hij nu heel erg op de voorhand loopt.
Dat valt volgens mij redelijk makkelijk op te lossen door hem iets minder snel (dus niet minder actief ) te laten lopen zodat hij beter zijn balans kan vinden, maar dat ff terzijde.
Wat betreft wedstrijden: de jury's horen zich gewoon aan de regels te houden, want daar probeer je naar te lopen, en als iedereen anders gaat beoordelen wordt het helemaal soepzooi met de uniformiteit (voor zover die er al is Haha! )

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 11:24

denk dat we beter deze topic afsluiten, hij wordt zo lang! *LOL*

zou ik nog een algemeen besluit formuleren?

beter niet, anders krijg ik weer een hoop tegen- en meewind!

Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:16

lange topics zijn niet erg. Zijn we wel gewend hier Haha!

Maar ik geloof als ik dit topic goed lees, dat iedereen toch wel ongeveer hetzelfde denkt.
Dat we allemaal naar dat "plaatje" willen rijden, maar soms een andere weg moeten bewandelen om er te komen, soms ook in de proef als het even niet anders kan.
En in de training moet je doen wat het beste bij jou en je paard past.

Maar als ik het goed begrijp vinden de meeste dat zo ook.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:52

Je begrijpt het goed denk ik Knipoog. In alle meningen vond denk ik toch wel iedereen dat een paard moest ontspannen, en dat het perfecte plaatje(van het hoofd/hals dan) is met de neus vlak voor de loodlijn, maar dat zeker de gangen actief moeten blijven.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 22:45

ik dacht al: wat een lange topic! maar ze zijn hier blijkbaar meer gewoon!

nou, ben ik toch blij dat de mensen hier niet zeggen: chic,zeg, die krijgt haar paard achter de loodlijn. daar vreesde ik echt voor!

iedereen wil hier met een goed gevoel en ontspannen paard, netjes ietsje voor de loodlijn lopen.

fijn! succes allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 08:51

Speciaal voor Kattebeest:
Hoe je een paard voorstelt in de ring daar kan geen twijfel over bestaan, dat is duidelijk vastgelegd en wordt getoetst door jury's. Hoe je je paard traint kan behoorlijk verschillen. Anky en Coby zijn denk ik 2 uitersten in hun manier van trainen, toch rijden ze in de ring beiden op het hoogste niveau en doen wat percentages betreft niet veel voor elkaar onder.

Maar wat jij niet begrijpt en ook niet wilt begrijpen, is dat er een verschil is tussen achter de LL en achter het bit. Er zijn al verschillende mensen die je dat hebben proberen uit te leggen. Om dat verschil te herkennen is behoorlijk wat visie nodig dat gaat nl. verder dan alleen het beoordelen van het plaatje aan de voorkant. Hier blijkt dus dat het jou daar aan ontbreekt want alle uitleg ten spijt blijf je nog steeds bij je standpunt als verwoord op pag. 1.

Het gaat mij een beetje te ver om iedereen die zijn paard achter de LL traint te vertellen dat ze fout bezig zijn. Voordat je uitspraken doet over wat goed en fout is zou je op zijn minst je eerst kunnen verdiepen in de achtergrond. Er bestaat niet zo iets als goed of fout er zijn wel dingen die jou en je paard juist wel of niet passen en aanspreken.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 16:41

ik gebruik enkel deze momentopnames om beelden te laten zien van hoe het er goed uitziet / slecht uitziet.

1/ het hoofd dient voor de loodlijn te zijn!
2/ in een africhtingsmoment is het echter niet erg als het hoofd tijdelijk achter de loodlijn komt, mits het paard niet achter het bit, aan de teugel en actief blijft lopen!

dit heb ik gekopieerd uit vorige reacties in de topic 'de loodlijn'

Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:14

kattebeest schreef:
ik gebruik enkel deze momentopnames om beelden te laten zien van hoe het er goed uitziet / slecht uitziet.

1/ het hoofd dient voor de loodlijn te zijn!
2/ in een africhtingsmoment is het echter niet erg als het hoofd tijdelijk achter de loodlijn komt, mits het paard niet achter het bit, aan de teugel en actief blijft lopen!

dit heb ik gekopieerd uit vorige reacties in de topic 'de loodlijn'

Lovers

Waarom nam je dan een voorbeeld van een jong paard in training?