Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)

Wat ook helpt is na het longeren even haar hoofd laag te houden, weer omhoog trekken (niet rukken natuurlijk
) en weer omlaag duwen. Gewoon langzaam op en neer gaan met het hoofd. Ik ga er niet vanuit dat ze het de eerste keren toe zal staan, maar naarmate ze meer en meer mee gaat werken ben je op de goede weg
mate schreef:je moet een ei op z'n harses gooien zodra ie omhoog is.(denkt ie dat ie z'n hoofd heeft gestoten) alleen ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt. de hele tijd een ei in je jaszak heel zien te houden en tijdens het steigeren het ei er uit halen
![]()
.tja eigenlijk een theoretische oplossing.
).

). Toen we weer met alle voeten op aarde stonden heb ik even een volte gegallopeerd...Lopen zal je! En daarna ben ik verder gegaan waar ik gebleven was
Ik moest niet boos worden, elk paard heeft wel eens een slecht moment...
)! Dit was de eerste keer en als ik nu niets had gedaan was hij volgende keer wsl nog 10 cm hoger gegaan, totdat je er een keertje onderligt...Mij niet gezien, wat een ander er ook van vind 
Drijven of een tik met de zweep werd hij enkel lastiger van en begon hij te bokken en te staken. In dat boek staat dat je dan met het touw afwisselend links en rechts op zijn flanken moet 'tikken' (doet geen pijn, want is een ZACHT touw) en dat gevoel vinden ze zo lastig, dat ze dan wel stoppen met het gestaak. Bij mij werkte het heel goed!!