Problemen bij het inrijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evi_sammy

Problemen bij het inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:52

Hallo iedereen,

Ik heb een 3 jarige fjord x kwpn'er, ik ben ooit zelf begonnen met inrijden, eigenlijk verliep alles hartstikke goed, hij was braaf luisterde goed (konden bijna los rijden)tot hij op de een of andere dag helemaal gek werd bij het op en afstappen! je mocht al niet opstappen van hem en dan gaat hij echt keihard rennen (zelfs door de bedrading van de bak Huilen ) en hetzelfde doet hij met afstappen! In het begin dachten wij dat hij misschien nog wel iets te jong was dus hebben we hem weer een tijd terug in de wei gezet... maar ja ooit moest die toch ingereden worden... Ik na een paar maanden weer begonnen met longeren enzo... weer begonnen met hangen was weer helemaal niks aan de hand! tot ik echt heerlijk gereden had en ik zei nog 1 keer op en afstappen dus ik wil afstappen en hij gaat me er toch keihard vandoor, en daar lag ik zonder gevoel in me onderlijf! de gene die mijn hielp me paard in de wei gezet en de ambulance gebeld nou ja afgevoerd foto's gemaakt had me heup en me bekken zwaar gekneust en moe gevoel kwam langzaam terug... na dat dit gebeurd was zeide mijn ouders je brengt hem nou maar weg om hem in te laten rijden je gaat er zelf niet meer op tot hij normaal doet!
Nou eer dat ik weer normaal kon lopen enzo ben ik iemand gaan zoeken die hem in ging rijden! na lang zoeken had ik iemand gevonden waar hij nu op dit moment staat! Hij is nu 2 weken bezig en het ging allemaal super goed ( ik dacht misschien lag het aan mij) tot 2 dagen geleden! hij doet nu precies hetzelfde wat hij bij mij deed het op en afstappen is echt een ramp maar als hij eenmaal erop zit kan hij gewoon los stappen, draven en galopperen! Nou willen we hem voor de veiligheid hem een kalmeringsmiddel geven en dan hopen dat hij wat rustiger wordt met op en afstappen! Nou is mijn vraag heeft iemand daar ervaring mee, en is dat ooit goed gekomen? zo ja hoe dan?

Hoop dat iemand me kan helpen

Groetjes Evi

MilesNF

Re: Problemen bij het inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:54

Ik zou proffensionele hulp inschakelen, verdovingsmiddelen zou ik nooit gebruiken, om die manier kun je de problemen niet oplossen.
Breng hem liever naar iemand die al duizenden paarden heeft zadelmak gemaakt. Ook zo ik zijn rug en zadel even goed controleren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:00

Je hebt hem "ooit" ingereden?? En hoe oud was je fjord toen als hij nu pas 3 jaar is? Waarschijnlijk ben je veels te jong begonnen. Een fjord is sowieso laat volwassen en zelfs 3 is nog erg jong om er al op te gaan zitten. Dit dier zal proffecionele hulp nodig gaan hebben. Dit los je in je eentje niet meer op!
Ben toevallig net bezig zo'n zelfde verhaal weer zadelmak te maken en geloof mij, dat is een lange weg!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:00

Dit klinkt als een trauma..
Is er ooit al eens iets naars gebeurd tijdens het op- en afstijgen? Ben jij de enige die hem rijdt of zijn er andere mensen die met hem werken?
Een trauma hoeft niet persee zijn veroorzaakt door een enge ervaring overigens. Het kan ook zijn dat je tijdens het opstappen per ongeluk zijn flank of kruis hebt geraakt, te hard bent gaan zitten of een zadel dat net nog niet past. (erg moeilijk hoor bij jonge paarden omdat ze nog zo veel veranderen) Probeer eens de oorzaak te vinden. Een tip, laat hem vast houden door iemand tijdens het op- en afstijgen, die kan hem namelijk omdraaien als hij begint te rennen. Dan leert hij vanzelf dat hij als hij gaat rennen hij toch niet ver komt. Maar doe dat laatste pas als je alle medische redenen en eventueel eigen fouten hebt uitgesloten.
Houd ons op de hoogte!
Veel succes.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:04

idd proffesionele hulp inschakelen
zie in je profiel dat je ook nog heel jong ben
Niet zelf gaan zitten klooien en laten inrijden door iemand die veel ervaring heeft

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:06

Inrijden gaat al niet meer! Dit paard moet heropgevoed worden en dat is heel wat anders en een veel langere weg.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:11

Ligt het zadel wel goed? Of misschien heeft hij pijn in zijn rug. Als je opstijgt komt er ineens veel gewicht op zijn rug.
Ik zou ook niet met kalmeringsmiddelen gaan werken.
Ik zou iemand ernaast zetten die het paard vast houd, en dan rustig op en af stijgen, dit paar keer achter elkaar doen.
Ik ben mijn paard nu ook aan het inrijden, als ik opgestegen ben, geef ik haar een snoepje. Dit kun je ook eens proberen. Ze moet dan toch stil staan om het snoepje te krijgen.

Succes ermee.

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:12

Even voor de duidelijkheid! hij wordt nou ingereden door iemand die al heel veel paarden heeft ingereden! ik rij nu niet zelf meer!
maar een trauma zou bijna niet kunnen want de eerste weken dat je bezig met hem bent doet hij alles hartstikke braaf! Hij wordt in april 4 ik ben op 3 en 1 maand begonnen en toen weer tijdje laten staan en nu dan weer begonnen! was er inderdaad wel vroeg bij maar dat kwam omdat hij zich zo verveelde in stal! maar het probleem ligt dus niet dat hij te jong is omdat hij tot na 3 weken dat je bezig ben pas gaat rennen!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:14

Risje80 schreef:
Ligt het zadel wel goed? Of misschien heeft hij pijn in zijn rug. Als je opstijgt komt er ineens veel gewicht op zijn rug.
Ik zou ook niet met kalmeringsmiddelen gaan werken.
Ik zou iemand ernaast zetten die het paard vast houd, en dan rustig op en af stijgen, dit paar keer achter elkaar doen.
Ik ben mijn paard nu ook aan het inrijden, als ik opgestegen ben, geef ik haar een snoepje. Dit kun je ook eens proberen. Ze moet dan toch stil staan om het snoepje te krijgen.

Succes ermee.

Je kan iemand ernaast zetten maar je houd hem niet als die eenmaal gaat gaat die echt hard en goed!
het zadel licht goed want in het begin deed hij helemaal niks! de gene die nu bezig is heeft tot 2 dagen geleden normaal gereden met hem maar nu gaat hij weer beginnen!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:16

Doe hem een longeerlijn aan, desnoods houden 2 mensen die lijn vast. Hij moet gewoon stil blijven staan met opstijgen. Er zijn vast wel sterke mensen die je willen helpen.

Mizzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:18

poeeehhh, wat klinkt dit als een gigantische uitdaging zeg ! Ik ben het ermee eens dat iemand die al vele paarden heeft ingereden het te laten proberen. Inderdaad niet met kalmeringsmiddelen gaan werken, los je niets mee op. Fjordjes zijn nou eenmaal ook koppig en eigenwijs! Als je nog erg jong bent, zou ik het zelf niet gaan proberen..

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:19

Natuurlijk kan je hem met 2 man de lijn vasthouden maar kwa kracht hou je hem echt niet hoor! je wordt gewoon meegesleurd met hem! maar nog maals hij staat nu niet meer bij mij thuis maar bij de gene die hem inrijdt ik ga er alleen nog maar heen om te kroelen en de verhalen aan te horen wat die nou weer heeft uitgevreten! Knipoog

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:21

Wij dachten omdat de rest van het rijden wel goed gaat en het gevaar juist zit met op en af stappen want je zit nog niet en hij gaat er vandoor maar ja dan is het gevaar weer als je dan te hard in het zadel klapt in die helemaal weg! dus als we hem dan iets kalmeren dat hij niet zo snel weg is dat hij rustig kan gaan zitten dan is het probleem over...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:24

evi_sammy schreef:
Even voor de duidelijkheid! hij wordt nou ingereden door iemand die al heel veel paarden heeft ingereden! ik rij nu niet zelf meer!
maar een trauma zou bijna niet kunnen want de eerste weken dat je bezig met hem bent doet hij alles hartstikke braaf! Hij wordt in april 4 ik ben op 3 en 1 maand begonnen en toen weer tijdje laten staan en nu dan weer begonnen! was er inderdaad wel vroeg bij maar dat kwam omdat hij zich zo verveelde in stal! maar het probleem ligt dus niet dat hij te jong is omdat hij tot na 3 weken dat je bezig ben pas gaat rennen!

Als hij de eerste paar keren hartstikke braaf was kan het best zijn dat hij toen van angst "bevroren" was. Nu is hij voorbij dat punt en dan zal hij inderdaad gaan rennen.

Laat een osteopaat/fysio langskomen en ga inderdaad verder met een prof. ruiter.

Mizzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:24

Gewoon veel geduld hebben, het paardje snapt er natuurlijk niks van! Huh.. waarom stapt er ineens iemand op mijn rug?!?! .. misschien vind hij het ook wel raar dat er ineens iemand aan 1 kant hangt ( met opstappen ). Is het een hengst?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:25

kan je het niet proberen door in een stevige binen/buitenbak het paard met zijn hoofd in een hoek te zetten tijdens het opstappen?

wat ook nog wel eens wil helpen is tijdens het erop klimmen 1 teugel straks. daardoor moet het dier rondjes gaan lopen en wordt het vaak zelf al weer rustig

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:26

Als de mensen waar hij nu staat ook problemen met hem hebben, dan staat hij niet op het juiste adres ben ik bang!
En inderdaad...een fjord hou je niet..zelfs niet met 10 man als hij echt aan de ren gaat! Je moet zorgen dat het trauma weg gaat en hij daar niet bang meer voor is. Want hoe je het ook keert of wend er is iets gebeurd waardoor hij dit is gaan doen.

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:31

ja dat klopt dat ben ik helemaal met je eens maar je zou dan toch zeggen dat hij dat juist in het begin doet maar hij reed al helemaal los er was niks aan de hand en dan ineens doet die weer zo achtelijk!
In de hoek heb ik ook wel eens geprobeerd maar meneer vliegt met of zonder stroom gewoon door de bedrading van de bak! Dus hij heeft echt angst neem ik aan? maar het rare is dat die angst in het begin niet laat merken!

tamary: Hoe zit dat met het bevriezen van angst? kan je dat misschien iets meer uitleggen?

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:57

En als je hem nou is in een hoek rijd, voor mijn part de stal in voor je afstapt? Kan je tijdens het rijden wel voorover gaan 'liggen' zegmaar? Dat zou je dan ook kunnen oefenen. Ik heb wel eerder van een paard gehoord die tijdens het inrijden geen problemen had met opstijgen, maar wel gek werd als je eraf ging... Is ook goedgekomen Knipoog Zou er zeker met iemand erbij mee werken, dat iemand vanaf de grond wat weerstand kan geven. Stel hem gerust, zorg dat je dit zelf ook bent. Het beste is echt als je hem op een plek kan krijgen waar hij iig niet naar voren kan. En als hij een keer blijft staan bij het eraf gaan, natuurlijk de hemel in prijzen!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:16

Ai ai ai dat is me nogal wat.
Vaak is jong + jong= in 90% van de gevallen Problemen.
Heb je in het begin hulp gehad met het inrijden? Want ik denk ook dat hij zijn angst in eerste instantie bevroren heeft.
En kalmeringsmiddelen lossen het probleem niet op.
Rust en oefenen en belonen als hij het wel goed doet. En inderdaad bij een prof verder laten rijden en dit probleem laten oplossen met geduld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:03

evi_sammy schreef:
tamary: Hoe zit dat met het bevriezen van angst? kan je dat misschien iets meer uitleggen?

Van deze site : http://www.tellingtonttouch.com
Hele artikel : http://www.tellingtonttouch.com/Print/5fs.htm
Citaat:
Freeze Reflex

While fight -flight is recognized, the freeze reflex is rarely considered. Think of what happens when a horse sees something in the distance, the head goes up, the horse freezes and often so does the handler. This is often the precursor to flight. There is a chemical released in the brain that causes the horse to freeze and the synapses stop firing.

We often see a "freeze" response, labeled by some people, as the horse being "stubborn" or "unwilling". This may happen when a horse is saddled or mounted and he stands stock-still as if "frozen" to the ground. At this point the horse is usually holding his breath and when the rider insists the horse go forward, the horse shoots forward or explodes bucking. The horse may become labeled as "needing an attitude adjustment".

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:28

dat bevriezen van angst lijkt me in der daad wel kunnen,
de eerste keer dat je opstijgt wordt je paard overvallen erdoor, maar later.... zal hij gaan rennen,
bij het opstijgen komt er echt heel veel druk in een keer op je paard, vooral dankzij het zadel, ik weet niet hoe je opstijgt maar eigenlijk zou je de beugels niet moeten gebruiken met opstijgen.
daardoor komt juist de grootste druk

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:39

Het belangrijkste wat je eerst moet doen is je manier van ernaar kijken veranderen.
Er is wat met hem aan de hand, zadel/trauma/angst of wat dan ook. Dan is het geen "achterlijk" gedrag en kan je niet praten over dat hij normaal moet gaan doen. Het gedrag moet jou waarschuwen dat er IETS niet goed gaat en wat dat is kunnen we vanaf hier erg moeilijk beoordelen.
Ik kan alleen maar zeggen wat al eerder is gezegd, laat hem vasthouden (desnoods 2 man, 1 aan elke kant, wel mensen die hij kent en vertrouwd!!!) en doe het opstappen alsof het de 1e keer is. Op zn gemak stellen, aaien, even de andere kant aanraken en pas als dat rustig kan proberen te hangen en daarna zitten. Kortom, opnieuw proberen! En bij elke vorm van angst een stapje terug. (maar nogmaals, wij kunnen niet zien wat er aan de hand is maar dit is hoe ik het aan zou pakken)

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:04

Knap van je dat je hebt besloten om hem weg te brengen. Maar helaas haal je daar het probleem niet mee weg.

Ik denk dat je weer vanaf het begin moet beginnen. Zorg dat hij vertrouwen in je krijgt. Door grondwerk!!!
Wanneer dit helemaal in orde is kun je er weer langzaam op.
Dus begin niet meteen longeren met het zadel erop. Eerst rustig aan met z'n tweeen weer wennen en vertrouwen krijgen. Anders blijft hij het doen en wordt het van kwaad tot erger.

En echt geen kalmeringsmiddel geven, heeft geen zin.

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:38

Bedankt voor jullie reacties ik ga overleggen!