Paard loopt scheef in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Paard loopt scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:24

Wij hebben sinds kort een manegepaard erbij doetje voorheen skadoet. en zij loopt hele mooi en mooi recht in stap en draf maar in galop brengt ze op de lange zijde haar kont naar binnen. Met de zweep houd ze m wel recht, maar at nou als ik een wedstrijdje met haar rijd kan ik moeilijk elke keer de zweep verwisselen Tong uitsteken

Mijn been reageert ze nog nie echt super op ze is ook alleen vooruit te branden als je een zweepje hebt je hoeft nog neit eenste tikken of ze gaat al.

Mijn vraag was waarom loopt ze mogelijk scheef en hoe kan ik het fixen?

Ze heeft geen rugklachten ze heeft een goed passend zadel dus niks klinisch of rontgisch.

alvast bedankt!
gr. Susanne

btw er zijn geen spelfouten Knipoog heb 't nagecheckt.

superwoman

Re: Paard loopt scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:33

Heb je geen les?
Het is niet de bedoeling om dat met de zweep te corrigeren.
Je moet de voorhand voor de achterhand zetten om het paard recht te richten. Ook als jullie al zover zijn, kun je contra galop mee nemen om recht te richten. Het paard moet je steeds leniger maken enzo zal hij netjes recht worden. Dus advies-> les Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:36

Ik heb al les en we zijn al bezig, dus niet meteen zeggen van nou dan is er toch niks aan de hand dan hoeven wij geen antwoord te geven Tong uitsteken

Ik wil graag weten wat jullie oplossingen zijn, zodat ik verschillende kan ut proberen en er achter kan komen welke het beste is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:47

tsjah.. je zegt het zelf al!! ze is niet aan het been. actieveer haar daar gewoon goed, krijg je geen reactie, tik har dan is een keer bij met de zweep. je paard hoort te reageren op je been en daar hoor jij consuquent in te zijn. een paard wat niet aan het been is, valt ook niet recht te stellen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:48

superwoman schreef:
Heb je geen les?
Je moet de voorhand voor de achterhand zetten om het paard recht te richten. Ook als jullie al zover zijn, kun je contra galop mee nemen om recht te richten. Het paard moet je steeds leniger maken enzo zal hij netjes recht worden. Dus advies-> les Knipoog

Hoe wou je dat gaan doen als die niet aan het been is?? eerst gaan werken aan reageren op het been en dan uit gaan bouwen. Wat je zegt klopt wel hoor. maar het paard hoort naar mijn mening eerst te reageren op het been anders krijg je dit gewoonweg niet voor elkaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:45

Suusje92 schreef:
Ik heb al les en we zijn al bezig, dus niet meteen zeggen van nou dan is er toch niks aan de hand dan hoeven wij geen antwoord te geven Tong uitsteken

Ik wil graag weten wat jullie oplossingen zijn, zodat ik verschillende kan ut proberen en er achter kan komen welke het beste is.

Het gaat erom dat je met je begeleider aan het probleem werkt. Dat moet je overleggen en er achter staan. Om tips te geven is het handig om te weten hoe en waar je me bezig bent. Verschillende dingen uitproberen is geen goed idee zonder begeleiding, omdat de kans groot is dat je het niet 100% goed doet..... Het bespreken van de huidige manier kan best voor tips zorgen, daar heb je iig veel meer aan. Nu weet je iig dat de huidige manier doormiddel van het zweepje niet de juiste is om het paard recht te krijgen in galop. Kan ook goed zijn dat jij als ruiter schuin zit op je paard of je handen niet naast elkaar plaatst etc

Navidad, je heb gelijk dat hij eerst aan het been moet, daar had ik overheen gelezen.... Bloos
Dat is idd hét probleem waar ze aan moet werken
Eerst aan het been rijden en zorgen voor een lichte constante aanleuning.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:48

superwoman schreef:
Suusje92 schreef:

Het gaat erom dat je met je begeleider aan het probleem werkt. Dat moet je overleggen en er achter staan. Om tips te geven is het handig om te weten hoe en waar je me bezig bent. Verschillende dingen uitproberen is geen goed idee zonder begeleiding, omdat de kans groot is dat je het niet 100% goed doet..... Het bespreken van de huidige manier kan best voor tips zorgen, daar heb je iig veel meer aan. Nu weet je iig dat de huidige manier doormiddel van het zweepje niet de juiste is om het paard recht te krijgen in galop. Kan ook goed zijn dat jij als ruiter schuin zit op je paard of je handen niet naast elkaar plaatst etc

Navidad, je heb gelijk dat hij eerst aan het been moet, daar had ik overheen gelezen.... Bloos
Dat is idd hét probleem waar ze aan moet werken
Eerst aan het been rijden en zorgen voor een lichte constante aanleuning.

hier heb ik niks aan toe te voegen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:55

Probleem is, denk ik, dat het een manege paard is en door meerdere mensen wordt gereden. Zolang niet elke ruiter op 1 lijn zit kun je het probleem denk ik heel moeilijk verhelpen.
De gevorderde ruiter zal hem misschien kunnen recht (ER) richten, maar de beginner rijd dat er vervolgens weer uit.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:42

Hewt paard wordt alleen door mij gereden en andere georderen ruiters dit paard bokt als een gek als je er op wilt gaan zitten en gaat bokken als je ook maar 1 ding fout doet dus een beginner komt er neit eens op.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:58

Suusje92 schreef:
Hewt paard wordt alleen door mij gereden en andere georderen ruiters dit paard bokt als een gek als je er op wilt gaan zitten en gaat bokken als je ook maar 1 ding fout doet dus een beginner komt er neit eens op.

en dan kom ik, nu met het verhaal dat een paard niet zomaar bokt, een paard bokt uit reactie ergens op. En ze loopt scheef?? dan klopt er naar mijn mening iets niet.

sofie_dekiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:03

Geef haar wat tijd. Het kan zijn dat ze haar evenwicht nog niet heeft gevonden in galop. Je moet weten dat een paard in de vrije natuur ook niet recht loopt. Het is voor hun en de ruiter een moeilijke oefening om recht te lopen.
Ik zou haar niet corrigeren in galop, volgens mij lost het probleem zich vanzelf op.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:50

superwoman schreef:
Heb je geen les?

ben het eens met dit advies..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:05

superwoman schreef:
Je moet de voorhand voor de achterhand zetten om het paard recht te richten. Ook als jullie al zover zijn, kun je contra galop mee nemen om recht te richten. Het paard moet je steeds leniger maken enzo zal hij netjes recht worden.

Mee eens. Heel veel paarden lopen overigens in de galop met de achterhand iets naar binnen. Voorhand voor de achterhand zetten, voor je gevoel zeg maar wat SB rijden. Daarnaast zijn kleine stukjes contragalop idd ook heel fijn om je paard losser en sterker te maken.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:11

Is dat niet gewoon een soort ''ontspanningsloopje?'' Het klinkt misschien gek, maar als ik mijn honden zie 'galloperen' lopen ze ook met hun kont overdreven naar links. Ik heb het ook nooit anders gezien bij een paard? Verward

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:53

nou in galop is het niet een tikje naar binnen maar aslof zxe op 4 sporen loopt met minimaal 30-50 cm tussenruimte tussen alle benen,.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:53

Ik vraag me ook af of er geen andere problemen zijn waardoor het paard zo doet. Ik vind het bok-verhaal toch een reden om verder te kijken naar lichamelijke klachten + tanden en het zadel.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:05

zoals al in eht begin bericht stodn er is niks fout met haar zadel. die bok doet ze gewoon uit eigenwijsheid. Er is altijd gewoon opgestapt en zo verder gereden na het bokken ze is niet op haar rechten gewezen en dat probeert ze nu bij iedereen uit, bij mij doet ze het nu niet meer, omdat ze weet dat ze dan een tik krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:09

Suusje92 schreef:
zoals al in eht begin bericht stodn er is niks fout met haar zadel. die bok doet ze gewoon uit eigenwijsheid. Er is altijd gewoon opgestapt en zo verder gereden na het bokken ze is niet op haar rechten gewezen en dat probeert ze nu bij iedereen uit, bij mij doet ze het nu niet meer, omdat ze weet dat ze dan een tik krijgt.

Het scheef gaan en bokken is toch wel iets om verder te onderzoeken. Die combinatie!
Je kunt het signaal de kop indrukken door een tik te geven, maar als er wel iets meer aan de hand is, rij je het paard stuk.
Uitproberen -> zie ik eerder als het nemen van de ruimte die de ruiter geeft - dus de bocht afsnijden, stil staan, omdat de ruiter (nog) niet de juiste hulpen geeft . Bokken hoort daar niet echt bij, dát is echt een signaal van pijn en ongenoegen. (tenzij het vrolijkheidsbokjes zijn met de oren naar voren Knipoog )
Zeker omdat het nog geen doorgewinderd manegepaard is, denk ik niet aan eigenwijsheid.
De signalen van "gewone paarden" zijn vaak eerlijker, omdat ze nog niet de trucjes hebben geleerd. Die trucjes leren ze van de fouten van de ruiters.... Paarden denken niet in de zin van: "hoe kan ik haar pesten". De meeste paarden vinden werken leuk! Echter als ze door de manege steeds verkeerde hulpen krijgen, worden ze daardoor afgestompt.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:41

Natuurlijk moet hij altijd aan het been zijn, maar vaak gaat een paard als meer voorwaarts wanneer hij recht loopt. Dan is het namelijk makkelijker voor je paard.

Ik zou hem in galop iets schoudervoor rijden en ook op de volte, zodat hij zijn binnenachterbeen eronder gaat zetten. Op 1 kant zet hij zijn binnenachterbeen namelijk niet goed onder zijn lijf, omdat hij scheef gaat. Door deze oefening wordt hij sterker en zal hij makkelijker recht te richten zijn en krijg je ook een paard wat aan beide kanten ongeveer gelijk ontwikkeld is.

Succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:57

probeer hem goed op te sluiten tussen je beide benen.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:10

Is dit niet gewoon een geval van schoudervoor gaan rijden? Je binnenbeen erbij houden om haar op de hoefslag te houden en de buitenhand om haar voorhand iets voor te zetten..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:16

Heeft mijn pony ook een tijdje gedaan, hij was (en is nog steeds niet) rechtgericht+ zijn rug zat vast.
Fysio langsgeweest, even alles losgemaakt en het rechtrichten is nu een punt in mijn eigen training.
(voltes, slangevoltes, scherpe wendingen op zo licht mogelijke beenhulpen, allemaal dat soort dingen.)
Schiet al een heel eind op Ja

Toch maar even iemand naar laten kijken? Lachen Of is dat al gebeurd? (omdat in de openingspost staat, ga je daar gewoon vanuit of is het echt bewezen)
Het hoeft niet persé aan het zadel te liggen, het is gewoon mogelijk dat er even iets vast zit.
Kan gebeuren omdat een paard toch gereden word gebeuren zulke dingen soms, maar moet wel verholpen worden

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:24

Dit paard is een manegepaard, tuurlijk heeft ze dan les, en ik denk niet dat het gaat gebeuren dat zij een manegepaard gaat laten checken

Alles is eigenlijk al wel gezegd. Mocht hij enkel scheef galoperen, dan lost zich dat wel op, maar met het bokken erbij denk ik dat er iets goed fout zit.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:56

je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat er medisch niks mis is met een paard.
Dat scheef lopen kan een gewoonte zijn geworden (verkeerd beleerd) maar kan ook een oorzaak ergens van zijn, en ik las verder en zag staan dat ie bokte, nou dan ga daar maar eens zoeken, een paard bokt niet zo niks. Als je 100% zeker weet dat het paard lichamelijk in orde is en geen belemmering krijgt door verkeerd zadel of scheve ruiter ed, dan pas mag je zeggen dat dat bokken uitproberen is!
Grootste probleem met manege paarden, worden kosten op bespaard dus zomaar even een check door een osteopaat zit er niet snel bij. En er rijden verschillende mensen op, je kunt wel zeggen alleen gevorderden, maar sorry dat ik het zeg maar wat is een gevorderde ruiter 1x in de week... die voelt niet 1,2,3 waar een probleem zit

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:06

Imo zal de ts dit idd niet op kunnen lossen en het paard na kunnen laten kijken. Echter de geleerde onzin dat het paard niks mankeerd en dat het "uitproberen" is , hoor je helaas vaker op maneges.Een manege laat idd de paarden meestal niet nakijken omdat dat te duur is. Ik hoop dat er bij de ts een lichtje is gaan branden.