Paard gaat over de galop in tijdens het doorzitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Paard gaat over de galop in tijdens het doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:59

Hey allemaal.
Even een vraagje hoor, Mijn fries van 10, heeft moeite met het doorzitten. Zelf heb ik daar niet heel veel moeite mee. Maar zodra ik ga zitten, gaat ze sneller en maakt zich dan zo ontzettend sterk, dat ik haar niet meer in de draf kan houden en overgaat de galop in.
Wat ik nu doe, is telkens een paar passen doorzitten en weer lichtrijden.
Dat gaat nu goed, maar zodra ik dus langer ga zitten, zit ik ook alweer in de galop.
Iemand de tip om hier beter mee om te gaan. wordt er namelijk af en toe behoorlijk gefrustreerd van.

p.s. alles is medisch goed en ook het harnachement is in orde. Is allen al nagekeken.

kippiekipp

Re: Paard gaat over de galop in tijdens het doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:05

Veel figuren rijden terwijl je aan het doorzitten bent, kleine voltes, slangenlijnen met veel bogen zodat ze niet
snel de verleiding krijgt aan te springen in galop. Doet ze dit wel, gelijk terug nemen en het opnieuw proberen.
Denk dat het een kwestie van veel oefening is.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:09

Ik vraag me af of je dan wel onafhankelijk kunt doorzitten, ga je niet stiekem knijpen met je benen zonder dat je het door hebt?
Of misschien hou je hem van voor te veel vast?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:12

Nijn schreef:
Ik vraag me af of je dan wel onafhankelijk kunt doorzitten, ga je niet stiekem knijpen met je benen zonder dat je het door hebt?
Of misschien hou je hem van voor te veel vast?

Dit is niet het geval hoor hihi daar heb ik zelf ook al bij stil gestaan. En mijn instructrice helpt mij ook goed daarbij en zegt hetzelfde. Het punt is dat we nu al 3maanden bezig zijnhiermee en geen ene verbetering zien. Daarom heb ik ook alles laten nakijken van medisch tot het zadel enz. En er was niets mis. Overigens doet ze het niet alleen bij mij, maar bij iedereen. Dus ik hoop echt dat iemand dit herkent en de tip heeft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:45

Een pony van een vriendin doet dit ook. Het is vluchtgedrag.
Die pony ging elke keer harder en harder, en zij werd dan boos omdat ze alles al geprobeerd had en niets werkte.

Doordat zij boos werd werd de pony nog sneller. uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden.
Ze ging aandraven en bleef doorzitten. op het moment dat hij harder ging, en zich dus ging aanspannen, ging ze terug naar stap. heel rustig, zonder iets te zeggen, boos te worden en met zo min mogelijk hulpen. dus ook niet vastpakken aan de voorkant. gewoon zwaarder zitten en benen los laten. Dan kwam hij terug. Dan stapte ze tot hij weer ontspande en probeerde ze het opnieuw.

Telkens moest die pony opnieuw ervaren dat het niet erg is om iets verkeerd te doen, en dat het hem niet zeer zal doen.

Elke keer kwam ze een paar pasjes verder. het ging niet snel, maar nu naar een half jaar kan ze gewoon doorzitten zonder problemen.

Het grootste probleem was een miscommunicatie. aandraven, pony gaat rennen, vriendin denkt dit is uitproberen/wegrennen en hij moet gewoon luisteren. dus ze pakt hem aan.

pony denkt: aandraven, vind het moeilijk om langzaam te gaan, maar dadelijk pakt ze me weer aan dus ga ik nu maar vast.

probeer dit maar eens. het is gewoon een kwestie van vertrouwen krijgen en het feit dat je paard gewoon bang is om iets verkeerd te doen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:15

Hoi pluisje,
Daar heb je enigzins wel gelijk in, maar ik heb mijn paard niet "aangepakt". Ik word ook niet boos. Dus dat ze bang is om wat verkeerd te doen lijkt me stug. Maar die pony van jou vriendin doet exact hetzelfde als die van mij, kon ook niet rustig draven enz. De tip die jij me geeft, heb ik ook van iemand anders gekregen en ik ga daar echt mee aan de gang. Bedankt in ieder geval daarvoor.

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:41

Veel kleine stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden zodat hij leert dat doorzitten niet perse aangalloperen is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:42

twee passen doorzitten en weer licht gaan rijden.......... dat steeds doen....... dan drie passen, dan vier passen....... enz Lachen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:11

KiWiKo schreef:
twee passen doorzitten en weer licht gaan rijden.......... dat steeds doen....... dan drie passen, dan vier passen....... enz Lachen

HIHI daar ben ik wederom weer mee begonnen. Gister was het helemaal een ramp!!!
Maar dat kwam mede dankzij mijzelf. Ik was veel te gespannen en te druk over dat doorzitten aan het nadenken. Ik hoop dat het vanavond beter gaat en ach ik kan nu tenminste wel 3 passen doorzitten, dat heb ik nog niet eerder gekunt hihi.Zie de humor er maar van in, want anders...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:20

Veel paarden doen dit, het komt doordat je normaal altijd een paar passen doorzit voordat je gaat galopperen.

Wat KiWiKo zegt is goed, steeds een beetje langer door gaan zitten. Als ze toch in galop gaat, rustig terugnemen, niet boos worden en opnieuw proberen.
Om het makkelijker te maken kun je haar langzaam laten draven, ze zal dan minder snel in galop aanspringen, als ze over een tijdje netjes in draf blijft, ga je weer in arbeidsdraf.

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:26

Ik zou je pony als je wilt gaan doorzitten eerst inderdaad langzaam draven, en daan bedoel ik echt heel langzaam, bijna in stap. als je dan gaat doorzitten wil ze waarschijnlijk over gaan in stap maar dat kan je met steeds kleine beenhulpjes wel tegen gaan. als ze dat goed doet kan je het steeds verder opbouwen (steeds sneller draven)
een pony die ik ken had dit ook en dit hielp erg goed! veel succes ermee Pling

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:54

Idd wat de rest ook zegt, langzaam opbouwen.Knipoog Succes!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:40

ik denk dat het toch aan jou manier van doorzitten ligt, ik twijfel dan ook dusdanig aan je onafhankelijke zit.
het harder gaan lopen kan duiden op dat het paard de rugspieren aanspant om jou doorzitten op te vangen of jij klemt je benen aan waardoor het paard dus vooruit gedreven word.

ik zou toch verder gaan met kleine stukjes oefenen en dat uit te breiden naar steeds kleinere stukjes en zitlessen kunnen ook erg helpen!

succes

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:02

Ik had hetzelfde probleem met een arabier. Dat kwam omdat ze ging anticiperen. Zij associeerde doorzitten met galop. Als je ontspannen doorzit en veel wendingen maakt, en ondertussen regelmatig een ophouding geeft (niet trekken/hangen in de teugels) kun je je paard afleren in galop te gaan zodra jij gaat doorzitten.

Het kan ook wel zijn dat je niet goed doorzit, zoals die mensen voor mij al zeiden. Bijvoorbeeld dat je ej paard gaat hinderen in de mond door te bewegelijke handen, of toch wat "stuiteren" Als dat het geval is kan ik je sterk aanraden les te nemen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 20-09-08 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:04

Heb je het wel eens zonder zadel geprobeerd?

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:57

Het is een grote klus ja, maar niet direct opgeven als het de eerste keer alweer niet lukt. Paard eerst heel goed laten weten dat hij tijdens het doorzitten gewoon moet blijven draven, en slangenvoltes rijden, grote voltes en vul maar in. Je blijft echt doorgaan totdat hij/zij eindelijk is naar je luistert en gewoon in draf blijft.
succes!

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:12

als je een volte 10/15 meter gaat rijden dan gaan doorzitten en steeds figuren rijden. En dooroefenen! veel suc6 Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:14

Met mijn zit is alles goed hoor, zoals ik eerder ook al schreef.
Ik krijg wekelijks 2x prive les dus dat zit ook goed.

Het probleem is, dat mijn paard jaren verkeerd is gereden en dat ik de basis er nu zo'n beetje weer goed in heb. Behalve dat doorzitten. Daar loop ik nu echt in vast. De tips die ik van jullie heb,Ga ik zekers mee aan de slag. En sommigen was ik zelf al mee bezig. Zonder zadel is geen optie. Dit wil echt niet, dat is alleen maar rodeo. vandaar dat ik destijds ook een osteopaat en DA en fyshio heb laten komen en zadelmaker. Maar alles is goed. Ik kan wel gewoon stappend doorzitten, maar draven accepteerd ze niet.
Dat maakt het ook lastiger om door te zitten in het zadel, de rodeo is er gelukkig al af, maar nu nog dat ze niet over gaat direkt de galop in.

Ook weet ik niets over haar verleden, maar ik weet wel, dat ze knetter bang is voor je been en ook voor de zweep. Dus ik probeer alles zo rustig mogelijk op te bouwen en het in haar tempo te doen. Ik moet zeggen, dat ik vandaag een halve volte van 15meter heb kunnen doorzitten, dus er zit wel enige vooruitgang in, dit heb ik namelijk nog niet eerder gekund.

WIe er nog tips heeft....please, alles is welkom.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:19

zodra ze gaan versnellen, meteen op een hele kleine volte draaien , net zolang blijven draaien dat ze rustiger loopt, dan weer echt uit
Succes

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:29

Doe anders eens een slangevolte, heel langzaam dravend en dan proberen door te zitten. Dan heeft ze niet echt de ruimte om te galopperen, hou je haar goed bezig. Ben je weer aan het einde van de bak, dan gelijk weer lichtrijden. Ik denk dat je het inderdaad van de figuren moet hebben en het tempo waarin je begint door te zitten. Wel jammer dat ze zo beschadigd is, en dat je ook niet meer na kan gaan waardoor...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:35

als ze niet tegen doorzitten kan, hoe rijd je haar dan terug naar stap?

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:40

Rijd veel overgangen, en zorg tijdens die overgangen voor een constante beheersing. Probeer anders direct uit stap weg te draven, direct doorzitten en je paard te laten verzamelen. Als ze aanspringt in galop, direct terugnemen en opnieuw proberen.

Veel succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:18

anniee schreef:
als ze niet tegen doorzitten kan, hoe rijd je haar dan terug naar stap?

Heel zwaar lichtrijden en uiteindelijk zitten. daar reageerd ze op het moment nu super op en ik breid het steeds meer uit naar doorzitten tijdens het terugrijden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:21

niet altijd doorzitten als je in galop gaat, en ook vaak doorzitten om terug te rijden. anders leer je je paard aan dat als je gaat doorzitten dat je dan in galop wilt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:22

ELpatcho schreef:
niet altijd doorzitten als je in galop gaat, en ook vaak doorzitten om terug te rijden. anders leer je je paard aan dat als je gaat doorzitten dat je dan in galop wilt.

Dat doet ie ook en daar zit ik nu met mijn handen mee in het haar. Ben nu al wel een paar stappen verder, ik kan nu 1 lijn van een slangenvolte doorzitten joehoe...