thiedenmann teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

thiedenmann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:51

Voordat ik heel bokt over me heen krijgt. Wil ik eerst het volgende uitleggen.

Ik zit er over na te denken om er 1 aan te schaffen. Niet om hem rondt te dwingen maar meer om het hem te leren. Mijn hafje kan keurig rond staan als hij stilstaat. Maar zodra ik been geef dan drukt hij erg zijn neus eruit. Hij wilt dat laaste beetje niet mee geven. Ook ben ik van plan om de tiedemann goed op te bouwen en dus niet alltijd mee te rijden. dus affwisselend de ene keer de thiedenman de andere keer gewoone teugel.

Slof heb ik een keer geprobeerd maar dat is echt niks voor mij. Heb 3x geprobeerd met instrucice en ik kan er gewoon niet mee overweg. Daarom wil een thiedemann proberen. Maar eerst wil ik graag wat meningen over hebben. Ik hoef niet te horen hoe slecht het wel niet is voor je paard!.

Ik wil gewoon meningen hoe jij er overdenkt. Dus wat zijn jouw argumenten om er wel 1 of niet te gebruiken?

Thats_Me

Re: thiedenmann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:00

Wat vind je instructie er van? Die kent jou paard het beste en kan je ook advies geven of een Thiedemann (of andere hulpteugel) zal helpen.

Is het trouwens de enigste reden dat je, je paard met behulp van een hulpteugel rond wil krijgen? Want dat is meer iets wat je rijtechnisch moet oplossen door goed voorwaarts te rijden en dan voor op te vangen. Want als hij alleen maar een beetje met z'n neus eruit komt dan denk ik niet dat deze hulpteugel veel nut gaat hebben.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 14:06

Thats_Me schreef:
Wat vind je instructie er van? Die kent jou paard het beste en kan je ook advies geven of een Thiedemann (of andere hulpteugel) zal helpen.

Is het trouwens de enigste reden dat je, je paard met behulp van een hulpteugel rond wil krijgen? Want dat is meer iets wat je rijtechnisch moet oplossen door goed voorwaarts te rijden en dan voor op te vangen. Want als hij alleen maar een beetje met z'n neus eruit komt dan denk ik niet dat deze hulpteugel veel nut gaat hebben.

me instrucice weet dit nog niet. Het heeft natuurlijk rijtechnis te maken. Maar heb laast toevallig op een andere haf gereden en die kreeg ik wel rond. Het is dat ik mijn eigen haf nog niet kan opvangen. Ik ben nu ook meer iets naar opzoek wat het iets opvangt zodat ik het zelf ook leer het opvangen. nu is hij gewoon dan te sterk

Dat voorwaarts rijden lukt wel. maar het opvangen lukt mij niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:58

Een thiedeman is een mooie hulpteugel, voor onervaren ruiters die hun paard niet makkelijk aan de teugel krijgen. Het werkt eigenlijk het zelfde als een slof, maar je kunt een thiedeman niet zo strak trekken.
Gewoon doen dus zou ik zeggen, maar zorg erg voor dat je je pony goed voorwaards houd en dat het geen trekpartij word. zeker in het begin kun je er misschien beter alleen onder begeleiding mee rijden, dan kan er weinig fout gaan.

succes!

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:39

Een meisje dat haar paard bij mijn buren heeft staan heeft een draver. Die heeft dus altijd geleerd met zijn hoofd goed hoog en zijn neus naar voren te lopen, neus hoger en meer naar voren is hij eerder met zijn neus over de eindstreep.... Die kwam dus echt niet aan de teugel. Met deze hulpteugel heeft hij het in notime geleerd!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:51

plutolover schreef:
Voordat ik heel bokt over me heen krijgt. Wil ik eerst het volgende uitleggen.

Ik zit er over na te denken om er 1 aan te schaffen. Niet om hem rondt te dwingen maar meer om het hem te leren. Mijn hafje kan keurig rond staan als hij stilstaat. Maar zodra ik been geef dan drukt hij erg zijn neus eruit. Hij wilt dat laaste beetje niet mee geven. Ook ben ik van plan om de tiedemann goed op te bouwen en dus niet alltijd mee te rijden. dus affwisselend de ene keer de thiedenman de andere keer gewoone teugel.

Slof heb ik een keer geprobeerd maar dat is echt niks voor mij. Heb 3x geprobeerd met instrucice en ik kan er gewoon niet mee overweg. Daarom wil een thiedemann proberen. Maar eerst wil ik graag wat meningen over hebben. Ik hoef niet te horen hoe slecht het wel niet is voor je paard!.

Ik wil gewoon meningen hoe jij er overdenkt. Dus wat zijn jouw argumenten om er wel 1 of niet te gebruiken?

Je paard hoeft het niet te leren hoor, die kan het al. Als jij maar goed genoeg rijdt. Het 'rond' lopen waar jij het over hebt, komt voort uit ontspanning. Gewoon netjes blijven rijden, goed les nemen, dan komt die ontspanning en het rond lopen vanzelf. Zou niet aan knutselen met allerlei hulpteugels, want die zullen er toch ook ooit weer af moeten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:57

ik vind een thiedemann best een vriendelijke hulpteugel, maar ik zou m alleen gebruiken als je les krijgt, dan kan de instructrice je aanwijzingen geven vanaf de grond.
Ook mijn bijrijdpaard kwam er bij mij met zn neusje wel eens uit, ik werk er nog steeds aan, maar heb ook gemerkt dat het veel te maken heeft met hoe het paard zijn achterhand gebruikt en hoe ik die tijdens het rijden activeer. En dat is iets wat zo'n teugel niet echt op kan lossen. Dat doe je met goede begeleiding vanaf de grond...en heel veel oefenen Haha! Haha! Ik longeer nu regelmatig met een pessoa en dat helpt m echt om van achter naar voor te lopen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:50

Mooi aan de teugel lopen is het gevolg van goed rijden.
Om deze reden ben ik niet zo voor hulpteugels.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:45

Tuurlijk is het een gevolg van goed rijden, maar sommige paarden pakken het op de een of andere manier niet echt op. Zoals bv die draver, die juist geleerd had zijn kop in de lucht te steken. Na kort met de thiedenmann gereden te hebben, en hem een nieuwe houding te laten ontdekken, echt na 2 weken ofzo, had de thiedenmann al helemaal geen uitwerking meer, hij liep zelf zo, de hulpteugel hing er als een waslijntje bij. Dus in zulke gevallen kan het zeker uitkomst bieden, en dan is het ook in het voordeel van de rug van je paard!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 08:07

bedankt voor jullie reactie's. Meer is alltijd welkom

mijn hafje heeft geen sterke achterhand dit train ik wel. Longeer hem met pessoa en tijdens het rijden probeer ik zo veel mogelijk zijn achterhand eronder te houden. Daar train ik dus echt op.

Toch wilt hij dat laaste beetje niet geven. Hij is manege pony geweest (wel al 3 jaar geleden) En hij zet erg gouw zijn bek erop. Dan wordt het voor mij moeilijk om de contact in zijn mond minder te maken. Of ik moet met lange teugel gaan rijden maar dat is ook niet de bedoeling ervan.

Wel heb ik een keer me slofje aan de zijkant (dus bijzet effect) gereden. Ik had hem niet in de krul maar gewoon dat hij alsnog zijn neusje eruit kon drukken. dit deed hij toen niet. Maar ook daarvan ben ik geen fan want later werdt hij weer zwaar op de hand door beetje te gaan hangen. En om constant zo te rijden vind ik niet prettig en niet eerlijk tegen over me paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:45

@ Judje: gewoon aan de teugel alleen is volgens mij ook niet goed voor de rug van het paard. Als de achterhand er goed bij is dan wel...

@ plutolover: Maar misschien kan je gewoon geduld hebben en gewoon blijven werken aan die achterhand. Dan komt dat hoofdje op den duur vanzelf naar beneden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:56

Wie rijdt als een Anky zou idd geen hulpteugels nodig moeten hebben, die heeft zijn paard zo goed aan het lopen dat het vanzelf ontspant en nageeft. Haha! Helaas zijn er maar weinig ruiters die dat perfect lukt... Tong uitsteken
TS, als je een thiedemann wilt proberen zou ik het gewoon doen, maar ik raad je wel aan dit in overleg met je instrucrtice te doen en zeker de eerste keren tijdens de les, ga er niet zelf mee hannesen.
Goed dat je al veel longeert met een pessoa, dat helpt de achterhand zeker! probeer je pony ook eens balkjes te laten lopen, ook aan de longe en maak tijdens het rijden veel overgangen. Schakel veel binnen het tempo, dus paar passen versnellen en weer opvangen enz.enz. Concentreer je eerst op het snel maken van je pony aan het been, dan komt die voorkant vanzelf wel. Veel succes!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:45

zelf mee kl*te was ik ook niet van plan. Ik ga eerst aan me instrucice vragen wat zei ervan vind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:48

Ik zou toch proberen verder te gaan met een slof, mijn ervaring is dat paarden snel gaan hangen op een thiedemann en daar kun je weinig aan doen. Bij een slof voel je dat meteen en kun je er ook meteen op anticiperen.
Bovendien kun je een slof losgooien als het nodig is en een thiedemann niet.

Ik zou toch proberen onder goede begeleiding een slof te gebruiken of evt iemand anders met ervaring eens te vragen om hem een paar keer te rijden met slof.
Vaak is 3 of 4 keer al voldoende om het kwartje te laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:49

Inderdaad even met je instructrice overleggen. IK vind het op zich geen gek hulpteugeltje, het werkt alleen als het moet werken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:51

Je kunt beter (tijdelijk) je pony met een Thiedemann rijden dan dat je hem met z'n rug weggedrukt en/of te hoog hoofd laat lopen; rijd de eerste keer wel even onder begeleiding, dat er toegekeken wordt of hij inderdaad goed afgesteld staat.
Het heet niet voor niks "hulpteugel", als je het nodig hebt, gebruik het dan. Maar vergeet niet dat het gebruik altijd tijdelijk moet zijn, niet standaard bij je rij-uitrusting. Liever een Thiedemann dan de slof, die vereist een zeer snelle reaktie van de ruiter om op het juiste moment na te geven. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:00

linky schreef:
Je kunt beter (tijdelijk) je pony met een Thiedemann rijden dan dat je hem met z'n rug weggedrukt en/of te hoog hoofd laat lopen; rijd de eerste keer wel even onder begeleiding, dat er toegekeken wordt of hij inderdaad goed afgesteld staat.
Het heet niet voor niks "hulpteugel", als je het nodig hebt, gebruik het dan. Maar vergeet niet dat het gebruik altijd tijdelijk moet zijn, niet standaard bij je rij-uitrusting. Liever een Thiedemann dan de slof, die vereist een zeer snelle reaktie van de ruiter om op het juiste moment na te geven. Succes!

Met een Thiedemann kun je helemaal niet nageven, lijkt me een slof nog steeds beter, onder goede begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:05

Citaat:
Met een Thiedemann kun je helemaal niet nageven, lijkt me een slof nog steeds beter, onder goede begeleiding.

***geeft Anneliesdj een doosje bijdehandjes***
Je hebt vast wel eens gezien dat je een thiedeman op verschillende standen kunt vastmaken. Het is niet de bedoeling om het ding zo strak te zetten dat je je paard finaal bij elkaar trekt, snuggie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:09

Dat is bij de slof ook niet de bedoeling. Als het paard het hoofd laat zakken kan de slof losgegooid worden, de thiedemann niet. Of je die nu op het meest loss gaatje doet of niet, als ie vast zit zit ie vast. Daarom vind ik een slof ook een betere hulpteugel om even te testen hoe je paard reageert, als ze in de staak gaan kun je de slof helemaal losgooien, met een thiedemann moet je maar afwachten of het goed gaat.

Geef jezelf maar een doos bijdehandjes, vraag me af wie er hier nu 'snuggie' is.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:42

Thats_Me schreef:

Volgens mij kent de instrucite haar paard neit het beste hoor, dat doet de eigenaar zelf en degene die er het meest mee om gaat. Probeer haar eens wat verzamdel te laten rijden en doe eens heel vele volte's en vooral veel bochten om haar zo goed mogelijk los te krijgen, sommige paardne laten neit merken dat ze vats zitten in hun mond maar zijn het wel door ze los te werken worden ze makkelijker in hun mond.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:20

de ts heeft aangegeven niet met een slof overweg te kunnen, dat is voor haar dus geen optie...ze vraagt advies over de thiedemann, niet over de slof!
Overigens, een thiedemann werkt niet in als het paard op de juiste manier loopt en je hoeft m los te gooien zodra het paard nageeft. Bij een correcte houding hangt ie los.

Plutolover, ik ben benieuwd wat je instructrice er over zegt...veel succes en ik ben benieuwd of het straks beter gaat

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:18

Ik ben geen voorstander van een thiedeman. En hierom...
Als je de thiedeman aantrekt, trek je alleen aan het stukje achter de oren, dus je trekt een knik in de nek. Je krijgt dan een het idee van een rechte hals, maar alleen het hoofd in de loodlijn. Lijkt leuk, maar dan schiet je het idee van nageeflijkheid helemaal voorbij.
En het grote nadeel van een thiedeman vind ik dat je hem nooit makkelijk los kunt laten tijdens het rijden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een slof, al heb je aangegeven dat je daar niet mee overweg kunt.

Persoonlijk vind ik dat de slof in goede handen een super hulpmiddel kan zijn en je erg kan helpen.
De thiedeman zal ik niemand aanraden om bovenstaande redenen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:37

Ik snap niet goed hoe een thiedeman achter de oren inwerkt. Kan je dat uitleggen?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:49

Omdat je als je aan de teugel trekt, je ook door het bit heen een stukje leer aantrekt. Verkrijg je alleen een knik achter de oren. Ik bedoel niet precies druk vanuit het hoofdstel ofzo, maar ik doel op knik die de nek dan maakt.
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is zo... op 'papier' kan zo'n verhaal een beetje wollig overkomen namelijk Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:55

Snap 'm nu, bedankt! Dacht inderdaad dat je echt druk achter de oren bedoelde.