zadelloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera_Valic

zadelloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:22

hallo mensen,

Ik heb een merrie van 4 jaar. net onder het zadel maar ze doet het super. Nu ben ik met halster aan het rijden gewoon voor de ontspanning. Zadelloos rijden gaat ook prima... alleen het opstappen op een paard van 1m65 gaat niet echt. zo kan ik dus nooi zadelloos gaan buitenrijden aangezien als ik één keer meot afstappen, ik er niet meer op kom (ik stap bij stalling via het muurtje op)

Heeft iemand technieken, suggesties om op je paard te springen zonder zadel ofzo....

dankjwel Haha!

alyel

Re: zadelloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:14

Aanlopen en het achterwerk als een soort "bok" gebruiken ?
Neen? Geen goed idee Duivel ?

'k Zou zeggen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen, tot je er wel op geraakt

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:40

Het lijkt onmogelijk, maar het kan wel Haha! ik ben ook ooit een keer op een paard van 1,65 gesprongen, en toen het één keer was gelukt, kon ik het iedere keer!

Aanlopen, pluk manen pakken, springen en je been erover heen zwaaien

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:05

Ik ben niet zo van het 'op je paard springen' gebeuren.. Als je fietst en iemand springt achterop merk je zelf ook wel dat je moeite krijgt om je stuur recht te houden en het eigelijk niet echt lekker is..

Ik zeg: gewoon blijven zitten Haha!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:07

Gewoon blijven zitten idd, en als je er écht af moet, en je rijd bijvoorbeeld in het bos: Boompje zoeken, paard tegen aan parkeren en vanaf die boom op stappen.. Of eventueel een bankje gebruiken daar zo in het bos..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:07

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. De eigenaar van m'n verzorgpaard heeft ooit op de manege z'n beugelriemen voor 3 mnd moeten inleveren. Uiteindelijk kon hij zo zelf opstappen. Paard was rond de 1.60 en de eigenaar niet veel groter.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:04

heel veel oefenen en anders een hekje ofzo gebruiken wat daar in de buurt staat Knipoog

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:21

ja mensen zeggen niet doen... maarjah zadelloos rijden is gezonder dusjeh dan zal je er wel op moeten geraken...
en oefenen oefenen... hmmm...

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:49

van naast de schouder beginnen.met je 2 handen elk een pluk maanen nemen en er in een zwaai over geraken.jeweet wel zoal de indianen.Mijn paard is ook behoorlijk hoog maar na een week kon ik het.het moeilijkste is dat je gewoon je been heelemaal erover moet gooien en je lichaam laaten volgen.in het begin had ik de neiging om te sprinngen maar op het laatste moment een beedje terug te houden, Dan gaat het niet...Van op een alfstand aanlopen vind ik maar niets, als je paard er dan vandoor gaat dan ben je al heelemaal te voet.Maar je vind er wel wat op mijn zus is ook nooit zo voor die indianen sprong geweest maar dan is ze eens gevallen toen ze zonder zadel was en heeft ze kilometers moeten loopen voor ze iemand vond die haar er weer opgeholpen heeft Lachen dus ik raad je aan zeer veel oefenen en die indianen sprong onder de knie te krijgen.Je moet het een van bijde kanten proberen meestal gaat het van een kant beter dan van de andere, Rechts of links benig zou je kunnen zeggen...Veel sucsses!

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 17:06

dankjewel... nog enige suggesties zonder overbelasting voor mn paardje

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:10

bij een ruiterpad heb je altijd van die prachtige paaltjes die je vertellen hoe ver je op de route zit. Die gebruik ik zelf regelmatig als ik ga wandelen na een half uurtje ff geen zin meer heb (lees ik klim op mijn paard) en nadat ik ben uitgerust wandel ik zelf weer verder. Dus: als je van die paaltjes in je omgeving hebt zou ik het lekker laten.

Groetjes kim

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:35

en wat als er geen paaltjes staan hier in de wijde omstreken :S dat is juist het probleem :S
xx

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:09

Je kan een stoel gebruiken om er op te komen. Wat ik nou altijd doe: Eerst zadel ik het paard gewoon op en dan in de bak of waar dan ook ga ik op de nek een beetje zitten en het zadel word dan eraf gehaald door iemand.

Succes verder!

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:09

oefenen Tong uitsteken ik heb mijn lenigheid van het voltigeren, dus nu kom ik makkelijk op mijn paard Lachen dus ik raas je aan om gewoon te oefenen zo heb k het ook gedaan, alleen dan iets anders oefenen Tong uitsteken

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 17:19

en dan met stoffe turnschoentjes :S anders ttrap k mn paard constant Tong uitsteken erg i know niet meer zo lenig als vroeger

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:30

haha voor in het begin kan je dat best wel doen alleen het oefenen! wij deden het andersom ROFL wij gingen in het begin (was in de winster) met onze snowboots aan dus ook best wel hard ( we raakten het paard niet hoor! ) , en in de zomer met stoffe turnschoentjes bij de uitvoering Tong uitsteken

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:54

moet je daar erg lenig voor zijn of gewoon oefenen tot je de smaak te pakken hebt. Moet je paard lopen of stilstaan? wat is het makkelijkst?

xxx

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:56

eigenlijk moest je een paard net als een kameel leren liggen Haha!
paard liggen en dan kun je zo opstappen!

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:10

Ik heb het geleerd met lopen, dan huppel je mee ( pak een pluk manen ) en dan ineens hoepla dan zet je kracht in je benen en dan zwiep je je been erover heen, ik weet niet of je ook een longeersingel hebt? maar als je dat hebt dan zou ik het eerst met longeersingel oefenen!! en dan moet je eigenlijk kijken wat bij jou het lekkerst gaap, stil, stap, draf , of de galop.. gewoon uitproberen! Haha! en je moet wel een klein beedje lenig zijn maar dat was ik eerst ook niet dus dat is niet zo'n probleem! suc6! Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:25

youtube geeft ook suggesties:
eerste stukje van dit filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=V-mZe2b_JeM
(is wel level 3 werk, dus flink oefenen)
paard leren knielen (beide voorbenen) is ook een optie.
Het opspringen is leuk in theorie, maar dat moet je lijf wel kunnen. Knie en heup klachten verhinderen dat bij mij bv.

Er was een opstaphulpmiddel te koop met een lus om het voorbeen, over de rug en dan een stijgbeugel eraan (zelf knutselen?). Was DA goedgekeurd, etc volgens hen. Helaas is dat bedrijf na de grote bosbranden in Californië in 2000? verdwenen. Er zijn ook andere, maar die zijn of lastig mee te nemen, of minder practisch.

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:51

woowm vet maar hoe leer je een paardje van `1,65 50 kg met zn nek naar boven te duwen en buiten zonder krukje?

xxx

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:57

Dit is ook wat mij tegenhoudt om met Jap (177) buiten zonder zadel te gaan rijden, hoe kom ik er in godsnaam weer op????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:28

Vera_Valic schreef:
woowm vet maar hoe leer je een paardje van `1,65 50 kg met zn nek naar boven te duwen en buiten zonder krukje?

xxx

Parelli, maar zoals ik schreef dat is level 3 werk.

Ik zit er trouwens aan te denken om zoiets als de bareback buddy zelf te gaan knutselen. Wil ook wel weer zonder zadel buiten rijden, maar als ik eraf moet heb ik een probleem. En krukjes, etc zijn mij te moeilijk mee te nemen. Die bare-up band vertrouw ik niet, die lijkt mij veel te makkelijk onder de buik terecht te komen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:30

Kratje meenemen Clown nee das flauw, maar zoek gewoon ergens een bankje, stap daar op en af Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:38

watdanhe schreef:
Kratje meenemen Clown nee das flauw, maar zoek gewoon ergens een bankje, stap daar op en af Knipoog

Dat is het probleem juist. Die makkelijke opstapjes zijn er nooit als je ze nodig hebt.