Springen met dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luunthje

Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:52

Hallo,

ik breng mijn paard momenteel uit in de klasse M dressuur. Ik zou graag ook eens een b-parcourtje willen springen. Nu mijn vraag: moet ik dan een springzadel kopen of kan een b-parcours ook met een dressuurzadel?

Groet

touchy

Re: Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:01

hallo!
ik denk niet dat dat een goed idee is. het kan natuurlijk wel maar dit zijn de nadelen:
-als je paardje zou weigeren heb je geen enkele grip en zul je echt super stevig moeten zitten om niet uit het zadel te vliegen.
-je zal je beugels tog korter moeten zetten maar dat zal pijlijk zijn.
voor je paard zal het ook erg ongemakelijk zijn en de jury zou hier wel een comentaar op kunnen geven.
xxxtouchy

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:04

Ik ken 2 meiden die met hun pony's Z1 en Z2 reden. Alleen maar een dressuurzadel hebben. En zo af en toe voor de afwisseling een B-parcourtje springen. Met hun dressuur zadel. Dus ik zou denken dat het best kan!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:05

Als jij KUNT springen met een dressuurzadel, moet je dat gewoon doen. Het zit wel minder vast.

ilieben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:30

En het kan ook erg pijnlijk voor je zijn..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:36

Ik kan het tot een kleine meter, maar ook omdat ik geen diepe zit heb. Maar je hebt geen steun voor je knieen, dus hoger geeft echt wel problemen.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:38

het ligt er maar net aan hoezelf in het zadel zit
laatst heb ik met mn dressuurzadel gespronge en toch vond ik
dat ik toen vrij stevig in het zadel zat hoor
kon er ook makkelijk 1 meter mee springen
en hoger

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:56

het is denk ik maar net hoe je het zelf ervaart, ik zelf heb alleen maar een dressuurzadel en maak voor de afwisseling wel eens een sprongetje en spring tijdens de les een klein parcourtje max 80cm, voor mij geen probleem Haha! met een spring of veelzijdigheidszadel heb je wel meer steun.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:37

Ik spring soms met een paard van mijn vriendin, zij heeft ook alleen maar een dressuurzadel en springt zelf nooit. Op zich vind ik het wel te doen, spring tot ongeveer 80 a 90 cm met haar. Maar wanneer ze bijv. wil weigeren maar ik krijg haar alsnog de sprong over en het dus niet volgens het boekje gaat, merk ik wel dat ik niet op een spring/vzh zadel zit, mis ik net wat steun boven de sprong. Maar op zich vind ik een b parcourtje springen nog wel gaan met dressuurzadel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:56

Ik kan het absoluut niet aanraden. Je kunt je beugels nl. niet kort genoeg maken (voor wat nodig is bij het springen). Want je knieen komen dan over het zweetblad. Ik doe het thuis weleens op een sprongetje van 60 cm voor de lol. Maar voor een B parcours moet ik er nog niet aan denken. Grote kans dat je je paard ook stoort.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:40

Lage sprongetjes lijkt me niet uit te maken. Maar als het hoger word is het voor jezelf en het paard niet echt fijn.
Ik heb weleens gehoord dat zelfs de boom van een dressuurzadel kan breken wanneer ermee gesprongen word. Ik spring een enkele keer met mijn dressuurzadel, maar dan echt niet hoger dan huppies van 50 cm en niet teveel. Verder spring ik altijd met mijn springzadel.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:15

Ja ik heb zelf nooit moeite gehad met springen met een dressuur zadel. Ik kon met dat zadel lezen en schrijven. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet hoger ging dan 70cm en ik lees nu voor het eerst dan de boom kan breken?! Maar ja, dan zou de boom ook kunnen breken als hij een keer een rare bokkesprong maakt?! Nou ja, het komt er eigenlijk op neer van laat je eens goed voorlichten door mensen die er meer van weten. Ik weet ook niet of de knhs hier regels voor heeft gemaakt als je dat B parcours officieel wilt rijden.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:34

Het kan vast wel, maar denk ik niet zo vaak.
het is vast ook niet helemaal goed voor de vorm van je zadel enzo, want als je springt neem je toch een andere houding aan.
maar als je gewoon af en toe eens wilt springen kan dat volgens mij niet echt kwaad. maar tis maar neti wat je zelf wilt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:37

ilieben schreef:
En het kan ook erg pijnlijk voor je zijn..

als je er af valt of zo???

Ik spring niet hoog..
(met dit zadel en deze pony.. max. 1 m.. gedaan)
maar heb alleen een dressuur zadel..
(wel eentje die vrij vlak is.....)
Moet zeggen tot op heden gaat dat prima..

wil wel een veelzijdigheid..
omdat ik meer oefen crossen wil gaan doen..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:09

Als het kán zou ik wel een springzadel, of VZ zadel kopen, omdat je dan meer grip hebt Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:55

Wat niet kan, maar het geeft je geen goede houding. Een spring zadel is echt het beste want zelfs een VZ zadel geeft je een verkeerde houding, ook in de dressuur trouwens. Knipoog Het meisje waar k verzorg heeft laatst stage gelopen bij een spring stal, daarom weet ik dat Knipoog

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:56

Ik heb wel een leuk nieuw goedkoop springzadel te koop staan als je eventueel geintereseerd bent?

Pb me maar!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:56

Misschien kun je het eerst eens proberen? En als je niet op regelmatige basis gaat springen is aankoop van een zadel best zonde zou ik zeggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:57

Hmm, ik heb 2 jaar terug ofzo regelmatig met dressuurzadel gesprongen. (1 keer in de 2 weken springles, ook een keer wedstrijdje gereden, we zijn eerste geworden Lachen )
Ik heb verder nooit op een springzadel gereden dus ik weet misschien ook niet beter, maar het ging eigenlijk prima

Probeer het anders gewoon, laag beginnen, je merkt vanzelf of het gaat of niet

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:06

Ik denk dat het je zwaar tegen valt!!
Of je nu een B parcours of een Z parcours rijd.
Je beugels moeten echt kort met springen en dan kom je met een dressuur zadel over de zweetbladen heen..
Dat zit echt voor geen meter, en lijkt ook heel stom..
Kies dan voor een veelzijdigheid zadel, dat zit stukken beter!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 06:46

het kan wel, maar als je echt parcoursen wilt springen zou ik het niet doen.
Ik heb ook jarenlang alleen en dressuurzadel gehad en ook gewoon mee gesprongen, ook tot 90cm ofzo
En ook parcoursen t/m 80 cm.
Het kan wel maar een veelzijdig of springzadel is fijner
Nou had ik wel het geluk dat ik een wintec heb als dressuurzadel en ik dus gewoon die knieswrongen eraf kon halen en dus niet met mijn knieen helemaal over die kniewrongen zat Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 06:58

Een dressuurzadel is zowel voor ruiter als paard belemmerend tijdens het springen.

Door de vaak te diepe zit, en doordat je je benen niet in de juiste hoek kunt plaatsen, ben je altijd achter de beweging van het paard, en bellemmer je dus het springen.

Een spring of veelzijdigheid zadel heeft niet voor niets naar voren gebouwde zweetbladen. Daar dienen je knieen te liggen, daar dien je extra steun te vinden tijdens de sprong en de landing. Ook is de zitting belangrijk, een diepe zit remt de ruiter, dus je bent te laat in de verlichte zit boven de sprong.

Oftewel, niet doen, koop voor 100 euro een wintecje en je kunt lekker en fatsoenlijk springen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:05

ligt er denk ik ook een beetje aan wat voor dressuur zadel je hebt

een met brede wrong of met nihil wrong
met diepe zit of vlakke zit

zelfs met mijn australian durf ik nog wel een B parcourtje aan
nu heb ik korte pootjes en met 3 gaatjes korter komen mijn benen
nog niet voor bij de bladen
ga je hoger krijg je ruzie met je zadel en is een springzadel raadzaam
in mijn voorbeeld krijg ik dan ruzie met de oortjes , je kan niet degelijk genoeg
in de verlichte zit ver genoeg naar voren
wat voor je paard belangrijker is dan voor jou

maw er zijn een hoop "als en indien"

als je een keer een sprongetje maakt is het een ding
ga je regelmatig springen
dan is een spring wel aan te raden
degelijk vzh zonder te diepe zit voldoet uiteraard
zeker in de lagere klassen prima

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:30

Het kan idd je paard storen en als je te veel met je zadel springt kan hij gaan vervormen...
Ik spring thuis altijd met dressuurzadel, die zit gewoon lekkerder maar ik mis wel steun.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:20

tuurlijk kan dat! ik spring zelf met mijn fries over hindernissen van rond de 1.20 m en heb er totoaal geen last van. ik zit stevig in mijn dressuurzadel. ik rij momenteel een nrps paard met veelzijdigheidszadel en ben dit helemaal niet gewend en zou dit paard gaan bokken heb ik er totaal geen steun aan en weet ik ook zeker dan ik ga lanceren.

Kortom: ik heb een betere en stabielere zit met mijn dressuurzadel dan met een veelzijdigheidszadel!