Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Met zo'n paard zou ik gewoon zorgen dat 'ie lekker buiten kan komen (zonder halster) en gebruik desnoods een gewoon touwhalster (maar daar mag je nooit veel druk op zetten of 'm er aan vast zetten!!!). Neem aan dat je dat weet, maar zeg het toch even....
, weet dus precies wat je bedoelt met een paard wat alleen buiten gelukkig is. Ook is hij toevallig niet dol op teveel poespas aan zijn hoofd, dus rij ik hem voornamelijk met touwhalstertje. Maar ja, ik doe niet aan wedstrijden. We zijn wel bezig met recht richten en een basis in de klassieke dressuur, maar dan gewoon thuis met goede instructie (en daar heb ik ook een ander bitloos hoofdstel voor).
ninz schreef:@ siekeh ik ben zeker geen type die alless kopieert hoor, maar ik kan nergens hoofdstellen vinden met een hoge neusriem.
nu haal ik vaak de onderste er gewoon af maar dan heb je dat lusje nog en dan mag je er niet mee rijden op wedstrijd.
wees blij dat je daar wegbent,is alleen maar positief.
Tinky12 schreef:Dat is geen instructrice maar een dierenbeulwees blij dat je daar wegbent,is alleen maar positief.
Als deze persoon vind dat een (te)strakke sperriem een onmisbaar onderdeel is van een hoofdstel dan wordt het tijd dat ze haar geld van de opleiding terug gaat halen.Dat was namelijk verspilde moeite![]()
Snap niet waarom alles zo strak mogelijk dichtgesnoerd moet worden,een paard moet zich prettig voelen voor een goede samenwerking.Maar goed...daar ging het hier niet over.
Zorg voor fijn zitten materiaal als halster,zacht leer of een los geknoopt halster
De sperriem heeft als functie het bit stabiel te houden, wat een normale lage neusriem in principe ook doet.
) qua ontspanning, pasje wijken etc. Overigens doe ik niet aan wedstrijden, hoor, maar ben wel bezig met recht richten en heb les in klassieke dressuur. Mijn paard heeft leren wijken voor druk door al het grondwerk. Nogmaals, misschien moet jij je daar ook eens in verdiepen.......
ninz schreef:ze is trouwens 4.5 jaar.
in de paddock staat ze alleen met een halster als ze een vliegennetje om heeft.
ze staat inderdaad alleen in de paddock.
het hoofstel past gewoon goed.
mijn vraag was inderdaad hoe kan ik mijn paard leren met druk om te gaan...

. Volgens mij sla je dan heel wat stappen over als je dat al nodig hebt om met je paard te communiceren. Maar ja, dat is mijn mening, ik zou het zo nooit doen in elk geval.