oplossing voor mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

oplossing voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:02

ik heb een paard dat extreem veel vrijheid nodig heeft.
we zeggen altijd het is een mustang in het lichaam vna een fries.
ze moet de hele dag buiten kunnen lopen.
heeft een afschuwelijke hekel aan halsters.
en kan niet met een gecombineerde neusriem lopen, ik moet dus met een hoge nuesriem rijden.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan, mijn doel is namelijk met haar dressuur te gaan rijden, alleen als je er weer te veel
druk op zet ( en dat kan al wijken zijn begrijp me dus niet verkeerd)

siskeh

Re: oplossing voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:47

is het nodig om met een gecombineerde neusriem te rijden??
er zijn zo veel andere soorten hoofdstellen, maar omdat iedereen een gecombineerde neusriem draagt hoef jij toch niet een gecombineerde neusriem te dragen??
ik ken verder je probleem, heb ook een paard die zijn vrijheid nodig heeft, en dat krijgt ie gewoon, altijd buiten lekker zonder halster, en als ik hem wel pak voor iets doe ik gewoon een touwhalstertje om.
als ik dat maar voor ogen hou is het een engeltje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:03

Eigenlijk snap ik niet waarom deze vraag bij de 'Naturals' gesteld wordt. Verward
Maar goed Knipoog . Met zo'n paard zou ik gewoon zorgen dat 'ie lekker buiten kan komen (zonder halster) en gebruik desnoods een gewoon touwhalster (maar daar mag je nooit veel druk op zetten of 'm er aan vast zetten!!!). Neem aan dat je dat weet, maar zeg het toch even.... Lachen

Wat jouw dressuurambities betreft en die neusriemproblemen. Tja, het lijkt mij dat er wel meerdere neusriemen zijn, dus even zoeken wat het fijnste werkt voor jullie beiden.
Ik heb zelf een oerpaard Haha! , weet dus precies wat je bedoelt met een paard wat alleen buiten gelukkig is. Ook is hij toevallig niet dol op teveel poespas aan zijn hoofd, dus rij ik hem voornamelijk met touwhalstertje. Maar ja, ik doe niet aan wedstrijden. We zijn wel bezig met recht richten en een basis in de klassieke dressuur, maar dan gewoon thuis met goede instructie (en daar heb ik ook een ander bitloos hoofdstel voor). Lachen

Ik kan alleen maar zeggen; luister ook goed naar je paard. Soms betekent dat ook wel eens dat je bepaalde wensen moet bijstellen....... Succes!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:35

@ twiggy2008 ik heb deze vraag hierzo gesteld omdat ik niet zo weten waar ik het anders neer zou moeten zetten...

@ siekeh ik ben zeker geen type die alless kopieert hoor, maar ik kan nergens hoofdstellen vinden met een hoge neusriem.
nu haal ik vaak de onderste er gewoon af maar dan heb je dat lusje nog en dan mag je er niet mee rijden op wedstrijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:08

Ninz, misschien bij omgang en paardengedrag. Knipoog

Ik weet het ook niet, hoor, maar vind je vraag niet standaard 'natural'...... Lachen
Zeker niet m.b.t. je neusriem. Clown
Maar goed, mij maakt het verder niet uit, hoor. Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:11

dan koop je alleen een nieuwe neusriem

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:14

of een hoofdstel zonder neusriem Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:14

inderdaad. gewoon een losse neusriem kopen en dan een stang en trens neusrien.. dan heb je zonder lipje.

verder past dit hier indd niet helemaal super

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:07

ninz schreef:
@ siekeh ik ben zeker geen type die alless kopieert hoor, maar ik kan nergens hoofdstellen vinden met een hoge neusriem.
nu haal ik vaak de onderste er gewoon af maar dan heb je dat lusje nog en dan mag je er niet mee rijden op wedstrijd.

Waarom snij je dat lusje er niet gewoon af??Of breng het naar de schoenmaker,laat hem het erafsnijden en dichtmaken.
Verder bij dat soort paarden de boel niet te strak doen.Mijn ene paard verdraagt alleen maar een lage neusriem,niet te strak.De ander ook een hoge...niet te strak want dan werkt hij niet lekker mee.Ze zitten dan ook zo los dat er een ruime vinger tussenpast.

Die sperriemen vind ik ook de grootste onzin en meer een nutteloos mode verschijnsel,het overgrote deel heeft die sperriem helemaal niet nodig.
Less is more zeg ik altijd maar Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:23

ja ik doe bij haar eignelijk vrijwel nooit een halster om en los doe ik zodiezo al. Ik ben nu ook naar een andere instructrice overgestapt omdat de vorige veel te hard was voor haar vond ik en ik mocht bij haar de les ook niet inkomen als ik geen sperriempje om had en alles moest super strak zitten en op een gegeven moment had ik er dus genoeg van en nu zit ik bij een heel fijn iemand....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:35

Dat is geen instructrice maar een dierenbeul Boos! wees blij dat je daar wegbent,is alleen maar positief.
Als deze persoon vind dat een (te)strakke sperriem een onmisbaar onderdeel is van een hoofdstel dan wordt het tijd dat ze haar geld van de opleiding terug gaat halen.Dat was namelijk verspilde moeite Bloos

Snap niet waarom alles zo strak mogelijk dichtgesnoerd moet worden,een paard moet zich prettig voelen voor een goede samenwerking.Maar goed...daar ging het hier niet over.

Zorg voor fijn zitten materiaal als halster,zacht leer of een los geknoopt halster Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:36

Tinky12 schreef:
Dat is geen instructrice maar een dierenbeul Boos! wees blij dat je daar wegbent,is alleen maar positief.
Als deze persoon vind dat een (te)strakke sperriem een onmisbaar onderdeel is van een hoofdstel dan wordt het tijd dat ze haar geld van de opleiding terug gaat halen.Dat was namelijk verspilde moeite Bloos

Snap niet waarom alles zo strak mogelijk dichtgesnoerd moet worden,een paard moet zich prettig voelen voor een goede samenwerking.Maar goed...daar ging het hier niet over.

Zorg voor fijn zitten materiaal als halster,zacht leer of een los geknoopt halster Knipoog

ben ook niet voor niets weggegaan Bloos
ik heb nu een bontje zodiezi al onder de neusriem zitten en inderdaad gewoon niet te strak aansnoeren,

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:02

Je zegt dat je nu een bontje om de neusriem hebt,ik had begrepen dat dat niet was toegestaan op wedstrijden.Kan mij vergissen hoor...heb zelf de ambitie van een lege pinda dop Tong uitsteken
Volgens mij zijn er ook van die gel dingetjes te koop,eigenlijk voor het onderstuk van de neusriem...misschien is dat wat,mits het niet te zwaar is natuurlijk.Anders zou ik flink gaan sparen voor een goede en zeer zachte kwaliteit leren neusriem Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:35

het is eigenlijk niet toegestaan maar er zijn zoveel die het doen (tot en met de internationale toe!) dat er eigenlijk nooit problemen over worden gemaakt....

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:00

Wat ik zelf denk is dat het probleem veel verder zit, je stelt de vraag bij Naturals dus ik probeer een zo goed mogelijk "natuurlijk" antwoord voor jouw en je paard te geven. Hoe is je paard aan de hand? En wat voor een dingen doe je nog meer als rijden?
Het kan best goed wezen dat je paard zo in opstand komt omdat hij gewoon last heeft van zijn tuig om zijn hoofd.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:42

ik doe met mijn paard vrijheidsdressuur beetje spaanse pas en zo,
probeer iedere 2 weken eignelijk wle een buitenritje te maken,
over cavaletti, balkenparcoursje, klein sprongetje probeer er echt veel afwisseling in t ehouden omdat ze heel erg slim is en anders echt gek wordt.
ze staat trouwens overdag de hele dag in de paddock het enigste wat ik ooit nog een keer zou willen is een shetje als maatje maar daar is op dit moment gewoon het geld niet voor.
aan de hand is ze gewoon harstikke braaf en volgt ze me overal waar ik kom.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:51

Een halster omdoen, accepteren en netjes mee lopen aan een halster is gewoon opvoeding. Dat heeft niet zoveel te maken met 'behoefte aan vrijheid'. Eerder noodzaak tot opvoeding.

Verder zou je ieder paard gewoon met een gecombineerde neusriem, in combinatie met een trens moeten kunnen rijden (uit van uit gaande dat het hoofdstel op de juiste manier is omgedaan) Zo niet, dan heb je een rijtechnisch probleem (m.a.w.: het probleem is dan jouw rijkunstige vaardigheden, niet het karakter van het paard). Goede (dressuur)instructie is dan de oplossing.

Overigens is een hoge engelse neusriem ook gewoon toegestaan in de dressuur (in combinatie met een trens)

Verder vind elk normaal paard het prettig om buiten te zijn, dus de verklaring 'mustang in lichaam van een fries' gaat imo niet op...

edit: uit je profiel begrijp ik dat je het paard als jaarling hebt gekocht, en het dus zelf hebt beleerd? Hoeveel ervaring heb jij eerder al op gedaan met het beleren van jonge paarden?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:28

Ik heb even in je profiel gespiekt en begrijp ik nu goed dat je paard nog maar drie jaar is? En dat ze enkel in de paddoc staat, alleen?

Als dit al zo is, dan weet ik al waar het probleem ligt. Maar goed, even je vraag opbreken in stukjes.

Ik vind, net zoals bovenstaande reactie, dat ieder paard van nature van vrijheid houdt. Vrijheid, openheid zit immers in het bloed, maar betekend ook ruimte om te vluchten.
Als je paard het om hebben van een halster niet fijn vind wanneer die los is dan zou ik die gewoon af doen. Is je halster niet te zwaar? Zo'n simpel goedkoop halstertje weegt veel minder als bijv een anky met allemaal ijzerwerk Knipoog
De mijnen staan los altijd zonder halster, kunnen ze zichzelf ook niet ophangen wanneer ze ergens aan blijven hangen.

Je neusriem, als je het lusje eraf knipt mag je er gerust mee starten Knipoog De sperriem heeft als functie het bit stabiel te houden, wat een normale lage neusriem in principe ook doet.
Nooit een neusriem te strak vast zetten, dan zal die z'n hoofd nooit ontspannen. Je kan dus het beste rijden met een heel losjes vastgemaakte neusriem zonder sperriem.
Maar, past het totale hoofdstel wel? Want sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor en reageren dat weer af. Hoe geeft ze aan dat ze de neusriem iet prettig vind? Een bontje lijkt me daar niet echt bij helpen..

Zet je niet in het algemeen teveel druk op dit paard? Het klinkt also je een heel wisselend maar ook erg vol schema hebt. Friezen zijn slimme en nuchtere paarden, als je ze iets leert zullen ze het over een maand nog wel weten.

En wat is je vraag nu precies? Hoe kan ik mijn paard leren met druk om te gaan? Zoja, welke druk geef jij dan, wat is de leeftijd van je paard en hoeverre krijgt die ruimte om de rust te nemen?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:46

ik train haar gewoon om de dag 3 tot 4 keer per week we zijn nu starten af en toe een wedstrijdje in de B ik heb heel veel geduld met haar... wat wel zo is is dat ze een tijdje bij een kennis van ons in training heeft gestaan ( maar waar we haar ok weer heeeel snel weg hebben gehaald) die de galop wel aan zou leren.want ik wou dat die er gewoon goed op zat. daar is het er zo hard ingeslagen dat ik nu eingelijk nog steeds moeite heb bij haar met de galop. het enigste wat ik eigenlijk op dit moment van haar verwacht is dat ze goed reageert op de hulpen dus been = direct voorwaarts en dat ze in een ontspannen aanleuning loopt in alles gangen. maar als ik bijv. een keer een pasje wijken vraag dan kan ik er de rest van het uur helemaal niks meer mee omdat zxe dan zo gigantisch gespannen raakt... ze is trouwens 4.5 jaar.
in de paddock staat ze alleen met een halster als ze een vliegennetje om heeft.
ze staat inderdaad alleen in de paddock.
het hoofstel past gewoon goed.
mijn vraag was inderdaad hoe kan ik mijn paard leren met druk om te gaan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:03

Staat ze echt helemaal alleen in een paddock? Mijn god, dat is toch geen leven voor een paard, laat staan voor zo'n jonkie.
Daar zou ik echt wat aan gaan doen, Ninz......

Verder vraag ik me af of je haar alleen rijdend traint. Ik train mijn bijna 4,5 jarige namelijk naast het rijden ook aan de hand en aan de lange lijn (zul jij wel een longe voor gebruiken Knipoog ) qua ontspanning, pasje wijken etc. Overigens doe ik niet aan wedstrijden, hoor, maar ben wel bezig met recht richten en heb les in klassieke dressuur. Mijn paard heeft leren wijken voor druk door al het grondwerk. Nogmaals, misschien moet jij je daar ook eens in verdiepen....... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:05

ninz schreef:
ze is trouwens 4.5 jaar.
in de paddock staat ze alleen met een halster als ze een vliegennetje om heeft.
ze staat inderdaad alleen in de paddock.
het hoofstel past gewoon goed.
mijn vraag was inderdaad hoe kan ik mijn paard leren met druk om te gaan...

In je profiel is te lezen dat ze nu 3 jaar is:
ik heb haar gekregen in 2006, ze was toen nog een jaarling
het was echt nog een veulen... nu al lang niet meer!

Dan is ze nu dus 3 jaar.
En dus veel te jong om aan jouw verwachtingen te voldoen, nl. dat de galop er goed in zit, dat ze kan wijken, dat ze atijd ontspannen is en dat ze in alle gangen in aanleuning loopt.
Je hebt denk ik te weinig geduld en te hoge verwachtingen van je paard.

Verder is het niet goed voor een paard om in z'n uppie in een zandbak door 't leven te gaan. Ook dit zal zeker negatieve invloed hebben op haar gemoedstoestand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:07

3 jaar nog maar? Jeetje, ik heb hier even geen woorden voor, als dat echt zo is......... Verdrietig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:08

Soms moet een paard ook even door zijn spanning heen voor dat hij begrijpt dat het eigenlijk wel mee viel. Als jij bewust of onbewust bij elke vorm van spanning over zijn bol geaait hebt en het rustig aan bleef doen dan heeft hij simpel weg niet geleerd dat het leven soms niet over rozen gaat.
Als jouw ouders je bij elk examen hadden gespaard voor de stress dan had je het nu waarschijnlijk ook niet gered in een prestatiemaatschappij.

edit: ervanuitgaande dat ze echt 4.5 is en niet 3

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:16

Oke, kijk, dat maakt al een hoop duidelijk.Voor een paard van die leeftijd vind ik de hoeveelheid rijden goed en zeker niet te veel Knipoog

Wel denk ik dat je een stap terug moet doen en al eerder ontspanning zoeken. Ik herken het wel, fries hier heeft ook zo'n fase gehad op die leeftijd en dan zijn ze behoorlijke bulldozers Knipoog
Belangrijkste is zelf om de rust te bepalen, zelf los te laten en niet te overvragen. Zorg dat ze ontspannen blijft en leer haar goed op de houding en zit te reageren. Ik vind het lastig uit te leggen, dus zou je aanraden goed les te zoeken waarmee je eerst de basis bevestigd, zorgt dat je ontspannen kan galopperen en dan pas aan de zijgangen begint. Als je paard niet ontspannen kan blijven thuis in de galop, heb je miz ook nog niets te zoeken op het wedstrijdterrein, want dan bouw je alleen maar onnodige spanning op.
Maar dan hoort dit probleem ook niet hier thuis maar bij rijtechnisch Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:17

Maar te veel druk er op zetten, zoals je al zegt in je beginpost, lijkt mij sowieso de weg niet . Volgens mij sla je dan heel wat stappen over als je dat al nodig hebt om met je paard te communiceren. Maar ja, dat is mijn mening, ik zou het zo nooit doen in elk geval.

Wil nou wel eens weten waar we het nou over hebben? Een paard van 3 of van 4,5? Scheve mond

En dit probleem hoort sowieso niet bij de 'naturals' thuis, dat leek me meteen al heel duidelijk.
Ik snap niet dat het niet verplaatst wordt eigenlijk..... Verward