telkens overspringen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

telkens overspringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:27

Ik heb een erg irritant probleem met mijn pony van 4 jaar.
In de galop springt hij telkens over, het maakt niet uit als we goed zitten of niet!
Hij doet het op de link én rechterhand!
Ik vind het erg irritant en straf hem hier ook voor af, helaas heeft het niet echt veel zin Ach gut

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen Haha!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: telkens overspringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:28

vraag het aan een instructrice

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:30

Tsja, het is nog een jonge pony, ik denk dat je kan proberen om hem in de hoek tot galop aan te zetten.. Als ie dan goed aan springt terug nemen en belonen doe dat eerst een paar keer, beloon hem wel elke keer..

Daarna probeer je weer aan te springen en een paar meter ( 3 á 4 meter ) te galoperen en neem je hem weer terug.. Het kan namelijk zijn dat je paardje het gewoon enorm moeilijk vind...

xNina

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:32

dat kan het idd zijn, maar ik denk het eigenlijk niet!
hij is nu 5 maand onder het zadel en hij doet het pas 2 week!

Dooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:33

Mijn 3 jarige doet het ook, maar puur omdat hij nog niet helemaal in balans is. Toen die net onder het zadel was deed hij het elke paar passen, daarna werdt het al veel minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hem er niet voor straf. Probeer netjes recht en stil te zitten en hem een beetje te ondersteunen en dan gaat het prima Knipoog

Nu maar is kijken hoe het na de hele zomer op het land is..

Is het bij jou paard ook niet gewoon disbalans?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:33

de ene galop kan makkelijker zijn voor het paard als de andere. Als jij hem niet belemmert in zijn bewegingen dan zou ik er iemand bij halen die je erbij kan helpen. Instructeur/trice

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:35

Geef je zelf wel de goede hulpen?
Blijft je buitenbeen achter de singel?
Is je stelling de goede kant op?
Ik denk eerlijk gezegd ook dat hij het moeilijk vindt, maar als jij zeker weet van niet dan zou ik hem er toch voor afstraffen. Gewoon een NEE met je stem en dan terugzetten in draf kan al genoeg zijn.
En inderdaad kleine stukjes en belonen als hij het goed doet en straffen als hij overspringt.

Nog een vraagje: wanneer doet hij het? In een hoek, op een recht stuk, op een volte?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:35

nee ik ga gewoon in zijn beweging mee, maar het is echt appart dat hij dat zomaar opeens doet, eerder deed hij het nooit

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:37

meestal gewoon op de lange zijde, af en toe op de volte.
Morgen zal ik wel even proberen als het met korte stukken beter gaat

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:46

Goed je buitenteugel erbij houden, dat helpt ook. Succes verder!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:48

hoe bedoel je dat, wat moet ik met mn buitenteugel doen?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:50

Goed op maat houden, niet eraan trekken zodat je stelling eraan gaat maar ieder geval niet te los houden. Netjes op maat en goed met de beweging van je paard meegaan.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:53

okee, ik zal daar nu extra op letten, ik vertel morgen ook wel hoe het was gegaan;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:17

Jonge paarden lijken elke keer wat nieuws te verzinnen. Blijf zelf erg consequent, wordt niet kwaad. Als je paard omspringt, neem hem weer terug en spring opnieuw aan. Galoppeer kleine stukjes. Hoe galoppeert hij in het bos op lange rechte stukken? Dit is ook een goede oefening om hem op zijn eigen benen te leren lopen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:18

Ik moet altijd goed binnenbeen erbij houden lukt wel aardig moet ik zeggen. Ik heb een vier jarige die best moeite heeft met de galop.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:19

Ik had gehoord dat het een teken van onbalans is.
En dat kun je verbeteren door buiten te gaan rijden, galoperen op een rechte zandweg is altijd fijner dan rondjes in een bak. Bij mijn paard kon je in elk geval wel meteen verbetering zien. Lachen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:20

Als het niet aan alle dingen die hierboven genoemt zijn ligt, dan kan het ook nog aan zijn rug liggen. Misschien zit er net iets verkeerd! Fyschio/osteophaat/chiropractor kan dan de uitweg bieden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:22

Mijn paard had hier op het begin ook last van, inmiddels doet hij het niet meer. Zoals hierboven al gezegt is, aanspringen in de goede galop, en wanneer hij overspringt meteen terug nemen en opnieuw aanspringen. Je kunt het extra motiveren door kleine stukjes te galoperen en te belonen waneer hij niet overspringt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:55

Tip van mijn trainer: Gelijk op een volte zetten, dan moet hij wel terug overspringen of opnieuw aanspringen. Of misschien in het begin alleen maar op een volte galloperen. Dan leert hij welke galop bij welke kant hoort (en dat dat ook eigenlijk het makkelijkst is).

Het ligt er natuurlijk wel aan in welk stadium je nu zit. In het allereerste begin moet je natuurlijk gewoon veel rechtuit rijden, en genoegen nemen met het feit dát hij gallopeert. Hoe en wat maakt dan niet zo veel uit. Daarna moet je juist wel veel voltes rijden om balans te ontwikkelen, maar dat hoeft nog niet meteen in galop natuurlijk.

En inderdaad, het kan ook een lichamelijk probleem zijn.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:25

houd goed je buitenbeen erbij. (naar achteren, zoals je aan moet springen) En houd anders ook je sweepje in je buiten hand , zodat je het achterbeen wat een kunt tikken.
Laat haar desnoods ook wat naar buiten kijken. zo word het moeilijker voor haar om over te springen.

( ik heb dit ooit ook gehad op een pony, toen werd dit mij verteld, of het bij jou helpt? geen idee.)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:46

Hij is pas 4 en pas 5 maanden onder het zadel. Vraag je niet teveel van je pony? Op deze leeftijd heeft hij echt zijn baland nog niet hoor. Met Myrthe gaat de galop ook nog verre van vlekkeloos (disbalans), maar dat moet je wel de tijd gunnen en veel oefenen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:59

Afstraffen dat hij overspringt lijkt me niet echt verstandig,
Heb je zelf wel ervaring om een jonge pony te beleren?
Ga eens aan het werk met rechtrichten en vergeet voorlopig even de galop totdat je pony een beetje in balans loopt,
Snap het best , je ben 13 en wil graag in galop,maar dan had je beter een oudere beleerde pony kunnen kopen lijkt me en geen 4 jarige die alles nog moet leren.
4/5 mnd onder het zadel en dan al afgestraft worden omdat hij iets verkeert doet, denk niet dat jij weet waar je mee bezig ben, neem les vooral voor jezelf.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:44

Ik heb hier met mijn paardje ook last van gehad.

Hij bleek zijn hele rug vast te hebben, toen dat verholpen was deed hij nog wel eens overspringen maar.
Dat kwam omdat hij nog niet in balans was, wat bij ons hielp was juist geen stelling vragen, gewoon recht houden, en hem zijn gang laten gaan.

Als het goed gaat steeds iets meer vragen..

Die van mij heeft nu nergens meer last van..

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:53

Dit is inderdaad een balans probleem Ja Er zijn hier al een aantal goede tips gegeven. Als hij omspringt probeer hem gelijk terug te laten springen, als dit niet wil gelijk terugnemen en opnieuw aanspringen. Op de volte houden vind ik een goede tip. Hier heb je al snel de goede stelling en buiging en is het voor je pony makkelijker om in de goede galop te blijven. Ook regelmatig longeren wil helpen! Doet hij het aan de longe ook? Afstraffen is een groot woord maar ik zou hem wel laten merken dat het niet de bedoeling is. Dus gewoon met je stem.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:06

Onze fries doet het ook wij houden hem altijd op de volte met extra stelling naar binnen en dan kan die bijna niet meer overspringen en als het goed gaat stukje rechtuit en dan springt hij nog niet over na paar passen terug nemen en belonen en dan gaan opbouwen