Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
claudianoa schreef:ik zou hem rustig laten wennen, laat hem maar een week of 3, ze hebben ongeveer 8 weken nodig om helemaal te wennen. Lekker in het land of in een paddock, meer niet! geeft hem de tijd, komt vast goed.
Alicia2u schreef:Misschien heeft hij door de stress een blokkade in de rug opgelopen waardoor hij met rijden gewoon pijn heeft.
Miepie1980 schreef:Als je hem eerst nog niet alleen los kan gooien dan zou ik toch het wel houden bij wat longeren en grondwerk tot hij gewend is en je vertrouwd ook in deze omgeving. Gewoon de tijd geven, hij is nog jong en een andere stal is wel een hele verandering.
Dreaa_natura schreef:Vooral veel rust en vertrouwen, maar wees wel consequent en geef niet te snel op. misschien een goed idee van KiWiKo om een goede intructeur erbij te halen.
Succes!!
claudianoa schreef:ik zou hem rustig laten wennen, laat hem maar een week of 3, ze hebben ongeveer 8 weken nodig om helemaal te wennen. Lekker in het land of in een paddock, meer niet! geeft hem de tijd, komt vast goed.
pri_lady schreef:Het ene paard is het andere niet. Hij heeft duidelijk tijd nodig, ik zou het werk met hem opbouwen. Longeren is een prima begin, je mag dan steeds meer van hem vragen. Als het na een tijdje goed aanvoelt wordt, kun je weer opstappen. Instructeur is ook een goede optie voor hulp. Twee zien meer als één!
Succes
Citaat:Tijd nodig? Waarvoor? Om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Meer niet. Als jij verhuist ga je toch ook geen 2 maanden thuis op de bank zitten om te wennen? Zo snel mogelijk je normale ritme oppakken. Werkt het beste.
Het is een hengst met het bijbehorende gedrag. Krijgt ie nu lekker zijn zin door "niets" te hoeven is straks het eind zoek.
Simmie schreef:Tijd nodig? Waarvoor? Om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Meer niet. Als jij verhuist ga je toch ook geen 2 maanden thuis op de bank zitten om te wennen? Zo snel mogelijk je normale ritme oppakken. Werkt het beste.
Het is een hengst met het bijbehorende gedrag. Krijgt ie nu lekker zijn zin door "niets" te hoeven is straks het eind zoek.
Simmie schreef:Tijd nodig? Waarvoor? Om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Meer niet. Als jij verhuist ga je toch ook geen 2 maanden thuis op de bank zitten om te wennen? Zo snel mogelijk je normale ritme oppakken. Werkt het beste.
JoviBan schreef:Hmm, jij projecteert nogal wat menselijk doen en denken op het wezen paard.
Paarden en mensen zitten toch echt anders in elkaar.
Terwijl een paard zich juist het prettigst voelt bij 5 graden....
Concorde schreef:Ben ik nou de enige die het 'hengst'-zijn een beetje mee laat wegen? Dit zie je toch veel vaker, jonge hengst in zijn eigen omgeving kuikenmak, verhuis je 'm, krijgt ie allemaal nieuwe paarden om 'm heen en gaat ie lekker brutaal het heertje uithangen. Heeft wel wat tijd nodig, maar als jij gewoon goed consequent blijft en lekker met m doorwerkt (zoals al eerder gezegd werd, dan veranderd dat iig niet), gaat ie vanzelf wel een keer normaal doen, en is deze nieuwe stal thuis voor 'm.
Maar reken erop dat ze héél gauw doorhebben of jij een beetje bangig of terughoudend wordt in je rijden, en m niet meer baas bent.
Mijn regel 1 rijden/omgang met paarden (en in t speciaal met hengsten): Je moet zorgen dat je net ff brutaler blijft dan het paard!
Simmie schreef:Tuurlijk moet/mag je respect hebben voor je paard, maar ze zijn niet van suiker hoor! Je moet ze niet als babys behandelen.