Ik heb sinds bijna een jaar inmiddels een nieuw bijrijdpaard; een Friese merrie genaamd Alice en ze is net 8 geworden. Eerst een stukje voorgeschiedenis: Toen ze 3 was, is ze ingereden, ook voor de keuring toentertijd. Vanaf dat moment is ze gebruikt om voor de koets te lopen van de eigenaar; die heeft dat als hobby met zijn Friezen. Alice is in de tussentijd maar enkele keren weer onder het zadel geweest totdat ik haar ging rijden.
Als paarden (of Friezen) voor de wagen lopen, zie je vaak dat het draftempo vrij hoog ligt en het hoofd wordt heel hoog ingesteld met een knik in de hals net achter de kaak. Onder het zadel in draf doet ze dit ook. Als we stappen, gaat het prima en laat ze netjes los en stelt haar hoofd ook fijn wat lager in en dan loopt ze voor mijn gevoel ook netjes over haar rug. Als we gaan draven, gaat er meteen een enorm tempo in en eigenlijk is het een constant gevecht om haar in een rustigere draf te krijgen. Doordat ze haar hoofd zo hoog instelt, heb ik het gevoel alsof ik geen goed contact heb met de mond. Ik zou dit niet willen betitelen als vluchtgedrag want verder kan ze wel ontspannen, alleen kan ze nooit netjes over haar rug gaan lopen als ze haar hoofd zou houdt. Ik probeer al naar de ontspanning toe te werken zodra ik erop stap; ik stap altijd in met een losser teugeltje en rijd vast wat voltes en dergelijke.
Ik heb na zitten denken over bepaalde mogelijkheden en ik wil sowieso eigenlijk op zoek naar iemand die me les kan geven met Alice. Ik dacht dat rijden met een elastiek misschien een mogelijkheid is; ik heb daar zelf best goede ervaringen mee maar anderen zeggen dat er erg op gehangen wordt. Verder zeiden anderen dan een thiedemann, martingaal of slof misschien een idee is, maar ik denk dat ik vooral geen voorstander ben van een slof omdat ik daar geen ervaring mee heb en je dat toch echt nodig hebt als je deze gaat gebruiken.
Longeren met bijzet of pessoa heb ik ook langs horen komen, alleen ik heb nooit gelongeerd voordat ik Alice ging rijden en ik longeer nog wel eens voordat ik erop stap omdat ze altijd vrij heet is als ze de bak inkomt maar dat is zonder poespas en dat gaat wel redelijk. Ik weet dus ook niet of het verstandig is om met bijzet aan de slag te gaan als ik het longeren nog niet geheel meester ben..
Ik ben nog niets van plan, de aard van dit topic is dus om jullie visie op het probleem te zien en ik zie eventuele oplossingen graag tegemoet. Het belangrijkste is dat dit punt verbeterd kan worden dus ik sta voor veel dingen open

Het gaat ook wel goed als ik het doe