Hoe rij je met je zit naar je hand toe? En wat is dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Hoe rij je met je zit naar je hand toe? En wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:05

Ik heb een domme vraag. Maar wat is met je zit naar de hand toe rijden en hoe doe je dat???
Bedankt Haha!
Laatst bijgewerkt door mireya op 21-08-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Re: Domme vraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:11

dat je je paard van achter naar voren rijdt (nog steeds lastig haha)

je moet eerst been geven zodat je je paard extra naar voren rijdt. daarna sluit je je hand en dan geeft je paard na (was het allemaal maar zo simpel)

als je het commentaar krijgt: je moet hem naar de hand toe rijden. dan ben je vaak te veel met je handen bezig en niet met het paard goed voorwaarts rijden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:11

Tja, wanneer je je paard goed aan het lopen hebt, loopt hij van achteruit (daar zit z'n 'motor') naar je handen toe en het liefst nog nageeflijk. Het paard voel je dan als het ware onder je door lopen, je hindert hem niet met je zit en handen, je vormt 1 geheel met hem en gaat mee met de bewegingen.

(off topic, verdikkeme, ik mis RK, die kon dit kort en bondig omschrijven) Met je benen activeer je de achterhand en met je handen vang je op. Maar niet douwen en remmen tegelijk he.....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:15

Domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden Lachen
Sorry moest het even kwijt, zo'n rare titel.

Is idd van achter naar voor rijden, maar andere kunnen dat beter uitleggen dan ik.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:17

Je hebt gelijk, ik zeg altijd "domme vragen bestaan niet, het is pas dom als je iets niet snapt en het dan niet vraagt" Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:18

Het is eigenlijk lastig uitleggen, al vind ik bovenstaande erg duidelijk. Het is echt letterlijk tegen je hand aanrijden en daar dan de ontspanning in vinden.
Een balans tussen het (ontspannen!) tegenhouden aan de voorkant en de kracht/impuls erbij doen vanuit de achterhand.

mireya

Re: Hoe rij je met je zit naar je hand toe? En wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:20

Bedankt! Titel is verandert Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:13

Als jij je paard van achter naar voren kunt rijden, dan weet je zijn achterbenen dus danig te activeren dat hij van daaruit zijn rug als het ware al loslaat en mooi rond buigt, waardoor hij van voren na zal gaan geven op je hand, Hierdoor krijg je weer de reactie dat hij van achteren nog verder eronder zal gaan grijpen en dus met een stijgende schoft gaat lopen en een ver onder de massa grijpende achterhand krijgt.. Zo is het mij altijd uitgelegd Haha! Tong uitsteken Hij gaat dan uiteindelijk zitten en steeds meer op het achterbeen gaan lopen waardoor hij zijn hoofd/halshouding steeds mooier omhoog kan brengen..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:26

Allemaal prima uitgelegd. Als het goed is wordt het je zo ook altijd geleerd..

Alleen het is misschien wel leuk om er even bij te vertellen dat de praktijk altijd een stukje lastiger is. Want: hoe krijg je een paard actief, hoe zorg je ervoor dat je hem van voren niet teveel opsluit, hoe zorg je voor échte ontspanning.

Dat is echt een kwestie van veel rijden, veel oefenen en gevoel ontwikkelen. Bovendien is ook ieder paard weer anders waardoor je steeds opnieuw de goede knopjes moet weten te vinden.

edit:
Nog een opmerking wat betreft je "domme" vraag.
Wie vraagt is dom voor even, wie niet vraagt is dom voor het leven. (oud Chinees spreekwoord)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:31

Dat is een mooi spreekwoord, Sigrid.
Je hebt verder gelijk, de theorie is mooi, maar de praktijk lastig. in de manegelessen was ik altjd de mindere rujiter dus zat ik op de stijfste paarden. Dan behandelde mijn instructeur die theorie wel, maar ik voelde er geen moer van.
Pas op mijn eigen soepele paard ging het me dagen...

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:00

Tja... Ik rijd op ene manege pony... Maar aan de teugel krijgen... Ho maar!... Ik schaam me altijd dood... Iedereen in min les heeft een eigen paard en krijgt hem ook mooi aan de teugel en dan komt ik aan op mijn manege ponytjje met ene gestrekte nek... En mijn intructeur zegt altijd dat ik met je zit naar je hand toe moet rijden en dat hij dan wel aan de teugel gaat... Hopelijk leer ik het eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:05

Het is vooral gevoel idd. Maar dat is paardrijden gewoon ook eigenlijk, 1 en al gevoel. Elk paard reageert anders, dus moet je per paard kijken wat het beste werkt om hem lekker ontspannen te laten lopen. De basis is idd tempo, zonder tempo kom je nergens. Nouja, eigenlijk is de basis een goede houding en balans van de ruiter. Een paard ontspant vele male sneller en makkelijker als de ruiter zo zit dat hij hem goed kan dragen en zo zijn lijf los kan laten en recht kan lopen. Verder gelijke teugeldruk en licht inwerken zodat hij snapt waar hij heen moet. Maar dat laatste is bij sommige paarden nieteens nodig. TS: Is dat het enige wat je instructeur zegt, of krijg je er nog meer uitleg bij?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:08

Wanneer je pony inmiddels echt stijf is gaat dat moeilijk worden.
Ik heb het pas geleerd op mijn eigen paard. Toen ik later eens voor de gein meereed met mijn 'oude' manegeles en weer op datzelfde, stijve paard stapte voelde ik echt het verschil.
Wel lukte het me toen beter om haar voorwaarts en toch wat nageeflijk te rijden, maar het waren maar kleine stukjes want het was inmiddels gewoon te moeilijk voor haar.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:12

Dat is het enige juul Haha! Tong uitsteken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:14

mireya schreef:
Tja... Ik rijd op ene manege pony... Maar aan de teugel krijgen... Ho maar!... Ik schaam me altijd dood... Iedereen in min les heeft een eigen paard en krijgt hem ook mooi aan de teugel en dan komt ik aan op mijn manege ponytjje met ene gestrekte nek... En mijn intructeur zegt altijd dat ik met je zit naar je hand toe moet rijden en dat hij dan wel aan de teugel gaat... Hopelijk leer ik het eens!!

wat heb jij een rare instructeur Verward

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:15

haha hoezo???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:18

moet híj jou niet vertellen hóe je dat moet doen, wat heb je nou aan zo'n opmerking als je niet weet hoe je het toe moet passen?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:23

Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt Qimm...hij zegt in mijn ogen niets verkeerd hoor.

edit: Oh je bedoelt het zo... Ik denk dat de instructeur zich er niet van bewust is dat zijn opdracht niet begrepen wordt omdat het voor hem heel vanzelfsprekend is. Dus TS: Gewoon dingen vragen aan je instructeur, niet denken dat je dan dom bent. Anders leer je nooit iets bij toch?

Nog een leuk voorbeeld van hoe het per paard kan verschillen. Mijn eigen bijrijdpaard moet ik écht de tijd geven om lekker los en soepel te worden. Ik denk dat ik tegenwoordig wel tegen de 20 minuten losrij aan de lange teugel om hem nageeflijk te krijgen. Tenminste...pas dan gaat hij het zelf aanbieden.

Ik heb echter laatst even op een paard van een stalgenootje gereden dat nu M2 start. Daar ging ik op, been, handen sluiten en meteen een keurige aanleuning! Dit paard is gewoon helemaal bevestigd.

Wat dat betreft kan je manegepaarden ook niet echt vergelijken met eigen-paarden denk ik. Eigen-paarden worden veel consequenter gereden.
Wat in ieder belangrijk is als je rijdt is dat je paard niet de rug wegdrukt en sterrenkijkt. Als je dat gewonnen hebt, ben je al een heel eind.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:31

Mijn instructeur kwam wel eens naast me lopen, nam de teugels aan en gaf me aanwijzingen. Dan ging het vaak beter en kon ik even 'voelen' hoe het moet.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:41

Dat doet mijn instructrice nog steeds weleens! Zelfs ernaast draven, heb echt respect voor haar Knipoog
Vooral met rechterstelling is meneer nogal eens dwars.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:58

Dat soort hulp werkt echt goed hoor, die man stond geen onzin te verkopen. Ik moet er soms nog wel eens aan denken, zou hem eigenlijk moeten laten zien hoe ik het nu doe op mijn eigen paard. Tenslotte heb ik bij hem de basis geleerd en heeft hij me enthousiast gemaakt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:55

Ik vind dat soort hulp dus echt vreselijk, de instructeur in kwestie kan nooit weten of je wel genoeg been geeft.. Maar inderdaad je kunt wel even voelen, helaas was t bij mij soms zo kort dat ik nog niet eens gevoel had Tong uitsteken Maar ieder is het vrij natuurlijk om dat wel of juist niet fijn te vinden Tong uitsteken Haha!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:32

Probeer ongeveer de beenhulp te geven zoals jij zou willen gaan draven. Op dat moment activeer je de achterhand. De achterkant dus. Echter moet je het paard niet laten aandraven maar tegenhouden met je teugels. Je gaat voelen dat er nu spanning op je teugels komt. Je rijdt je paard dus naar je hand toe. Hou deze spanning aan en blijf goed drijven. Wanneer je voelt dat er minder druk op je teugels komt wil dit zeggen dat je paard nageeft en zijn hoofd wat laat zakken. Op dat moment moet ook jij onmiddellijk die druk wat verminderen en nageven. Volg de mond van je paard wat maar gooi je teugels niet onmiddellijk los! Dan ben je weer alle contact kwijt en moet je opnieuw beginnen. Eens je paard nageeflijk is is het belangrijk dat die achterhand goed actief blijft dus moet je blijven voorwaarts drijven (eventueel eens een tikje met je zweep achter je kuit als je paard niet reageert op je kuit, en dit komt nogal vaak bij manegepaarden)

Ik rijd ook vaak met manegepaarden en dacht vroeger dat ze het gewoon niet konden! Maar de meesten lopen makkelijker aan de teugel dan de meeste eigenaarspaarden. Nu ik ervan overtuigd ben dat ze het wel kunnen en ik ook harder mijn best doe lopen ze echt wel nageeflijk na een tijdje!

Succes ermee!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:14

Hoelang duurt het eigenlijk ongeveer voordat het koppie omlaag gaat? Ik weet dat dat bij ieder paard verschilt maar hoelang ONGEVEER? Want ik geef het vaak na 3 minuutjes al op. XD

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:32

het ligt inderdaad aan het paard,
mijn pony doet er soms 3 minuten over en soms een kwartier of langer...
je moet goed je pony los rijden... en niet in de KRUL TREKKEN!
veel figuren rijden en zachtjes met je handen kneepjes maken...
GEEN HULP TEUGELS OF ELASTIEK ERAAN!

gewoon doorzetten en zorgen dat je pony naar ontspanning toe rijdt!

succes