Probleem met alleen buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Probleem met alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:55

Mijn 17 jarige ruin, Gelders type, lief en bedaard karakter, werkwillig en koel in zijn hoofd, heeft een probleem met buitenritten als hij ALLEEN is.

Die keren dat ik geprobeerd heb alleen buiten te rijden, vindt hij binnen de eerste tien minuten dat we onderweg zijn (en dus ook nog relatief dicht bij huis, maar al wel in het bos!) iets waar hij zo bang voor is dat hij letterlijk geen stap meer verzet. Dat 'iets' kan bij wijze van spreken een routepaaltje zijn in het bos dat er altijd al stond, maar dat pas opnieuw geschilderd is. Kan ook wandelaar met of zonder hond zijn, of een vogel die uit de bosjes opvliegt. Hij doet meestal niet meer dan stokstijf stilstaan en snuiven en hij schiet soms eerst even een paar passen weg.

Wat ik geprobeerd heb tot nu toe:
1) Vriendelijk zijn, gerust stellen, stemhulpen, belonen en onder zachte dwang weer voorwaarts proberen te krijgen. Leidt tot helemaal NIETS, meneer blijft net zo stokstijf staan.

2) Okee, dan maar wat forser zijn, harder drijven, stevig beenhulpen geven, voorwaartse impuls. Leidt vaak tot niets.

3) Geen gezeik, we gaan toch echt dat bos in, dus wat forser in de hulpen, evt. een keer mijn spoortje erin drukken, wat bozer in mijn stemhulp ("komop, vooruit!"): dan gaat hij achterwaarts en/of draait zijn kont naar één kant. Als ik m dan vervolgens tegenhou, omdat ik niet wil dat hij achterwaarts gaat en zijwaarts op een smal pad o.i.d. vaak ook niet zo handig is, komt hij met de voorbenen omhoog. Logisch: hij wil niet vooruit en van mij mag hij niet achteruit en ik drijf wel, dus omhoog is de enige uitweg (dat denk ik dan). Het is niet voluit steigeren, maar wel omhoog komen. Alles om maar te voorkomen dat hij rechtdoor moet.

4) Dus ja, dan maar afstappen, bij de hand nemen, geruststellen, een meter of honderd aan de hand verder wandelen en dan weer opsteigen. Dat werkt. Maar vaak herhaalt de situatie zich alweer snel nadat ik ben opgestegen. Bovendien vind ik het geen bevredigende oplossing, het moet toch anders kunnen.

Wie weet een oplossing?

Nog wat achtergrondinformatie:
* buitenrijden met een groep is geen enkel probleem, het is een heerlijk paard. Natuurlijk schiet hij wel eens weg als iets écht eng is of er meerderen even schrikken, maar binnen een paar tellen is de rust weer hersteld.
* Voorop lopen in de groep is dan weer wel een probleem: daar wordt hij zenuwachtig van, traag (alsof hij door modder loopt..) en binnen de kortste keren wil hij zich achter een ander verschuilen.
* Eén ander paard erbij is al genoeg, de groep hoeft dus niet groot te zijn.
* Sterker nog: de groep hoeft niet eens per se uit paarden te bestaan: mijn vriend gaat wel eens hardlopend mee (lekkere intervaltraining, haha) en zolang hij voorop loopt gaat het redelijk. Niet ontspannen, maar het gaat.
* Zeker niet onbelangrijk: het is een ex-managepaard, sinds een jaar of 4 eigen paard (en dus heel erg gewend aan lessen in groepen en in de groep buitenrijden).

Ik vind het jammer dat ik nu altijd van anderen afhankelijk ben voor het buitenrijden. Je moet dan toch weer afspraken maken, je aanpassen, iemand wil korter of juist veel langer een tocht maken etc. Dus ik wil graag ook zo af en toe alleen met mijn beestje op pad kunnen, zonder dat we binnen de kortste keren weer terug zijn. Want dat doe ik dus: als er geen beweging in te krijgen is behalve achterwaarts en omhoog, dan draai ik uiteindelijk om en ga terug naar stal. Dan heeft hij dus gewonnen, dat is niet goed en dat weet ik! Ben benieuwd naar jullie analyse en tips.

(Oh ja, ik heb verder ook gewoon lessen (dressuurmatig) en werk af en toe aan de longe. Springen doe ik niet, maar afwisseling genoeg voor mijn paard. Hij staat een paar uur per dag in een paddock.)

EsterW

Re: Probleem met alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:25

Excuus, had ergens onder topic 'buitenrijden' terecht moeten komen. Wil één van de mods zo vriendelijk zijn mijn vraag te verplaatsen? Dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:27

Ik zal het even TEMmen voor je Knipoog Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de tips die je gaat krijgen, ik heb het nl ook soms met mijn merrie. Dan moet ik echt afstappen, maar om nu 10x af te moeten stappen tijdens de rit is een beetje vermoeiend Bloos

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:31

Als ie een paar uur per dag in de paddock staat, staat ie de rest van de dag dan op de wei of binnen? Als ie binnen staat kan ie uiteraard niet wennen aan de onverwachte dingen die buiten kunnen gebeuren.

Verder zou je kunnen beginnen met heel kleine stukjes buiten rijden, de eerste keren zelfs nog voordat hij om wil draaien naar huis dus zeg na 5 minuten, zelf om laten draaien en terug naar stal. Flink belonen, en de volgende keer weer hetzelfde. Dan krijgt ie vertrouwen in jou en zichzelf, en kan je de keer daarop net iets verder gaan. Verder geloof ik niet in "het paard heeft gewonnen" eerlijk gezegt maar dat is mijn persoonlijke mening. Hij zal eerder echt bang zijn, of onwennig, of onzeker omdat ie alleen is, hij geeft iets aan en het is aan jou het op te lossen Haha! .

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:36

ik heb hetzelfde probleem
mijn paard is sowieso niet braaf en ontspannen buiten maar alleen naar buiten is vragen om moeilijkheden
mijn paard kan niet tegen alleen zijn; niet op de stal, weide en eerst ook niet in de binnenbak
dit gaat al een stuk beter in de binnenbak
maar alleen het bos is gaat niet; hij draait dan om en gaat in volle rengalop terug naar huis

tja paarden zijn kuddedieren en sommige willen gewoon niet alleen zijn
ook ik heb al van alles geprobeerd maar niks werkt; het is gewoon het karakter wat je niet kunt veranderen ben ik bang

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:40

Hier ook hetzelfde probleem, ik heb nu zoiets van bak en weiland huppelen is ook leuk (ben al bijna een jaar niet op buitenrit geweest) en durf ook niet meer alleen omdat ik afgelopen herfst onderuit ben gegaan met paard en al

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:08

heb ik ook een tijdje gehad. Ben veel alleen gaan wandelen met t paard. En dan wel wat verder. Dit een keer of 5 gedaan en daarna was dr nix meer aan de hand.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:17

mo1988 schreef:
heb ik ook een tijdje gehad. Ben veel alleen gaan wandelen met t paard. En dan wel wat verder. Dit een keer of 5 gedaan en daarna was dr nix meer aan de hand.

dat heb ik bijna een jaar gedaan
bij mij helpt het helemaal niks
alleen wandelen was de eerste paar maanden een drama; na 100 meter draaide hij om , steigerde, ging achterwaarts (richting sloot) beet, trapte enz enz
nee, was niet echt gezellig Bloos
na een tijdje ging het wandelen redelijk maar buitenrijden blijft een ramp

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:28

mo1988 schreef:

ja dit werkt helaas ook niet altijd. had veel met mn paard gewandeld en dit ging super goed, maar zodra ik er dan opstapte schrok ze toch weer overal van. omdat ze zich dan toch niet meer achter je kunnen verschuilen voor hun gevoel. ik ben gewoon samen met mijn vriend naar buiten gegaan, hij op de fiets en ik ernaast op het paard. steeds verder van elkaar gaan rijden. dan reed hij weer even een straatje in en reed ik een paar minuutjes alleen. en dan steeds verder en verder en langer alleen. en uiteindelijk kan ik nu zonder problemen met haar alleen naar buiten.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:33

Erg herkenbaar, mijn leasepaard gedraagt zich gewoon bijna exact hetzelfde als het paard van de TS.
Dus ook heel braaf met een ander paard erbij, maar in haar uppie vindt ze het allemaal erg eng, en kom je niet heel ver. Knipoog

Wat ik nu oefen, is na het rijden (dan is ze moe), buiten gaan uitstappen. Dus wegstappen van het terrein, richting het bos of zo, en rustig opbouwen en steeds een stukkie verder.
Het helpt bij mij erg goed dat ze dan moe is van de training, dan kijkt ze minder, en als ze braaf blijft lopen draai ik eerder om, zodat het een beloning is.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:35

Mijn paardje deed dat ook regelmatig. Wat ik dan deed, was het volgende:
Achterstevoren zetten en dan maar achterwaarts langs die 'oh zo enge plek'. Een raar gezicht, maar bij haar werkte het wel. Wanneer we dan langs die plek waren, was het goed en konden we weer verder.

Ik heb mijn paardje enkele maanden geleden verkocht en ik was toevallig vandaag bij haar op bezoek om te kijken hoe het gaat. Haar nieuwe eigenaresse vertelde me van haar probleem, zo ongeveer hetzelfde als wat jij hierboven beschrijft. Ik heb haar dan ook precies dezelfde tip gegegeven...
Ze is zeer zeker verkeersmak (heeft altijd op een boerderij tussen alle herrie-machines gestaan) dus dat hoeft het probleem niet altijd te zijn.

Kijk maar of het werkt, proberen kan nooit kwaad!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:55

Sander_ schreef:
Erg herkenbaar, mijn leasepaard gedraagt zich gewoon bijna exact hetzelfde als het paard van de TS.
Dus ook heel braaf met een ander paard erbij, maar in haar uppie vindt ze het allemaal erg eng, en kom je niet heel ver. Knipoog

Wat ik nu oefen, is na het rijden (dan is ze moe), buiten gaan uitstappen. Dus wegstappen van het terrein, richting het bos of zo, en rustig opbouwen en steeds een stukkie verder.
Het helpt bij mij erg goed dat ze dan moe is van de training, dan kijkt ze minder, en als ze braaf blijft lopen draai ik eerder om, zodat het een beloning is.

dit heb ik ook geprobeerd; hielpd dus niks; had al 1,5 uur in de bak gereden en ging toen klein stukje buiten stappen achter de rijbak en weisdes
resultaat; steigerend en op hol geslagen paard
ben er afgesprongen toen omdat ze tussen een gevaarlijke weg(met palen en prikkeldraad) terugging
gevolg; ernstige zenuwbeknellingen in beide armen; jaar last van gehad; een week geen gevoel in mijn arm; heel mijn lijf bont en blauw; paard zijn been lag open en door dit alles bijna een jaar niet naar buiten kunnen gaan
tevens is mijn paard pas weer op een openbare weg gevangen waardoor hij dus ook een gevaar voor anderen is geweest
paard was een en al stress

dus bovenstaande raad ik de ts niet aan

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:06

Ik heb eigenlijk hetzelfde met mijn paard.
Inclusief het manegepaardenverleden, het voorop lopen in de groep en de vriend op fiets.
ben heel beniuwd naar de tips hier. Ik ga wel kleine rondjes alleen, maar als ze echt niet meer wil ga ik terug. Mijn vriend gaat gelukkig ook vaak mee. Racet die van jou ook zo op de terugweg?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:10

ik ga nu af en toen samen met een vriendin naar buiten(iedere keer een andere vriendin met een ander paard) en dat gaat wel redelijk
alleen is hij totaal niet ontspannen
en ook het snelle en willen racen op de terugweg herken ik goed
als ik merk dat hij begint te drammen ga ik weer even stappen (niet te lang want dan wordt hij ook onrustig) en na een paar minuten weer draven en dit herhaal ik dan de hele tijd

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:12

danneke80 schreef:
Ik heb eigenlijk hetzelfde met mijn paard.
Inclusief het manegepaardenverleden, het voorop lopen in de groep en de vriend op fiets.
ben heel beniuwd naar de tips hier. Ik ga wel kleine rondjes alleen, maar als ze echt niet meer wil ga ik terug. Mijn vriend gaat gelukkig ook vaak mee. Racet die van jou ook zo op de terugweg?

Grappig om te lezen dat onze situaties zo overeen komen (tot en met de hardlopende/fietsende vriend, haha). Echt racen valt bij mij wel mee (mijn paard is meestal heel bedaard, het hoeft allemaal niet zo hard meer van hem...).

Okee, ik ga dus vanaf nu na het rijden in de bak een klein stukje naar buiten en weer terug nog vóór het eng wordt. Volgens mij is dat dan dus de eerste keer na 100m, maar ja, alle kleine stukjes helpen! Het idee om m dan maar aan de hand mee te nemen vind ik ook het proberen waard. Ik vraag ik me idd. net als één van jullie af of het dan werkt als je er weer op zit (immers: als hij mij ernaast ziet is dat net zo geruststellend als wanneer mijn vriend ernaast hardloopt), maar ga het wel proberen).

En evt. kan ik dus ook het achterwaarts de 'enge situatie' passeren wel een keer proberen, maar als je langs een paaltje of een smal stukje moet is dat niet zo handig... Dat achterwaarts gaan kan helpen kan ik me wel voorstellen. As we met een groep een langere buitenrit maken, gaan we soms onderweg een stukje door het water (kniehoogte, een zijarm van een recreatieplas) en de enige manier waar ik m daarin krijg is achterwaarts! Al zijn tien paarden m voorgegaan, vrijwillig in de vooruit het water in is uitgesloten.

Dank voor de tips tot nu toe, meer is altijd welkom, zeker nu ik lees dat sommigen van jullie ongeveer hetzelfde probleem hebben.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:23

tamaramt schreef:
dit heb ik ook geprobeerd; hielpd dus niks; had al 1,5 uur in de bak gereden en ging toen klein stukje buiten stappen achter de rijbak en weisdes
resultaat; steigerend en op hol geslagen paard
ben er afgesprongen toen omdat ze tussen een gevaarlijke weg(met palen en prikkeldraad) terugging
gevolg; ernstige zenuwbeknellingen in beide armen; jaar last van gehad; een week geen gevoel in mijn arm; heel mijn lijf bont en blauw; paard zijn been lag open en door dit alles bijna een jaar niet naar buiten kunnen gaan
tevens is mijn paard pas weer op een openbare weg gevangen waardoor hij dus ook een gevaar voor anderen is geweest
paard was een en al stress
dus bovenstaande raad ik de ts niet aan

Dit is ook erg paard-afhankelijk. Als die van jou op hol slaat, is dat inderdaad een teken dat je er meteen mee moet stoppen. Ach gut
Die van mij pakt het echter heel fijn op.

TS, het blijft een kwestie van proberen... dus kijk waar je paard goed op reageert, denk eraan dat iedere stap die je kunt zetten in feite een goede stap vooruit is. Haha! Dit moet je gewoon steeds blijven uitbouwen, zal wel lang duren maar geduld is een schone zaak, zeggen ze.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:24

Breghje schreef:
Als ie een paar uur per dag in de paddock staat, staat ie de rest van de dag dan op de wei of binnen? Als ie binnen staat kan ie uiteraard niet wennen aan de onverwachte dingen die buiten kunnen gebeuren.

Verder zou je kunnen beginnen met heel kleine stukjes buiten rijden, de eerste keren zelfs nog voordat hij om wil draaien naar huis dus zeg na 5 minuten, zelf om laten draaien en terug naar stal. Flink belonen, en de volgende keer weer hetzelfde. Dan krijgt ie vertrouwen in jou en zichzelf, en kan je de keer daarop net iets verder gaan. Verder geloof ik niet in "het paard heeft gewonnen" eerlijk gezegt maar dat is mijn persoonlijke mening. Hij zal eerder echt bang zijn, of onwennig, of onzeker omdat ie alleen is, hij geeft iets aan en het is aan jou het op te lossen Haha! .

Nog maar eens, ik zie nog geen antwoord op mijn vragen komen.. Knipoog

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:42

Breghje schreef:
Breghje schreef:

Nog maar eens, ik zie nog geen antwoord op mijn vragen komen.. Knipoog

Een deel van mijn antwoord was juist in reactie op jouw opmerking: "een klein stukje naar buiten en weer terug nog vóór het eng wordt. Volgens mij is dat dan dus de eerste keer na 100m, maar ja, alle kleine stukjes helpen!" Dus dat ga ik zeker doen, inclusief flink belonen en volgende keer een stukje verder etc.

W.b. je eerste vraag: terechte opmerking dat een paard vooral aan vreemde dingen went door veel buiten te staan, veel te zien en mee te maken. Mijn paard staat per dag minimaal 4, maximaal 7 uur op de paddock, rest binnen. En soms, gemiddeld een dag per week, helaas de hele dag op stal. Er is geen geen ruimte genoeg bij ons, paddock of wei, om alle paarden iedere dag de de hele dag buiten te laten staan. Jammer, maar dat is een gegeven, kan ik nu niet veranderen en daar doe ik het mee. Het is verder een hele fijne plek waar hij staat.

Ik denk dat mijn paard wel goed verkeersmak is (beetje afhankelijk van wat je daar onder precies verstaat): van een tractor, vrachtwagen, toeterende auto, fietsers, wandelende mensen, honden, gillende kinderen etc. vertrekt hij in principe geen spier. Het zijn de rare kleine dingen die hem letterlijk stokstijf doen stilstaan en dat kan iedere keer wat anders zijn. De ene keer een nieuwe paddestoel (van die route-aanwijzers) langs een bospad, de volgende keer een eend die uit het water opvliegt, de derde keer een visser die langs het water een beetje verscholen in het riet zit en die hij laat ziet. Ik vind het ook niet erg dat hij daarvan schrikt, volgens mij is het geen aanstellerij en is hij echt oprecht even angstig. Maar dan nog is het lastig als de enige optie teruggaan is, omdat hij verder niet meer in beweging te krijgen is als er verder niemand bij is. Dat angstige heeft hij dus niet in de groep. Mss. geef ik ook wel te snel op?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:47

EsterW schreef:
Een deel van mijn antwoord was juist in reactie op jouw opmerking: "een klein stukje naar buiten en weer terug nog vóór het eng wordt. Volgens mij is dat dan dus de eerste keer na 100m, maar ja, alle kleine stukjes helpen!" Dus dat ga ik zeker doen, inclusief flink belonen en volgende keer een stukje verder etc.

W.b. je eerste vraag: terechte opmerking dat een paard vooral aan vreemde dingen went door veel buiten te staan, veel te zien en mee te maken. Mijn paard staat per dag minimaal 4, maximaal 7 uur op de paddock, rest binnen. En soms, gemiddeld een dag per week, helaas de hele dag op stal. Er is geen geen ruimte genoeg bij ons, paddock of wei, om alle paarden iedere dag de de hele dag buiten te laten staan. Jammer, maar dat is een gegeven, kan ik nu niet veranderen en daar doe ik het mee. Het is verder een hele fijne plek waar hij staat.

Ik denk dat mijn paard wel goed verkeersmak is (beetje afhankelijk van wat je daar onder precies verstaat): van een tractor, vrachtwagen, toeterende auto, fietsers, wandelende mensen, honden, gillende kinderen etc. vertrekt hij in principe geen spier. Het zijn de rare kleine dingen die hem letterlijk stokstijf doen stilstaan en dat kan iedere keer wat anders zijn. De ene keer een nieuwe paddestoel (van die route-aanwijzers) langs een bospad, de volgende keer een eend die uit het water opvliegt, de derde keer een visser die langs het water een beetje verscholen in het riet zit en die hij laat ziet. Ik vind het ook niet erg dat hij daarvan schrikt, volgens mij is het geen aanstellerij en is hij echt oprecht even angstig. Maar dan nog is het lastig als de enige optie teruggaan is, omdat hij verder niet meer in beweging te krijgen is als er verder niemand bij is. Dat angstige heeft hij dus niet in de groep. Mss. geef ik ook wel te snel op?

Op zich zou hij uiteraard meer buiten mogen komen, maar zoals je aangeeft zal dat helaas niet gaan.Ik denk ook niet dat daar het probleem ligt eerlijk gezegd, omdat je aangeeft dat ie toch behoorlijk verkeersmak is. Omdat ie verder niet onzeker is ín de groep maar wel met jou alleen, zou je eventueel grondwerk kunnen overwegen, samen met idd kleine stukjes naar buiten en vooral de hemel in prijzen als ie het goed doet. Daarmee versterk je jou positie als leider, waardoor hij buiten zijn vertrouwen in jou kan verplaatsen ipv verstarren. Zal niet meteen lukken uiteraard, maar bv met Parelli, Voest ed. kom je een heel end. Maar niet opgeven hoor! Dit kan zeker goed komen omdat het voor de rest een prima peerd klinkt! Haha!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:57

dus met een groep kan hij gewoon buitenrijden?
dan kun je misschien zo doen dat je met een ander paard mee naar buiten gaat, en dan gewoon rustig opbouwen. dus bijvoorbeeld het andere paard aan de ene kant van de bosjes en jou paard aan de andere kant. of aan de andere kant van een boom. en zo opbouwen dus bijvoorbeeld allebei een volte draaien aan de andere kant van de bosjes. En het paard wat leuks laten doen als het alleen is, dus hem bijv. laten grazen of eten als het andere paard een stukje verder gaat lopen (grote volte, blokje om). of meer zelfvertrouwen geven door middel van politietraining?
ik probeer maar wat te bedenken hoor Knipoog

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:00

Wów. Hoe herkenbaar, helaas... Alleen doet mijn pony het ook als we met zn 2en zijn (dus iemand anders mee) Het gaat de laatste tijd wel beter. Ik weet namelijk zo ongeveer wanneer ze stil gaat staan. En als ze toch stil staat dan ga ik meteen over op de boze versie. Lief zijn heeft geen zin. Dan loopt ze zo achteruit de sloot in... Het vervelende is dat ik bijna altijd voorop rij en als ik dus stil kom te staan, de andere pony ook geen stap meer verzet. Die vindt het dan ook ineens 'eng'...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:39

Je paard is duidelijk geen leider. Ik denk dat het het beste is als je wat grondwerk met hem doet en hem laat zien dat jij hem wil leiden. Wie weet helpt dat.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:50

Sommige paarden zijn nu eenmaal volgers, veel manègepaarden zijn volgers. Hij heeft tenslotte 13 jaar lang altijd mogen volgen...
Grondwerk/schriktraining kan wat helpen, maar dat is meestal in de piste, dus heel anders dan alleen buiten. Misschien langzaam opbouwen met 2 buiten? bv 5 meter vooraan laten lopen en dan uitbundig belonen en terug achter laten lopen.

Ik heb m'n vorige paardje verkocht om die reden. Ik heb een leider nodig, geen volger. Na 2 jaar kon ik al wat voorop, maar echt ontspannen rijden was er dan niet bij.

Ik wens je veel succes!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:58

dat is wel waar ja. De mijne is een absolute volger. Af en toe draai ze ook dr hoofd om zo van: "Ben je er nog?" Vaak aai ik haar dan even op dr hoofd en praat ik een beetje tegen dr.
Soms helpt dat, soms ook niet.
Ernaast helpt altijd, want dan loop ik voorop.
Woon je niet toevallig bij mij in de buurt Esther? Dan kunnen we samen oefenen Lachen

welsh160

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:21

wat belangrijk is dat als je tegen een probleem opstuit, is om naar jouw situatie te kijken. jou paard heeft een probleem met alleen in het bos zijn, waardoor hij een andere 'leider' nodig heeft. vaak is het zo dat je als ruiter onbewust toch teveel aandacht aan de situatie geeft waardoor jou paard hetgeen opmerkt als iets angstigs/spannends. je kan beter rustig blijven zitten en hetgeen totaal negeren waardoor je paard ook zal inzien dat er niets aan de hand is. als hij toch stilstaat en niet verder wilt, laat hem maar stilstaan vereist wel wat geduld maar ook van je paard. laat hem niet omdraaien maar hou hem halt. net zolang totdat jij zegt dat hij weer verder mag. geniet ondertussen van het uitzicht en maak je vooral niet druk.
door om te keren zal je paard weten dat hij dan naar huis mag, en zal hij de volgende keer zo'n situatie misschien gaan uitlokken. geef je paard vertrouwen, en zorg dat jij hem leidt. dwang is nooit goed. wanneer hij echt niet verder wilt leidt hem dan af op een positieve manier waardoor hij het hele 'ik stond stil' vergeet. wandelen is een optie zodat hij went om alleen te zijn, maar niet om zelf de eerste stap te zetten. succes!