paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:05

Hallo bokkers,

Ik heb een probleem met het rijden van een paard. Het is een ruintje van ongeveer 5-6 jaar. Hij is nog niet zo goed doorgereden en hij vindt galoperen best moeilijk. Eerst bokte hij een beetje van joligheid en galopeerde daarna weer netjes door. Hij is de laatste tijd alleen erg vervelend met galoperen. Rij nu wat vaker en daardoor krijgt hij meer energie. Als hij geen zin heeft om te galoperen gaat hij de hele tijd bokken, maar niet gewoon bokken. Echt als een rodeo-paard. Ik wil hem hier wel voor bestraffen, maar dat is voor mij erg moeilijk. Door mijn onstekingingen in polsen en vingers en knieeen etc. is het al moeilijk genoeg om te blijven zitten ( heb namelijk reuma). Maar vind het nu wel erg gevaarlijk worden, viel er vorige zaterdag bijna af. En heb echt tips nodig. Als hij bokt maakt hij ook geen snelheid meer. Het enige wat hij doet is kont omhoog en voorbenen omhoog.

Verder is hij erg braaf, zolang ik stap of draaf. Hij is wel aan de linkerkant wat stijfjes, misschien vindt hij galoperen daarom niet zo leuk.

Iemand tips om hem goed aan het galoperen te krijgen en een rodeo te vermijden?

HummerTime

Re: paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:07

Misschien toch eens laten nakijken door een osteopaat of fysio?? Past je zadel goed???

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:09

Mee eens goed na laten kijken,mijn paard deed het toen hij last van zijn rug had.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:09

Ik heb op de manege ook zo een paard. Eerst bokte hij bij het aangalopperen een of twee keer en galopeerde daarna heel netjes. Maar nu blijft hij de hele tijd bokken. En valt er niet meer normaal op te galopperen. Ik ga de tips hier dus zeker meelezen

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:09

Hij heeft het toen hij drie jaar was ook een tijdje gedaan. Hij wil gewoon onder het werk uit. Iemand heeft hem toen voor mij aangepakt en sindsdien was het goed. Hij heeft alleen door dat ik hem niet goed aan kan pakken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:10

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard, en het is echt een lange weg om er vanaf te komen..

Voorwaarts houden, hoe dan ook. Het is een paar keer uitproberen hoe, maar het moet lukken. Teugels goed vasthouden, en zorgen dat in elk geval zijn hoofd niet tussen de benen zakt.

Je kunt eigenwijs door blijven rijden, maar misschien heeft het een reden. Heeft hij ergens last van? Weet je zeker dat het onwil is?
Mijn paard had er geen plezier meer in, dus dat was iets wat we terug moesten laten komen.

Nu zijn we een maand lang bezig, en het gaat steeds beter. Iemand meenemen, longeren, en aan laten galoperen. Ook al is het maar 2 pasjes, beloon hem gewoon de hemel in. Wanneer hij begint met bokken, kan het persoon in het midden hem weer bij zich halen..Zorg dan wel dat er geen bang iemand staat.

Probeer zijn rug te ontlasten door te gaan staan, en kijk of het misschien beter gaat? Kan ook een teken van onbalans zijn.

Het is echt een geval van héél veel geduld.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:11

Dat vind ik wel erg kort door de bocht........ Dat was twee tot drie jaar geleden!! Wie zegt dat er nu niet echt wat aan de hand is??

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:12

Lutjehorsy schreef:
Hij heeft het toen hij drie jaar was ook een tijdje gedaan. Hij wil gewoon onder het werk uit. Iemand heeft hem toen voor mij aangepakt en sindsdien was het goed. Hij heeft alleen door dat ik hem niet goed aan kan pakken.

Zorg eens dat je paard respect voor je heeft, zodat hij wíl werken voor je! Daar hoef je hem niet eens zozeer voor aan te pakken.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:15

BitchyWitchy schreef:
Dat vind ik wel erg kort door de bocht........ Dat was twee tot drie jaar geleden!! Wie zegt dat er nu niet echt wat aan de hand is??

Het is niet kort door de bocht. Tuurlijk merk ik wel als er iets aan de hand is. Hij galopeert aan de longe wel goed. En bokt nooit in stap of in de draf. Ook bokt hij alleen als ik wil aan galoperen, heb ik hem eindelijk wel goed in de galop, stopt hij ook met bokken. Een paard die last heeft, blijft bokken en protesteren.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:18

Mijn paard had het ook. Ze bokte eerst een paar keer met aangalopperen en ging toen steeds meer bokken. Ook tijdens het galopperen en later zelfs tijdens het draven. Ik heb haar toen na laten kijken door een ostheopaat en ze bleek een rib vast te hebben zitten.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:21

Heeft iemand tips om het paard meer aan het lopen te krijgen, zodat hij zich bezig houdt met snelheid maken en dus niet goed kan bokken?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:23

Zucht............. Zet er maar weer iemand op die hem er even goed door jaagt............... Doei, doei
Laatst bijgewerkt door HummerTime op 14-08-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Laat het aan de teugel rijden en alles voor wat het is, hoofd eruit en voorwaarts. Belonen, weet ik het wat, zorg dat hij het leuk vind. Lachen

Het is een beetje je eigen weg vinden, je moet het zelf uitzoeken. Tips kunnen helpen, maar die werken lang niet bij ieder paard.
Komt wel goed. Ja

pauline1

wat ik bij mijn paard heb gedaan toen die veel bokte was ,eerst veel longeren met bijzet teugel enerna aan de dubbele lijn.
mijn paard had te weinig rugspieren en met de galop,bokte ze me zo ongeveer ervanaf..heb eerst ervoor gezorgd dat haar rugspieren een stuk sterker werden.en haar gecorrigeerd als ze bokte aan de longeerlijn.moet zeggen dat dit echt geholpen heeft.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:24

BitchyWitchy schreef:
Zucht............. Zet er maar weer iemand op die hem er even goed door jaagt............... Doei, doei

De makkelijkste weg ja.
Als je verstandig bent, zoek je dit probleem zelf uit.. Echt waar, je leert er ontzettend veel van. Maar leuk is het niet nee. Lachen

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:35

BitchyWitchy schreef:

Ik heb er toen niet zomaar iemand opgezet. Hij heeft toen een tijdje stil gestaan en na 3 maand heb ik een bijrijder gevonden. Die veel ervaring had en die hem toen gereden heeft. Dus niks doorjagen... Gewoon iemand gezocht met veel ervaring, die hem een tijdje kon rijden.

daNiielle_ schreef:
Laat het aan de teugel rijden en alles voor wat het is, hoofd eruit en voorwaarts. Belonen, weet ik het wat, zorg dat hij het leuk vind. Lachen

Ik rij sowieso niet aan de teugel. Hij is daar nog niet aan toe en het lukt mij ook niet wegens de ontstekingen.
Het is verder makkelijker gezegd dan gedaan zeker gezien mijn beperkingen!

pauline1 schreef:
wat ik bij mijn paard heb gedaan toen die veel bokte was ,eerst veel longeren met bijzet teugel enerna aan de dubbele lijn.
mijn paard had te weinig rugspieren en met de galop,bokte ze me zo ongeveer ervanaf..heb eerst ervoor gezorgd dat haar rugspieren een stuk sterker werden.en haar gecorrigeerd als ze bokte aan de longeerlijn.moet zeggen dat dit echt geholpen heeft.

Ik denk ook niet dat hij sterke rugspieren heeft. Ik rij nu 1 keer per week en probeer een aantal keer per week te longeren. Dit is alleen niet altijd mogelijk door mijn reuma.
Hij bokt eigenlijk nooit aan de longeerlijn, tenzij hij een tijdje stil heeft gestaan.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:49

Iemand nog tips om een wat groen paard meer afwisseling te geven? (Balkjes lopen en springen kan ik niet wegens reuma.)
Veel overgangen en figuren rijden lijkt me logisch. Buitenrijden is nog geen optie en lessen regel ik binnenkort op een manege.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:52

Lutjehorsy schreef:
...........

Ik denk ook niet dat hij sterke rugspieren heeft.

...........

Ik wilde niet meer reageren, maar goh, Je zegt dat ie gewoon onder het werk uit wil, dat hem niks mankeert en nu zeg je weer dat ie waarschijnlijk geen sterke rugspieren heeft... Wat is het nu??

En mijn vorige opmerking sloeg niet op de bijrijder van toen, maar op het feit dat je er nu van uit gaat dat hij gewoon niet wil. De optie dat ie niet kan wil je niet zien.... Dus zeg ik, zet er maar weer iemand op en jaag hem er maar door heen. Kijken of ie daar beter van wordt. Of dat we later een topic krijgen met als titel "goh mijn paard verkloot, hoe kan dat"

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:59

BitchyWitchy schreef:
Ik wilde niet meer reageren, maar goh, Je zegt dat ie gewoon onder het werk uit wil, dat hem niks mankeert en nu zeg je weer dat ie waarschijnlijk geen sterke rugspieren heeft... Wat is het nu??

En mijn vorige opmerking sloeg niet op de bijrijder van toen, maar op het feit dat je er nu van uit gaat dat hij gewoon niet wil. De optie dat ie niet kan wil je niet zien.... Dus zeg ik, zet er maar weer iemand op en jaag hem er maar door heen. Kijken of ie daar beter van wordt. Of dat we later een topic krijgen met als titel "goh mijn paard verkloot, hoe kan dat"

Ik bedoelde dat hem niets lichamelijks mankeert. Ik heb ook gezegd dat hij galoperen moeilijk vindt en dat hij aan de linkerkant wat stijf is. Ik rij nog maar net weer en daarvoor heeft hij meer dan 1,5 jaar stil gestaan. Dan begrijp je vast wel dat hij geen sterke rugspieren heeft, als hij meer dan 1,5 jaar alleen op het land gelopen heeft.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:02

En als ik dan zeg dat je hem misschien even na moet laten kijken dan zeg je dat dat niet nodig is en dat ie gewoon onder het werk uit wil...

Make up your mind!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:04

Hoe weet je dat hij niks aan z'n lichaam heeft?! Laat hem nakijken door een ostheopaat, laat een zadelmaker komen, want de manier hoe jij z'n gedrag beschrijft, duidt op pijn. (Al zeg ik niet dat er geen andere oorzaak kán zijn Knipoog )

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:08

BitchyWitchy schreef:
En als ik dan zeg dat je hem misschien even na moet laten kijken dan zeg je dat dat niet nodig is en dat ie gewoon onder het werk uit wil...

Make up your mind!

Ik bedoel dat hij niet goed getraind is en daardoor stijf is aan één kant en hij heeft ook geen getrainde spieren. spieren kunnen nooit sterk zijn als ze niet goed getraind zijn.
waarom zou daar iemand naar moeten kijken?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:11

Laat maar........ Doei, doei

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:11

Lutjehorsy schreef:
Iemand nog tips om een wat groen paard meer afwisseling te geven? (Balkjes lopen en springen kan ik niet wegens reuma.)
Veel overgangen en figuren rijden lijkt me logisch. Buitenrijden is nog geen optie en lessen regel ik binnenkort op een manege.

Voor een groen paard zijn buitenritten juist van belang! Ik vraag me af waar je mee bezig bent?
Op buitenrit kan je paard vrij uit galoperen, waardoor hij leert zijn balans vinden, afwisseling, plezier, en niet iedere keer op een volte.
Echt waar, neem alsjeblieft je paard 3 keer per week mee naar buiten, vooral zo'n groen paard!

Ik denk dat het bij jou paard gewoon meerdere redenen heeft. Geen afwisseling, weinig rugspieren (wat hij absoluut nodig heeft als jij fatsoenlijk wil galoperen.), onbalans..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:12

Ik ben het helemaal met BitchyWitchy eens. Laat een goede osteopaat komen om hem na te kijken, bokken komt echt niet zomaar omdat hij onder het werk uit wil , als hij dat echt zou willen had je er alang afgelegen. Het is duidelijk een pijn scheut als jij aangalopeerd. Ook omdat je zegt dat hij aan de longe niet bokt en gewoon galopeerd, het is een signaal wat hij geeft doe er wat mee.