Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar hem keihard aan het werk zetten maakt hem niet kalmer .

chipieke schreef:Die van mij staat 24/7 op de wei en is net een raket onder het zadel! Ze krijgt geen extra voer buiten wat hooi, zo van april tot november. Omdat er dan echt genoeg gras en hooi is. Bij mij helpt het als ik zelf mijn paard wat afrem. Me even iets zwaarder maak, zelf trager op en neer ga, dan gaat ze automatisch ook iets trager. Of regelmatig een volte maken. Ik heb haar wel geleerd te stoppen als ik het wil, dus een goede rem zit er wel op zodat ik op tijd kan ingrijpen. Haar goed bezighouden doet het bij mij wel, dan wordt ze rustiger.
maar goed, die hield ik niet zozeer tegen, behalve als het echt te gek werd, maar die hield ik wel constant aan het werk. En dan niet af en toe een voltetje, maar continue aan het werk: wendingen (opletten op goede stelling), voltes, overgangen (heel belangrijk en heel veel) en tempowisselingen. En hierbij moet ie op jou wachten, niet voor zichzelf gaan denken. Probeer in de draf, is heel moeilijk, weet ik, ook wat langzamer dan zijn tempo aangeeft te lichtrijden. Vaak passen paarden zich hieraan aan. Rijerijerije schreef:er hoeft ook niet persé iets mis te zijn, hoewel je hier natuurlijk wel eerst zeker van moet zijn....eerst even alles goed en zorgvuldig nakijken dus...
Maar verder ben ik het met Charlenexx eens: het zou kunnen dat hij er gewoon geen zin in heeft....loperig is absoluut niet hetzelfde als voorwaarts....
Vroeger heb ik een paard gereden dat hier ook last van had, nu ja, ik had er meer last van dan hij hahahamaar goed, die hield ik niet zozeer tegen, behalve als het echt te gek werd, maar die hield ik wel constant aan het werk. En dan niet af en toe een voltetje, maar continue aan het werk: wendingen (opletten op goede stelling), voltes, overgangen (heel belangrijk en heel veel) en tempowisselingen. En hierbij moet ie op jou wachten, niet voor zichzelf gaan denken. Probeer in de draf, is heel moeilijk, weet ik, ook wat langzamer dan zijn tempo aangeeft te lichtrijden. Vaak passen paarden zich hieraan aan.
Hoor het mn trainer nog zeggen :p runningkawa schreef:Waarom dan nog 3x een kwart...
waarom niet gewoon een handje?
Kan enorm schelen
sunny_l0ve schreef:misschien kan grondwerk ook helpen. Beetje natural horsemanship. Laat zien dat hij naar jou moet luisteren en jij niet naar hem. Want nu heb je hem niet onder controle, en dat maakt het rijden ook niet fijn. En vooral niet aan de teugels gaan hangen, dat maakt hem alleen drukker.
ztugwell schreef:Als je paard op het land staan zou ik hem alleen s'ochtends en s'avonds een handje voer geven .
Ook voer met een hogere olieinhoud zijn goed voor drukke paarden met erg veel looplust .
Voorbeeld: Pavo NervControl.
Dat heeft een erg kalmerend effect , maar weet niet of je wedstrijden rijdt anders moet je wel opletten op de dopingregels bij wedstrijden .
Maar ik zou eerst even aankijken met het wat minder voeren hoeft niet helemaal zonder biks maar een handje of 2 is toch wel mogelijk , vind die 3 keer 3kwart voer toch nog best veel .
ztugwell schreef:Is het altijd al zo geweest of is dat sinds kort ?