Moeite met doorzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise95

Moeite met doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:56

Ik heb moeite met doorzitten. Bij het doorzitten blijf ik altijd wel redelijk in het zadel zitten,
maar niet goed genoeg. Ik zie soms mensen rijden die echt aan het zadel vastgeplakt zitten
en het valt me altijd op dat ze met hun heupen een soort links-rechts beweging maken (ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen).
Maar ik ga tenminste de volgende paardrijles extra hulp vragen,
maar ik zou ook erg blij zijn met wat tips van jullie.
(zonder zadel rijden en zonder beugels heb ik al geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen)

Pikeur

Re: Moeite met doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

Loopt je paard ontspannen?
Als mijn paard gespannen is kan ik ook met geen mogelijkheid doorzitten, maar wanneer hij gewoon lekker losjes loopt is het gewoon een kwestie van de beweging volgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

Je moet er voor zorgen dat je paard zijn rug loslaat. Dus als je merkt dat hij ontspannen is steeds korte stukjes doorzitten. Dit steeds langer. En vooral niet gaan klemmen met je bovenbenen. Dus zelf ook ontspannen gaan zitten.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:01

Wat ook helpt is meetellen met de passen van je paard, begin er al mee als je lichtrijdt. Als je het ritme beter volgt kun je makkelijker meegaan met het paard. En ontspannen en rechtop blijven zitten Lachen Wil het echt niet lukken, neem dan zitles.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:03

laat eens iemand je paard aan een longeerlijn doen en ga zelf allerlei oefeningen doen om je zit te verbeteren. Handen in de lucht en draven, voeten uit de beugels enz. Het is ook een beetje een kwestie van tijd. Mijn verzorgfries gooit ook heel erg op en ik kan niet lichtrijden (zie profiel) dus ik moet ook doorzitten. In het begin erg lastig maar het went. en inderdaad zorgen dat hij lekker ontspannen is scheelt ook een stuk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:04

Ja het is zeker een voorwaarde dat je paard ontspannen loopt. Ik heb ook jaren lang gedacht dat ik niet door kon zitten, achteraf bleek dat aan het paard te liggen. Hij liep mooi ontspannen maar gooide heel hoog op en dan wordt het moeilijker.
Probeer het dus ook eens op een ander paard, kijken hoe dat voelt.
Verder moet je je mooi lang maken, dus ook je torso verheffen. Als je dat doet krijg je de ruimte in je lijf om je bekken en heupen in de beweging van het paard mee te laten bewegen. Ik ga altijd een pietsie naar achteren leunen als ik door moet ziten. Dan pas kan ik mijn ruggengraad soepel laten zijn.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:05

Lees even mee, heb daar zelf ook last van Tong uitsteken .. Als ik vanaf het begin af aan doorzit ( dat ik in draf ga dan ) is er geen probleem, maar zodra ik, bijvoorbeeld middenin de proef, moet gaan doorzitten terwijl ik al draaf, stuiter ik alle kanten op, belemmer m'n paard aan alle kanten.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:07

Bedankt voor de tips, maar heeft iemand ook tips hoe je zo'n "links-rechts beweging" maakt?

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:11

Wat bedoel je daar precies mee? Links- rechts beweging?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:11

Goed zitten komt voort uit een ontspannen onderrug. Als jij je onderrug ontspant, kan je de bewegingen van je paard als een schokdemper opvangen. De links/rechtsbeweging is niks anders dan de beweging van je paard volgen: je paard wisselt van benenpaard dat wordt opgetild, dus gaat hij jouw gewicht anders dragen.
Overigens is het zo dat je bij paarden die hoog opgooien echt niet 'vastgeplakt' zit aan het zadel als je goed doorzit. Ik kom soms wel een paar cm los van het zadel, maar dat is het gevolg van de beweging van mijn paard. Kijk maar eens op de Olympische spelen als ze eens flink uitstrekken. Weinig die elk moment met hun kont in het zadel blijven Knipoog

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:13

ik kon ook niet doorzitten op mijn paard,en ik ben gewoon blijven oefenen.steeds een stukje langer doorzitten,als je voelt dat je weer wat omhoog komt ga je weer lichtrijden,dan ga je weer een stukje doorzitten.zo heb ik het tenminste geleerd.wel moet ik er even bij zeggen dat mijn paard een draver is en dat ie erg stijf was toen hij kwam.nu hij lekker los is,zit hij ook makkelijker.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:17

_iza_ schreef:

Eehh, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. Maar ik bedoel dus, als je van achteren naar iemand kijkt die aan het door zitten is dan zie je dus dat eerst links hoger is en dan rechts. Ik denk dat dit een beetje onduidelijk is maar ik kan het niet zo goed uitleggen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:19

Ik kan ook heel lastig doorzitten, ik span dan mijn bovenbeen spieren (ook met aanspringen in de galop) en ik knel dan de rug van het paard en hij versloomt dan of heeft moeite met aanspringen.
Wat bij mij helpt is zonder beugels rijden/ zonder zadel. dan strek ik namelijk mijn knieën en zit ik iets meer ontspannen. Nog steeds niet perfect, maar alles helpt.

Je moet idd je paardje ook lekker ontspannen lopen, anders is er geen beginnen aan!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:20

mrie schreef:
Ja het is zeker een voorwaarde dat je paard ontspannen loopt. Ik heb ook jaren lang gedacht dat ik niet door kon zitten, achteraf bleek dat aan het paard te liggen. Hij liep mooi ontspannen maar gooide heel hoog op en dan wordt het moeilijker.
Probeer het dus ook eens op een ander paard, kijken hoe dat voelt.
Verder moet je je mooi lang maken, dus ook je torso verheffen. Als je dat doet krijg je de ruimte in je lijf om je bekken en heupen in de beweging van het paard mee te laten bewegen. Ik ga altijd een pietsie naar achteren leunen als ik door moet ziten. Dan pas kan ik mijn ruggengraad soepel laten zijn.

Ik heb geen eigen paard dus ik rij op manege paarden en ik rij dan ook iedere les weer op een ander.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:20

Dat links-rechts komt vanzelf door de beweging van je paard, moet je niet teveel bij nadenken, want dan span je alleen je spieren maar aan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:21

Inujojo schreef:
Lees even mee, heb daar zelf ook last van Tong uitsteken .. Als ik vanaf het begin af aan doorzit ( dat ik in draf ga dan ) is er geen probleem, maar zodra ik, bijvoorbeeld middenin de proef, moet gaan doorzitten terwijl ik al draaf, stuiter ik alle kanten op, belemmer m'n paard aan alle kanten.

Waarschijnlijk is het zo dat je paard dan niet lekker ontspannen aan het lopen is. Wat gebeurt er met zijn hals al jij gaat doorzitten? Omhoog, omlaag, blijft in aanleuning..
En ga je wel op het juiste moment zitten, dus niet neerploffen ergens midden in een pas van het paard en maar zien waar het schip strand... Maak je lang, houd je paard aan het been en werk aan de ontspanning. Oh ja en heel veel oefenen, dit kun je thuis ook heel goed naspelen, toch....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:24

Ik denk dat het lastiger te leren is als je steeds op een ander paard rijd. Het gevoel is bij elk paard anders. Dan moet je dus meer moeite doen voor het basis gevoel er in zit. Daar staat wel teggenover dat als je het dan leert je op echt elk paard uit de voeten zult kunnen. Vraag eens op de mange of je een paard mag met vlakke gangen en of ze je er een stuk in willen begeleiden. Als het begin maar goed gemaakt is dan kom je er wel.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:38

op die van mij blijf je heel moeilijk zitten met doorzitten maar probeer je bovenbenen te gebruiken doe het eerst is zonder beugels ofzo maar dan een heel rustig drafje..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:04

oefenen oefenen oefenen,
klinkt standaard, maar het is echt zo.

half jaar geleden kon ik nog niet fatsoenlijk doorzitten, stuiterde als een stuiterbal in het zadel.

nu na veel oefenen (korte stukjes, en steeds wat langer uitbouwen)
kan ik op elk paard moeiteloos doorzitten Ja

Het helpt wel moet ik zeggen dat je paard goed ontspannen en over de rug loopt, op een houten plank zit je tenslotte minder makelijk dan op een stukje elastiek Lachen

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:41

Louise95 schreef:
_iza_ schreef:

Eehh, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. Maar ik bedoel dus, als je van achteren naar iemand kijkt die aan het door zitten is dan zie je dus dat eerst links hoger is en dan rechts. Ik denk dat dit een beetje onduidelijk is maar ik kan het niet zo goed uitleggen.

Ik snap het, maar je moet daar eigenlijk helemaal niet mee bezig zijn, maar zoals hier eerder is gezegd ontspannen en de beweging van het paard volgen.

lysannehooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:47

ik herken je probleem zo hé.
ben nu ook al lang aan het oefenen,het gaat met hele kleine beetjes vooruit.ik zelf ben zo gespannen in de onderrug, dat ik ga stuiteren als een gek. maar ben het al aardig aan het leren op 'n paardje dat zó langzaam kan draven dat íe bijna stilstaat Clown ook andere paardjes gaan steeds beter.maar nog 'n lange weg te gaan.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:34

Inujojo schreef:

Ik heb dit ook, draaf ik aan en ga ik gelijk doorzitten, dan gaat het wel, maar als ik midden in een proef moet doorzitten terwijl ik al draaf gaat het ook niet lekker. Met thuis rijden zit ik gewoon niet door, ook een oplossing Clown Ik rijd nog in de B dus hoef nog niet veel door te zitten, die twee keer halve grote volte overleef ik wel..Als ik met de tijd L mag starten, ga ik er wel fanatieker mee oefenen. Ik heb het probleem overigens alleen bij mijn eigen paard, andere paarden gaat prima. Ik merk wel dat als hij goed over zijn rug loopt het beter gaat, maar nog gooit hij gewoon hoog op en is hij geen pretje om te zitten.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:44

Oke, dan plaats ik ook gelijk in dit topic een vraag.

is doorzitten met lange teugels fijner? of is door zitten met korte teugels fijner. lukt het dan ook beter? als je lange/korte teugels rijd? danku danku:P

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:49

teugels??

maakt niks uit, je moet bij wijze van met losse handen kunnen doorzitten,
de teugels zijn er niet om je aan vast te houden met doorzitten....

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:54

pardon, ik bedoel stijgbeugels, mijn excuses XD