Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

viv77 schreef:waarom geen les??? vind dat maar vreemd overkomen..
Iemand die je mee kan helpen kan zoveel verschil maken, al is het maar een half uur per week..zou zeker eens overwegen om daar over te denken..
Vanachter de computer is het voor mij niet mogelijk je tips te geven hoe je het op moet lossen en al elemaal niet zonder foto's of een filmpje..

en deze

Talonius schreef:Wat ik van de foto's kan zien, druk/dwing je haar teveel met je handen naar beneden ipv haar vanuit achter naar voren te rijden (actief maken) en haar zo de hand op te laten zoeken. Les nemen maakt echt een wereld van verschil, dus probeer dit samen met je ouders op te lossen. Jij en je pony zullen er heel veel aan hebben!
tamary schreef:Scheef zitten kan verkeerd aanspringen veroorzaken. Of pony is fysiek scheef/ zit vast (si-gewricht is een beruchte hiervoor).
Aan de teugel krijg je cadeau als de achterhand er goed onder is. Overgangen rijden helpt erg goed. paar pasjes achterwaarts, in draf vertrekken en weer halt-achterwaarts-draf. Gaat dat goed kan je draf door galop vervangen. Wel alles op (steeds) lichte(re) hulpen, dat kan nl alleen als de achterhand eronder komt.
Op je foto's zie ik een paard dat vaak achter de loodlijn loopt. En je kanteld je bekken naar voren, je hebt dus een holle rug. Heb jij geen last van je rug na het rijden?
Heb ook de indruk dat je beugels te kort zijn.

Jana_en_Ik schreef:Als je niet weet dat je je paard van achteren naar voren moet rijden, moet je om te beginnen al eens het idee laten varen dat je je paard aan de teugel hebt. Het enige wat jij hebt is een vals knik, een pony die zichzelf in die houding houdt om ergens onderuit te komen. Dit is geen nageven en ontspannen aan de teugel.
Alleen een paard wat goed voorwaarst is en zijn achterhand eronder zet gaat vanzelf zijn rug gebruiken en zijn hoofd laten zakken. Pas daarna komt de aanleuning op de teugels erbij kijken.
Van achteren naar voren is neit hetzelfde als hard gaan. Je drijft met de been vooruit en corrigeert met je zit (niet je teugels!)
Als je dit principe niet begrijpt, heb je echt instructie nodig...
Silence schreef:Dat wilde ik inderdaad nog toevoegen.
Jij bent echt gefocused op het aan de teugel rijden.....en dat is iets wat je nog mag doen.
Aan de teugel rijden mag nooit of te nimmer een doel op zich zijn.
Het enige wat het mag zijn, is een beloning op jouw manier van rijden.
Als jij je paardje goed voorwaarts rijd en dit op een ontspannen manier doet, komt deze vanzelf aan de teugel.
Hier heb je geen handen voor nodig.
En voor zulke dingen, heb je dus echt gewoon les nodig. Kost misschien wat tijd om iemand te vinden, maar je hebt het wel echt nodig. Je houding heeft nog heel wat verbeterpunten. En alleen krijg je die nooit of te nimmer opgelost.