Zweepje erbij..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Zweepje erbij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:53

.. heeft geen zin meer. Mijn paard is absoluut niet lekker voorwaarts. Ik rijd veel overgangen, en als ze inkakt geef ik eerst been, dan nog een keer been, als ze dan nog niet reageerd een tik met de zweep.
Maar zelfs op de zweep reageert ze niet?
In de omgang is ze juist hartstikke alert. Ik ging van de week nog met haar op buitenrit, maar dat was niet te doen aangezien ze zo kijkerig en gespannen was. Ze kon niet eens rustig stappen.
Volgens mij vind ze het rijden saai. Ik probeer daarom ook voor varriatie te zorgen.
Daarom ging ik altijd nadat ik een half uurtje gereden had een stukje crossen. Dat vond ze altijd erg leuk, maar nu boeit ook dat d'r al niet meer echt.

Of ligt het juist aan mij? En ik wil ik alleen maar snel, en ben ik niet tevreden als ze gewoon lekker loopt?
Ik weet het even niet.
Heeft iemand misschien advies voor mij?

Mijn pony heeft vroeger M gelopen, dus ze moet het wel kunnen. Toen ik haar net had was ze ook gewoon voorwaarts.
Ze heeft al een poos rust gehad, en ze staat elke dag met andere paarden + koeien in de wei.

Carmen

Re: Zweepje erbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:54

Veel overgangen rijden, en inderdaad, aandrijven, nog een keer aandrijven en dan een schop, nog een schop.. *BAM* tik.

Anders weet ik het ook niet.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:55

kan het niet door het weer komen?
mijn pony is normaal ook voorwaarts en is nu ook zo sloom als wat Vork
maar vandaag was hij alweer beter aan het been omdat het minder warm was:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:57

oeii.. wat rot!
Veel overgangen rijden, longeren voor de verandering misschien ?
En nattuurlijk les nemen ook een optie.
Als dit allen niet werkt zou er er toch hulp bij gaan halen./

Of sporen Clown

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:00

Misschien moet je proberen om je paard wat vaker te longeren en veel met je stem te doen. Je hebt een grote kans dat als je er na een tijdje op gaat, dat je paard naar je stem commando's gaat luisteren. En anders misschien les nemen als je dat nog niet hebt, een goede instructeur zou vast wel een oplossing hebben want via bokt kan je natuurlijk de sitiuatie minder goed inschatten Knipoog Ik hoop dat je er wat aan hebt!

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:29

ik ben het met het bovenstaande commentaar eens van lovemyhorse (en de rest die het zelfde hadden) Knipoog
veel succes! Pling

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:31

Hmm, kijk es goed als ze nergens zeer heeft.. Voel goed aan haar benen, als ze warm hebben , enzoo...
haal er desnoods hoefsmid/ dierenarts bij.
Succes

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:59

het zou kunnen helpen als iemand in het midden ging staan met de longeerzweep

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:40

ligt je been stil tijdens het rijden? het kan misschien zijn dat het er bij ingeslopen is dat je constant met je been aan het drijven bent.en dat stompt op den duur af. laat iemand anders even mee kijken of dat het geval is. probeer dan zo veel mogelijk over gangen te rijden en blijf op je been letten. als ze niet direct op je been reageert drijf je haar met een strengere hulp naar vooren.doe dit wel zonder sporen zo dat je wat meer kracht kan zetten,als ze daar niet op reageert dan tikje met de zweep,reageert ze wel dan beloon je haar met je stem en een aai over haar nek. hou het in het begin kort,zodat het haar niet gaat vervelen. vooral overgangen van stap naar draf en naar midden draf en terug zou ik aan werken.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
veel succes.

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:16

Is ze verder wel gezond?
Ik zou anders een keer bloed laten trekken kijken of alle waardes wel normaal zijn, kan best zijn dat er ergens niet goed is.

Heb je verder wel goed les?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:21

Lijkt er nogal op dat het paard zich absoluut niet lekker voelt tijdens het rijden. Neem goede les zodat jij het paard niet in de weg zit (misschien doe je dit nu, valt vanaf hier niet goedte beoordelen) en laat nakijken door iemand die er veel verstand van heeft of het paard lichamelijk ergens last van heeft, dus ook of het zadel goed past, tanden, geen te scherp bit etc.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:16

Wat zegt je instructrice ervan?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:18

Hoe vaak per week rijd je haar?
Toen ik mijn pony vaker ging rijden en intensiever werd ze ook voorwaartser Ja

Heeeeeel veel overgangen, in alle gangen.
Veel voltes en figuren rijden.

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:35

Heel veel met je stem doen, heel vrolijk praten als ze iets goed doet en laag praten als ze iets doet wat je niet wilt.. en waarschuwen met je stem, na een tijdje had die van mij het door.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:39

Inderdaad veel overgangen rijden kan helpen..
Geef haar ook zoveel mogelijk afwisseling
buiten rijden, dressuur, springen, cross, aangespannen,..
Maar laat haar voor de zekerheid door een DA na kijken!
Misschien heeft ze ergens last van!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:42

Als ik het zo lees, heeft ze ergens last van. Het kan door het weer komen, verandering in voer misschien? Ik zou ze in elk geval ook eens na laten kijken door de DA, dan heb je alle mogelijke problemen uitgesloten.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:11

Heb je les? Wat zegt je instructrice ervan?
Weet je zeker dat ie nergens last van heeft of dat er iets mis is met z'n voeding misschien?
Voor de zekerheid zou ik anders even de dierenarts laten komen, om het uit te sluiten.

En normaal moet je gewoon veel overgangen rijden en veel figuren om je pony actief te houden.
En consequent met je been/zweep zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:29

BASIS! Laat jezelf eens filmen of let eens op je handen en je houding? Ga eens rijden met langere teugels en dan veel overgangen rijden? Ik had namelijk mijn teugels vrij kort en dan hield ik (onbewust) tegen wat ik aandreef.

Dat vergalde bij mijn paard alle plezier om te lopen. Nu is hij super voor het been en zodra ik verstrak en te weinig of te traag mee ga in de beweging werk ik zijn voorwaartse gangen ontzettend tegen en is ie in een mum van tijd sloom.

Meestal is het traag worden van je paard een rijtechnische fout van jezelf.

Sam was 2 jaar geleden ook zo'n slomerd en ik reed met zweep en sporen. Nu overweeg ik om de sporen ook af te doen en ik rijd al anderhalf jaar zonder zweep.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:41

Alicia2u schreef:
Wat zegt je instructrice ervan?

overgangen, overgangen & overgangen rijden zegt die.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:14

Ik denk dat je te vaak hetzelfde hebt gedaan, waardoor ze het idd saai vindt. Op buitenrit is ze wel ineens heel voorwaarts, maar in de bak niet. Dat komt ergens door. En als je altijd na een halfuur gaat crossen, wordt dat ook gewoon en niet meer zo leuk. Als alles zo voorspelbaar is, is er voor je paard ook geen uitdaging meer. En een overgang meer of minder maakt dan ook niet meer uit.

Ik denk dat je veel meer afwisseling in de training moet creëren. Verras je paard, doe net iets anders dan dat zij verwacht. Probeer vaker naar buiten te gaan, desnoods met een ander (rustiger) paard als ze te druk is. Als je in de bak rijdt, ga dan wat vaker springen. Wil je niet springen, leg dan balkjes neer, pionnetjes of een stuk zeil. Doe lekker wat anders, maak het rijden ook voor haar weer spannend.

Probeer verder wel heel consequent te zijn, als jij wil dat ze voorwaarts is, moet dat ook. Je moet haar ook niet haar zin geven als je denkt dat ze er even geen zin in heeft. Je mag best een keer gewoon heel rustig aan doen, maar als je haar aan het werk zet, moet je dat ook écht doen. Let idd ook goed op jezelf, klem je teveel of geef je continue been, tja, daar gaat je paard ook niet harder van lopen.

Neem goed les, zorg voor veel afwisseling en wat je doet, doe dat dan goed. En desnoods een spoortje erbij, maar alleen als je zeker weet dat jouw eigen (been)houding en -gebruik niet de oorzaak is van het niet meer vooruit willen.

Succes ermee! Ja

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:18

Anandi_ schreef:
Ik denk dat je te vaak hetzelfde hebt gedaan, waardoor ze het idd saai vindt. Op buitenrit is ze wel ineens heel voorwaarts, maar in de bak niet. Dat komt ergens door. En als je altijd na een halfuur gaat crossen, wordt dat ook gewoon en niet meer zo leuk. Als alles zo voorspelbaar is, is er voor je paard ook geen uitdaging meer. En een overgang meer of minder maakt dan ook niet meer uit.

Ik denk dat je veel meer afwisseling in de training moet creëren. Verras je paard, doe net iets anders dan dat zij verwacht. Probeer vaker naar buiten te gaan, desnoods met een ander (rustiger) paard als ze te druk is. Als je in de bak rijdt, ga dan wat vaker springen. Wil je niet springen, leg dan balkjes neer, pionnetjes of een stuk zeil. Doe lekker wat anders, maak het rijden ook voor haar weer spannend.

Probeer verder wel heel consequent te zijn, als jij wil dat ze voorwaarts is, moet dat ook. Je moet haar ook niet haar zin geven als je denkt dat ze er even geen zin in heeft. Je mag best een keer gewoon heel rustig aan doen, maar als je haar aan het werk zet, moet je dat ook écht doen. Let idd ook goed op jezelf, klem je teveel of geef je continue been, tja, daar gaat je paard ook niet harder van lopen.

Neem goed les, zorg voor veel afwisseling en wat je doet, doe dat dan goed. En desnoods een spoortje erbij, maar alleen als je zeker weet dat jouw eigen (been)houding en -gebruik niet de oorzaak is van het niet meer vooruit willen.

Succes ermee! Ja

Dat idee heb ik inderdaad ook.
Hartstikke bedankt, ik ga er wat mee doen.
Ik wil ook wel graag weer op buitenrit, maar ik durf het niet zo goed meer.
Tenminste, niet alleen met een vriendin langs mijn weg.
Ik woon namelijk aan een heel drukke weg, en daar moeten we sowieso langs willen we op buitenrit.
En ik ben bang dat ze dan heen en weer gaat dansen, en op de weg belandt.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:28

Lisannos schreef:
Ik woon namelijk aan een heel drukke weg, en daar moeten we sowieso langs willen we op buitenrit.
Neem dan iig een ervaren en rustig paard mee, als je van te voren al weet dat jij wat minder zeker in je schoenen staat om die weg op te gaan. Probeer zelf rustig te blijven, je paard voelt het gelijk als jij heel zenuwachtig gaat lopen doen, en past zich daarop aan. Je kan ook proberen om met de trailer die weg over te gaan, of juist ergens anders (op de hei of in een bos) te gaan rijden. Desnoods kun je een trailer lenen of een paardentaxi huren. Maar ik zou zeker een ander paard meenemen, dat geeft jou én je paard ws. wat rust Lachen

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:48

Anandi_ schreef:
Lisannos schreef:
Neem dan iig een ervaren en rustig paard mee, als je van te voren al weet dat jij wat minder zeker in je schoenen staat om die weg op te gaan. Probeer zelf rustig te blijven, je paard voelt het gelijk als jij heel zenuwachtig gaat lopen doen, en past zich daarop aan. Je kan ook proberen om met de trailer die weg over te gaan, of juist ergens anders (op de hei of in een bos) te gaan rijden. Desnoods kun je een trailer lenen of een paardentaxi huren. Maar ik zou zeker een ander paard meenemen, dat geeft jou én je paard ws. wat rust Lachen

Oké, hartstikke bedankt! Haha!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:13

Vraag het eens aan de oude eigenaren?

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:03

zoals al veel gezegd word consequent zijn en veel overgangen rijden.. mischien heeft je paard een ijzer tekort daar kunnen ze erg duf met rijden van worden..