Inrijden of laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Inrijden of laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:08

Hoi ik heb een vraagje.
Ik heb een 2 jarige ruin van nu ong. 1.63 (kwpn'er). Dit moet mijn dressuurcrack worden Tong uitsteken
Maar ik zit met een dilemma voor over een jaar pas maar toch.

Moet ik hem zelf gaan inrijden, of laten doen?
Hij is namelijk súper braaf, hij heeft al een dekje op gehad met een dekensingel erom heen, hoofdstel liet hij zo indoen, peesbeschermers. Hij geeft er niet zo veel om. Ik denk dat als ik mijn zadel erop leg dat hij geen kick geeft.

Maar het inrijden zelf.. Ik heb het nog nooit gedaan, lijkt me stoer om het zelf te doen maar ben ook weer bang dat ik hem verpest..
Zelf rij ik wel M niveau en heb ook wel op jonge paarden "gereden" maar inrijden nog nooit.
En ga wel overstap maken van fjord naar kwpn Tong uitsteken

wat is jullie mening/ervaring??

Weten jullie ongeveer prijzen en stallen ( in NH ) waar je kan laten inrijden??
Laatst bijgewerkt door BBMarin op 02-08-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Inrijden of laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:10

Als je hem zelf wilt inrijden, zorg dan voor goede begeleiding. Ik ben heel goed begeleid toen ik als 10 jarige met mijn pony ben begonnen en dit ging erg goed. Ik zou niet zelf gaan aanmodderen, zelfs bij de makkelijkste paarden kun je op den duur tegen een probleempje aanlopen en het is belangrijk dat je dat dan goed oplost. Dus daar is de begeleiding van belang, zeker omdat je het nog nooit gedaan hebt.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:10

al je hem zelf inrijd zou ik zeker ervoor zorgen dat je er altijd iemand bij hebt die hier al meer ervaring mee heeft en die ook zelf goed paarden inrijd.... je en verder denk ik dat het toch een beetje van jou keuze afhangt. iedereen moet t leren, al is het niet handig als je zelf niet veel ervaring hebt op dressuur gebied om dan een paard in te rijden...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:11

Ja als ik het zelf zou doen dan idd wel meteen vanaf minuut 1 met begeleiding..

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:12

@ xxxmarexxx: wat versta je onder niet veel ervaring op dressuurgebied?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:15

Ik zou zelf niet inrijden. Puur om het feit omdat ik het nogf nooit gedaan heb en geen idee hoe ik met problemen bij het inrijden moet handelen. Maar laten inrijden vind ik ook wel weer heel wat! Andere mensen die je paard aanpakken en zo snel mogelijk jouw paard alles leren. En naar mijn idee gaat dat vaak veelste snel voor zo'n paard. Maar ach, ik weet er eigenlijk niet veel van.

Maar als ik een paard vban 2 jaar zou hebben, zou ik me daar nog niet zo mee bezig houden. Want die van mij zou dan bij of ruim 3 jaar of 4 jaar pas worden bereden. Lachen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:16

Ik lees nu pas over begeleiding : Dat lijkt me dan wel een must Lachen

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:18

Nou ik wil hem met 3 jaar gaan inrijden ongeveer.. 2,5 jaar longeren ( niet fanatiek natuurlijk Tong uitsteken ) en dan tussen de 2,5 en 3 jaar zadeltje afentoe op, mee longeren etc. dus dat wil ik allemaal zeker zelf gaan doen..

Maar idd gaat het laten inrijden niet té snel.. ik weet t niet, heb er geen ervaring nog mee!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:22

Kan je dan niet iemand zoeken die het rustig aan doet?
Als je besluit het niet zelf te doen, tenminste.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:23

haha jaa maar waar en wie Tong uitsteken wat gaat t kosten Haha!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:26

Haha, dat weet ik niet.
Heb er zelf geen ervaring mee want ik heb mijn pony niet laten inrijden (was al ingereden) Clown
Misschien beetje rondvragen op Bokt naar ervaringen, etc?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:27

miss dat je op google even kunt kijken? of pm crossmonster hier op bokt eens. die weet vaak ook wel wat goede stallen en prijzen miss ook wel...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:28

Of gebruik de zoekfunctie eens, naar mijn weten zijn er wel vaker mensen geweest die op zoek waren naar dat soort stallen. Ja

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:35

maar zijn er nog mensen met ervaringen?? Met wel doen of laten doen? Want daar ben ik ook héél benieuwd naar...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:27

Je bent nu al met hem bezig en hebt dus een hele goede band
met hem, hij vertrouwt je. ALs je iemand van buitenaf zou laten
rijden op hem, zal dat vertrouwen nog moeten komen, tijdens
het inrijdproces. goede Begeleiding is funest, maar er zelf
bij betrokken zijn is wat mij betreft zeer belangrijk.

Ik heb zelf nu voor het eerst een pony echt ingereden (wel eerder jonge paarden gereden), en dat was direct mijn eigen pony, ik heb dus wel gekozen voor zeer goede begeleiding.
Maar mij vertrouwde hij het meest (ook al vanaf 2 jaar oud veel gewandeld). Ik was zeker bang dat ik hem zou verpesten, maar
iedereen die paarden heeft ingereden, heeft ooit voor het eerst
een paard ingereden. Met een goede begeleiding kan er weinig misgaan, zolang je maar op je eigen gevoel af gaat.
En het is in ieder geval een MEGA Gave ervaring en super lekker,
om je eigen paard zelf in te hebben gereden. Het is
niet altijd makkelijk, maar je moet doorzetten.
Je zelfvertrouwen groeit in een zekere mate als het lukt (en dat
komt helemaal goed) en je band met je paard wordt ook
alleen maar beter. Pak het rustig aan en denk niet dat als
alles in het begin makkelijk gaat, dit bij het rijden ook zo is.
Maar ik weet zeker dat je het kan! (alvast :p) super veel succes!

Kies je er overigens voor dat iemand anders er eerst op gaat, dan is het ook al heerlijk als je er zelf in ieder geval veel bij betrokken bent. Ik hoop je zo te hebben geholpen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:28

Inrijden zelf doen mét goede begeleiding.
Het is zo ontzettend leuk om die eerste stapjes onder het zadel zelf te doen. En als je goede hulp zoekt en redelijk onafhankelijk kunt zitten, kan het prima.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:36

@Ikowtje: Super bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan!

verdere ervaringen/suggesties?

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:33

het is persoonlijk maar ik zou het iemand anders laten doen Knipoog

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:54

ik zou het zelf doen, jou vertrouwt hij!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:25

Als je het zelf wilt doen moet je inderdaad zorgen voor heel erg goede begeleiding. Ook zou ik in dat geval zorgen dat je vast went aan het rijden op paarden. Ach daar heb je nog een heel jaar de tijd voor Knipoog

Vraag ook eens aan je instructeur of die vindt of je er klaar voor bent. Die ziet jou regelmatig rijden en kan daar echt een goede inschatting van maken.

Klein nadeel van het zelf doen is dat de vertrouwensband tussen jou en je paard beschadigd kan raken als het mis gaat. Ander nadeel is dat als hij leert dat hij onder het werk uit kan komen hij als hij later alsnog door een prof wordt ingereden meer tijd nodig gaat hebben (en de prof goede beenspieren) en dat er kans op terugval is zodra de eigenaar (jij dus) er weer op stapt.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:30

Persoonlijk zal ik het zelf doen, maar dan wel onder begeleiding.
Het is immers jouw paard, jij bent degene die hij (of zij) vertrouwd.
Maar om het beste resultaat te behalen (zeker als het gaat om dressuur) zal ik het toch onder begeleiding doen van iemand die er verstand van heeft

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:35

Het ligt er ook aan hoeveel tijd je er in wilt steken. Ik denk nl dat je zonder veel ervaring maar met goede begeleiding in alle rust, prima een paard kunt aanrijden. Heb dat zelf ook gedaan. Inderdaad een unieke ervaring en nog steeds het goede gevoel dat we (paard en ik) samen alles zelf hebben gedaan.
Tegenwoordig laat ik mijn paarden aanrijden bij een africhtings/springstal. Expres bij een springruiter, omdat die (en deze zeker) vaak heel gemakkelijk zijn. Weinig stress, er is tot nu toe nooit wat mis gegaan, paarden wordt de basis geleerd (stap draf galop halt, links rechts, volte in draf, op/afstijgen onderweg, met meer paarden in de bak rijden, klein buitenritje). Ik krijg ze terug en we kunnen er zo mee weg rijden. Heeft ook voordelen en het gaat gewoon veel professioneler en sneller dan dat ik het zelf doe.
Het ligt er maar aan waarvoor je kiest.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:04

zelf inrijden scheelt een heleboel centjes.... Haha!
als hij erg makkelijk is, kan je dat gerust proberen
als je maar goede begeleiding op de grond heb, ieman waar je op kunt vertrouwen, en dat je weet dat diegene weet waar die mee bezig is.
heb er al meerder zadelmak gemaakt en als je weet waar je mee bezig bent, dan lukt dat zeker!

Chaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:28

als je het goed wilt . laten doen .

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:16

Sunnymay: Ik ben het hier niet mee eens. Het scheelt je nu dan wel een paar centen maar als het fout gaat dan kost het je alleen maar geld! Niemand wil meer een paard kopen dat verpest is.. En als je hem naar een africhtingstal stuurt om iets af te leren duurt dat veel langer dan iets aan te leren. Je kunt nooit weten of een paard makkelijk is. Ik heb ook een pony gehad die ingereden moest worden; schat van een beest en had nog nooit iets fout gedaan maar toen het zadel erop kwam was het ineens een heel ander verhaal.

Ikzelf heb sinds kort een 4 jarige merrie. Deze staat nu bij een africhtingstal en ben super tevreden met mijn keus! Ze staat er nu vanaf april en blijft er tot minimaal november staan. Het kost wel wat geld maar ik krijg straks wel een paard mee naar huis waar ik zo mee weg kan rijden. Die mensen daar hebben haar eerst een paar keer bereden en nu mag ik haar zelf rijden onder begeleiding van hun.