Instructeur laten rijden, of niet,.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Instructeur laten rijden, of niet,.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 19:51

Ik zit een beetje met een dilemma en wil graag jullie mening.
Mijn paard liep toen ik hem kocht alleen maar met z'n hoofd in de lucht, wegens een nare "slofervaring" bij een vorige eigenaar. Na veel geduld en vooral respect doet hij dat niet meer en gaan we met de les iedere keer een klein stapje verder. Dit gaat allemaal prima, maar ik zit te denken om heel af en toe mijn instructeur te laten rijden, omdat hij natuurlijk veeeeeel beter rijd dan ik.

Maar het probleem is dat ik een paar jaar geleden ook een keer iemand heb laten rijden omdat deze veel meer ervaring had en dat ging helemaal mis, mijn paard doet niks voor iemand die hij niet volledig vertrouwd en wordt dan opstandig, is een brok spanning en wordt dan zelfs pissig (niet gemeen ofzo). Zou hij mijn instructeur goed genoeg kennen door de lessen die ik volg om hem toe te laten of kan ik beter niemand anders erop zetten???

timilon

Re: Instructeur laten rijden, of niet,.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:53

als jij er geen nadelige gevolgen van ondervind als je een keer iemand anders op je paard laat(ook al is hij bij diegene dan wel gespannen etc) dan zou ik het zeker een keer proberen om je instructeur erop te zetten.
het is ook fijn dat hij dan weet wat jij voelt,want soms kan het gevoel heel anders zijn dan het beeld.

Rebel_Jits

Ik vind dat beter jij alleen erop kan rijden. Het is jouw paard en ze moet bij jou goed lopen. Als ze bij een ander goed loopt, daar heb jij niets aan.

MamaMiesje

Ik denk dat er maar één manier is om dat uit te vinden Knipoog
Maar je kent het karakter van je instructeur toch ook wel, door het lessen bij hem? Je kan nu toch wel een beetje inschatten wat voor een soort ruiter hij is?
Ik zou zeggen, overleg het eens met hem en zeg gewoon eerlijk waar je bang voor bent; dat je paard bij een 'vreemde' gaat staken/vervelend doen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:54

Jij bent de enige die dat goed kan inschatten. Soms is het goed om je instructeur (misschien zelfs wat langere tijd en vaker) te laten rijden. Maar als jij denkt dat dat niet goed gaat, moet je het niet doen. Uiteindelijk moet je het toch zlef leren oplossen en heb je een voldaner gevoel als je dat zelf gedaan hebt.
Maar een keer een ander laten voelen wat jij voelt kannooit slecht zijn, imo.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:55

mijnes doet dit ook... Ze begint heel eenkennig te worden..
Ze had last van haar rug, daar is ze nou vanaf, maar zodra iemand anders erop stapt....... Wat een drama.
Die persoon vertrouwt ze niet, ze is van haar mond tot het onderste stukje van haar staart gespannen..
Ook mijn instructrice heeft erop gezeten ( terwijl zij mij in een maand geweldig heeft geholpen!!!! ) en dat ging voor geen meter...
Ik zou gewoon een keer kijken hoe ze met haar erop loopt, en dan kijken wat jij er van vind..

Megamutsj

Het is juist goed als de instructeur er even op rijd, zo voelt die aan hoe je paard loopt en kan hij jou daarop advies geven.
Maargoed, als je paard opstandig ed word zal je dit wel langzaam op moeten bouwen. Elke keer een beetje meer totdat het vertrouwen er wel is.

timilon

@ rebel_jits: ja,daar heb je gelijk in! mar het gevoel dat een paard kan geven aan de ruiter en het beeld tov degene die op de grond staat kan ook erg verschillen,en het is fijn als je instructeur het dan ook even kan voelen,zodat hij nog gerichter kan helpen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:56

Rebel_Jits schreef:
Ik vind dat beter jij alleen erop kan rijden. Het is jouw paard en ze moet bij jou goed lopen. Als ze bij een ander goed loopt, daar heb jij niets aan.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Het kan voor een instructeur juist heel verhelderend zijn om eens te vóelen hoe een paard reageert, ipv het alleen maar te zien. En ik zou juist trots op mn paardje zijn, als hij/zij bij een andere ruiter ook goed zn best deed. Dan kun jij als ruiter ook eens vanaf de grond zien wat voor een kanjer je onder je kont hebt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:57

Ik denk dat het een beetje ligt aan de manier van omgaan met paarden, hoe zijn persoonlijkheid is, en liefst zou ik em eerst op een ander paard zien rijden Haha!
Dan weet je wat je kan verwachten, en is het maken van die beslissing ook makkelijker..

Hoe krijg je nu les? Wat is zijn doel, hoe bouwt hij de weg naar zijn doel op, en wat als hij dat doel bereikt heeft? Deze dingen zeggen al veel over iemand..

Is het een ruiter die rijdt puur op gevoel, of meer op truckjes om daar (bij dat doel) te komen?

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:00

Soms kan degene die lesgeeft het paard er net iets meer 'door' rijden. De instructeur/-trice kan op dat moment die extra hulp geven die bij jou niet doorkomt (door vermoeiheid of gewoonweg het missen van het gevoel op dat moment).

Als het erop aan zou komen dat zou ik er geen moeite mee hebben dat onze instructrice er op stapt met name omdat ik heb gezien hoe er daarna fijner mee verder gereden kan worden.

Maar jij bent degene die het beste kan inschatten of het voor je paard waardevol is of niet.

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:07

Je kan het proberen, maar als jij het gewoon echt niet vertrouwt dan moet je het gewoon niet doen!ik denk dat je het zelf ff moet aanzien

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:31

Merlinde schreef:
mijnes doet dit ook... Ze begint heel eenkennig te worden..
Ze had last van haar rug, daar is ze nou vanaf, maar zodra iemand anders erop stapt....... Wat een drama.
Die persoon vertrouwt ze niet, ze is van haar mond tot het onderste stukje van haar staart gespannen..
Ook mijn instructrice heeft erop gezeten ( terwijl zij mij in een maand geweldig heeft geholpen!!!! ) en dat ging voor geen meter...
Ik zou gewoon een keer kijken hoe ze met haar erop loopt, en dan kijken wat jij er van vind..

Dat proberen kan geen kwaad, ik weet hoe mijn instructeur rijd en daar kan ik me in vinden, we zitten wel op dezelfde lijn om het zo maar te zeggen. Maar als hij erop stapt en het is inderdaad drama, dan ben ik bang dat ik ook weer wat terug moet in training en hij in zijn oude gewoonte vervalt.
Hoe was dat bij jou, was je paard na deze ervaring met jou erop gewoon nog dezelfde qua rijden?

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:36

femmefatale1 schreef:
Ik denk dat het een beetje ligt aan de manier van omgaan met paarden, hoe zijn persoonlijkheid is, en liefst zou ik em eerst op een ander paard zien rijden Haha!
Dan weet je wat je kan verwachten, en is het maken van die beslissing ook makkelijker..

Hoe krijg je nu les? Wat is zijn doel, hoe bouwt hij de weg naar zijn doel op, en wat als hij dat doel bereikt heeft? Deze dingen zeggen al veel over iemand..

Is het een ruiter die rijdt puur op gevoel, of meer op truckjes om daar (bij dat doel) te komen?

Ik weet hoe hij rijd, want hij rijd ook een paard bij ons op stal, daar ben ik erg van onder de indruk en hij haakt bij de les ook in op wat hij weet van mijn paard en de dingen die hij nog moeilijk vind, allemaal perfect. Anders had ik deze vraag niet hoeven stellen, als ik maar een beetje had getwijfeld over zijn manier van rijden dan laat ik zo iemand er zeker niet op en had ik ook niet bij hem gelest waarschijnlijk.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:38

Als je je paard goed rijdt, kan niemand dat in 1x (of zelfs 5x) verpesten hoor.
Hooguit is hij de 1e x bij jou wat moeilijker maar als jullie letterlijke (en figuurlijke!) basis goed is, verpest je dat echt niet zomaar.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:40

Mijn instructrice rijdt ook wel eens op Danc. Niet elke les maar ze heeft er wel een aantal keer opgezeten(2 maal)> IK vind het altijd fijn, want zo voelen ze goed aan wat jij voelt en kunnen daar hun tips op af stemmen!

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:05

Onze instructeur rijdt 1x per week op ons paarden & daarnaast rijden wij zelf er ook op.
Hij heeft een rijvriendelijke rijstijl dus het is betrouwbaar als hij op onze paarden rijdt.

Als je jouw instructeur al zien rijden hebt moet je er maar eens opletten of hij volgens jou op een vriendelijke manier tegenover de paarden rijdt.

Ik denk/hoop dat je er goed aan doet als je jouw instructeur ook op je paard laat rijden x)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:07

ik zou het niet doen, maar gewoon samen zo voortgang maken. als dit inderdaad fout gaat kan het zijn dan je weer opnieuw kan beginnen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:07

Citaat:
Ik weet hoe hij rijd, want hij rijd ook een paard bij ons op stal, daar ben ik erg van onder de indruk en hij haakt bij de les ook in op wat hij weet van mijn paard en de dingen die hij nog moeilijk vind, allemaal perfect.

Dan zou ik het wel aan durven.
Sterker nog, hij weet dan hoe het paard aan voelt, en kan jou daarmee weer verder helpen..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:58

Rebel_Jits schreef:

Een ander kan wel het paard even door een moeilijk moment heen rijden zodat je het daarna zelf kan voelen en makkelijker weer naar dat punt toe kan rijden.
Als je allebei niet te ervaren bent kan het best een goede oplossing zijn om het paard dus door een moeilijk punt heen te helpen.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:58

Alvast bedankt voor jullie reactie's. De meerderheid zegt dat ik het wel kan doen en dat het zelfs goed is. Ik kan het inderdaad een keer proberen en dan zien hoe mijn paard reageerd, dat is wel het voordeel van een karaktertje, als hem iets niet bevalt dan laat hij het zeker wel merken Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:24

Ik zou het gewoon uitproberen. De kans dat het misgaat en je paard over de flos is moet je dan maar incalculeren, is even balen maar komt ook weer goed mettertijd. De meeste paarden worden er beter van, een enkeling pikt het gewoon niet een andere ruiter te krijgen.

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:10

er is maar een manier om er achter te komen, gewoon eens proberen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:16

Een goede instructeur voelt een paard aan en zal dus ten alle tijden de knoppen weten te vinden bij willekeurig welk paard.
Een eenkennig paard bestaat niet...wel instructeurs of ander mensen die een verkeerd signaal door geven aan een paard die het paard niet herkend en daardoor een foute reactie krijgen. De eigenaar wil dit dan heel graag zien als...zie je wel alleen ik weet hoe ik dit paard moet rijden hij houd van mij en van niemand anders...pennie dus!
Zoals gewoonlijk wordt het dier weer veel te veel vermenselijkt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:17

Een rijtechnisch probleem is meestal een lichamelijk probleem.
natuurlijk kun je je instructeur laten rijden, hij kan em er wel doorheen rijden.
maar of dat eerlijk is, hangt af van de lichamlijke conditie van het paard.
het kan best zijn dat het paard pijn heeft oid
waarom reed de vorige eigenaar het paard met slof?