geen reactie op zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

geen reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:26

het valt me de laatste tijd op dat mijn pony niet reageert op een tikje op de billen met een zweep/ Ik gebruik de zweep alleen als correctie, niet om te straffen !! Als ze na 1x aansporen niet reageert krijgt ze en tikje(geen mep ofzo, maar even een duidelijkmaker wat ik wil en verwacht), en eigelijk komt hier geen reactie op. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

saskiakefie

Re: geen reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:27

dan zal je toch een iets harder tikje moeten geven, dan een vliegentikje Knipoog

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:31

ik heb hetzelfde met mijn 4 jarige tuiger!
hij lijkt ook niet bepaald onder de indruk, waardoor je toch vaak meerdere malen een til uit moet delen.
hij zou eerder gaan staken, dan dat hij versneld.
bij ons heeft dit ook te maken met de dominatie verhoudingen, en die van mij pubert ook lekker haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:51

Reageerde ze voorheen wel dan?

Als ze het toen wel snapte is ze blijkbaar toch afgestompt. Het correcte gebruik van de zweep zit hem niet in de kracht maar in de timing. Wanneer en waarvoor gebruik je de zweep? Als je de zweep in het verleden niet consequent en juist gebruikte stompt je paard hierop af. En daar hoef je niet hard voor te slaan.

Een voorbeeld:
een vis die insecten op het wateroppervlak eet. Hij reageert op verstoring in het wateroppervlak. Wanneer wij met een nep-insect de vis lokken vangt hij elke keer bot. Wanneer je dit maar lang genoeg herhaalt leert de vis dat reageren toch geen zin heeft en zal hij de echte insecten ook gaan negeren.

Een voorbeeld naar een paard vertaalt:
Je pony reageert bijvoorbeeld niet op je been. Jij geeft haar een tik en ze versnelt. Maar dit gaat ineens wel heel snel en je trekt aan de rem. Wanneer dit maar vaak genoeg herhaald wordt leert je pony niet te reageren. Het werkt voor haar namelijk toch niet.

Het corrigeren van je pony door middel van een tikje is helemaal correct mits je haar de kans geeft dan ook het gewenste gedrag uit te voeren.

Daarnaast is timing cruciaal. Je pony reageert niet op je been dan moet je haar binnen een seconde met de zweep een correctie net achter je been geven. Doe je dit te laat dan snapt je pony je correctie niet en zal hij hier na verloop van tijd ook niet meer op reageren.

Om je voor deze situatie een oplossing te kunnen geven heb ik dus wat meer info nodig.

Harder gaan slaan is in ieder geval nooit een optie zolang je niet kan uitsluiten dat de timing en het mogelijk maken van het juiste gedrag in orde is! Hierdoor zal je pony alleen maar verder afstompen en zich pantseren voor klappen.

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:37

Juliette86 schreef:

Als ze het toen wel snapte is ze blijkbaar toch afgestompt. Het correcte gebruik van de zweep zit hem niet in de kracht maar in de timing. Wanneer en waarvoor gebruik je de zweep? Als je de zweep in het verleden niet consequent en juist gebruikte stompt je paard hierop af. En daar hoef je niet hard voor te slaan.

Een voorbeeld:
een vis die insecten op het wateroppervlak eet. Hij reageert op verstoring in het wateroppervlak. Wanneer wij met een nep-insect de vis lokken vangt hij elke keer bot. Wanneer je dit maar lang genoeg herhaalt leert de vis dat reageren toch geen zin heeft en zal hij de echte insecten ook gaan negeren.

Je pony reageert bijvoorbeeld niet op je been. Jij geeft haar een tik en ze versnelt. Maar dit gaat ineens wel heel snel en je trekt aan de rem. Wanneer dit maar vaak genoeg herhaald wordt leert je pony niet te reageren. Het werkt voor haar namelijk toch niet.

Het corrigeren van je pony door middel van een tikje is helemaal correct mits je haar de kans geeft dan ook het gewenste gedrag uit te voeren.

Daarnaast is timing cruciaal. Je pony reageert niet op je been dan moet je haar binnen een seconde met de zweep een correctie net achter je been geven. Doe je dit te laat dan snapt je pony je correctie niet en zal hij hier na verloop van tijd ook niet meer op reageren.

Om je voor deze situatie een oplossing te kunnen geven heb ik dus wat meer info nodig.

Harder gaan slaan is in ieder geval nooit een optie zolang je niet kan uitsluiten dat de timing en het mogelijk maken van het juiste gedrag in orde is! Hierdoor zal je pony alleen maar verder afstompen en zich pantseren voor klappen.

In een woord prachtig samengevat!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:04

ik denk dat je het precies goed omschrijft juliette86. het ligt ook voornammelijk bij mij hoor, helemaal waar. Dus zelf naar mijzelf toe consequenter zijn, en een snellere reactie vanzowel mezelf als van pony eisen! Ruimte geven om de reactie uit te kunnen vieren. Ik ga overigens niet harder slaan hoor, daar hou ik helemaal niet van, het moet wel een correctie blijven, en geen machtspositie van mijn kant.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:17

Ik heb een beetje hetzelfde probleem ,
Op mijn benen reageert ze super , maar als ik net niet krijg wat ik verwacht had en ze aantik gaat ze staken ,
maar gelukkig heb ik er niet zo veel problemen mee , aangezien ze op mijn benen goed reageert ..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:39

Ja is moeilijk te beoordelen hoe jij je zweep gebruikt via het het inet,
Wat ik zou doen is een stukje plastic aan het uit einde van je zweep doen en b.v zwiepen inplaats van slaan/tikken. dat maakt een geluid en daar zal hij zeker van versnellen, geef met de zweep puur alleen aanwijzingen, je kan b.v als je een overgang naar de draf maakt,goed uit de rig blijven de spierne ruimte geven dus en in het draf tempo op het achterbeentje tikken, niet hard maar gewoon irritant zeg maar, geen been gebruiken , puur vanuit je zit en het getikt, kan even duren maar hou vol,zo zal je paard weer beter op de hulpen gaan reageren, dus vanuit je zit vertrekken en niet vanuit je been, je been is tenslotte niet het gaspendaal,
Als je dit op de juiste manier en met geduld oplost, heb je zo weer een paard wat wel reageert.

@lunaa
Staken is vaak een geval dat je te veel druk op het paard legt, idd te veel been of te veel zweep, een paard geeft met staken iets aan en dat moet je niet negeren, maar een eerlijke oplossing zoeken , die zijn er echt!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:39

Geef je na het drukje met je kuit waarop het paard niet reageerde een tikje zonder kuit druk erbij? Dan kan je paard daar op afstompen. Hij moet wel leren dat het tikje bedoelt is voor de kuitdruk. Dus eerst drukje en dan drukje met tikje. En indien nodig een hardere tik. Daarbij moet je natuurlijk wel in acht nemen, dat je aan de voorkant ook de ruimte creeert om het paard naar voren te kunnen gaan, dus niet gas geven en remmen tegelijk!!!

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:55

Burberry_ schreef:
Juliette86 schreef:

Een voorbeeld:

In een woord prachtig samengevat!

Helemaal mee eens!! Vork
Maar als ze voorheen nou ook al niet reageerde? Dan mag ze best wel een wat hardere tik geven?!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:08

In elk geval al geen tik op haar BILLEN geven, maar net achter je kuit. Dan snapt ze het tikje waarschijnlijk ook beter.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:13

aerdenhout1 schreef:
In elk geval al geen tik op haar BILLEN geven, maar net achter je kuit. Dan snapt ze het tikje waarschijnlijk ook beter.

dat snap ik niet Clown een tikje achter de kuit, doe ik altijd om DAT been extra te ondersteunen, dus dat doe ik altijd bij het wijken Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:29

rij je met 2 zweepen dan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:29

ik ken dit. Bij mij is het probleem (denk ik zelf) dat Fleur de link niet altijd even goed snapt. wat komt doordat ik haar dat niet duidelijk genoeg maak. Het beste is imo ook een tikje achter de kuit, om de link tussen been --> geen reactie --> tik duidelijk te maken. En wel tegelijkertijd, dus eerst been, bij geen reactie zweep én been. Vooral dat laatste wil ik nog wel eens vergeten.

@Saskiakefie: ik snap je punt, maar mss een idee om een verschil te maken tussen been op de singel + tik = voorwaarts
en been achter de singel + tik = zijwaarts. Tis maar een idee?

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:48

hallo
als je wild gaan draven dan moet je 1-2-3 tellen w achten reacheerd ze niet een klein tikje achter je kuit nog geen reactie dan mag je best wel een keer een iets hardere tikl geven zodat ze weet nu moet ik echt lopen
succes

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:29

midgie schreef:
Ja is moeilijk te beoordelen hoe jij je zweep gebruikt via het het inet,
Wat ik zou doen is een stukje plastic aan het uit einde van je zweep doen en b.v zwiepen inplaats van slaan/tikken. dat maakt een geluid en daar zal hij zeker van versnellen, geef met de zweep puur alleen aanwijzingen, je kan b.v als je een overgang naar de draf maakt,goed uit de rig blijven de spierne ruimte geven dus en in het draf tempo op het achterbeentje tikken, niet hard maar gewoon irritant zeg maar, geen been gebruiken , puur vanuit je zit en het getikt, kan even duren maar hou vol,zo zal je paard weer beter op de hulpen gaan reageren, dus vanuit je zit vertrekken en niet vanuit je been, je been is tenslotte niet het gaspendaal,
Als je dit op de juiste manier en met geduld oplost, heb je zo weer een paard wat wel reageert.

@lunaa
Staken is vaak een geval dat je te veel druk op het paard legt, idd te veel been of te veel zweep, een paard geeft met staken iets aan en dat moet je niet negeren, maar een eerlijke oplossing zoeken , die zijn er echt!!

Als ik dit doe dan weet ik zeker dat ik er heel snel af ligt haha. Als ik mijn paard ga irriteren dan gaat hij staken en kan ik er niks meer mee, ook al heeft hij aan de voorkant genoeg ruimte om te reageren.
Ik moet wel zeggen dat hij redelijk snel beledigd is, maar naar mijn mening is irriteren ook niet de oplossing. Je moet eenheid met je paard vormen en met irriteren bereik je dit denk ik niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:48

Je moet hem ook niet irriteren, maar raak slaan is meer irriteren dan b.v een stukje plastic of een langer uiteinde aan de zweep waar je mee in de lucht kan zwiepen , dat kan echt wel helpen.
Mijn tinker staakt ook als ik te veel en te moeilijk vraagt, om haar vooruit de vragen zwiep ik dan in de lucht , als ik haar raak tikt gaat ze helemaal nooit meer vooruit.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:57

Misschien heb je het niet door maar miss zit je constant met je zweep tegen je paard zijn achterhand aan, dan reageert 'ie natuurlijk natuurlijk niet meer op een zacht tikje! Let daar dus op Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:54

Wees niet bang dat ik met mijn zweep sla en aanraken kan ik haar er niet als ik het niet wil, want heb mijn zweep op een ander manier vast dan de gemiddelde ruiter;-)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:46

sharon11 schreef:
hallo
als je wild gaan draven dan moet je 1-2-3 tellen w achten reacheerd ze niet een klein tikje achter je kuit nog geen reactie dan mag je best wel een keer een iets hardere tikl geven zodat ze weet nu moet ik echt lopen
succes

dat moet je paard zowiezo weten als je aandrijft Slapen

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:49

concequent zijn.. reageert ze niet op been, dan tik, reageert ze niet op tik dan harder tikken.. nog geen reactie, nog harder. ze moet respect voor je krijgen! als ze reageert belonen en zo haar actief maken, en afbouwen dat alleen je benen nog maar nodig zijn..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:01

K1MmEl schreef:
concequent zijn.. reageert ze niet op been, dan tik, reageert ze niet op tik dan harder tikken.. nog geen reactie, nog harder. ze moet respect voor je krijgen! als ze reageert belonen en zo haar actief maken, en afbouwen dat alleen je benen nog maar nodig zijn..

Als je door blijft tikken krijgen ze geen respect voor jou, een leider blijft niet meppen.
Als jij respect hebt voor je paard blijf je niet door tikken, maar leg je op een normalen manier uit hoe of wat je wil.
Als je dat niet lukt kun je beter geen paard rijden, of juist les nemen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:03

midgie schreef:
K1MmEl schreef:

Als je door blijft tikken krijgen ze geen respect voor jou, een leider blijft niet meppen.
Als jij respect hebt voor je paard blijf je niet door tikken, maar leg je op een normalen manier uit hoe of wat je wil.
Als je dat niet lukt kun je beter geen paard rijden, of juist les nemen.

daar ben ik het mee eens. Je slaat een kind toch ook niet net zo lang totie respect voor je heeft?

Mizzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:09

Al een tikje op de hals geprobeerd?
Toch iets gevoeliger... Ik heb het gehad met een Haflinger die niet vooruit te branden was.. Die kon je tikjes geven wat je wou , maar liet je gewoon compleet uit je naad gaan. ( Grr!! Tong uitsteken ) Anders gewoon lekker die zweep weggooien en meer en meer en nog meer met je benen werken. Knipoog

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:50

hoii
eerst aansporen geen reactie weer aansporen nog geen reactie een klein tikje achter je kuit nog geen reactie dan mag je best wel harder tikken zodat hij weet dat hij wel gewoon moet luisteren