Help, Paard alleen sloom in de bak..Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_haron

Help, Paard alleen sloom in de bak..Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:20

Hellup, ik weer het echt even niet meer! Verward

Ik heb sinds een jaar m'n eigen paardje en heb hem vanaf het begin af aan weer heel rustig opgepakt! Hij zat helemaal vast van alle kanten, was veel te dik en was eigelijk een beetje een lelijk eendje! Bloos! Alles gaat nu hartstikke goed hij loopt lekker soepel met een goed ondertredende achterhand, los in z'n rug en hals. (Hij is vroeger M geweest en alles begint weer langzaam terug te komen na mate hij soepeler wordt.) Lachen

Alleen is er een probleem het gaat allemaal zo sloom! Slapen In de bak is hij echt niet vooruit te branden, buiten is hij echt snel en kan ik hem met lichtrijden zelfs bijna niet bijhouden.. Hij is helemaal nagekeken door de DA en zijn zadel is nagekeken dus daar ligt het niet aan.

Ik rijd met een kort stomp spoortje en zonder zweep, alleen als het zo erg word dat hij ongeveer op de plaats aan het draven is pak ik hem erbij om hem even wakker te maken, ookal is dat alleen maar voor 10 meter! Hij is naar mijn idee goed aan het been, zijn we aan het stappen en ik drijf of alleen met mijn stem en hij draaft aan, alleen gaat hij zo langzaam..

We rijden ongeveer een half uur warm met overgangen en figuren, ook doen we aan veel afwisseling, longeren, vrijspringen, grondwerk, wandelen.
Ik rijd hem 3 keer in de week en verder doen we leuke dingen..Lachen Heeft iemand tips want ik weet het niet meer..

Alvast bedankt...
Doei, doei

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Help, Paard alleen sloom in de bak..Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:21

Hier zijn al aardig wat topics over, probeer de zoekfunctie eens. Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:24

Probeer veel te schakelen en zonodig gewoon met je zweepje er goed bij te houden want als je de hele tijd been geeft word ze alleen maar lakser aan je. Wil ze trouwens wel goed wegdraven en weer terug?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:31

Ik ken het verschijnsel ook wel dat een paard buiten veel gemotiveerder is (en sneller) dan in de bak. Toch denk ik dat je paard niet goed aan je been is. Je zegt dat hij snel aandraaft als je been geeft maar als hij goed aan je been staat dan gaat hij ook sneller als je been geeft en van wat ik begrijp doet hij dat niet. Een van de oplossingen die ik van mijn instructrice gekregen heb (en het werkt echt) is bij het losrijden (na het voorwaarts neerwaarts stappen en draven) eens een paar keer zo hard mogelijk rond te galopperen op beide handen. (Geef zonodig een flinke til met je zweep dat is beter dan de hele tijd drijven en kleine tikjes geven.) Doe dit wel alleen als je paardje voldoende balans in de wendingen heeft. Je merkt meteen dat je paardje met meer impuls gaat werken. En inderdaad veel overgangen rijden, niet alleen tussen de gangen maar ook binnen 1 gang. Dus bijv. 5 passen naar voren drijven en weer opvangen dan weer 5 passen voorwaarts etc. Dit kan je ook in galop doen. En been is reactie, zo niet tikje met je zweep.

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:32

Ja, het is trouwens een hij maar het de overgangen van stap naar draf naar galop gaan goed, bijna vlekkenloos, ik hoef maar een keer te drijven of zelfs alleen stemhulp en hij doet het keurig.. Alleen alles gaat sloom, er zijn wel duidelijk overgangen te zien! Teveel been geef ik zowieso niet anders reageert hij er helemaal niet meer op..

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:33

Inderdaad is ook een oplossing om niet de hele tijd te blijven tikken maar gewoon een keer een goede tik. Doe ik met mennen overigens ook altijd. Ik geef een stemhulp word er niet gereageerd nog een keer en als er dan geen reactie is een goede tik waarna ze de hele tijd goed blijft doordraven. En ik ben het overigens helemaal eens met bovenstaande:D

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:36

Bedankt, ik ga het morgen zeker proberen, ik deed ook altijd een keer been, geen reactie spoor, geen reacte zweep maar heb hem nooit echt een tik verkocht.. ik ga hem na het instappen-draven gewoon even lekker uitlaten razen in verlichte zit en kijken hoe hij dan loopt want van nature is hij helemaal niet sloom alleen in de bak..

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:15

overgangen rijden is wel goed, maar ook in bv. de draf zelf. draf-midden draf- schijnovergang enz. Maak het werken voor hem interessant begin een met een nieuwe oefening en niet steeds op hetzelfde in blijven hakken.

veel succes

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:21

Hij mag rustig een keer een tik met de zweep hebben hoor, vooral als hij zo slecht reageert. Mijn 5jarige is thuis in de bak ook erg lui, wat ik met haar veel doe is binnen de gangen tempowisselingen rijden, dus bijvoorbeeld arbeidsdraf-uitgestrekte draf-arbeidsdraf-verzamelde draf-middendraf, om maar een voorbeeld te geven. Dit ook binnen de galop. Wat volgens mijn instructeur ook erg goed werkt, wat ik altijd met losrijden gebruik, is tot halverwege de lange zijde helemaal terug op het achterbeen, tot bijna in stap (wel actief blijven, maar echt in een superlaag tempo, maximale verzameling) en dan bij E (of B) opeens superhard vooruit rijden, helemaal tot het uiterste strekken. Of ie dan een keer aangaloppeert is niet zo'n groot probleem, als er maar reactie is. Succes!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:55

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:01

Ik had vroeger ook een paardje die in het bos heel actief was, maar in de bak soms echt niet vooruit te branden. En soms was echt het enige wat hielp: normaal been, geen reactie? Pats! (En bij een reactie natuurlijk uitgebreid belonen Lachen ) Ik zou voortaan wel met zweepje gaan rijden, je hoeft hem dan niet de hele tijd te gebruiken maar als ie dan weer zo sloom doet kan je tenminste gelijk ingrijpen Knipoog Succes!

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:03

Femke16 schreef:
overgangen rijden is wel goed, maar ook in bv. de draf zelf. draf-midden draf- schijnovergang enz. Maak het werken voor hem interessant begin een met een nieuwe oefening en niet steeds op hetzelfde in blijven hakken.

veel succes

Dit heb ik vandaag geprobeert en het ging echt bovenverwachting goed!! Alleen het intressant maken probeer ik ook door middel van andere dingen te doen als in de bak rijden, dit doen we maar 2 a 3 keer per week en verder doen we dingen die hij echt leuk vind! Welke oefeningen had je in gedachten, ik rijd op dit moment helemaal geen niveau met hem alleen maar het rondje in de bak met een paar figuren omdat ik vind dat hij eerst de basis moet beheersen voor dat we aan Wijken, Sb, enz gaan beginnen welke hij wel al kent.. denk je dat ik die er dan tussen door moet doen ipv alleen maar met de basis bezig zijn?

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:10

Update: ik heb vandaag met zweepje gereden, en het ging echt super, nog niet goed maar veel beter als hiervoor! Heb hem lekker laag in gestapt en gedraaft en daarna lekker uitlaten razen in galop! Hierna was hij veel meer bij de les, ik kon zelfs op de korte kanten veel verzamelen en op de lange zijde een middendraf..Het zweepje erbij hielp echt ik hoefde hem maar een paar keer te gebruiken.. Denken jullie dat het verstandig is m'n sporen af te doen en verder gaan met het zweepje. (geen reactie op het been = zweep) Zodat hij goed voorwaarts word en daarna de sporen er weer bij pakken??

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:28

Zeker je sporen af doen, of je moet je benen mooi kunnen laten hangen zonder ze altijd te gebruiken... Fijn dat het zoveel beter gaat.. Overgangen blijven maken en dan komt het helemaal goed met jullie!!

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:12

M'n beenhouding is netjes en prik hem niet onnodig maar als ik hem been geef of het dan beter is om hem eerst een reactie laten geven op een been zonder spoor? Of is dat denkje teveel gevraagt op dit moment?

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:22

Ik zet hier even een stip want ik heb precies het zelfde probleem. Ik vind het heel vermoeiend rijden als ze zo sloom zijn. Mijn beenhouding wordt dus heel belabberd van het eeuwige aandrijven en druk geven. Misschien toch maar een keer het zweepje er even bij, wat ik hier lees.

Ik volg even.

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 12:49

Helpt een aanpassing aan zijn voeding misschien ook? Hij staat nu van 's ochtends tot 19;00 uur 's avonds buiten.. Daarna krijgt hij nog een schep normale biks & later nog een pluk hooi!

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:29

Misschien heeft hij inderdaad een andere brok nodig: prestatiebrok misschien (als hij nu basisbrok krijgt). Of iets extra's door zijn eten: haver, muesli oid?
Wat ook nog wel eens wil helpen is buiten losrijden, dan krijgt hij er zin in. Dan in de bak de oefeningen doen. En buiten weer uitrijden. Dan blijft het voor hem ook leuk. Spring je ook? Mijn pony vond dat erg leuk, en als we teveel dressuur reden werd hij sloom. Gingen we dan een keer springen, dan was hij wekenlang beter gemotiveerd tijdens de dressuur.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:03

Consequent rijden.. zweepje werkt hierbij vaak heel goed. Maar ook op het zweepje kan je paard 'doof' worden als je er niet consequent mee bent. Sporen mogen geen invloed hebben op het voorwaarts zijn (je rijdt als het goed is met je kuit).

Verder ook de werkjes leuk houden. Niet iedere keer hetzelfde - af en toe ook een keer lekker naar buiten, losspringen enz..

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:44

Ja ik doe al zoveel mogelijk aan afwisseling.. laatste weken doen we maar 1 keer per week egt iets aan dressuur in de bak! Verder buiten, springen, losspringen, voetballen, grondwerk, buiten wandelen, rijden.. Daar ligt het niet aan.. ik ga idd iets in zijn brok veranderen kijken of dat helpt!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 01:25

Als jij been geeft voor de draf draaft je paardje dan actief met tempo weg of niet? Ik wil namelijk bij mijn paardje als ik rij en been geef gewoon een goeie actiefe reactie en geen sloom loom gedoe. Ze heeft een tijdje heel traag gereageerd. Ik heb het zweepje erbij gehaald. Reageerde ze traag op mn been was het een tik ff doordraven terug nemen en weer terug in de draf net zolang tot ze weer actief werd Lachen

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:00

Mii_Jessica schreef:
Als jij been geeft voor de draf draaft je paardje dan actief met tempo weg of niet? Ik wil namelijk bij mijn paardje als ik rij en been geef gewoon een goeie actiefe reactie en geen sloom loom gedoe. Ze heeft een tijdje heel traag gereageerd. Ik heb het zweepje erbij gehaald. Reageerde ze traag op mn been was het een tik ff doordraven terug nemen en weer terug in de draf net zolang tot ze weer actief werd Lachen

Ja als ik been geef is er duidelijk een tempo verandering, de eerste 10 meter miss en daarna kakt hij weer helemaal in! Met het zweepje erbij loopt hij wel al veel meer door.. Alleen het volgende probleem is dan dat hij super onregelmatig gaat lopen!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:56

Ik denk dat alles zo'n beetje is gezegd, heel veel schakelen, veel afwisseling, maar dat doe je zo te lezen al. En consequent zijn! dan moet het vast goedkomen.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:00

Mijn paard had dit eerst ook.
Ze was niet vooruit te branden in de bak en buiten was het een angsthaas die ongelofleijk snel ging.
Ik heb gewoon in de bak mijn zweepje erbij genomen, en in jou geval kan je misschien met een wat groter spoortje rijden?.
Ik zou in ieder geval wel mijn zweep erbij houden.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:14

S_haron schreef:
Femke16 schreef:

veel succes

Dit heb ik vandaag geprobeert en het ging echt bovenverwachting goed!! Alleen het intressant maken probeer ik ook door middel van andere dingen te doen als in de bak rijden, dit doen we maar 2 a 3 keer per week en verder doen we dingen die hij echt leuk vind! Welke oefeningen had je in gedachten, ik rijd op dit moment helemaal geen niveau met hem alleen maar het rondje in de bak met een paar figuren omdat ik vind dat hij eerst de basis moet beheersen voor dat we aan Wijken, Sb, enz gaan beginnen welke hij wel al kent.. denk je dat ik die er dan tussen door moet doen ipv alleen maar met de basis bezig zijn?

Ja hoor. Ik rijd nóg geen wedstrijden en rijd oefeningen van verschillende niveau's. Natuurlijk zijn het vooral de basis oefeningen die ik het meest herhaal maar op een gegeven moment snapt ze het. Vaak is het ook nog eens zo dat als er op een moeilijkere oefening word gewerkt, de eenvoudigere oefeningen nog beter gaan. En idd doe ik ook neit alleen in de bak rijden. ook veel buitenritten, som echt even lekker racen, volgens mij is er geen paard die dat niet lekker vind Lachen
En.. je vroeg om oefeningen? Als je een begin wil maken met het wijken kan je de voltes verkleinen en vergroten. Wending om de voorhand aan leren. zo leert je paard ook beter om je been te buigen. Schouder voor. Ik begon vooral met de voltes verkleinen en vergroten in stap en draf. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt!

Groetjes!