Mijn paard kleeft zich vast aan de bakrand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__AM

Mijn paard kleeft zich vast aan de bakrand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:27

Hallo,

IK heb een kwpn'er van 3jaar waar ik nu 3x in de week op rij.
Het rijden gaat opzich hartstikke goed, maar als ik aan het rijden ben zit ik met mijn been elke keer tegen de bakrand aan, waardoor ik eigenlijk niet echt lekker kan rijden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pony gewoon over de hoefslag loopt zonder dat die eigenlijk tegen de bakrand gaat hangen?
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
P.s Buitenbeen gebruiken helpt niet, en kan ook haast niet vanwege het tegen de bakrand aan zitten.

IK hoop dat jullie tips hebben.

Silly_Woman

Re: Mijn paard kleeft zich vast aan de bakrand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:32

probeer maar veel op de binnenhoefslag te rijden en veel oefeningen. Zo leert hij "op zijn eigen 4 benen" te lopen. Hij gebruikt de bakrand nu gewoon als steun.

Les nemen zou ook een handige optie zijn (misschien krijg je dat al hoor, maar dat vermeldde je niet Lachen )

ps maar het blijft een jong paard dus je moet m wel de tijd geven alles rustig te ontwikkelen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:34

Inderdaad even de binnenhoefslag pakken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:35

Pak je al les? Want les nemen wil ook wel eens helpen *LOL*.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:38

Dit komt ws. door de nog wat ontbrekende balans. Jonge paarden zoeken vaak steun aan iets, omdat ze niet gewend zijn om een ruiter te dragen. In dit geval bij de bakrand. Vooral veel op de binnenhoefslag rijden, veel rechte stukken zodat hij leert om op eigen benen te lopen.

Zelfs als je dan je buitenbeen zou kunnen gebruiken, zou dat ws. niet veel (juiste) reactie hebben, omdat een 3-jarige meestal nog niet zoiets als wijken heeft geleerd.

Geef hem rustig de tijd, hij is pas 3, dus ws. heeft hij nog heel wat jaartjes te gaan!

Edit: Er waren wat mensen voor mij Knipoog

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:41

Bedankt voor de tips, ik heb al wel les , maar mijn instucteur is nu op vakantie en wou ook eens van verschillende mensen tips horen zodat ik even wat uit kan proberen, en mijn pony loopt inderdaad nog erg groen dus had ook al wel verwacht dat ze steun zocht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:36

Zoals Anandi_ idd al zegt, probeer veel de binnenhoefslag te nemen en lange rechte stukken, of grote ruime voltes te rijden.
(of als het lukt in een weiland rijden)

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:38

Niet meer op de hoefslag rijden, of lekker naar het bos, zodat hij helemaal geen steun meer heeft en op zijn eigen benen leert lopen.
Of lekker in het weiland rijden.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:43

Pop schreef:
Niet meer op de hoefslag rijden, of lekker naar het bos, zodat hij helemaal geen steun meer heeft en op zijn eigen benen leert lopen.
Of lekker in het weiland rijden.

Ik denk er precies hetzelfde over. Lekker leren om balans te krijgen, het is voor een paard heel wat om te moeten leren stappen, draven of galoperen met iemand op zijn rug. De binnenhoefslag moet je gewoon vermijden! In een weiland of bos rijden is nog beter, dan hoef je ook geen gevecht aan te gaan om hem bij de bakrand vandaan te houden.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:24

Zoals al gezegd, probeer eens alleen maar op de binnenhoefslag te rijden. Daarnaast lekker naar het bos, alleen maar rechtop, zodat ie mooi in balans komt. Wat ook werkt is voltes in het midden van de bak rijden, zeg maar in een straal van 5 meter om X heen, zodat ie niet op de hoefslag komt. Gebroken lijnen zijn ook goed, en als je de mogelijkheid hebt, zet eens een paar bordjes in een weiland neer (gewoon een dressuurring dus) en ga daar in rijden, dan heeft ie geen bakrand. Echt hulpen geven om hem van die rand af te houden werkt nog niet, omdat een 3jarige gewoon nog niet echt benul heeft van hulpen. Hij zoekt balans en daarom plakt ie tegen de rand. Succes!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:24

ik d8 ook meteen aan veel op de binnenhoefslag rijden, en dan ervoor zorgen dat je hem op de binnehoefslag goed rechtstelt op de rechte stukken

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:32

Inderdaad, veel op de binnenhoefslag, rechte lijnen en van hand veranderen zorgen ervoor dat ie meer balans krijgt. En rustig aan natuurlijk, want zo'n jong paard moet je rustig de tijd gunnen. Naar buiten is misschien nog iets te vroeg voor je paard (of hij/zij moet al goed verkeersmak zijn??). Veel succes in ieder geval!

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:41

wat ook kan werken is kleine stukjes buitenstelling proberen aan te nemen ( weet niet hoever je al bent in de africhting) elke keer als hij je in het hek duwt neem je een beetje buiten stelling aan.

_Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:34

Heeft te maken met balans . Ja
pak indd zo veel mogelijk de binne hoefslag en doe zo veeel mogelijk viguren !

groetjes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:36

Probeer lekker 3 meter uit de bakrand te gaan rijden en werk dan aan de rechte lijnen. Concentreer je op een punt aan de overkant en rij daar recht opaf.

mariekje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:48

Ik heb ook zelf mijn drie jarige paardje ingereden en die deed dat ook in het begin dat komt om dat hij nog niet in balans is en dan zoekt hij steun aan het hek ik heb daarom heel veel op de binnenhoefslag gereden en ik kan nu weer gewoon op de hoefslag rijden zonder dat hij tegen het hek aanhangt.
Ik weet niet of je dicht bij het strand woont maar, ik ga ook vaak op het strand lange stukken recht uit galoperen daar krijgen ze ook meer balans van en ze worden ook recht in hun lichaam ervan.

nou dat was mijn tip Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:59

Angel___ schreef:
Bedankt voor de tips, ik heb al wel les , maar mijn instucteur is nu op vakantie en wou ook eens van verschillende mensen tips horen zodat ik even wat uit kan proberen, en mijn pony loopt inderdaad nog erg groen dus had ook al wel verwacht dat ze steun zocht.

OK dan!

En zoals iedereen hier al zegt. Veel op de binnenhoefslag rijden helpt goed bij paarden die nog in balans moeten komen.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:27

Ik heb ooit eens een tip gekregen en ook toegepast op wal wat oudere paarden die de basis dus gewoon echt niet goed meegekregen hebben hier werkte het echt super bij.

De tip was om iets je gewicht naar binnen te plaatsen zodat het paard weer onder jou probeert te komen.
Paarden die moeite hebben om balans te houden nou ja eigenlijk alle paarden willen altijd precies onder het gewicht van de ruiter lopen want anders komen ze alleen maar meer in onbalans.

Verder zou ik inderdaad veel op de binnenhoefslag rijden, veel grote volte rijden zonder de hoefslag te raken, lange rechte stukken en gebroken lijnen.

Zorg er wel altijd voor dat je paard goed op 2 teugels loopt zodat hij zeker in deze fase toch iets aan steun heeft maar let wel op dat hij absoluut niet tegen je teugel of been mag hangen.

Zoals al eerder vermeld veel rechte stukken op de binnenhoefslag en zodra je voelt dat je paard weer naar de bakrand gaat hangen rij je direct een volte of ander figuur in.
Begin met een klein stukje recht uit en ga steeds een stukje verder.
Verwacht niet dat je paard al gelijk een hele lange zijde uit kan zonder naar buiten te vallen.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben want ik wil het nog wel een een beetje door elkaar opschrijven.
Je kan me altijd een pb of zo sturen als je nog vragen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:27

Inderdaad steun aan de bakrand zoeken. Maar dit is natuurlijk niet fysiek bedoelt dat hij daarop moet hangen, omdat hij anders omvalt. Dit zit tussen de oren. Een lijn of rand geeft het paard iets om zich op te richten. Zolang hij dat volgt gaat het evenwicht houden een stuk makkelijker.

Ik ben het niet met de anderen eens dat je veel binnenhoefslag moet rijden. Dat is zeker gezien de leeftijd van je paard lichamelijk en geestelijk erg vermoeiend. Blijf voornamelijk bij de bakrand en rij daarnaast wat simpele figuren en korte stukjes op de binnenhoefslag. Het paard moet eerst wennen aan het gewicht van de ruiter en hier in ieder geval mee leren om te gaan. Je bereikt er niets mee om hem over de binnenhoefslag te laten zwalken en hem continu met bit en beenhulpen te moeten corrigeren.

Steek inderdaad gewoon eens recht de bak over en ga dan weer een stukje over de hoefslag. Gaat hij heel erg zwalken zet je hem even stil. Laat hem zijn balans hervinden en stap dan weer rustig weg.

Voor coördinatie oefeningen: zet wat pilonnen op een rij en ga slalommen. Of probeer hier eens recht langs af te rijden. Dat voor een jong paard vaak al heel erg moeilijk. Je kan bijvoorbeeld ook een serie springbalkjes op een rij leggen en hier langs af rijden.

Is hij lichamelijk sterk genoeg om in balans te blijven dan pas is hij toe aan training op de binnenhoefslag.

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:59

Ja daar heb ik dus ook nog af en toe last van.. heel mijn laars beschadigd en heb al wat blauwe plekken.
ik heb pas geleerd in mijn les hoe ik daar mee om moet gaan.

Bijv. je rijd aan de rechter kant ,, je zorgt ervoor dat het hoofd van het paard naar de buitenkant kijkt en de linkse teugel tegen de hals aan en dat de rechterbeen je van de kant af duwt..

Zeg ik dit goed?

Ik zit even moeilijk te denken want het is makkelijker als je eenmaal op het paard zit.
Ik zou zeggen je kunt het proberen,, misschien helpt het wel.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:40

Dan ben je bezig met contra stelling en dat zou ik zeker zo'n jong dier absoluut niet aandoen want dan leert hij niet op eigen benen lopen.

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:41

neem een goede instructie en probeer veel figuren te rijden , dan kom je er wel Haha!

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:24

Absoluut is goede instructie het allerbelangrijkste, wij kunnen vanachter onze pc-tjes niet goed oordelen wat er aan de hand is natuurlijk.

Doe rustig aan met je paardje en verwacht niet gelijk de wereld van hem, korte stukjes en dan langzaam opbouwen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:29

Meestal als je wil, dat hij niet tegen de wand aan loopt, ga je zo strak zitten dat hij nog meer tegen de wand wil lopen, moet je maar eens op letten of je rug strak is als je rijd, ( loop maar eens over een lijn, als je er bijna af valt ga je altijd hangen naar de kant waar je er af valt) dus voor het paard geef je een hulp die het tegenover gestelde is van wat je eigenlijk wil. Rijtechnies geef je dan aan dat je naar buiten wil, wat hij dan ook probeerd. Ach gut

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:13

cyrano schreef:
Dan ben je bezig met contra stelling en dat zou ik zeker zo'n jong dier absoluut niet aandoen want dan leert hij niet op eigen benen lopen.

Als ik dat doe, loopt ze heel ontspannen en gaat ze ook langzamer lopen, want ze draaft altijd veel te snel.