pony wil niet langzamer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

pony wil niet langzamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:32

hallo allemaal ,
ik heb een pony die heel moeilijk terug te nemen is.
als ik draaf of galoppeer krijg ik hem bijna niet meer terug naar de stap, tenzij ik heel hard aan de teugel ga trekken.
dat doe ik natuurlijk niet graag, maar soms lukt het gewoon écht niet Boos!
heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

groetjes Knipoog

Fliro_

Re: pony wil niet langzamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:33

volg ik even, heb ik ook last van! Geld, geld!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:38

Een vriendin van me had daar ook last van, die moest veel overgangen gaan rijden en als het echt niet meer lukte tegen het hek aan zetten. nu is hij wel in te houden en gaat het heel goed. Ik weet het niet honderd procent zeker, maar volgens mij was dat wat onze intsructrice zei Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:52

ik heb er ook een die nog wel eens harder wil dan mag, dan stuur ik hem gewoon het hek in en als dat niet kan de volte op. Je hebt eventueel ook nog de one rein stop bij parelli natural horsemanship als oplossing.

Ik probeer mijn pony ook steeds meer op zit terug te rijden maar hij is jong en hengst en vergeet het wel eens, als die oplet gaat het nu goed.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:56

bedankt voor de tips:D maar hoe moet dat dan op buitenrit? daar is namelijk nergens iets waar ik hem tegenaan zou kunnen zetten:P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:59

ik heb die van mij lichtelijk de one rein stop geleerd dus als ik haar instuur om bijvoorbeeld een volte te maken stopt ze vrij snel. Het is een gewoonte geworden. Op de heenweg is het bij haar voldoende om 1 flinke ophouding te geven en dan teugels lang, heeft ze er niets meer aan an stopt vrij snel. Maar das een methode die niet bij heel veel pony's werkt hoor Tong uitsteken

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:00

zet hem dan op een korte volte/wending. Op die manier haal je de snelheid naar beneden.

Maar wellicht is het beter om met een rustiger paardje samen naar buiten te gaan, of om eerst alle knopjes werkend te krijgen.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:01

idd overgangen rijden en schijnoefeningen doen.
Zorgen dat i op jou gaat letten.
als je dat eerst voor elkaar hebt in de bak.
zal het buiten ook wel beter gaan.
verder als i echt zo hard gaat en hem niet terug kan nemen zet hem op de kleine volte. en dan zo klein draaien dat i gelijk terug is Knipoog
maar ga daar eerst thuis mee bezig en dan een keer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door BrightVjay op 16-07-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:01

@ lovefenny ; als ik jou was zou ik eerst rijden in de bak tot je hem goed kan houden voordat je buitenritte ngaat maken! ( :

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:02

telkens inhouden-ontspannen-inhouden-ontspannen-inhouden-ontspannen en dat de hele tijd werkt bij mij het beste en veel overgangen rijden en figuren zorgen dat hij bezig is.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:04

als je hem echt niet terug kan krijgen volte opzetten.

om te trainen veel overgangen rijden.
Gooit hij ook zijn hoofd omhoog, dan kan je er bijv. tijdelijk een martingaal aan doen. Deze werkt alleen in als hij zijn hoofd omhoog doet en niet als je hem bijv. nageeflijk rijdt. Gaat het inhouden na een tijdje goed kan je de martingaal eraf halen.

Wat heel belangrijk is als je gaat inhouden nooit alleen maar inhouden. hierdoor worden ze vaak alleen maar drukker en sterker. (als jij perse door wil lopen en tegen wordt gehouden dan ga je toch ook door tot je er langs bent.) wat je moet doen is inhouden los inhouden los enz. reageert die echt niet kan je het inhouden steeds strenger inzetten maar zorg dat je iedere keer weer inhoud en los doet. los bedoel ik niet losgooien maar je hand ontspannen en daarna weer inhouden. Hierdoor wordt de druk verminderd, blijf je namelijk inhouden worden ze vaak alleen maar sterker. hoop dat je het snapt en het werkt echt. Maar niet altijd meteen de eerste keer perfect. succes
Laatst bijgewerkt door johanne op 16-07-08 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:06

tamaartjeee schreef:
telkens inhouden-ontspannen-inhouden-ontspannen-inhouden-ontspannen en dat de hele tijd werkt bij mij het beste en veel overgangen rijden en figuren zorgen dat hij bezig is.

Dit hoef ik bij mijn pony dus nooit te doen Tong uitsteken
wordt i alleen maar gekker van Tong uitsteken

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:39

bedankt allemaal:) zal proberen jullie tips op te volgen;)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:00

Een paard dat niet terug te nemen is , is niet voorwaarts.
Probeer wat strenger voor je pony te zijn. Wil die niet stoppen, dan stuur je hem als het moet maar tegen het hek aan. Of je laat hem gewoon wat uitrennen en begint dan verder. Probeer veel te veruimen, terug, veruimen , terug. Wil die niet terug, dan stuur je hem op een volte. Veel overgangen en schakelen. Denk voor hem en niet andersom.

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:46

Stuur hem naar iets van een hoek, en blijf veel overgangen oefenen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:29

Femke16 schreef:
en als het echt niet meer lukte tegen het hek aan zetten.
lailapri schreef:
stuur ik hem gewoon het hek in

Als je de kans wilt vergroten dat het mis zou kunnen gaan moet je vooral deze raad opvolgen....

Je rijd in de bak, dus probeer het gewoon rijtechnisch op te lossen. En als er sprake is van nood of echt angst, dan kun je als laatste maatregel de one rein stop gebruiken. Maar dat is echt als laatste optie.

Er zijn in het topic goede adviezen voorbij gekomen, probeer je pony direct al bij de les te hebben, dus veel overgangen en figuren rijden. Dan let de pony op jou en is er minder gelegenheid om er tussen uit te rennen of jou te negeren.
Wees ten alle tijde consequent, langzamer is langzamer en sneller is sneller. Probeer het aan te voelen als je pony er aan denkt om niet naar je te luisteren, en reageer direct door hem goed bij de les te houden/krijgen. Je moet het als het ware voor zijn. En als hij toch niet terug wil komen mag je zeker streng zijn, maar ontspan daarna wel!

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:11

Bij mij werk die methode bij de ene pony gewoon heel goed en scheelt een hoop getrek in de mond en bij de ander werkt een volte weer beter, die zal bij het hek op het laatst naar links of rechts schieten hoewel een ander dus weer uit de volte zal breken. En idd het is een rijtechnisch probleem dat vaak veroorzaakt is door onkunde van (de/andere) ruiter(s). Maar als het werkt en je dan de controlle weer terug hebt en je niet te hard en teveel in de mond hoeft te trekken is dat voor mij alleen maar fijn. Anders moet de pony weer een week op rust om bij te komen van zere mond(hoeken) en ik moet handschoentjes aanschaffen etc.

Zoals je idd schrijf langzamer is langzamer, maar er zijn gewoon paarden die een andere reactie op het bit hebben aangeleerd, moet je dan terug gaan trekken? Of toch beter een trucje en hem dan belonen vor het toch stoppen en weer verder. Bij die van mij is het zo dat in de bak ik bij de een alleen me centrum hoef te draaien en ze gelijk afremt en met een noodstop stopt, en de ander zodra die doorkrijgt dat hij naar het hek moet remt hij al af en luister weer naar de hulpen....

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:19

ik heb hier zelf heeeeeel erg last van met mijn pony.
meestal maak ik eeen kleine volte ,, tot ie weer rustig word.
en dit elke keer maar weeer herhalen ..
steeds als ie harder wil of niet wil stoppen ,
kleine volte.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:32

Praten tegen je paard als het gaat om stress.
Meer de wei op doen als het teveel energie is en als het een rijtechnisch probleem is les nemen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:26

@lailapri: Wat ik me kan herinneren van jouw boktnaam is dat jij Bastiaan de Recht ook kent. Weet niet of jij ook lessen van hem krijgt/kreeg, maar je kent zijn methode? Een paar jaar terug reed ik namelijk een paard die dus ineens onder me vandaan kon schieten en hier werd ik erg onzeker van over mezelf en toen kreeg ik als advies van de eigenaresse van dat paard om hem dan maar tegen het hek/bakrand te zetten.
Een week later kwam Bas weer voor de les en toen hij dat hoorde...hij kon niet vaak genoeg benadrukken dat ik dat absoluut niet moest doen en legde uit waarom dat zo gevaarlijk is.

Er kan van alles gebeuren, over het hek springen, verkeerde beweging zodat de ruiter eraf kukelt, wat daar nog riskanter is omdat je met het hek/bakrand zit. Je kunt wel denken, ach ik ken het paard en weet hoe het reageert, maar dat weet je nooit zeker. Daarnaast is het toch iets rijtechnisch dus moet je het ook als zodanig oplossen. Je bent in de bak en ik ga ervan uit dat je niet in direct gevaar bent, dus waarom dan zo'n maatregel? Daarnaast vertrouw ik op Bas zijn kennis dus dat is iets wat me nadrukkelijk is afgeraden en zou ik dus ook nooit doen.

lailapri schreef:
Anders moet de pony weer een week op rust om bij te komen van zere mond(hoeken) en ik moet handschoentjes aanschaffen etc.

Trekken zodat de pony zere mondhoeken krijgt en jij handschoenen zou moeten dragen is ook niet de goede manier. Als dit zou gebeuren dan trek je te lang en te hard, zodat een pony er alleen maar tegenin gaat. Geen wonder dat dat niet helpt. Daarnaast is terugnemen nog steeds ook een kwestie van gebruik van het hele lichaam, dus diep zitten en centreer je gewicht op het juiste punt. En natuurlijk gewoon een ophouding, dan los...luistert de pony niet dan heel streng zijn, langzamer is langzamer en ik vroeg het net netjes...

Maar belangrijkste is en blijft, probeer het van tevoren aan te voelen in wat voor bij de pony op dat moment is. Als hij in zijn bol krijgt om de ruiter er even uit te tunen dan voel je dat ver van tevoren en dan moet je al actie ondernemen en duidelijk maken dat hij moet opletten en aan het werk zetten. Als die van mij nu in haar hoofd krijgt dat ze alleen maar een vliegje voelt op haar, dan zet ik haar gelijk hard aan het werk en doe moeilijke oefeningen. En als ik alleen al opstap weet ik al in wat voor bui ze is, zie ik aan haar hoofd en voel ik aan haar lichaam.
Is ze uiteindelijk goed op mij geconcentreerd dan ga ik oefeningen doen die ze ook heel goed kan om haar te belonen, dan voelt ze zich weer een hele held.

Mijn punt dus, doe het hek gewoon niet, is gevaarlijk en probeer het rijtechnisch op te lossen. Pony's hebben dat echt wel door en dan wordt het probleem ook minder en verdwijnt terwijl dat niet zo is bij het hekgedoe. Maar eigen keus natuurlijk Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:31

het lijkt met sterk dat als je op de hoeflag rijd en je zet hem even tegen het hek aan omdat hij gewoon niet wilt luisteren dat hji er dan niet echt over heen gaat springen. Orient promises is het levende bewijs dat het wel degelijk werkt. Van een onrustig snel paard naar een rustig, lief, eerlijk paard. Je kan er nu echt alles mee. Hij snapt het nu. Als hij in de stap niet wil stoppen tegen het hek aan. In de draf niet terug rijden naar stap en in de gallop ook weer zo snel mogelijk weer naar stap en dan nog een keer proberen. TOtdat je het respect hebt gekregen.

en soraya dl ofzo. hulpen zijn een soort communucatie middel. Als hij deze niet snapt moet je het voor hem eenvoudigen, laten zien, belonen en verder gaan. Je kan wel lang door zitten zeggen dat het verkeerd is, maar dat is 1 techniek. Van de zovele.
: omdat die van jou anders is, hoeft die van de ander niet meteen verkeerd te zijn.
Elk paard is anders en daarom zal ook elk paard anders op welke manier dan ook reageren.
Bij promis werkte het wel, en zo te horen bij nog enkelen.

Jij succes lovefenny! Ik denk echt dat je beter van een instructrice kan horen wat je moet doen, die kan je er nog wat beter mee door helpen. Want dit is een mening ding. Het is een rij-style, nou groetjes!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:41

Oh Femke16 ofzo , ben benieuwd hoe je het doet als je buiten rijd, zet je hem dan tegen een boom aan ofzo?? Feit is en blijft dat ik ervoor kan waarschuwen dat het consequenties kan hebben ofzo, dus doe ik dat ook. Als je goed zou lezen en het ook in je hoofd zou verwerken wat er nu daadwerkelijk staat, zou je lezen dat ik schrijf dat het een keus is waar ze zelf voor moet kiezen, logisch toch?!

Misschien maar eens vaker bij rijtechnisch kijken, want er is wel degelijk een topic geweest dat er een vrouw zei dat haar paard over het hek heen ging ipv stopte voor het hek of dat het verkeerd afliep. De zoekmachine is niet moeilijk hoor in gebruik. Gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarnaast is het ook iets rijtechnisch, wat je ook als zodanig op moet lossen. Dat jij dat nou liever niet op zo'n manier doet, jouw keus, maar ik zou dat dus niet adviseren. Duidelijk??

Femke16 schreef:
hulpen zijn een soort communucatie middel.

Nee joh echt??

Femke16 schreef:
Als hij deze niet snapt moet je het voor hem eenvoudigen, laten zien, belonen en verder gaan.

Vereenvoudigen, precies. Anyway, met deze zin ben ik het eens, maar mijn manier zou niet het hek zijn. Denk dat er nu wel weer genoeg over gezegd is.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:07

Heel simpel... zelf rustig blijven en rustig blijven ademen...
En les nemen van een goede instructeur zodat je het rijtechnisch kunt oplossen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:21

lindake schreef:
Heel simpel... zelf rustig blijven en rustig blijven ademen...
En les nemen van een goede instructeur zodat je het rijtechnisch kunt oplossen.

Kort, krachtig en helemaal waar Knipoog .

Ook nog veel succes TS!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:20

SorayaDL schreef:
Oh Femke16 ofzo , ben benieuwd hoe je het doet als je buiten rijd, zet je hem dan tegen een boom aan ofzo?? Feit is en blijft dat ik ervoor kan waarschuwen dat het consequenties kan hebben ofzo, dus doe ik dat ook. Als je goed zou lezen en het ook in je hoofd zou verwerken wat er nu daadwerkelijk staat, zou je lezen dat ik schrijf dat het een keus is waar ze zelf voor moet kiezen, logisch toch?!

Misschien maar eens vaker bij rijtechnisch kijken, want er is wel degelijk een topic geweest dat er een vrouw zei dat haar paard over het hek heen ging ipv stopte voor het hek of dat het verkeerd afliep. De zoekmachine is niet moeilijk hoor in gebruik. Gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarnaast is het ook iets rijtechnisch, wat je ook als zodanig op moet lossen. Dat jij dat nou liever niet op zo'n manier doet, jouw keus, maar ik zou dat dus niet adviseren. Duidelijk??

Femke16 schreef:
hulpen zijn een soort communucatie middel.

Nee joh echt??

Femke16 schreef:
Als hij deze niet snapt moet je het voor hem eenvoudigen, laten zien, belonen en verder gaan.

Vereenvoudigen, precies. Anyway, met deze zin ben ik het eens, maar mijn manier zou niet het hek zijn. Denk dat er nu wel weer genoeg over gezegd is.

whahaha, ik doe het niet met mijn paard, mijn paard luistert wel naar me. In die bericht van me staat toch dat het om een vriendin van me betreft. Als hij in stap niet naar halt wil luisteren 2 of 3 keer evne tegen de muur sturen. vanuit draf naar stap, wat meestal wel een paard rondjes duurt en zo het zelfde in galop. Maar, hij luistert nu ook wel weer. Hij is weer eerlijk. zonder getrek, en voledig op de zit. mooi toch;), ook fijn voor jou dat jou paard het wel met getrek doet. Alleen een beetje raar dat je van alles sugureert over mij zonder dat je echt weet te menen dat het ook echt zo is.

Bij de buitenritten is hij sowieso wel te houden. De meeste paarden in de bak zijn redelijk anders dan op een buitenrit, sowieso als ze op vreemd gebied zijn. maar goed, ik maak hier verder geen woorden meer aan vies Knipoog zo als ik al zei; het is een kwestie van mening en overtuiging.

groetjes