Waarom doet hij dat nou???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Waarom doet hij dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:08

Ik heb een hele leuke 6-jarige waar ik zo'n 2a3 keer per week mee rij. De rest van de tijd staat hij buiten, 's nachts op stal.

We zijn op een punt gekomen dat hiji fijn begint te lopen en ik heb absoluut controle over hem. Vorige week gingen we naar een hele drukke wedstrijd en hij gedroeg zich als een plaatje...

Maar af en toe (zo'n 4 keer gebeurd in de 2 jaar dat ik hem nu heb) flipt hij gewoon. Hij grijpt dan zonder enige aanleiding het bit vast, rent ervandoor en bokt tot ik eraf ga. Dan val ik telkens best hard, het is echt niet grappig.

Ik weet niet waarom hij het doet en het gedrag is onvoorspelbaar. Ik kan erna weer opstijgen en verder rijden zonder dat hij moeilijk doet, en de rest van de tijd is het een schat van een paard.

Snapt iemand dit? Wat kan ik doen om te voorkomen dat het nog gebeurt?

Klara16

Re: Waarom doet hij dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 14:08

Niemand?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:11

Teveel energie? Genoeg van het alsmaar netjes lopen? Stoor je hem in zijn bewegingen? Misschien mankeert hem wel iets..
Er zijn zoveel mogelijkheden, maar ik denk dat hij het zeker wel met een reden doet. Lachen

Na laten kijken door een DA/oshteopaat? Weet je tenminste zeker dat het niet aan zijn 'gezondheid' ligt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:21

kan het niet even zijn dat het hem even te veel wordt. vaak zie je dat nog wel eens bij paarden die een tijd goed gelopen hebben en erg vooruit zijn gegaan. en dat ze vervolgens even flippen en dat je dan weer even terug naar de basis moet, aangezien het dan even te veel wordt voor ze.
misschien is het ook wel zo iets bij jou paard.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:42

waarschijnlijk wil hij dan gewoon even lekker uitrennen. of je wil een oefening doen die hij moeilijk vind en wil er onderuit lopen.

gr.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:48

Ik denk ook dat het het paard op dat moment gewoon even teveel wordt. Dat kan zijn: Of teveel geleerd, en even het verstand op nul willen zetten, of: teveel ingehouden worden, en op een gegeven moment gaat de bom af....

Let erop dat je je paard niet altijd aan het inhouden bent. Zeker bij voorwaartse paarden is het vaak zo dat de ruiter altijd "in de rem" hangt/zit. Door het paard af en toe te laten gaan (onder het zadel, aan de longe, of los) blijft het paard lekker fris tussen de oren, en kan zichzelf even uitleven zonder de rem erop Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:02

Dat heeft die van mij ook weleens. Betekent dat ik hem op dat moment waarschijnlijk even overvraagd heb (ik moet er echt zelf op letten dat dat niet gebeurd, want hij geeft het in principe niet aan, tot dát moment), dat hij zijn ei kwijt moet. Meestal komt het die dag zelf ook niet meer goed, maar als ik hem dan een dagje extra rust geef en lekker ga longeren of buiten spelen met hem, dan kan ik er de dag daarna weer met een veilig gevoel opstappen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:10

Typisch jonge paarden gedrag. Die van mij deed het ook. Dan hebben ze bijv. een half uur netjes gelopen en dan word het ze even te veel en gaan ze gek doen. Ik bleef gelukkig wel vaak zitten.
Wat wel wil helpen is veel afwisseling. Laat hem een keer met een beetje lange teugel even lekker hard galopperen tussen het werk door. Vinden ze prachtig.

Succes

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:26

Dus eigenlijk is er niet veel aan te doen als ik het goed begrijp.

Het zal wel iets te maken hebben met overvraagd zijn want het hangt idd samen met momenten waarop het erg goed gaat.

Maar kan ik dit vermijden op een of andere manier? Want nu val ik dus een paar keer per jaar knoerhard van mn paard en daar zou ik graag vanaf willen Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:31

Zodra je merkt dat je paard iets doet, wat hij daarvoor nog niet kon, of niet begreep, dan meteen iets doen wat hij al wel kon, en waar hij plezier in heeft. Bijvoorbeeld een rondje (of 6 Clown) galop met lange teugel Lachen Het paard krijgt zo een dubbele beloning. Hij heeft iets nieuws geleerd (wat de meeste paarden erg leuk vinden) en hij mag als extra beloning iets doen wat hij leuk, en gemakkelijk vind. Door door te gaan met iets wat ineens goed gaat, kom je gemakkelijk aan het "kookpunt". Laat de oefening voor die keer wat het is, en pak het een dag later weer op, maar dan iets langer (enkele passen), weer belonen met iets leuks. Zo gaat je paard ook voor je willen leren, wat het gemakkelijker maakt, en voorkom je dat het "kookpunt" bereikt wordt Lachen

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:33

misschien af en toe ff een lekker stuk buiten galloperen:) doen wij ook af en toe even. maar ik heb 2 min. van mijn huis een weggetje waar dat kan:) kunnen ze even lekker uitrennen!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:37

Probeer lekker af te wisselen, maak eens een buitenrit, ga eens springen, doe iets anders dan anders, jij vindt het ook vast niet leuk om elke dag hetzelfde te doen, hij blijkbaar ook niet. Gebeurd wel vaker.
Wordt vaak ook wel minder als ze wat ouder zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:40

ech flippen (en onverwachts bij verschillende situaties) heb ik alleen nog maar gezien bij een paard dat later vergroeide nekwervels bleek te hebben en dus pijn.
Jouw frequentie is daar wel weer erg laag voor.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:42

Ik denk ook dat de (eentonige) druk op je paardje wat te groot wordt en dat hij dat even moet "afschudden". Veel afwisseling brengen, dan zou het moeten beteren.

Ik ken trouwens nog een verhaal dat m'n vader me wel eens verteld, wat te vergelijken met jouw probleem, nl:
Op een grote wedstrijd (kan zelf wel de Olympische spelen), jaren geleden. In de dressuurring is een proef bezig. De dressuurring was afgezet met die mooie lage (+/- 30 cm) witte afrastering. De dame in kwestie was dus bezig met haar proef in galop, toen ineens het paard rechtdoor ging, over de omheining, tussen de tribunes door. Het paard ging er niet in een snelle galop vandoor, nee hoor het galoppeerde rustig door maar er zat geen stuur meer op en ook geen rem. Ook dit paard was het ineens teveel geworden.
Hoe het eindigde weet ik wel niet meer...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:27

Jullie hebben er gelijk in dat ik alleen maar dressuur rij. Maar ik heb al zo weinig tijd, en springen interesseert me écht niet.

Hij wordt maar 3 keer per week gereden en mag verder de hele dag zijn eigen ding doen. Is dat teveel voor een 6-jarige? Nee toch? Verward

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:30

Klara16 schreef:
Jullie hebben er gelijk in dat ik alleen maar dressuur rij. Maar ik heb al zo weinig tijd, en springen interesseert me écht niet.

Hij wordt maar 3 keer per week gereden en mag verder de hele dag zijn eigen ding doen. Is dat teveel voor een 6-jarige? Nee toch? Verward

Denk eens aan je paard, en niet aan jezelf.
Misschien vind jouw paard de dressuur helemaal niet leuk? En is het zon goedzak dat hij altijd maar loopt, maar wordt het hem soms even teveel, en dan laat hij het merken..luister je niet..
Ik denk dat je toch echt even bij jezelf moet nagaan wat de oorzaken kunnen zijn, en die proberen op te lossen.. Lachen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:32

gaat er niet om dat het te veel is, gaat erom dat ALS je wat doet met je paard het alleen dressuur is, longeer je hem wel eens? is voor de dressuur ook erg goed en tegelijkertijd kan je ook een balkje of sprongetje maken aan de longe of gewoon los als je zelf niet graag springt.
Is maar een voorbeeld.
En dat niet alleen, paarden hebben jouw tijd nodig 3x in de week is niet veel

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:33

Als je nou 1 keer in 2 weken ofzo een buiterit maakt. Hoeft niet lang te zijn half uur is ook al goed, dan heeft hij afwisseling en pakt dingen dan ook veel beter op. (weet niet of het in de omgeving mogelijk is..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:37

@ silly: 3 keer per week is niet veel maar hij vermaakt zich prima zonder mij Haha!
Hij wordt elke dag bijgevoerd en 's ochtends buiten en 's avonds binnen gezet.Dus het is niet zo dat hij op stal staat te beschimmelen totdat ik eraan kom hoor Knipoog

Edit: af en toe een buitenrit maken zou best kunnen natuurlijk. Maar ik heb liever niet dat hij buiten zoiets uithaalt dus ik durf het zelf niet echt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:42

Klara16 schreef:

Zo bedoel ik het ook niet, maar jij vraagt zelf of het teveel is voor een 6- jarige en nee dat is zeker niet teveel, eerder te weinig.
Op deze manier is het inderdaad moeilijk om af te wisselen in het rijden en ook nog te trainen voor wedstrijden.

kan je niet met iemand samen naar buiten?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:44

Tuurlijk kan ik met een vriendin naar buiten, maar ik breng mezelf liever niet in een situatie waarin hij ook nog eens helemaal los is als hij me eraf gooit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:46

Nou ja dan weet ik het niet meer, je hebt een aantal goede tips gekregen van de mensen hier, aan jou om ze wel of niet te volgen.
succes

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:46

Klara16 schreef:
@ silly: 3 keer per week is niet veel maar hij vermaakt zich prima zonder mij Haha!
Hij wordt elke dag bijgevoerd en 's ochtends buiten en 's avonds binnen gezet.Dus het is niet zo dat hij op stal staat te beschimmelen totdat ik eraan kom hoor Knipoog

Edit: af en toe een buitenrit maken zou best kunnen natuurlijk. Maar ik heb liever niet dat hij buiten zoiets uithaalt dus ik durf het zelf niet echt.

Kan niet iemand een keer meegaan met de buitenrit (te paard of op de fiets. Wel iemand die weet om te gaan met paarden en zo'n situatie.
Je gaf zelf aan dat hij het 4x per jaar deed (als ik het goed gelezen heb), als hij verkeersmak is, denk ik dat het mee kan vallen).

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:48

T is zeker iets om over na te denken, ik had het zelf zo nog niet bekeken. Omdat hij dus in mijn ogen al zoveel vakantie heeft ga ik er wel elke keer dat ik erop zit flink tegenaan met oefenen.

Ik heb een vriendin met een brave oude ruin, het wordt tijd om die een keer te bellen (als mn rug beter is van de laatste explosie... Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:50

Heel veel plezier en succes! En maak je niet teveel zorgen (makkelijk gezegd..) je paard voelt dat dan waarschijnlijk aan en reageert erop..
En juist omdat hij zoveel vakantie heeft kan hij gaan sputteren..
Eerst niks en dan werken, en dan ook nog hard werken Knipoog