moeite met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yv0nnuh

moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 22:55

Zoals de titel al zegt heb ik erg veel moeite met door zitten. Ik rij ook nog niet zo heel lang, maar ik zie ook niet echt vooruitgang. Doordat het doorzitten niet zo goed lukt, wil galop ook moeilijker.
Heeft iemand misschien tips om door zitten te oefenen of iets dergelijks? Want ik weet dat het vooral een kwestie van oefenen etc is en herhalen.
Ook merk ik dat mijn beenhulpen niet altijd even duidelijk zijn, mijn beenhulpen schijnen niet duidelijk genoeg te zijn. Wat zijn precies de goeie beenhulpen Bloos
Knipoog

kusEmma

Re: moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:02

Ik heb het doorzitten geoefend door paard te rijden zonder zadel Nagelbijten / Gniffelen
maar dan moet je wel een paard hebben dat niet te erg hobbelt Clown
Wat mij ook helpt is om te denken dat je een huis bent en dat niets je van je plek kan krijgen Nagelbijten / Gniffelen
Je beenhulpen zijn misschien niet duidelijk voor íeder paard. Sommige reageren niet alleen op aandrukken met je kuit, dan moet je een iets hardere hulp geven een klein schopje of misschien een tikje met de zweep erbij?
Succes Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:03

miss vragen aan je instructrice die weten het het beste, wij kunnen moeilijk hulpen gaan geven, os iig ik Clown
nou succes iig Haha!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:45

Misschien iemand zoeken die met jou aan de longe een boel zitoefeningen wil doen? Veel zonder beugels/teugels rijden (uiteraard met begeleiding Knipoog) wil vaak een heel stuk helpen Lachen

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:29

Vooral proberen te ontspannen met zitten met je benen lang en oefenen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:46

Mijn bijrijdstertje heeft ook moeite met de draf op mijn shet. Ik heb haar pas aan de longe gehad waardoor zij zich puur hoefde te richten op het lichtrijden en het doorzitten. Ook eens met de ogen dicht gedaan en dit ging al veel beter dan los. Ook kun je eens zonder zadel gaan rijden. Dit heeft bij mij veel geholpen toen ik moeite had met doorzitten op een westernzadel. Dan ga je op de een of andere manier automatisch goed zitten.

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:40

Gewoon comfortabel gaan zitten, benen er goed aanhouden, hielen naar beneden, schouders achteruit. laat je paard je meevoeren in de draf. veel succes!

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:06

OP het paard waar ik regelmatig nog op rijd buiten de manegelessen is het probleem ook nog een beetje dat het aan draver is, dus is dat dan wel makkelijker om te leren aan de longe?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:11

Ik vind het ook moeilijk, als ik dan me er dan op richt dus zonder beugels rijd of iemand me aan de longe laat rijden gaat alles prima, zodra ik weer zelf ga rijden en ook zijn nageeflijkheid moet vragen tegelijkertijd gaat het mis..

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:15

hmm ben slecht in uitleggen.
ik ben echt blij dt ik nu L2 rij en mag doorzitten.
zit veel lekkerder.

maar je kan zorgen dt iemand hem aan de longe houd en dt jij zonder beugel gaat doorzitten.
en zorgen dat i los over de rug is want als het paard zijn rug vast houd kun je ook niet stil doorzitten

Coco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:33

Misschien kan je je aan de voorkant van het zadel vasthouden zodat je er beter in blijft zitten. Wat ook helpt is gewoon te draven en dan steeds kleine stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden. Op den duur zal het dan beter gaan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:36

Ik heb hetzelfde probleem, maar alleen op mijn eigen paard, rij nog meerdere paarden bij en daar heb ik het probleem niet op..

Dus dit topic is ook wel handig voor mij..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:22

Coco_ schreef:
Misschien kan je je aan de voorkant van het zadel vasthouden zodat je er beter in blijft zitten. Wat ook helpt is gewoon te draven en dan steeds kleine stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden. Op den duur zal het dan beter gaan.

Ik zou niet gaan vasthouden, dan is je houding niet je van het en leer je het nog niet. Je kunt het ook opbouwen, beginnen in een verzamelde draf, dat is vaak makkelijker en als dat goed gaat langzaam naar een gewone draf toewerken en dan idd kleine stukjes doorzitten.

Het ligt natuurlijk ook aan de draf van je paard. Op het ene paard kun je nu eenmaal beter doorzitten dan op een andere.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:06

doorzitten is moeilijk
je moet het langzaam opbouwen
zitles en zonderzadel rijden is goed

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:10

Jam schreef:
doorzitten is moeilijk
je moet het langzaam opbouwen
zitles en zonderzadel rijden is goed

Ik vind doorzitten niet moeilijk, het is een kwestie van de juiste houding te nemen en je paard goed onder controle te houden. In het begin is het zeker eventjes oefenen maar ik heb het gewoon met zadel geleerd en eigenlijk vind ik het zalig om door te zitten.

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 18:17

Ik zou vandaag even oefenen op een paardje. Maar deze was een tijdje ziek geweest en reageerde heel slecht op been en stemhulpen etc. Dus kreeg haar amper in draf. Niet zo'n succes dus! Volgende week maar weer even proberen!

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:27

Coco_ schreef:
Misschien kan je je aan de voorkant van het zadel vasthouden zodat je er beter in blijft zitten.

Hierdoor duw je jezelf in de rug van het paard, waardoor deze juist minder gaat lopen en je nog minder goed kunt zitten. Ook kun je zo niet meer je paard controleren.

Veel zonder beugels rijden, dan ga je vanzelf beter zitten. Achterover zitten, ontspannen en probeer jezelf lang te maken. Dan zal het vanzelf beter gaan.

Succes! Lachen

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:51

doorzitten moest ik oefenen door eerst kleine stukjes door te zitten en deze steeds verder uit te breiden. mijn instructrise zei ook dat als je goed kon hoela hoopen (als je dat zo schrijft Clown ) je ook goed kan doorzitten. maar dat weet ik niet Sigaar

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:13

Lieke_wuiles schreef:
doorzitten moest ik oefenen door eerst kleine stukjes door te zitten en deze steeds verder uit te breiden. mijn instructrise zei ook dat als je goed kon hoela hoopen (als je dat zo schrijft Clown ) je ook goed kan doorzitten. maar dat weet ik niet Sigaar

Grappig, dat lukt me wel weer hoela hoopen, althans ging me altijd wel goed af, dus dat zal het probleem niet wezen Haha!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:15

doe alsof je van je rechter bil naar je linkerbil gaat dus rechts links rechts links enz.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:16

Als je lest op een draver dan is het doorzitten ook moeilijk om onder de knie te krijgen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:25

Hmm, dit topic ga ik ook maar even volgen!
Ik heb een tijd zonder zadel gereden, dat ging me na een tijdje super af, en zat egt heerlijk..
Maar nu ik het met zadel probeer, ben ik weer terug bij af..
( Heb dit overigens alleen bij mn bijrijpaardje, op manegepaarden ging het me altijd redelijk af..)
Ik ga nu proberen, na het trainen elke keer ong. 10min. mn beugels voor het zadel te kruisen en dan nog eventjes verder te rijden..
Misschien dat jij dit ook kunt proberen?

Verder heb ik hetzelfde probleem met mn hulpen, mn paardje reageerd niet altijd, en daardoor trek ik mn hakken erg op als ik drijf..
Heeft iemand daar tips voor?

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:31

Wat mij eerder altijd geleerd is om goed te kunnen (door)zitten is: Je zet een krukje neer, gaat er op zitten en probeer hem met de kracht van je heupen naar voren om te duwen. Je blijft dus recht op zitten met een rechte rug, en gebruikt alleen je heupen.
Als je dit kunt, kun je ook goed mee bewegen met de bewegingen van het paard..
Staat misschien een beetje stom, maar mij heeft het geholpen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt Knipoog

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:45

Bedankt voor alle tips. Heb er al een paar geprobeerd. Vandaag zonder zader gedraafd wat mij trouwens wel heel erg tegen viel Tong uitsteken en daarna nog even met zadel maar zonder beugeld wat al een stuk beter ging. Maar ik had nog een klein vraagje, moet je nou wel of niet met je bovenbenen klemmen?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:52

yv0nnuh schreef:
Bedankt voor alle tips. Heb er al een paar geprobeerd. Vandaag zonder zader gedraafd wat mij trouwens wel heel erg tegen viel Tong uitsteken en daarna nog even met zadel maar zonder beugeld wat al een stuk beter ging. Maar ik had nog een klein vraagje, moet je nou wel of niet met je bovenbenen klemmen?

niet, je kan beter je benen lang laten (is geloof ik ook niet erg als je je tenen naar beneden deed?) als je gaat klemmen ga je volgens mij met meer spanning rijden en dan kun je niet lekker doorzitten.
Je moet eigelijk proberen het gevoel/rimte van je paard onder de knie hebben en dan mee te gaan in de beweging.
Probeer daarmee ook zo ontspannen mogelijk te zitten Knipoog
succes