Hoe kan je leren dat je paard stil gaat staan als jij eraf v

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Hoe kan je leren dat je paard stil gaat staan als jij eraf v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 13:35

Onlangs ben ik (doordat een konijntje plotseling overstak terwijl we lekker aan het galoperen waren! Clown ) van mijn paard gevallen! Dit was voor hem de eerste x dat ik eraf viel en het ging zo snel dat meneer gewoon door ging! Hij had volgens mij niet eens door dat ik eraf was! Hij is opgevangen door 2 mannen en ik ben gewoon weer opgestapt en met lang teugeltje door gereden.
Toch heeft dit me wel aan het denken gezet want stel dat die 2 mannen er niet waren geweest????

Dus mijn vraag: hoe kan ik een jong paard leren dat hij stil gaat staan als ik eraf val?

Ik ben overigens niet zo lenig dat op en af springen in de bak een optie is voor mij Knipoog !

Dus als iemand tips heeft? GRAAG!!!!

Flugel

Re: Hoe kan je leren dat je paard stil gaat staan als jij eraf v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:32

Misschien zelf de teugels vasthouden als je eraf valt? Nagelbijten / Gniffelen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:34

Whahaha ja.

dat kan je hem niet leren! denk ik. een paard blijft een (vlucht)dier en van de te voren kan je denk ik niet peilen wat hij doet als je eraf valt, ligt net aan de situatie...

of heeft iemand hier andere ervaringen mee?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:36

Die van mij blijft automatische staan. Soms rent hij door als ik hem roep heeft hij pas door dat ik er af lig en dan komt hij terug rennen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:37

Mijn pony staat uit zichzelf 99 van de 100 keer stil, toch ging hij de laatste keer er met een noodgang vandoor toen iemand eraf vloog Nagelbijten / Gniffelen
Ook hij is opgevangen door een man gelukkig! anders was hij nog verder gerend (wel naar de stal gelukkig, want zo is die wel weer).

Ik denk dat je het kunt trainen door er regelmatig onverwacht ineens af te stappen. Dat hij daar iig niet meer van schrikt.
Teugels vasthouden is geen optie getuigen de blaren op de hand van de meid die eraf viel Nagelbijten / Gniffelen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:40

ik vind dit wel een leuke vraag...op tv zie je altijd paarden direct stil staan als iemand eraf valt. maar als men dat zelf overkomt dan loopt het paard bijna altijd weg. ik vraag mij ook af hoe ze die paarden dat leren. laatst is er iemand van onze stal van paard gevallen in het bos, het paard galopeerde recht op de weg af, het was maar goed dat daar toevallige passerende fietsers waren die het paard hebben opgevangen. ze was erg geschrokken, ook om het feit dat haar paard weg galopeerde, terwijl ze een hele goede band heeft met het paard...en zelf ook 1x gehad toen de singel knapte van mijn zadel....ook naar huis gegalopeerd, dus ik volg dit ff....

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:41

tjaa, hoe kun je een paard dat leren?? uhmm niet lijkt???? Clown het is een vlucht dier, het ene paard blijft staan terwijl een ander paard dr vandoor schiet;)
Laatst bijgewerkt door manonxxlove op 07-07-08 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Niisj

Mijn paard stopt altijd meteen met lopen als ik eraf val en dan komt ze meteen bij me staan.
Maar volgens mij kun je dit je paard niet aanleren ...
Als je een goede band hebt met je paard, zal ie vanzelf stoppen als je eraf valt omdat ie bij je wil blijven en jou volgt ...
Dus ik zou zeggen: ga grondwerken ! Doe oefeningen in de piste ofzo waarbij je paard je moet volgen ...eerst met halster, daarna zonder ...sta jij stil, moet je paard ook stilstaan, ga jij door, moet je paard ook door gaan. Ga ook eens in het midden van de piste staan met je rug naar je paard toe en draai je hoofd niet om ! Je paard zou dan naar je moeten toekomen ...
Zo leert jou paard je te volgen en bij jou te blijven !
Wat hij dan ook normaal gaat doen als jij eraf valt.
Mijn paard verschoot eens op buitenrit van een stel ganzen aan de kant van de weg en ze zette het op een lopen, ik verloor een beugel en raakte uit balans en ik viel. Ze stond meteen naast me stil ookal was ze bang van de ganzen, ze bleef bij me w8en. En zo hoort het !
Dus grondwerken maar ! Haha! Knipoog

criollolover

OohafoO schreef:
Die van mij blijft automatische staan. Soms rent hij door als ik hem roep heeft hij pas door dat ik er af lig en dan komt hij terug rennen

heeel bijzonder....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:51

tuurlijk kun je dat leren.
Spring er een paar x af en hou je paard vast (eerst in stap etc),daarna een beloning. Paard heeft dat zó door

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 16:54

Niisj schreef:
Mijn paard stopt altijd meteen met lopen als ik eraf val en dan komt ze meteen bij me staan.
Maar volgens mij kun je dit je paard niet aanleren ...
Als je een goede band hebt met je paard, zal ie vanzelf stoppen als je eraf valt omdat ie bij je wil blijven en jou volgt ...
Dus ik zou zeggen: ga grondwerken ! Doe oefeningen in de piste ofzo waarbij je paard je moet volgen ...eerst met halster, daarna zonder ...sta jij stil, moet je paard ook stilstaan, ga jij door, moet je paard ook door gaan. Ga ook eens in het midden van de piste staan met je rug naar je paard toe en draai je hoofd niet om ! Je paard zou dan naar je moeten toekomen ...
Zo leert jou paard je te volgen en bij jou te blijven !
Wat hij dan ook normaal gaat doen als jij eraf valt.
Mijn paard verschoot eens op buitenrit van een stel ganzen aan de kant van de weg en ze zette het op een lopen, ik verloor een beugel en raakte uit balans en ik viel. Ze stond meteen naast me stil ookal was ze bang van de ganzen, ze bleef bij me w8en. En zo hoort het !
Dus grondwerken maar ! Haha! Knipoog

Ik denk dus wel dat je ze dat kan aanleren. Kijk idd maar naar die tv-paarden! Of zouden ze die screanen op basis van "blijft hij staan als er iemand af valt" Knipoog ?

Dank je voor je tip, was het maar zo simpel....
Ik heb dit paard nu 2 jaar, heb het eerste jaar omdat hij te jong was om te rijden verkeers- en zadel mak gemaakt, gelongeerd, schriktraining, grondwerk, VD, lange lijnen gedaan, gefietst en als 2e paard meegenomen. Inrijden heb ik ook zelf gedaan. De band is volgens mij dus goed Bloos ! En daar ligt het probleem ook niet want ik kan alles met hem doen!

Hij weet / snapt / kent het dus niet dat als ik eraf val, dat hij dan stil moet gaat staan. Hij legt die link niet want dat is hem niet geleerd! En ja, we zaten in galop, er werd geen ophouding gemaakt dus galopeerde hij door!
En daar zit dus het probleem!

Teugels vasthouden is ook geen optie, heb al te vaak verbranden vingers gehad!

Anybody????

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:55

Het is een reactie op dat moment van je paard en dat kan ook per keer anders zijn.
De ene keer rent die misschien weg en de andere keer blijft die staan.
Ik weet niet of je dat kunt trainen, ik heb er twijfels over.
Het ligt ook helemaal aan de situatie, dus of het paard in erge paniek is of alleen is geschrokken.
Misschien dat je het een beetje kunt zien als dat mensen doorrijden na een ongeluk te hebben veroorzaakt.

Mijn pony was trouwens standaard een wegrenner, als ik er buiten vanaf donderde kon ik er gif op nemen dat ik kon lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:57

Vaker er ineens afspringen Lachen en zorgen dat hij dan gelijk stilstaat en belonen. Doe het vaak genoeg en je zult wel resultaat zien Lachen

Het is geen garantie dat hij áltijd stil blijft staan, want het blijven dieren Lachen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:58

ik denk dat je dat niet af leren... mijn pony blijft meestal staan als ik er af val.. maar het blijft een vlucht dier

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:00

Ik weet niet of je ze kunt leren om onder alle omstandigheden bij de ruiter terug te komen. Met grondwerken leg je denk ik wel een goede basis, maar als je paard echt in blinde paniek is of vreselijk schrikt, dan weet ik niet of jouw opvoeding sterker is dan zijn instinct om te vluchten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:37

Welshcobfan schreef:
Vaker er ineens afspringen Lachen en zorgen dat hij dan gelijk stilstaat en belonen. Doe het vaak genoeg en je zult wel resultaat zien Lachen

Ahum, zoals ik al meldde Bloos ; ik ben niet zo lenig dat dit een optie is! ben nl. geen hele jonge bloem meer Knipoog

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:41

Evelienepien schreef:
Welshcobfan schreef:

Ahum, zoals ik al meldde Bloos ; ik ben niet zo lenig dat dit een optie is! ben nl. geen hele jonge bloem meer Knipoog

eigenlijk vond ik het ook niet echt een optie....mijn paard was 175, daar spring je niet ff op en af....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:43

kun je niet een andere jonge blom er af laten springen? Nagelbijten / Gniffelen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:47

Welshcobfan schreef:
kun je niet een andere jonge blom er af laten springen? Nagelbijten / Gniffelen

he ja dat is wel een optie! nou nog op zoek naar een jonge blom....

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:49

Flugel schreef:
Misschien zelf de teugels vasthouden als je eraf valt? Nagelbijten / Gniffelen

Hmm , niet slim ! Wanneer jij dit doet , word de kans groter dat hij boven op je staat !

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:51

Dat deed ik de laatste keer dat ik viel, paard sprong vervolgens over me heen en trok mijn schouder uit de kom. Ook niet aan te raden dus, maar loslaten was geen optie, het ging allemaal zó snel, dan denk je echt niet aan vasthouden of loslaten.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:42

Ik denk zeker te weten dat dit aan te leren valt. Vast inderdaad door er af te springen en belonen als je paard stil staat. (ja, heb gelezen dat je af springen niet zo zit zitten Lachen ) Ik zou het mijn paard ook willen leren. Weet ondanks dat mn paard erg op mij gericht is, toch wel zeker dat ze niet zou wachten.

Maar ik denk ook dat het aan de situatie ligt. Ik kan me voorstellen dat als iemand valt omdat je paard bv weigert voor een sprong de kans groter is dat hij wacht dan als hij zich te pletter schrikt van iets engs.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:51

En als je je paard nu leert dat als je 'ho' roept hij moet stil staan? Ik weet niet of het werkt als je ervanaf valt, maar het is altijd handig meegenomen als ie weet dat ie moet stilstaan zodra jij ho roept of anderszins op stemhulpen reageert. Bloos (of denk ik nu weer té simpel?) Clown

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:57

jesse_rulez schreef:
En als je je paard nu leert dat als je 'ho' roept hij moet stil staan? Ik weet niet of het werkt als je ervanaf valt, maar het is altijd handig meegenomen als ie weet dat ie moet stilstaan zodra jij ho roept of anderszins op stemhulpen reageert. Bloos (of denk ik nu weer té simpel?) Clown

haha dit was ook mijn eerste gedachte hoor! ik denk dat al het een paard ingeprint is dat het ook dan wel zou kunnen werken. maar als een paard doodsbang is voor iets gaat hij denk ik echt niet stoppen hoor:P . maar misschien als jij tijdens de galop ofzo je balans verliest en eraf valt wel.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:51

jesse_rulez schreef:

Nee, je denkt absoluut niet te simpel! Je hebt helemaal gelijk Haha! ! en dat is hem ook geleerd Ja ! En normaal vanuit galop is HO ook genoeg (ok, als hij in z'n dolle bui is, dan soms niet!). Alleen door die schijnbeweging van hem (vergelijk het met de beweging die je maakt als je in een auto zit en er komt een vogel plotseling op je ruit af / of je wilt een konijntje Extreme duivel omzeilen) die zo snel ging en alles binnen een een halve seconde was gebeurd, heb ik niet aan die HO gedacht Blond . En toen ik lag, wel maar ja...toen was paardlief al meters verder Clown

Ik begin wel door dit topic steeds meer in te zien dat ,het (vermoed ik) ook een beetje paard gebonden is of hij door gaat of stil staat. Deze wil heel graag lopen, is voorwaarts terwijl ik vermoed dat onze Gelder (mijn tijd komt wel) waarschijnlijk wel binnen een paar meter zou stilstaan. Zo van: huh? Maar ja .... fijn om tot deze ontdekking te komen maar dan weet ik nog geen methode!!!

Heb er al aan gedacht om hem in de bak te laten lopen en dan in 't begin plotseling te gaan zitten en dat hij dan naar me toe moet komen en goed belonen ofzoiets? En dan later met in de bak liggen?
Of zou dat niets kunnen zijn?
I don't know!!!