Pony schrikt overal van

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roamer

Pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:25

Hallo,
Ik had een vraagje.. mijn pony schrikt overal van, soms als je rechtsom rijd schrikt hij van iets en als je dan de andere kant op rijd dan kijkt hij er niet eens aan.. ik weet dat hij zich aansteld maar ik word er soms helemaal gek van. Heeft iemand een tip hoe ik hem beter aan kan pakken? Bloos

XSharon Kusje

Flugel

Re: Pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:36

Stelling naar binnen vragen en blijven drukken met je binnenbeen als je de plek nadert waar je pony wil schrikken. Of als je voelt dat hij wil gaan schrikken een volte gaan rijden. Geef hem zo min mogelijk de kans om weg te springen. Knipoog

Het paard op z'n donder geven is ook een optie, maar er zijn paarden die dit zien om nog meer te gaan rennen en juist meer te gaan schrikken omdat ze aandacht krijgen.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:18

Wat Flugel al zegt, en als hij dan langs het enge stuk loopt, ook meteen belonen. Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:23

Zet hem aan het werk! Overgangen rijden, schijnovergangen, zijgangen, schakelen! Hou hem bezig dan heeft ie geen tijd om te kijken!

Roamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:06

Bedankt Haha! Bloos

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:16

hetgeen hier gezegd wordt kan helpen, maar aangezien hier vermeld wordt dat hij constant schrikt denk ik niet dat eerdere zaken echt doeltreffend zijn. zelf hah ik hetzelfde voor met een jong paard dus echt veel aan te schakelen valt daar nog niet mee, en echt dwingen met men been veroorzaakte eerder protest, ofwel wegrennen of gewoon staken en omkeer. dus begrijp een beetje de problematiek waar ze mee te maken heeft. de voorstellen zijn niet verkeerd, begrijp me niet verkeerd. maar een paard is en blijft een vluchtdier. ik ben daarom begonnen met vreemde voorwerpen tijdens de training in te werken, een zeil om over te stappen, paraplus in een bak, radio op en aan laten zetten. felle kleuren en rare voorwerpen. eerst doe ik gewoon grondwerk waarin hij mij leert vertrouwen dat er niets gebeurt als hij gewoon rustig blijft en me volgt. ik zou zoiets aanraden. Het schrikken is hard verminderd, waar hij vroeger echt raar deed (vnl in een vreemde binnenpiste) durft hij zich nu nog wel eens opspannen maar de "gevaarlijk" toeren zijn er vanaf.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:04

In het ene paard zit het meer dan een ander paard en als ie jong is moet hij natuurlijk nog van alles leren.
Veel geduld en zijn vetrouwen winnen.. Laat hem overal aan wennen zoals Bulck ook zegt aan de hand en daarna onder t zadel. Laat hem geleidelijk aan overal aan wennen en dwing hem niet want dan ben je weer terug bij start.
Praten en eventueel een liedje zingen (klinkt raar met t hielp bij mijn ruin er goed) Gr

leonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:17

gewoon lekkr laten schrikken als die pony dat zo leuk vind Haha! . en vooral geen aandacht aangeven als die schrikt Dromen ..en wil wegrennen laat hem dan maar rennen? Pling en als ie dan weer wil gaan draven blijf je in de galop tot dat jij zegt we gaan weer draven. Cool ook niet boos op hem gaan worden want dan zal je pony op nog meer plekken gaan schrikken ...hoe bozer jij word.... hoe gestrester jou pony word en daar hebie niks aan Cool en probeer zelf ik weet niet of je dat doet Knipoog zo ontspannen mogelijk te gaan zitten alsof het je geen kloot boeit wat jou pony doet Pling

ik heb zelf ook namelijk z,n pony ze is nu 12 maar gedraagt zich als een idiooot maar ik kan egt alles met haar doen ...ze schrikt nog wel maar ik laat het allemaal over me heen gaan want als ik boos op der word word zij alleen maar vervelender .. ik hoop dat ik juh zo genoeg informatie heb gegeven

succes met rijden

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:20

idd wat loenneke zegt, gewoon negeren die handel.
JIJ doet niet wat de pony wil maar de pony doet wat JIJ wil.
Zet de pony maar stevig aan het werk en als die wegsciet heel normaal blijven, niks straffen of belonen. gewoon negeren

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:42

Ik rijd ook een schrikkerig paard. Ik zet haar dan ook hard aan het werk, of ik galopeer eerst een poosje, zodat ze de meeste energie kwijt is, en ze op mij gaat letten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:18

de pony van iemand die ken is ook erg schrikachtig..
Nu gaat het de laatste tijd wel goed, maar als hij schrikt dan wordt zij boos en geeft m een schop, daarna is het meestal wel beter..
Eerst kon ze ook niet achter in de bak rijden maar nu rijd de pony daar ook gewoon langs zonder op te kijken oid..

je kan het ook gewoon negeren.. en laten gaan..

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:45

Als ik mijn pony te veel krachtvoer geef (laat staan voer met haver) dan wordt hij daar heel kijkerig en schrikachtig van.
Krijgt ie wel lekker veel looplust van, maar de concentratie is ver te zoeken dus echt lekker rijden is er dan niet bij. Boos!

Als je pony scheef is, dan kan hij op de ene kant ook meer schrikken dan op de andere kant. Is zijn rechteroog wel goed?

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:57

been eraan houden

Omaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:46

Hey,

Ik heb zelf ook een schrikerig paard, nu is ze 12 en is het al een stuk minder, maar toen ze jonger was, pakte ik het vaak aan op de manier van loenneke, vooral geen aandacht aan besteden. Als ze zo graag wilde wegrennen, mocht ze er van mij nog wel een paar extra achteraan. Nu rent ze eigenlijk helemaal niet meer weg. Als ze iets een beetje eng vind (niet eng genoeg om ervoor te gaan stoppen) dan houdt ik haar gewoon aan het werk en vraag binnenstelling, zodat ze er niet naar kan kijken. Als ze het echt echt heeeeeel erg eng vind (bijna nooit dus) dan laat ik haar er net zolang naar kijken totdat ze het niet meer eng vind.
Schrikerig zal je paardje wel blijven, maar je moet even kijken wat voor jou en je paardje de beste manier is om hiermee om te gaan.

Succes!

Roamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 10:30

bulck schreef:
hetgeen hier gezegd wordt kan helpen, maar aangezien hier vermeld wordt dat hij constant schrikt denk ik niet dat eerdere zaken echt doeltreffend zijn. zelf hah ik hetzelfde voor met een jong paard dus echt veel aan te schakelen valt daar nog niet mee, en echt dwingen met men been veroorzaakte eerder protest, ofwel wegrennen of gewoon staken en omkeer. dus begrijp een beetje de problematiek waar ze mee te maken heeft. de voorstellen zijn niet verkeerd, begrijp me niet verkeerd. maar een paard is en blijft een vluchtdier. ik ben daarom begonnen met vreemde voorwerpen tijdens de training in te werken, een zeil om over te stappen, paraplus in een bak, radio op en aan laten zetten. felle kleuren en rare voorwerpen. eerst doe ik gewoon grondwerk waarin hij mij leert vertrouwen dat er niets gebeurt als hij gewoon rustig blijft en me volgt. ik zou zoiets aanraden. Het schrikken is hard verminderd, waar hij vroeger echt raar deed (vnl in een vreemde binnenpiste) durft hij zich nu nog wel eens opspannen maar de "gevaarlijk" toeren zijn er vanaf.

Hee..
Bedankt dit ben ik nu tegenwoordig ook aan het proberen..en het helpt wel..Lachen
hij doet al veel braver.. en aangezien mijn paard niet echt een perfect dressuur paard is en hij alleen de basis kent is dit een goeie tip Knipoog

X

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:51

stelling naar binnen vragen inderdaad...en probeer te zorgen dat je pony zich op jou blijft concentreren door veel af te wisselen (is niet altijd makkelijk)
Hoe vaak rij jij? Ik heb een soms een brave pony en soms een heethoofd die overal van schrikt.
Als ik haar 1 dag niet heb gereden en ze in haar stal heeft gestaan (komt bijna nooit voor) dan kan ik ervan op aan dat ze gaat schrikken en hard gaat wegrennen. De energie moet er dan gewoon uit. Als ze lekker heel de dag buiten staat en ik ga rijden dan kan er van alles gebeuren en voorbij komen en dan verzet ze nog geen stap.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:05

Stelling naar binnen vragen ja.
En als hij schrikt, stel hem gerust en kijk of er iets aan de hand is.
Als er niets is, gewoon weer verder rijden en verder gedrag negeren, als er wel iets is, geruststellen.

Ook kan je proberen "enge plekken" te mijden door voltes te rijden.
Als het echt aanstellerij is, loopt hij er in een volte wel gewoon langs.

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:27

Hallo*D

Weet je ook wáár hij van schrikt? Dat zou de oplossing (waarschijnlijk) al een stuk makkelijker maken. Weet je dat niet? Zorg dan dat hij de aandacht bij jouw houd, door veel overgangen/figuren te gaan rijden.
Wil het echt niet helpen? Ga dan eens een soort van gehoorzaamheidstraining met je paard doen. Gewoon thuis allerlei 'enge' dingen neerzetten. (tuinslang, plastic zeil, etc.) Oefen net zo lang tot hij (bijna) niets meer eng vindt.

Groetjes,,

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:07

Wat bij mij goed heeft geholpen, is losrijden met lange teugels. Geeft goede ontspanning bij mijn bange Fjord !! En bij schrikken niks zeggen ...totaal negeren en pas als hij weer kalm en ontspannen is belonen. Veel succes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:50

En wanneer schrikt ie? De mijne altijd als ik zit te slapen op hem. Dan schrikt ie gegarandeerd. Clown

Ook ik heb gemerkt bij mijn paardje: Stelling en (binnen)been eraan. Dat werkt het allerbeste! En vooral mee gaan in de bochten. Net doen of er niks gebeurt en stug doorgaan waar je mee bezig bent. Ik ben geen voorstander van het door laten rennen. Ik ben meer van het: 'Ik wil dit, dus dit gebeurt en wat jij wil doe je die andere 23 uur maar in de wei en op stal. Dit éne uurtje doe je gewoon wat ik wil...'

Ik merkte ook dat mijn paard bij voorbaat al vaste schrikpunten had, omdat ik er alvast voor ging zitten dat ie daar zou gaan schrikken. 'Hij zal wel schrikken, dus... ' Mijn buitenteugel trok ik dan onbewust strakker aan en daar reageerde hij op. Als ik nu doelbewust met mijn buitenschouder wat meer mee naar voren ga, schrikt ie zelden! Mss heb je er iets aan?

Groetjes,
Anouk

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:34

Hoi!
Je kunt ook een schrikparcour maken, met balken, emmers vlaggen ballonnen zeiltjes slingers Plastiekzakken Enzv enzv.
Dan gooi je je paard los in de bak. en laat hem overal aan ruiken, ( dit alles zet je lekker versprijt in de bak)
als je hem hebt 15 min. hebt laten wennen, kun je hem opzadelen(als hij er klaar voor is, Wat jij bepaalt Lachen ) en berijden, dan overal lekker dicht langs lopen enzo,veel geluid maken.
de eerste paar keren zou ik dit wel met begelijding doen, voor het geval je paard echt heel erg schrikt. en de eerste keer zal ik er ook niet opgaan zitten.
Je kunt ook vragen of er een paar mensen aan de kant willen staan ( als je al wat hebt geoefend ) en allerlei geluiden maken, met toeters. slingers,, en nog veel meer.

Succes !

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:09

de niks op uit doen als hij schrikt doet die van mij ook wel is maar die stelt zich dan oook gaan ik heb ook grondwerk met haar gedaan en dat gaat allemaal super wanneer ik de niks opuit doe houd ze naar een paar rondjes op. ik zou eerst grondwerk doen als ik een paard had die overal van schrikt. ik zou je binnen teugel lijdend houden en buitenteugel tegen de hals en dan binnenbeen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:08

Mijn pony vind veel dingen zoo eng, terwijl hij het al 1001 keer heeft gezien..
Maar goed, wat ik dus doe is
stelling naar binnen, binnenbeen erbij..

Of als dat niet werkt.
Dan geef ik hem een keus.

Hij loopt er niet langs, mar hij mag ook niet wegspringen, dus hij mag kiezen tot hoever hij wil en dan afwenden, en als hij merkt dat het niet eng is, loopt hij er binnen 2 of 3 rondjes al langs Lachen

Heeft zeer goede uitwerkingen op ons.
Ik hoef hem niet te pushen en hij vind uit dat het eigenlijk helemaal niet eng is.

Maar als hij er meer dan 5 keer langs is geweest en daarna nóg schrikt, dan ga ik naar de eerste methode, stelling en binnenbeen dus

Roamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:25

LinZZZZ schreef:
stelling naar binnen vragen inderdaad...en probeer te zorgen dat je pony zich op jou blijft concentreren door veel af te wisselen (is niet altijd makkelijk)
Hoe vaak rij jij? Ik heb een soms een brave pony en soms een heethoofd die overal van schrikt.
Als ik haar 1 dag niet heb gereden en ze in haar stal heeft gestaan (komt bijna nooit voor) dan kan ik ervan op aan dat ze gaat schrikken en hard gaat wegrennen. De energie moet er dan gewoon uit. Als ze lekker heel de dag buiten staat en ik ga rijden dan kan er van alles gebeuren en voorbij komen en dan verzet ze nog geen stap.

Hee..
Ik rij als ik kan elke dag..
hij staat ook elke dag buiten vanaf ongeveer 9uur t/m 1uur..
maar mijn paard is vaak heel braaf maar hij heeft van die dagen dat hij overal van schrikt..maarja..
X

Roamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:26

Hee iedereen!
HEeel erg bedankt voor alle adviesen..Haha!

X