stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 23:25

hoi,
mijn vriend heeft nog niet heel lang een nieuw paardje gekocht (merrie 5jaar, 1m50 )..
hijzelf rijd nog niet super , maar bezit de basis al wel.. stap - draf - galop
goed, we hebben het paardje uitgeprobeert en ze was superbraaf.. liep wel wat met haar hoofd in de lucht, en de galop ging nog niet heel vlot, maar verder was het een heel braaf beestje..
dan is ze naar ons gekomen..
in de omgang is het een tamelijk braaf beestje , heel sociaal.. wel wat dominant, maar wij zijn zelf consequent en ze leert die dominante manieren snel af..
nu met het rijden :
zoals ik al zij, we zijn haar gaan proberen en toen was ze zeer braaf..
maar nu.. met het rijden loopt ze de hele tijd met haar hoofd zo hoog ze maar kan de lucht in..
in stap staakt ze bijna altijd.. gaat ze stilstaan en steigeren..
in draf op de hoefslag gaat ze vlot vooruit , ook wel met haar hoofd in de lucht, maar verder is ze vrij braaf.. als we haar willen sturen gaat ze weer staken.. ze smijt dan bv haar hoofd tegen het hoofd van de ruiter, soms steigert ze dan ook..
galop gaat nu ook al vlot.. ook weer , hoofd in de lucht..

ik heb haar nu vooral geleerd vooruit te lopen en dit lukte goed dus ging ik haar proberen naar beneden te rijden.. dit ging absoluut niet.. ze ging steigeren , met haar hoofd tegen het mijne slaan.. en dan ben ik er zo ook eens afgevallen.. kheb mezelf geen pijn gedaan ofzo..
vandaag heeft onze lesgeefster en eigenaares van de stalling haar gereden.. ook om dat hoofd naar beneden te krijgen..
In draf heeft zij haar ook meermaals tegen haar hoofd gekregen..
in stap was ze weer volop aan het staken , is omhoog gedaan en heeft haar gewoon laten vallen.. lesgeefster haar goed zeer gedaan , maar er terug opgeklommen..
weer liggen staken met haar hoofd etc..

wij weten ons even geen raad meer..
we laten 1 van de dagen een paardentandarts komen om haar gebit na te zien..
ook gaat nu de eigenaar van de manege er wat mee rijden.. hij heeft wat ervaring met zo'n paarden..

jullie enige tips.. het is tenslotte de bedoeling dat men half-gevorderde vriend er zich goed op kan voelen..
groetjes Kelly

Joltsje

Re: stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:29

inderdaad... eerst kijken of het paard nergens last van heeft.

tanden, rug etc.

ik weet natuurlijk niet hoe gevorderd je vriend is. maar misschien klapt hij wel te veel op het paard zij rug en is dat gaan pijn doen.

wat doet ze als je de teugels gewoon lang doet en dan probeert te rijden?

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:33

Ik zou het paard na laten kijken.
paarden staken niet zomaar. vaak hebben ze last van hun rug.
Hij zal dit vast niet doen omdat i het niet leuk vindt. maar doet dit duidelijk uit pijn.
de tanden zouden het kunnen zijn maar laat vooral zijn rug ook nakijken en verder of i nergens vast zit.
ligt het zadel wel goed?
en ik zal hem abosoluut niet straffen omdat i dit doet. eerst zoeken naar de oorzaak.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:39

Meis, dit is heeeel herkenbaar voor mij en Coen. 2004 om precies te zijn, rond april/mei was hij niet te rijden! Inderdaad, staken, trappen/soort bokken, paar keer omhoog komen met de voorbenen, flink met hoofd slaan..

Ja alles geprobeerd.. Ook flink aangepakt (voor mijn doen) en daar heb ik nu zoo erg spijt van. Nou hoop ik dat ik het weer goed gemaakt heb na die jaren Lachen Hij was toen manegepony en niemand wilde er niet meer op rijden, werd nog bijna verkocht, ik was verknaagd aan dat beest.. Ik heb hem geprobeerd door te rijden, het viel zeker niet mee.. April mei was verschrikkelijk, juni ook best wel.. zachtjes aan leek het in juli augustus beter te gaan..

Er is nooit iets vast gesteld ofzo, is ook niet mijn eigen paardje.. maar elk jaar komt het langzaam terug en dan niet het staken, maar wel het hoofdschudden. Dus ik denk dat hij het headshaking syndroom heeft..

Ik denk dat dit bij jullie paardje ook goed het geval kan zijn. Vertoont echt precies wat Coen ook doet/heeft gedaan. Maar het kan natuurlijk ook aan zijn rug of iets anders liggen.. Alhoewel me dit zoo bekend voor komt. Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat je een oplossing mag vinden. Je mag me altijd pben!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:41

Hoe loopt hij aan de longe ??
Loopt hij dan wel over de rug??

Als hij ook aan de longe moeilijk loopt, probeer dan weer terug naar de basis te gaan.

Regelmatig longeren en met bv een pessoa teugel of bijzet, om zijn rug te leren gebruiken.

Als hij ontspannen aan de longe (gaat) loopt (/lopen), kun je beginnen om na het longeren even onder het zadel te gaan stappen om de ontspanning te bewaren. Dit steeds uitbreiden.

Een paard wat overdreven zijn hoofd hoog houd, drukt zijn rug weg;
dit veroorzaakt spierpijn waardoor hij dan nog hoger het hoofd gaat houden en (kan gaan) staken,
want zijn hele rug gaat zeer doen.
(wil niet zeggen dat dit het probleem bij jullie is, maar kan wel).

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:30

Kan je het paard nog terugbrengen? Als ie van een handelsstal vandaan komt, kun je inbrengen dat het dier niet voldoet aan de verwachtingen. Natuurlijk kunnen er misschien lichamelijke oorzaken mee spelen, maar om zo kort een paardje te hebben en nu al tegen deze problemen aan te lopen?

Kan dat niet, of willen jullie het niet:

Eerst zadel laten nakijken, als dat niets oplevert dierenarts erbij om paard na te laten kijken. Die kan ook meteen het gebit controleren.

Ik heb wel wat ervaring met stakende paarden, en ze zijn volgens mij hoofdzakelijk in 2 groepen op te splitsen:
* paarden met lichamelijke problemen waardoor ze pijn ervaren en dus het werk niet willen uitvoeren, door b.v. een slecht passend zadel geeft een pijnlijke rug, of even kreupel aan 2 voorbenen (hoefkatrol b.v.) en daardoor op 't oog niet onregelmatig maar wel bij elke pas pijn. Echter, het gemiddelde paard met een werkwillig karakter zal vaak ondanks de pijn gewoon doorlopen, kijk maar naar sommige manegepaardjes die 'vrolijk' doorhobbelen met slechtzittend tuig en kreupelheden.
* paarden met een te gevoelig (te moeilijk) karakter voor de gemiddelde ruiter. Dit zijn paarden die vaak een hele geschiedenis hebben, en al van hand tot hand zijn gegaan. Het probleem met deze dieren is dat het gedrag al zodanig bevestigd is dat je er niet zomaar even doorheen rijdt. Ergens is het ooit mis gegaan, misschien speelde toen ook wel een lichamelijk probleem mee. Vaak komen ze op handelsstallen terecht waar ze tijdelijk door het probleem heen worden gereden, maar komen ze dan weer bij een particulier, dan gaat het al snel weer mis. Deze dieren 'leren' dat aanhoudend staken effect heeft, ze komen zo immers uit de situatie die ze als onprettig ervaren. Dit zijn dieren die eigenlijk maandenlang door een professional gereden moeten worden, om daarna ook maandenlang intensief begeleid te worden bij eigenaar. Het is maar de vraag of je vriend daar zin/tijd/geld voor heeft.

Die van jullie krijgt dus zelfs je instructuer eraf, en dan ga ik ervan uit dat je instructeur wel redelijk kan rijden (wat overigens niet altijd op gaat).
Mijn advies: wegdoen, je tranen wegpinken en je verlies op financieel gebied afschrijven en op zoek gaan naar een ander paardje waarop je niet het risico loopt uiteindelijk jezelf ernstig te bezeren.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 07:35

jolentinus schreef:
wat doet ze als je de teugels gewoon lang doet en dan probeert te rijden?

nog steeds haar hoofd omhoog houden.. en wegschieten..
het is ook niet alleen bij men vriend dat ze zo doet, maar ook bij mij en bij de instucteurs..

cally schreef:
ligt het zadel wel goed?

zadel ligt goed..

Coentjuh schreef:
Dus ik denk dat hij het headshaking syndroom heeft..

schudden met haar hoofd doet ze niet.. ze smijt het echt tegen het hoofd van de ruiter.. en ze lijkt het opzettelijk te doen..

Brainless schreef:
Hoe loopt hij aan de longe ??
Loopt hij dan wel over de rug??

aan de longe loopt ze niet.. niet vooruit te krijgen , staken, steigeren..
en ALS ze even loopt , loopt ze weeral met haar hoofd omhoog..

Knavia schreef:
Ik heb wel wat ervaring met stakende paarden, en ze zijn volgens mij hoofdzakelijk in 2 groepen op te splitsen:
* paarden met lichamelijke problemen waardoor ze pijn ervaren en dus het werk niet willen uitvoeren, door b.v. een slecht passend zadel geeft een pijnlijke rug, of even kreupel aan 2 voorbenen (hoefkatrol b.v.) en daardoor op 't oog niet onregelmatig maar wel bij elke pas pijn. Echter, het gemiddelde paard met een werkwillig karakter zal vaak ondanks de pijn gewoon doorlopen, kijk maar naar sommige manegepaardjes die 'vrolijk' doorhobbelen met slechtzittend tuig en kreupelheden.
* paarden met een te gevoelig (te moeilijk) karakter voor de gemiddelde ruiter. Dit zijn paarden die vaak een hele geschiedenis hebben, en al van hand tot hand zijn gegaan. Het probleem met deze dieren is dat het gedrag al zodanig bevestigd is dat je er niet zomaar even doorheen rijdt. Ergens is het ooit mis gegaan, misschien speelde toen ook wel een lichamelijk probleem mee. Vaak komen ze op handelsstallen terecht waar ze tijdelijk door het probleem heen worden gereden, maar komen ze dan weer bij een particulier, dan gaat het al snel weer mis. Deze dieren 'leren' dat aanhoudend staken effect heeft, ze komen zo immers uit de situatie die ze als onprettig ervaren. Dit zijn dieren die eigenlijk maandenlang door een professional gereden moeten worden, om daarna ook maandenlang intensief begeleid te worden bij eigenaar. Het is maar de vraag of je vriend daar zin/tijd/geld voor heeft.

het kan wel zijn dat ze lichamelijke problemen heeft.. hier gaan we naar laten kijken..
ze heeft absoluut geen hele geschiedenis achter haar..
is bij deze mensen geboren en opgegroeid.. maar er werd wel amper wat met haar gedaan..
dus, ze is bij ons op stal ingereden ( ik sta op een inrijstalling ) 1maand , was toen zeer braaf..
dan zijn de eigenaars er nog max 5 keer mee gaan wandelen in een heel jaar..
misschien heeft dat er ook mee te maken ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:40

Dan heb je dus een erg groen paard aangeschaft voor een groene ruiter, dat maakt de zaken vaak toch een stuk moeilijker.

Hoe kijkt je vriend hier tegenaan? Heeft hij zelf de zin om hiermee aan de gang te gaan?

Paard is dus eigenlijk maar kort ingereden en heeft lang niks meer gedaan. Sja de oorzaken voor dit gedrag kunnen vanalles zijn.
Is het zadel echt gecheckt door een zadelmaker?
Staakte ze bij het inrijden ook al met longeren?

Mijn idee: ofwel naar een africhtingsstal, ofwel verkopen, ofwel met hele goede begeleiding maar op tijd uit handen durven geven. Maar sowieso zou ik eerst de rug laten nakijken.

Succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:25

dus jullie hebben haar zelf laten beleren?

hoe kon ze dan bij de aankoop al braaf zijn? dan hebben jullie daar niet gereden?

ik zou uitzoeken of het iets lichamelijks is. zo niet. zou ik hem of door een profesional laten doorrijden. of verkopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:30

Mijn eigen paard is een klasse twee van Knavia (ik ben wel eerste ruiter maar paard heeft wel verleden plus karakter) en die gaat staken als hij ongeveer een weekje op een nieuwe stal staat. Nou heb ik hem al een hele tijd dus ik neem wel steeds de tijd om hem er weer door te rijden, maar goed, ik ben ook geen beginnende ruiter meer.

Dit paard is bedoeld voor je vriend, die wel beginner is en die gewoon een braaf dier moet hebben. Dit paard voldoet daar niet aan. Ongeacht of het nu komt door een fysiek probleem of een mentaal probleem of mogelijk iets externs (zadel oid): dit paard is voor je vriend ronduit gevaarlijk om erop te rijden.
Imo is het beste wat je kunt doen het paard terugbrengen en melden dat dit absoluut geen beginnerspaard is en ook niet als zodanig verkocht had mogen worden. Je vriend verdient nl. ook een leuke start met een paard, ipv een paard waar je eerst kapitalen uit moet geven aan onderzoeken en behandelen (been there, done that...) zonder de zekerheid dat het paard daarna wel normaal gaat doen.

In mijn tijd met paarden heb ik een ding geleerd: een kunstje wat ze eenmaal kennen, proberen ze hoe dan ook nog een keer uit als het moeilijk/niet leuk wordt. In de regel weet de ruiter dan precies hoe hij het aan moet pakken en wordt het probleem niet meer zo groot. Maar je vriend is een beginner, staken en zeker omslaan is levensgevaarlijk en voor mij gaat het voorkomen dat een mens in een rolstoel komt (of erger) nog altijd boven het belang van het paard.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 08:44

jolentinus schreef:
dus jullie hebben haar zelf laten beleren?

hoe kon ze dan bij de aankoop al braaf zijn? dan hebben jullie daar niet gereden?

ik zou uitzoeken of het iets lichamelijks is. zo niet. zou ik hem of door een profesional laten doorrijden. of verkopen.

neenee ,de vorige eigenaars hebben haar bij ons op de africhtingsstal een jaar geleden laten beleren.
toen was ze braaf bij het rijden.
bij de aankoop was ze braaf.. liep enkel wat met haar hoofd omhoog en was wat moeilijker in galop te krijgen..
verder deed ze niets..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:49

Als zij bij aankoop braaf was en gewoon netjes liep dan kan ik helaas niet anders dan concluderen dat de fout bij jullie zelf ligt. Waarschijnlijk is het paard niet goed bevestigd geweest en dan loop je als minder ervaren ruiter tegen dit soort problemen op. Hulpteugels etc gaan dit niet oplossen. Neem een goede instructeur die jullie op weg helpt en het paard bijrijdt voor de nodige verdere africhting.

Succes.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:51

Ik denk, ongeacht wat het probleem is, dat je het paard het beste terug kunt brengen/verkopen met een verhaal, en een echt braaf (doorgereden!) paard zoeken voor je vriend. Zowiezo een jong paard, hoe braaf ze ook zijn, is waarschijnlijk geen goed idee. Onervaren ruiters kunnen toch net andere reacties teweeg brengen bij anders doodbrave jonge paarden (herinnert zich haar eigen man op die heeeeeele brave 3-jarige hengst Clown )!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:53

dus bij de aankoop was ze braaf....tja, het is een heftige beschuldiging wat ik ga zeggen, maar ze kunnen haar een pijnstiller hebben gegeven toen jullie kwamen kijken en rijden...dit paard heeft overduidelijk ergens last van. ik had een paard met rugproblemen, ze had precies dezelfde verschijnselen, maar uiteindelijk heb ik haar helaas moeten laten afkeuren na een lange tijd van behandelingen....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:57

Vandaar bij de keuring altijd een bloedtest laten doen.... is dit gebeurd?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:14

poes schreef:
Vandaar bij de keuring altijd een bloedtest laten doen.... is dit gebeurd?

is niet gebeurt.. we kennen haar eigenaars.. dachten dat ze wel te vertrouwen waren..
grote fout dus..

mijn vriend heeft er misschien nog maar 3 keer meer "gereden" verder rijd ik ze of mijn instructrice.. en wij kunnen allebei behoorlijk rijden en bij ons doet ze ook zo vies..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:17

Pensionnetje schreef:
Als zij bij aankoop braaf was en gewoon netjes liep dan kan ik helaas niet anders dan concluderen dat de fout bij jullie zelf ligt.

Denk er ook aan dat het een jong paard betreft wat verm. nauwelijks van het eigen erf af is geweest Lachen Die kunnen in andere omgeving ook vreemd uit de hoek komen. Maar goed, hoe dan ook niks voor een onervaren ruiter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:21

Ik zou hier eigenlijk niet verder mee gaan. Als ze lichamelijk voldoende gecheckt is, kun je nog altijd een maandje africhting proberen maar eerlijk, voor je vriend is het zo ok niet leuk...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:23

1. Beslissen of je het paard wil houden of niet. Jullie zijn waarschijnlijk niet kundig genoeg om dit eruit te rijden. Dus misschien is het maar het beste om 'm terug te brengen.

2. Als je 'm wil houden, dan helemaal medisch laten nakijken. Is er iets mis met het paardje waarom ze zo doet? En dan kijken of dat nog op te lossen is.

3. Zijn er geen medische oorzaken voor het probleem, dan ga je op zoek naar goede (!!!) instructie.

Citaat:
ik heb haar nu vooral geleerd vooruit te lopen en dit lukte goed dus ging ik haar proberen naar beneden te rijden.. dit ging absoluut niet..

Citaat:
vandaag heeft onze lesgeefster en eigenaares van de stalling haar gereden.. ook om dat hoofd naar beneden te krijgen..

Uit deze 2 quotes lijkt me duidelijk dat jullie op dit moment geen goede begeleiding krijgen. Een instructrice die op je paard gaat rijden om het hoofd naar beneden te krijgen heeft er geen verstand van. Een paardje dat staakt moet naar voren, dat hoofd maakt helemaal niets uit, en komt over maanden en maanden wel, als je paardje weer lekker uit zichzelf voorwaarts loopt.

Als je echt verder wil met dit paard, is het misschien zelfs beter om 'm een paar maandjes weg te brenge, en professioneel te laten rijden. Want zelf gaan jullie dit waarschijnlijk niet redden.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:49

Anoeska schreef:
1. Beslissen of je het paard wil houden of niet. Jullie zijn waarschijnlijk niet kundig genoeg om dit eruit te rijden. Dus misschien is het maar het beste om 'm terug te brengen.

2. Als je 'm wil houden, dan helemaal medisch laten nakijken. Is er iets mis met het paardje waarom ze zo doet? En dan kijken of dat nog op te lossen is.

3. Zijn er geen medische oorzaken voor het probleem, dan ga je op zoek naar goede (!!!) instructie.

Citaat:
ik heb haar nu vooral geleerd vooruit te lopen en dit lukte goed dus ging ik haar proberen naar beneden te rijden.. dit ging absoluut niet..

Citaat:

Uit deze 2 quotes lijkt me duidelijk dat jullie op dit moment geen goede begeleiding krijgen. Een instructrice die op je paard gaat rijden om het hoofd naar beneden te krijgen heeft er geen verstand van. Een paardje dat staakt moet naar voren, dat hoofd maakt helemaal niets uit, en komt over maanden en maanden wel, als je paardje weer lekker uit zichzelf voorwaarts loopt.

Als je echt verder wil met dit paard, is het misschien zelfs beter om 'm een paar maandjes weg te brenge, en professioneel te laten rijden. Want zelf gaan jullie dit waarschijnlijk niet redden.

ze rijd haar naar beneden omdat ze anders altijd haar hoofd tegen dat van de ruiter slaagt als je aan de teugels komt...
we staan nu al op een professionele africhtingsstal.. Frusty
ze loopt ook goed vooruit.. alleen als je aan de teugels komt is het mis..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:59

Waarom niet terug naar de basis met dit dier?
Dus echt: medisch checken, osteopaat der bij, en dan aan de verhoudingen werken. Aan de longe vertrouwen winnen en paard rustig aan sterk maken.

Maar... ben je zeker dat je haar al wilt houden?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:10

waar ik ook wel benieuwd naar ben is de prijs van dit paard. heb je veel betaald voor dit dier? een gezond paard verkoopt men niet zo snel, daar hangt dan ook wel een redelijk bedrag aan. mijn gevoel zegt dat dit paardje niet zoveel gekost heeft.... klopt dat?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:25

we gaan ze nu laten checken.. medisch en het gebit..
aan de longe is geen optie.. hier gaat ze nog harder staken en is niet vooruit te krijgen..

prijs was 1500 euro.. ze werd verkocht omdat ze teveel paarden hadden en de echte eigenares er niet meer mee reed wegens tijdgebrek door studies..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:25

Eerst deftig medisch laten nakijken, dan er pas mee pas aan de slag.

In het begin ben ik bij mijn paard tegen hetzelfde probleem gelopen. Merrie was pas beleerd (basis, stap/draf/van hand veranderen), nog nooit van eigen erf afgeweest, en op eigen erf dus echt wel redelijk braaf. De eerste maanden dan ik haar had (neem gerust de eerste 4maanden) heb ik constant tegen dat 'staak-probleem' aangelopen... Stilstaan, dreigen op omhoog te gaan, en vooral dat hoofd constant de lucht insteken, hoofd omhoog slaan, heb regelmatig een hoofd tegen dat van mij gehad, weglopen..

Wat was bij haar het probleem? Spanning en stress. Ander terrein, andere ruiter en gewoon ook een heel gevoelig type (als ik nu echt teveel vraag komt die spanning nog terug) en hoe meer ik van haar vroeg hoe meer spanning ze in haar lijf kreeg... En die spanning moet er op één of andere manier natuurlijk uit. Je voelde toen die spanning ook heel sterk, doorzitten was onmogelijk, zo gespannen was haar rug. Hoe meer hulpteugels of druk (om haar, zoals jullie het zeggen "met dat hoofd naar beneden te krijgen"), hoe meer spanning zij opbouwde en hoe feller dat ze in protest kwam.

Ik ben dan gewoon met ontspannen contactteugel begonnen, het idee "ze moet naar beneden" uit je hoofd zetten, en het idee "eerst ontspannen" erin krijgen. Met die gewone contactteugel heb ik haar gewoon vooruit en terug gereden, héél veel terugkomen op de zit totdat je bijna in stap bent en dan weer vooruit, niet aan de teugels komen voor terug te komen, enkel op je zit. Oefeningen (grote voltes, van hand veranderen, simpele dingen) ook gewoon puur op je benen doen, je teugel wijst mee in de richting naarwaar je gaat, maar er komt géén druk op te staan. Tussendoor weer héél veel terugrijden, terugrijden, en weer vooruit. Als hij in de staak gaat is er maar één boodschap: VOORUIT. Geen teugels erbij, niet trekken, gewoon benen benen benen.. Zelfs desnoods teugels echt naar voren brengen. Geen tijd geven om dingen uit te vinden, vooruit met de geit..

Bij mij moest die spanning eerst weg, dan ging ze automatisch naar beneden. Zelf gewoon altijd goed achteruit blijven zitten, zodat ze je niet kan raken.. Ik heb het gevoel dat jij met net hetzelfde spanningsprobleem zit. Niet ineens teveel willen vragen van een paard met een gevoelig karakter..

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:39

Eerlijk gezegd schrik ik ervan dat jullie nog opstappen? een paard staakt niet zomaar. Ik zou dat beestje eens goed laten nakijken door een DA, voor je er weer op gaat zitten en misschien nog wel meer schade aanricht... . Hebben jullie haar laten keuren voor de aankoop?