mijn pony knikt ''ja'' tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nemotje

mijn pony knikt ''ja'' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:28

Hallo ik heb een vraagje.

als ik aan het rijden ben, met mijn pony dan en rijd haar aan de teugel, is ze heel lief en doet ze dat meestal snel daarna ookwel, maar als ik dan ontspan, pakt ze het bit vast en begint ze met haar hoofd ''ja te knikken'' geen idee hoe je dat noemt.
dan ben ik weer de verbinding kwijt.. en kan weer op nieuw beginnen, en het gebeurt elke keer. en het is heel vervelend.
weet iemand wat ik hier aan kan doen.. of is hier niks aan te doen?

thnx alvast

yvette92Jarig

Re: mijn pony knikt ''ja'' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:20

Je moet alles altijd oplossen met het rijden, verder zou ik het ook niet weten Knipoog

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:23

ik denk dat je dit het beste met je instructie kan overleggen.
dan leer je het het beste dan via bokt.

succes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:12

Vaak hebben ze dan last van rug of buikspieren en proberen er zo vanaf te komen.
Als je zeker weet dat haar niks in de rug ofzo mankeert kun je gewoon lekker ontspannen voorwaats- neerwaarts gaan rijden.
Als ze wil knikken niet terug trekken maar haar daar tegenaan laten lopen, maar wel soepel in je hand blijven.
Vaak doen paarden dat ook als je je hand teveel vast zet en wordt het op den duur een aangewoonte.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:13

Juist wat Jesito zegt. Waarschijnlijk moet ze haar spieren rekken, en heeft ze zoiets van "Auw" moet jij je eens voorstellen als je ineens anders gaat lopen, daar krijg je ook spierpijn van. Dit zal tijdelijk zijn, gaat vanzrlf over!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:13

Als eerste moet je jezelf afvragen of je je pony op de juiste manier aan de teugel rijd; loopt ze van achteren naar voren, otspannen over de rug en vloeit een nette hoofdhouding hieruit voort of rijd je haar van voren naar achteren en "trek" je alleen haar hoofd in de houding?

Dit laatste is zowieso verkeerd, je zult dan moeten gaan leren je pony van achteruit naar voren te rijden, waarbij ze los en ontspannen over de rug gaat. Ze zal dan vanzelf je hand op gaan zoeken.

Wanneer je wel op de goede manier met haar werkt kan het zijn dat haar spieren nog niet genoeg ontwikkeld zijn en dat ze een soort van kramp krijgt als ze haar hoofd in de houding moet houden. Deze spieren moet ze tenslotte ontwikkelen. Hiervoor kun je haar het beste steeds wat anders instellen; iets hoger, dan weer wat lager enz.... tussendoor ook steeds een keer hals laten strekken en dan rustig weer oppakken.

Succes!

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:14

Sandra, hoger, lager kweek je voorlopig alleen maar meer spierpijn mee! Gewoon korte stukjes rijden, en belonen als ze het goed doet.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:19

Sorry, niet duidelijk neergezet realiseer ik me nu!

Met hoger bedoel ik een keertje netjes aan de loodlijn, met lager ter hoogte van de boeg en vwnw echt een keer stofzuigen...
Door het wisselen in hoogte en lengte spannen en ontspannen de spieren zich steeds wat werkt als een soort "massage"

Excuses voor de onduidelijkheid...
@ Nomination: bedankt voor je attentie!

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:46

Zo erg was het niet Haha!!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:57

Heb je haar tanden al na laten kijken op haken en de oren, of die schoon zijn?

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:55

Wat Jesito zegt.

Nemotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:34

ze is al heel erg voorwaarts, maarja. wat jullie zeggen klinkt idd heel logisch, Maar de eigenaar zegt, en meisje die altijd al op die stal heeft rond gelopen, zegt dat ze ht altijd al met rijden heeft gedaan.. het is gewoon uitermatent iritant, ze trekt echt keihard de teugels uit je hand.. als je iets opent enzo..
en dat ze eventueel last van dr rug heeft, kan ik niet voorstellen.. ze is een luie donder..Bloos mjah ik denk eerder dat het iets van ''onder het werk uit komen is''
ik heb er vandaag een gewone neus riem aan gedaan, en ze doet het wel minder al, Dat is toch ook beetje raar? of kan het daar ook mee te maken hebben..Gaaaap Nouja bedankt voor jullie ideetjes ga er zeker mee werken / naar kijken

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:52

Het is moeilijk te beoordelen zo...

Feitelijk ging ik ervan uit dat het probleem zat in haar spieren, maar als ze het altijd heeft gedaan (en daarbij altijd op de juiste manier van achteren naar voren is gereden!) kan het inderdaad zijn dat ze heeft ontdekt dat het een effectieve manier is om onder het werk uit te komen; als zij met haar hoofd schud trekt ze je uit balans en krijgt ze dus de ruimte om uit elkaar te vallen, terug te vallen in gang o.i.d.

Wanneer je er zeker van bent dat er geen lichamelijke klachten aan ten grondslag liggen (kijk ook naar het gebit en het zadel) en ze is altijd op de juiste manier gereden zul je haar moeten leren dat het niet loont om jou uit balans te trekken. Wanneer ze begint te schudden geef je wat been bij, en dit vang je met licht weerstand biedende hand weer op... Zo wordt ze "gestraft" voor haar ondeugende gedrag doordat ze extra aan het werk gezet wordt, daar ze nu haar achterhand extra onder de massa moet plaatsen. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat je 100% zeker weet dat ze het doet om onder het werk uit te komen, niet omdat ze ongemak heeft!

Nemotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:57

maja, als ze eenmaal met haar hoofd begint te schudde, en je geeft been (heb ik al een x eerder geprobeert) pakt ze het bit vast, en krijg je haar niet meer terug, Ook dat is een probleem met haar... Je rijd stap draf. en dan halthoude, van uit halthoude draf, en dan weer stoppen. dat kan ze niet nouja ze kan het wel, Maar ze pakt bit vast en op een gegevemoment na 2x ofzo weigert ze gewoon stil te zijn, en krijg je ook gewoon geen contact meer met haar mond....

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:01

het zou oo kunnen dat je paard een pollenallergie heeft, een van mijn paarden heeft dat ook, en er was gewoon niets meer met hem te beginnen, hij kreeg ook steeds meer verzet en alles. uiteindeijk.. na allemaal gedoe met trainen.. een netje geprobeert. en het is over.
ik zou in ieder geval een netje proberen zodat je dat kunt uitsluiten.

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:36

volgens mij is het gewoon spelen.....! een blij paardje
en als je dat niet wilt moet je meer druk houden

succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:38

wat zegt je instructeur hiervan?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:19

jesito schreef:
Vaak hebben ze dan last van rug of buikspieren en proberen er zo vanaf te komen.
Als je zeker weet dat haar niks in de rug ofzo mankeert kun je gewoon lekker ontspannen voorwaats- neerwaarts gaan rijden.
Als ze wil knikken niet terug trekken maar haar daar tegenaan laten lopen, maar wel soepel in je hand blijven.
Vaak doen paarden dat ook als je je hand teveel vast zet en wordt het op den duur een aangewoonte.

Klopt helemaal, mijn pony heeftd it ook gedaan en toen bleek dat zijn hele nek/rug vast zat!

Nemotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:58

kinuh schreef:
jesito schreef:

Klopt helemaal, mijn pony heeftd it ook gedaan en toen bleek dat zijn hele nek/rug vast zat!

wat heb je er toen aan gedaan??

Nemotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:58

KiWiKo schreef:
wat zegt je instructeur hiervan?

ik heb het nog niet met haar dr over gehad..
moet ik misschien maar is doen..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:33

Nemotje schreef:
kinuh schreef:

wat heb je er toen aan gedaan??

Ik heb samen met minj instrcutrise veel aan de hand gewerkt, lang en laag en gezorgd dat hij zijn onderhals helemaal los liet, daarna erop en alleen maar het hoofd laag brengen en veel ontspannen, als je merkt dat hij daar fijn blijft lopen kleine stukjes oppakken en weer lang laten Lachen

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:19

Nemotje schreef:
maja, als ze eenmaal met haar hoofd begint te schudde, en je geeft been (heb ik al een x eerder geprobeert) pakt ze het bit vast, en krijg je haar niet meer terug, Ook dat is een probleem met haar... Je rijd stap draf. en dan halthoude, van uit halthoude draf, en dan weer stoppen. dat kan ze niet nouja ze kan het wel, Maar ze pakt bit vast en op een gegevemoment na 2x ofzo weigert ze gewoon stil te zijn, en krijg je ook gewoon geen contact meer met haar mond....

Terugrijden zou je eigenlijk niet met je teugels maar met je zit moeten doen..
Ik begrijp uit je tekst dat je dat voornamelijk met je teugels doet, dus je zal moeten leren om dat op je zit te doen. Het grote voordeel hiervan is -behalve dat het prettiger is voor je pony- dat ze er zelf voor kiest om terug te komen in tempo daar jij haar bewegingen niet meer volgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:40

Schaf een bokriempje aan en hou je daar zodra je ontspanning opzoekt aan vast.
Klinkt heel sullig, maar het kan prima zijn dat jij je handen beweegt als je ontspannen rijdt en dat zij dat niet prettig in haar mond vind voelen.
Dan pakt ze het bit vast en gaat ze "schudden" met haar hoofd uit protest.
Bokriempjes kosten niks, en je kan het altijd eens proberen!

Nemotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:10

ze doet het ook aan de longe.. Dusdaar kan het niet aan liggen.
Had haar met een elastiek vast gemaakt aan het zadel, zo dat er gewoon een beetje druk in dr mond zat.. Maar dan doet ze het ook.. maar als je dan been geeft, doet ze nog wel ''schudden'' maar trekt ze niet heel hard de teugels meer uit je hand..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:12

sowiezo eerst even goed na laten kijken, het ''ja''knikken kan komen door bijv. een blokade in de rug.
Daarna lang en laag.