Stoelzit: onderbenen te ver naar voren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Stoelzit: onderbenen te ver naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 20:49

Doei!

Vreselijk vervelend is het. Ik kan mijn onderbenen gewoon echt niet netjes terugleggen. Ook niet als ik er heel bewust over nadenk. Het is toch onmogelijk om dan nog netjes omhoog licht te rijden? Knipoog Ik weet dat het een kwestie gaat zijn van nét voelen hoe de juiste beweging moet, maarja.. Hoe krijg ik dat gevoel te pakken? Aan beugels ligt het niet, want vandaag deed ik ze bijvoorbeeld expres twee gaatjes langer dan normaal en ze zaten écht lang: dus nog onder mijn enkels als ze los hingen. Lachen Maar ook dan lukt het niet. Iemand raad? Lachen

Alvast bedankt!

AliesMeijer

Re: Stoelzit: onderbenen te ver naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:43

ik heb dit probleem ook.. ik lees even mee. ik merk wel dat ik het bij het ene zadel erger heb als het ander.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:45

heb hetzelfde probleem.
Als ik me er goed op concentreer en een beetje meer voorin het zadel ga zitten lukt het meestal wel. Gewoontes afleren is moeilijk Tong uitsteken

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:48

Beugels uitdoen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:49

Ik heb opnieuw leren lichtrijden, een jaartje terug ongeveer en heb het toen als volgt geleerd:
Begin met verlichte zit, eerst een klein stukje en dan steeds een stukje langer zodat je je benen traint en het steeds langer kan uithouden.. Ga vervolgens vanuit die verlichte zit lichtrijden, zorg dat je jezelf niet voelt neerploffen.. Je moet dus niet in het zadel gaan zitten maar het zadel zeg maar net aan raken... Je begint weer met kleine stukjes, telkens als je voelt dat je iets te hard in het zadel komt begin je weer opnieuw vanuit de verlichtte zit.. Wanneer je het lichtrijden onder de knie heb (neem daar alle tijd voor!) begin je jezelf rustig aan, steeds kleine stukjes op te richten totdat je helemaal rechtop zit, blijf hierbij opletten dat je niet in het zadel gaat zitten maar het zadel slechts lichtjes raakt... Gaat het niet goed, ga weer een stapje terug en van daaruit weer naar het oprichten toe...
Het was voor mij een hele omschakelijk maar daardoor is mijn rijden en beenligging stukken verbeterd en raak je automatisch je stoelzit kwijt (in ieder geval, dat was bij mij het geval)..

Succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:51

knieen naar het zand drukken, meer druk op de beugels nemen, en niet te ver achterin het zadel gaan zitten.
ik bleek het ook te hebben, en vind het lastig te corrigeren, maar het is te doen!

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:13

Ja, dat had ik ook door er veel op te letten benik mijn benen zelfs iets teveel naar achteren gaan leggen.
Succes met trainen. Als je jong bent kun je het nog makkelijk goed aanleren.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:25

Ik heb dit ook, zelfs zonder zadel blijven mijn benen naar voren zetten. Ik kan ze wel naar achter duwen (letterlijk, met mijn handen Knipoog), maar niet genoeg om echt netjes recht te hangen: de spieren zijn simpelweg te kort! Mochten de bovenstaande tips niet werken kan je nog oefeningen op de grond doen om die spieren op te rekken Ja

Bijvoorbeeld: met je benen in een V op de grond gaan zitten en dan, voorzichtig, met je handen naar je een voet (eerst de ene, dan de andere, doe ze gelijkmatig) en dan een beetje oprekken. Doe dit nooit verder dan je lichaam aangeeft dat het kan, je moet wel voelen dat je het strekt (het voelt dan strak) maar je moet natuurlijk niet zo ver gaan dat je iets scheurt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:07

Zonder foto is het lastig te beoordelen wat er precies mis gaat Knipoog .

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:56

Probleem zit niet in je onder of bovenlichaam maar in je bekken. Als je je bekken naar voren kantelt, dan zal de rest van je bovenlichaam automatisch in een betere positie komen. Zoek de literatuur er maar eens op na.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:43

LDRD schreef:
Zonder foto is het lastig te beoordelen wat er precies mis gaat Knipoog .

Dit Bloos :
Afbeelding

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:06

Foto is helaas weg. Qua bovenlijf zit je mooi rechtop. Ik denk, dat je beter aan je balans in de beugel kan werken. Op het moment, dat je meer druk op de achterzijde van de voet neemt bij het lichtrijden gaat je onderbeen automatisch wat naar voren. Neem je wat meer druk op de bal van de voet, gaat je been automatisch wat meer naar achteren. Ga hier eens mee spelen.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:53

Nikitah86 schreef:
Ik heb opnieuw leren lichtrijden, een jaartje terug ongeveer en heb het toen als volgt geleerd:
Begin met verlichte zit, eerst een klein stukje en dan steeds een stukje langer zodat je je benen traint en het steeds langer kan uithouden.. Ga vervolgens vanuit die verlichte zit lichtrijden, zorg dat je jezelf niet voelt neerploffen.. Je moet dus niet in het zadel gaan zitten maar het zadel zeg maar net aan raken... Je begint weer met kleine stukjes, telkens als je voelt dat je iets te hard in het zadel komt begin je weer opnieuw vanuit de verlichtte zit.. Wanneer je het lichtrijden onder de knie heb (neem daar alle tijd voor!) begin je jezelf rustig aan, steeds kleine stukjes op te richten totdat je helemaal rechtop zit, blijf hierbij opletten dat je niet in het zadel gaat zitten maar het zadel slechts lichtjes raakt... Gaat het niet goed, ga weer een stapje terug en van daaruit weer naar het oprichten toe...
Het was voor mij een hele omschakelijk maar daardoor is mijn rijden en beenligging stukken verbeterd en raak je automatisch je stoelzit kwijt (in ieder geval, dat was bij mij het geval)..

Succes

Dit vindt ik een hele goede oefening!

Wat vaak ook meespeelt is dat de coordinatie/ sturing in je buik en rugspieren niet helemaal goed is waardoor je te weinig stabiliteit in je bekken hebt en je benen dus alle kanten op kunnen gaan.....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:05

Sta-sta-zit is een hele goede oefening om van je stoelzit af te komen. Als je van hand veranderd 2x staan i.p.v. 2x zitten doet ook wonderen. Kan je tussendoor namelijk je balans controleren. Als je neerklapt in je zadel of aan de teugels moet hangen dan is je balans niet goed.
Succes. Knipoog

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 22:40

Er zijn al een paar goede oefeningen langsgekomen. Ga ik oefenen! Lachen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:41

Misschien dat de foto net op een ongunstig moemnt is genomen, maar het lijkt alsof je zadel (bij de kniewrongen) ook vrij ver naar voren ligt/komt. Dan wordt je zelf automatisch in je zadel wat achterin gezet, en is het moeilijk om onafhankelijke balans te vinden (dus in evenwicht te blijven zonder dat je je vast moet klemmen).
Verder, als ik op deze foto bedenk hoe je zou zitten bij het neerkomen dan kom je zo wie zo in het achterste deel van je zadelzitvlak terecht, waardoor je bekken gaat kantelen, je meer op je 'muts' zit dan op je bips (sorry, kan het even niet anders uitleggen) en je om te compenseren knieen te ver naar voren moet afsteken.
Als je doorzit, kan je dan goed drijven met je zit, d.w.z. de voorwaarts stuwende hulp niet alleen met je kuiten geven maar ook met je zit? Zo niet, dan is het dus echt puur een kwestie van meer op het diepste punt van je zadel gaan zitten. Klinkt heel makkelijk, is het niet, omdat zoals je nu rijdt inmiddels instinctief voor je is geworden. Vaak helpt het om een bullebak van een instructuer te zoeken die keer op keer je corrigeert, zet zolang tot de correcte houding een automatisme is geworden. Zijn ze m.n. in Duitsland erg goed in, kan ik je uit ervaring zeggen...

Verder vind ik dat je een leuke pony hebt en zeer sympathiek rijdend over komt! Gaat vast helemaal goed komen met jullie!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:20

Ik kan op zich wel de pony blijven drijven met mijn zit. Maar dat van het zitten in het diepste punt van het zadel, dat kan wel kloppen. Knipoog Ik ben alleen altijd te klein voor de zadels, dus dan wordt ik helemaal zo'n kaboutertje in die zadels. Haha! Maar ik ga er echt aan werken! Dankjewel trouwens, Knavia! Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:18

Zadel na laten kijken, wanneer het dieptepunt te ver naar achter ligt kom je ook in een stoelzit te zitten. Wel een erg leuk diertje op de foto trouwens!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:49

Ga is ipv sta - zit - sta-zit, en keertje 2x sta 1x zit 2x sta 1x zit of 3x sta en 1 x zit
Je kan dit nl. niet doen zonder je benen op de goede plaats te houden en je voren lichaam naar voren te houden

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:09

Wauw, verlichte zit & sta-sta-zit werkt echt super! Haha!
Vandaag eventjes geprobeerd en dan voel je gelijk waar je benen moeten zitten. Lachen Echt super! Heel erg bedankt!

Maar klopt het dan dat als je sta-sta-zit doet, dat je dan niet écht rechtop kunt blijven staan? Want ik zit dan een beetje naar voren. Nagelbijten / Gniffelen

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:44

ik had dat op een pony ook, ik denk zelf dat dat aan het zadel lang want als ik mijn benen wel mooi recht naar beneden had lagen ze eigenlijk achter het zadel. maar ik weet niet of dit bij jou ook het probleem is. succes in ieder geval

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:46

Heb je het zadel al na laten kijken dan? Je kunt allerlei mooie oefeningen bedenken als het dieptepunt niet in het midden ligt blijf je tegen dit probleem aanlopen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:48

Ik denk dat je met een dressuurzadel met wat meer wrong, je geen probleem meer hebt. Het lijkt op de foto meer een probleem van het zadel, dan dat het een probleem van jezelf is.
Ga alsjeblieft niet oefeningen doen om je knieën strakker aan te leggen, of meer met je benen te knellen. Juist je benen ontspannen naar beneden laten hangen op een goedliggend zadel.
Vergeet niet dat zelfs Anky geen goede beenligging heeft op een slechtliggend en passend zadel. Daar zijn geen oefeningen tegen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:55

Ik vindt het zadel op de foto vrij ver naar voren liggen. Ik denk dat je zit/houding ook wat te maken heeft met dit type en de ligging van het zadel.

CxArabique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:44

Dit heb ik ook gehad Tong uitsteken
Echt heel vervelend was het, ik reed toen op Manege Equito.
Ik heb gewoon les gehad van goede instructeurs en ze hebben mij ervan afgeholpen, maar ik heb geen idee meer hoe Bloos
Volgensmij moest ik mezelf gewoon ontspannen..
Nou ja veel succes ermee ! Pling