Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petty

Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:30

Ik heb een lieve 10 jarige ruin waar ik sinds een klein jaartje Z mee start.

Ik loop op het moment tegen zoveel problemen aan dat ik het eigenlijk niet meer zo zie zitten en het plezier ook echt even kwijt ben...

Inmiddels heb ik 12 winstpunten 'verzameld' (meestal 1 of 2 wedstrijden per maand dus 2 of 4 proeven).... in het Z1 maar eigenlijk heb ik ze niet verdient, want het gaat gewoon niet lekker.

Afgelopen weekend weer een drama met punten in de 170...

Ook nu stond er met name weer: geen losheid, niet bergop, weinig buiging, te weinig takt, verruimt niet...

Ik train 6 keer in de week en zorg voor voldoende variatie.. Eigenlijk ben ik er altijd van overtuigd geweest dat de fout bij mij lag maar het lukt gewoon niet... terwijl ik eerder al 2 paarden van niks naar Z heb gereden en deze problemen niet tegen ben gekomen.

Wat denken jullie als jullie bovenstaande lezen: ligt het voor 100% aan mij of zou het ook zo kunnen dat de top voor het paard wat bereikt is?

Ik snap dat het moeilijk is hier via Internet iets over te zeggen maar hoop toch dat jullie je mening willen geven.

Het plezier gaat bij mij weg, krijg steeds meer frustraties.

Ik ben tevreden over mijn instruktie en heb dit besproken met haar maar wil graag een mening van jullie hoe jullie hier tegen aan kijken.

Joto

Re: Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:32

Gewoon eens een andere instructie proberen? Als ik te lang bij de zelfde blijf hangen loopt het op den duur een x vast..

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:33

idd wat joto al zegt, mischien een keer een andere instructrise proberen, of gewoon een tijdje geen wedstrijden rijden, zodat je even lekker kan oefenen en relaxen, en als je denk er klaar voor te zijn weer beginnen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:34

Misschien een idee om eens een stukje te filmen (van bijv. je proef) en hier eens plaatsen..ik weet zeker dat er dan mensen zijn die er meer mee kunnen! En het is ook heel verhelderend om jezelf eens te zien rijden!

asjemenou

Zo te lezen ontbreekt een goede basis.
Ga eens terug naar de basis, en als dat weer 100% goed gaat, dan ga je weer een stapje verder.
Wat zegt je instructrice van je paard dan?
Vind die ook dat je tact, aanleuning, losgelatenheid, gedragenheid enz enz mist?

lynne_berna

Hoi,
Ik denk dat het jullie beiden goed zou doen om een tijdelijke pauze aan te nemen. Jullie zijn samen al heel ver gekomen, en het zou zonden zijn als dat nu verbroken word. En pak hem daarna weer rustig op, en doe weer wat begin dingetjes. En zorg voor veel variatie, ik vind 6 keer in de week trainen wel heel veel, 1x in de week springen, 1x buitenrit, 1x longeren, 3x trainen en 1 dagje rust. Ik vind dit persoonlijk ook wel genoeg, en het blijft leuk om samen uitdagingen aan te gaan.
Succes ermee!!

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:35

Misschien is het voor je paard wel wat te snel gegaan.
Het kan best zijn dat hij daardoor geen zin meer heeft
en dus wat stijver, strammer wordt.

Je doet wel veel afwisseling in je trainingen, ga je ook wel eens
lekker naar het strand of bos of lekker naar buiten?
Even lekker vakantie geven en leuke dingen doen knappen ze
ook vaak wel weer van op.

*moet er wel even bijzeggen dat ik geen z rijd hoor Bloos *

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:38

probeer inderdaad wat rustiger aan te doen! misschien worden al die wedstrijden en het harde trainen voor jou en je paard wel te veel! werk er rustig aan met een goede instructeur, en stop tijdelijk even met wedstrijden om even bij te komen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:39

Een tweede rustdag kan helpen omdat dat soms net dat duwtje geeft qua spieropbouw (^pieren scheur je in bij inspanning, pas bij rust herstellen ze en mits goed gewerkt worden ze ook sterker).
Verder is het te moeilijk te beoordelen van hieruit helaas.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:40

Heb het zelfde meegemaakt,
Heb me een tijdje toegelegd op het springen. Na een half jaar springen en puur trainen op lossigheid ben ik weer meer gaan dressuren. Mijn paard heeft nu weer plezier in het Z.
Succes

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:44

Het kan diverse oorzaken hebben. Een mogelijkheid is idd dat dit voor jou paard de top is, maar het zou ook goed kunnen dat je huidige instruktie niet ideaal is voor deze combinatie. Aangezien jij eerder meerder paarden naar het Z hebt gereden zonder problemen is het onowaarschijnlijk dat het probleem bij jouw ligt, maar toch zou het kunnen dat de combinatie niet ideaal is. Legio mogelijkheden dus.

Wat ik het eerste zou proberen is eens bij andere instructrices te gaan kijken om te zien wat dat brengt. Niet bij de eerste al je conclusie trekken als dat geen effect heeft want voor instructrices geldt net zo goed dat het moet klikken met ruiter en paard. Brengt dat geen oplossing dan zou ik me er gewoon bij neerleggen dat je paard (met jou) zijn top heeft bereikt.

Even een wedstrijd pauze inlassen is misschien ook geen verkeerd idee. Misschien is het allemaal iets te snel gegaan voor je paard (lijkt me onwaarschijnlijk gezien zijn leeftijd) of dat hij het gewoon even heeft gehad en vakantie nodig heeft.

petty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:07

Dank jullie wel voor de reacties.

Misschien nog even een aanvulling. Ik zei dat ik 6 keer per week train maar hiermee bedoel ik eigenlijk dat er 6 keer in de week iets mee gedaan wordt: longeren, springen, buitenrit, bosrit of gewoon in de bak. 4 keer in de week wordt hij ongeveer echt in de bak getraind.

Ik ben 1/2 jaar geleden bij iemand anders gaan lessen. Ik noem liever geen namen maar iemand die zelf niet onverdienstelijk grand prix rijdt. Daarvoor bij iemand gelest die Prix george rijdt. Ben toen overgestapt omdat haar manier van lessen op Z niveau toch niet helemaal mijn manier was paard had er toen ook minder plezier in.

Ik heb het idee dat het paard het rijden leuk vindt en dat was vorig jaar minder.

Het is met ons behoorlijk hard gegaan aangezien hij pas met zijn 7 is ingereden en we in een jaar tijd Z mochten starten.

Het is in het Z nooit goed genoeg gegaan maar het lijkt wel of het nu alleen maar slechter gaat...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:15

Dat paard zegt STOP. Ik denk dat je nu even niet aan de Z moet denken maar gewoon een stapje terug moet zetten en wat basis werk moet doen. Misschien iets meer buiten rijden en springen vb. 3 x per week licht dressuurwerk en 3 x per week buitenrijden, springen of longeren.
In mijn ogen heeft het momenteel even geen zin om verder hard door te trainen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:27

Ga samen wat leuks doen.....
Je klinkt of je er even echt geen gat in ziet..
En dat breng je misschien ook wel over op je paard..
Je kan soms ook te goed je best doen....

Mijn pony accepteerd het niet eens als ik denk dat ik meer dan 3..
misschien 4 x in de week zou willen dressuur rijden..
Ja ze doet dan alles wel.. maar de manier waarop....
als ze kon wees ze dan met een hoef naar haar voorhoofd..

Dus we springen.. rijden buiten.. voetballen ... mennen..verzin het maar...
Als madam zich namelijk lekker voelt doet ze alles voor je..
(binnen haar mogelijkheden.. )

Niet alle paarden gaan er beter van lopen als je fanatieker / vaker
gaat dressuren...
Somminge willen af en toe wat anders..
(ken er ook die het prachtig vinden.. 6 of 7 dagen per weer dressuur paard zijn...)

Ik ga als het goed is eind van de maand voor het eerst in mijn leven
(en mijn pony's leven) een oefencross rijden.. Lang leve de afwisseling
en de lol!!! Gewoon samen uitwaaien.

Overigens gisteren en vandaag mevr.. gewoon in de wei laten staan..
(ze had zondag 2 dressuur proeven gelopen, 2 springmanches gereden
en we hebben gezwommen... dus rust verdient.. was ook nog eens 2 uur
trailer rijden... heen... en terug...)
(vorige week maandag en dinsdag ook al... Haha! )

Overigens heb ik wel nieuwe instructie..
maar de vorige beviel super.. (dus had best mogen blijven..)
maar die is permanent stuk zullen we maar zeggen....
Dus tja.....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:33

Citaat:
Het is met ons behoorlijk hard gegaan aangezien hij pas met zijn 7 is ingereden en we in een jaar tijd Z mochten starten.

Ik denk dat ik je probleem heb gevonden ......

Stel, jij kan goed leren, dan ga je toch ook niet in een jaar van de basisschool naar de universiteit??
Dat is wat dit paard nu heeft moeten doen.

Lichamelijk is ie misschien wel volwassen, maar geestelijk nog lang niet, omdat hij de leerprocessen mist tussen de 3 en 7 jaar.

Hij heeft geen kleuter mogen zijn in de B en geen puber in het L.

Hij is van niets naar flink presteren gegaan, zijn lichaam en zijn koppie zeggen overduidelijk NEE

Las een pauze in, en ga simpel met hem rijden, echt simpel, alsof je weer ff B rijd. En lekker veel bosritjes en eventueel wat vaker vrij.
Zodat ie weer even bij zinnen kan komen en niet elke week zijn kunstjes uit hoeft te voeren.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:38

Mee eens met crossmonster. Het eerste wat ik dacht eigelijk was gooi hem een maand het land op. Geneens zo slecht als dat je denkt hoor, met die van mij ook gedaan !

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:51

Als het paard in 1 jaar tijd naar de Z is gespurt is het misschien inderdaad een beter idee om het dier gewoon 1 of 2 maanden in de wei te zetten. Goed idee Niine Lachen.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:00

crossmonster schreef:
Citaat:

Ik denk dat ik je probleem heb gevonden ......

Stel, jij kan goed leren, dan ga je toch ook niet in een jaar van de basisschool naar de universiteit??
Dat is wat dit paard nu heeft moeten doen.

Lichamelijk is ie misschien wel volwassen, maar geestelijk nog lang niet, omdat hij de leerprocessen mist tussen de 3 en 7 jaar.

Hij heeft geen kleuter mogen zijn in de B en geen puber in het L.

Hij is van niets naar flink presteren gegaan, zijn lichaam en zijn koppie zeggen overduidelijk NEE

Las een pauze in, en ga simpel met hem rijden, echt simpel, alsof je weer ff B rijd. En lekker veel bosritjes en eventueel wat vaker vrij.
Zodat ie weer even bij zinnen kan komen en niet elke week zijn kunstjes uit hoeft te voeren.

Daar dacht ik ook aan. Wij hebben onlangs een weekje rust ingelast, en ze was meteen losser! =)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:13

xAstrid schreef:
Daar dacht ik ook aan. Wij hebben onlangs een weekje rust ingelast, en ze was meteen losser! =)

Ja, echter denk dan niet aan een weekje rust, dat is voor deze véél te weinig. Die moet echt goed de kans krijgen om op adem te komen. Dit kan gerust de hele zomer, of nog langer duren.
Gun em de tijd, dan kan ie er geestelijk ook weer tegen. Ik vermoed dat ie dan veel betere prestaties kan neerzetten.

petty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:58

Grappig om te merken dat jullie bijna allemaal zeggen dat het voor het paard teveel is en dat het te snel is gegaan en het paard er geen plezier meer in heeft.

Ik ben er nl zelf van overtuigd dat hij op dit moment wel plezier heeft in alles wat we doen.

Daarnaast is het paard wel in een jaar naar het Z gereden maar was hij inmiddels ook al 8 toen we daar aankwamen en inmiddels is hij 10 dus zitten we al 2 jaar op hetzelfde niveau... en heeft hij dus ook geen nieuwe dingen geleerd. mi gaat de redenering van te snel dus niet op....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:08

Maar je bent wel in erg korte tijd naar het Z gegaan, dat je daar ondertussen 2 jaar in rijdt is een ander verhaal. En je geeft aan dat het eigenlijk nooit echt lekker is gegaan. (ik ben ook maar hardop aan het denken hoor)

Het ene paard is het andere niet, voor de ene is een jaar te snel en de ander heeft er geen probleem mee. Maar een maandje vakantie kan denk ik ook nooit kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet, toch?

petty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:20

Falona schreef:
Maar je bent wel in erg korte tijd naar het Z gegaan, dat je daar ondertussen 2 jaar in rijdt is een ander verhaal. En je geeft aan dat het eigenlijk nooit echt lekker is gegaan. (ik ben ook maar hardop aan het denken hoor)

Het ene paard is het andere niet, voor de ene is een jaar te snel en de ander heeft er geen probleem mee. Maar een maandje vakantie kan denk ik ook nooit kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet, toch?

Klopt maar in die 2 jaar dat we nu al in het Z hangen hebben al 2 langere vakanties gezeten... en een jaar geen wedstrijden.

Misschein heb ik het mis maar ik ben er denk ik... van overtuigd dat dat de reden niet is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:33

Gooi hem, na afbouwen natuurlijk, een paar maanden de wei op. Dan wordt hij geestelijk weer helemaal fris. 1 maand is te kort, dan is hij net geaclimatiseerd ( schrijf ik vast fout) en dan moet hij weer aantreden. 2 of 3 maanden minstens. Geloof mij, je krijgt er een nieuw paard voor terug!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:47

Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat je even een pauze moet nemen. Zoals ardenhout al zegt, daar krijg je een nieuw paard voor.

En wedstrijden zijn heel leuk, maar niet alles je rijd toch niet alleen maar om wedstrijden te rijden? Toch ook voor de ontspanning en omdat je leuk vind ? of niet? Kun je niet een kleine pauze inlassen? Ik denk echt dat dat jullie beiden goed doet.

Heel veel succes.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:56

petty schreef:
Grappig om te merken dat jullie bijna allemaal zeggen dat het voor het paard teveel is en dat het te snel is gegaan en het paard er geen plezier meer in heeft.

Ik ben er nl zelf van overtuigd dat hij op dit moment wel plezier heeft in alles wat we doen.

Daarnaast is het paard wel in een jaar naar het Z gereden maar was hij inmiddels ook al 8 toen we daar aankwamen en inmiddels is hij 10 dus zitten we al 2 jaar op hetzelfde niveau... en heeft hij dus ook geen nieuwe dingen geleerd. mi gaat de redenering van te snel dus niet op....

Het is echt niet te zeggen van achter de pc. Als ik moet gokken (gebaseerd op ervaringen van lesklanten) dan denk ik dat het accent in je training altijd erg gelegen heeft bij het aanleren van de oefeningen. Door het accent in je training te verleggen kun je heel veel verbeteren aan de beweging en atletisch vermogen van je paard. Daar hoef je hem echt niet voor op de wei te zetten, zo'n bizar hoog niveau is het Z1 nou ook weer niet. Ik zou zelf wel een latente blessure uit willen sluiten.

Wat zegt je trainer er van?

Ik schrik overigens wel van de reacties als "van een week rust werd ze meteen veel losser". Als dat het geval is dan is er echt iets grondig mis met je wijze van trainen en/of je trainingsopbouw. Rust is zeker onderdeel van trainingsopbouw, maar omdat een paard een bewegingsdier is kun je "rust" echt tussen aanhalingstekens zetten. Het is geen bodybuilder waar je over praat. Goede trainingsopbouw kent voldoende rustmomenten, maar dat betekent echt niet dat je meteen maar vakantie moet geven.