Iemand tips om mijn paard bij de les te houden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miranda21

Iemand tips om mijn paard bij de les te houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:13

Hallo,

Ik heb een kijkerig paard.
Let op heel veel dingen om zich heen, schrikt van nix.
Kan heel leuk lopen, maar als je denkt ja heb der daar waar het moet,
ziet ze weer wat of schrikt ze weer om nix.
En dan ben ik der weer kwijt.
Heeft iemand dingentjes of tips oefeningen die je kunt doen om der bij de les te houden?
Haar aandacht vast houden?

Groetjes Miranda.

ellennn_

Re: Iemand tips om mijn paard bij de les te houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:16

Ik ken iemand die heeft ditzelfde probleem een beetje.
Zij moet het paard gewoon goed op twee teugels rijden en hij mag absoluut niet met z'n hoofd omhoog, gesloten houden dus.
Verder moet ze haar paard heel erg goed voorwaarts rijden.
Geen reactie op het been (bijv. omdat je paard ergens anders op let) is gelijk een tik met de zweep. Veel figuren rijden helpt misschien ook een beetje?

Je moet in ieder geval heel streng zijn.Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:17

Mijn merrie is er ook zo een, alles in de gaten willen houden, alles zien en horen. Heb je net lekker de boel bij elkaar en aan het lopen ben je alles weer kwijt.
Sinds een paar maanden ben ik met oefeningen aan de hand bezig en moet zeggen dat goed voor de concentratie werkt. Ze is minder snel afgeleid!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:20

misschien een idee om hem wat schriktraining te geven, zet eens het e.a. aan rare dingen in de bak (paraplu, zeiltje, verzin iets) evt neem je hem eerst aan de hand mee, mag hij uitgebreid kijken snuffelen etc, daarna ga je gewoon rijden, evt iemand laten helpen die b.v. paraplu uitklapt etc. Mijn pony vond ook altijd alles heeeeeeeel intressant tot ik dus dit soort dingen ging doen, ze leren meestal wel snel dat het toch niet zo intressant is en jij leert op een ontspannen manier aan te voelen wanneer hij wil gaan kijken en hoe je hem voor kan zijn

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:26

Bedankt voor jullie tips.
Ik ga zeker wat dingen die jullie zeggen proberen.

ellennn_: op 2teugels rijden en haar ertussen houden, daar zijn we eigenlijk van dag 1 al mee bezig, maar ze is zo snel in dingen.
Moeilijk om haar voor te blijven, heel soms lukt het.
Maar het volgende rondje is ze me een meter voor.
ze sluit zich ook wel eens af voor mijn been, dan heb ik wel een zweep maar ik heb er een die snel beledigd is.
Niet dat ze niet een keer een tik krijgt als ze die nodig heeft.

Oefeningen rijden doen we ook maar misschien nog te weinig.
Nog meer tips??

Groetjes.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:28

niet gaan tobben met dubbele teugels e.d.
je paard verveeld zich waarschijnlijk. veel afwisselen in je rijden. in hoofd/hals-houding, in tempo en in oefening. er mag niets voorspelbaar zijn.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:42

Ik heb er ook zo een op stal staan. Wat er al in het topic gezegd is, bezig houden, veel afwisseling.

Maar wat bij mijn merrie ook súper heeft geholpen: Magnesium bijvoeren Ja Ik gebruik Primevall Stressles en het werkt erg goed!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:30

Heel veel korte oefeningen kort op elkaar rijden. Geen hele zijde buiging/ wijken oid, maar echt alles door elkaar rijden. Geen hele volte doen zonder een andere oefening erin te mengen. Dan moet ze zoveel tegelijk doen dat ze weinig tijd overhoudt om te schrikken.

Mjin paard verveelt zich heel snel en gaat dan klieren, niet schrikken maar heel irritant doen. Ik rij heel veel ovregangen en vooral halt-galop-stap-galop en af en toe draf. Hij vindt dit heel leuk en gaat zich dan ook de rest van de tijd beter concentreren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:35

ja, ik heb ook zo'n paard. Best een beetje vermoeiend. Haha!

Zo'n paard moet je inderdaad flink bezig houden. Als hij ergens naar kijkt, (of liever je paard net wat voor zijn)direct een volte inzetten of wat extra stelling vragen.

En veel overgangen rijden, zodat hij op jou gaat letten.

succes!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:38

bedenk me nog iets! Misschien voor de afwisseling wat balkjes draven, of tussendoor een kruisje springen.
Dan moet hij wel even opletten.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:40

trustHim schreef:
misschien een idee om hem wat schriktraining te geven, zet eens het e.a. aan rare dingen in de bak (paraplu, zeiltje, verzin iets) evt neem je hem eerst aan de hand mee, mag hij uitgebreid kijken snuffelen etc, daarna ga je gewoon rijden, evt iemand laten helpen die b.v. paraplu uitklapt etc. Mijn pony vond ook altijd alles heeeeeeeel intressant tot ik dus dit soort dingen ging doen, ze leren meestal wel snel dat het toch niet zo intressant is en jij leert op een ontspannen manier aan te voelen wanneer hij wil gaan kijken en hoe je hem voor kan zijn

Mijn paard is dus echt schrikkerig,vooral tijdens de wedstrijd is echt alles eng.Nu ben ik speciaal op een schriktraining geweest en meneer heeft zich daar voorbeeldig gedragen.Was het braafste paard wat ik daar gezien heb.Echter op de eerst volgende wedstrijd bang voor alles en opzij springen.
Tik met de zweep kan ik niet want is panisch voor een zweep dus daar rijd ik niet mee.
Thuis kan ik het ook goed onder controle houden door extra binnenstelling etc te vragen maar op wedstrijd kan ik niet zomaar figuren gaan rijden of constant stelling vragen.
Dus de tips die hier voorbij komen werken thuis prima,maar hoe ermee om te gaan op wedstrijd?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:43

Toch een keer je proef opofferen en doorzetten zoals je thuis doet?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:00

@ Dwertje. Misschien pakt je paard wat van jou spanning op. Tijdens een wedstrijd?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:28

Misschien is het wat spanning van mij,maar daar komt het niet helemaal door.Mijn paard heeft op jonge leeftijd hoog in de dressuur gelopen en is er met zware druk doorheen gereden.Ik probeer juist om op wedstrijd niet te straffen,want straffen is hij gewend.Ik moet hem ook niet straffen wnat hij donderd je zo op de grond.
Ik moet zeggen het gaat steeds beter maar hoopte dat iemand de goude tip voor me had.
Verder voor de ts,veel afwisseling tijdens het rijden,paard flink aan de gang zetten.
Dat is het allerbeste wat je kunt doen.
Ik weet niet of je les hebt maar anders met je instructrice oefenen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:59

Ik praat altijd tegen mijn paard. Fuego schrikt namelijk ook van niets en vliegt dan weer de bak door. Zodra ik de aandacht van hem vraag (bv: veel figuren, veel overgangen, goed voorwaards rijden), en rustig tegen hem praat, kalmeert hij gelijk. Helpt trouwens ook tegen zijn nieuwschierigheid, dan houd hij meer zijn aandacht bij jou.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:37

Balkjes draven, veel figuren en overgangen! Ook idd een schriktraining geven ofzo? Hou hem lekker bezig! Niet altijd het zelfde rondje rijden in de bak, maar neem een keer een kruisje, of ga longeren.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:40

Om dit probleem aan te kunnen pakken, moet je eerst weten waar die schrikkerigheid vandaan komt.
Globaal heb je volgens mij 3 soorten schrikkers:
1. De paarden die niks aan zien komen en zich vervolgens de tandjes schrikken als iets dichtbij is of ze het plotseling wél zien
2. De paarden die juist álles zien en dus maar alvast "schrikken" want da's veeeeel leuker en interessanter dan werken
3. Paarden die te weinig vertrouwen in hun ruiter hebben en daarom bij elke scheet maar vast gaan rennen.

Bij paarden van type 1 heeft het totaal geen zin om ze harder aan het werk te zetten of absoluut niet toe te staan hun hoofd omhoog te doen. Dit zijn paarden die juist NIET schrikken als ze 'het gevaar' maar aan zien komen. Deze paarden zijn juist eigenlijk heel braaf met hun werkje bezig, waardoor ze iets engs niet aan horen of zien komen, en het dus pas op het laatste moment zien, waarna ze zich oprecht de tandjes schrikken. De kans geven om JUIST even te kijken dus. Het is niet dramatisch als je paard éven het hoofd omhoog brengt als er iets een eindje verderop gebeurt. Als hij daarna maar weer netjes doorwerkt. JUIST op die manier breng je rust in zo'n paard.

Bij paard nummer 2 is het inderdaad handiger om 'm goed aan het werk te zetten. Werkjes interessant houden, deze paarden vervelen zich gewoon snel en gaan dan hun eigen afleiding zoeken. Dus hou de training interessant, biedt korte maar interessante trainingsblokjes aan, en je hebt er geen kind meer aan.

Tja en voor paard type 3 is een schrik- en obstakeltraining samen met z'n ruiter ideaal. Sámen leren dingen te overwinnen. Dit type paard moet nog het vertrouwen krijgen dat als z'n ruiter zegt dat we hier veilig een werkje kunnen doen, je als paard ook gerust in die bak je helemaal kunt concentreren op je werk ipv zelf de omgeving in de gaten houden voor de zekerheid.

De standaardoplossing "kop omlaag en doorwerken" is regelmatig onterecht (vind ik) en lost problemen ook niet op.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:50

Ik heb duidelijk een type 2 paard. Ze ziet alles en schrikt eigenlijk nergens van maar als ik mijn aandacht er niet direct bij heb dan gaat ze van de meest banketstaaf dingen schrikken waar geen enkel ander paard van schrikt. Bij mij helpt het ook om in de binnenbak te rijden. Daar is ze juist een type 1 paard, supergeconcentreerd met haar werk en dan kan ze zich echt kapot schrikken als er iemand onverwachts binnen komt lopen. Ik wissel zelf de binnen en buitenbak af. Ik begin vaak binnen om als ze een beetje warm gelopen en toe is aan de moeilijkere oefeningen naar buiten toe te gaan. Als het waait rijd ik bijna altijd binnen voornamelijk omdat ze met de wind buiten nog veel meer te zien heeft en dan moeilijker te rijden is.

Ik rijd heel veel figuren en onverwachte dingen voltes openen en sluiten en dan overgaan op een achtje. Bij een gebroken lijn op de top volte naar links of rechts (of ook een achtje). Slangenvolte en iedere boog in een andere gang en op de middenlijn halt houden. En natuurlijk allerhande gekke figuren rijden.

Dan nog heb ik ook dagen dat ik buiten iedere ronde die ik rij 3 kwart van de ronde bezig ben om haar hoofd een beetje naar beneden te krijgen, ze loopt dan ook constant met haar hoofd naar buiten dus ik ben er ook nog lang niet maar ik zit wel op de goede weg.

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:54

Die van mij kan ook erg nieuwsgierig zijn.. Veel figuren, overgangen rijden, zodat je dr afleidt dan houdt zij de aandacht bij jou..

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 06:06

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle tips.
Ik heb wat sonja uitlegd een type 2 paard.
En ik heb zeker les en met de les doen we ook veel afwisselende dingen.
Balkjes draven doen we ook tussen door.
Dan let ze even op maar ziet al weer wat achter de balken.

Ik zal het gelijk afkloppen maar gister ging de priveles eindelijk weer eens lekker.
Lang los gewerkt, laag lang in alle gangen en kanten.
Toen rondje lange teugel en daarna wat opgepakt en der wat bij elkaar gaan rijden.
Ze wou het wel maar snapte me soms niet helemaal.
En toen ik der daar had echt tussen me benen en handen dan schrikt ze van een hoefafdruk naast de hoefslag.
Maar heb der niet beledigd. Hou goed m'n been eraan.
Was gister weer trots op der, anders ook hoor maar nu omdat ze weer der best deed.

Ik heb zeker wat aan al jullie figuren.
Sommige zou ik niet op komen zoals de slangenvolte elke bocht in een andere gang en op de middenlijn halthouden.
Ga ik zeker proberen.
Ik wil liever geen poedertjes gaan geven.
Wil het met rijden oplossen, aandacht vast houden.

Jullie ook allemaal succes.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:32

Citaat:
Geen reactie op het been (bijv. omdat je paard ergens anders op let) is gelijk een tik met de zweep. Veel figuren rijden helpt misschien ook een beetje?

Hmmmm, interessante redenatie: eerst maar (onterecht) straffen en misschien figuren rijden.... Is wel de beste methode om binnen de kortste keren een opstandig paard te krijgen Knipoog

Ik denk dat de tips die zijn gegeven inderdaad effectiever zijn. Veel afleiding tijdens het rijden en veel afwisseling per trainingsmethode. Ik heb ook een erg leergierig paard en verveelt zich dus snel. Gevolg bij verveling: alles is eng, of hij negeert alle hulpen. Zodoende is mijn weekindeling: 3 dagen dressuur, 1 dag rust, 1 dag longeren, 1 dag buitenrit, 1 dag conditietraining op de galoppeerbaan, waarbij de dressuurdagen nooit of zelden achter elkaar liggen. Als hij straks een betere conditie en balans heeft, zal wellicht één van de dressuurdagen worden vervangen door een dag met een sprongetje. Tijdens de dressuur heb ik een motto: nooit een volle ronde over de hoefslag. Dus inderdaad: figuren in figuren rijden (bijvoorbeeld kleine volte in een gebroken lijn), tempowisselingen, wisselingen in mate van verzameling etc. Daarbij een schriktraining of je paard blootstellen aan nieuwe objecten is inderdaad een geslaagde methode voor aandachtsfocussing.

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:40

mijn merrie kan er ook wat van, schrikken om niks.
wat bij mij erg goed werkt, en wat ook al vaak genoemd is in dit topic, is afwisseling en zorgen dat ze haar aandacht wel bij mij moet houden door haar goed aan het werk te zetten.
verder hebben wij een hele 'drukke' bak, veel bomen, struiken enz. eromheen wat voor haar ook een goeie reden was om van elk blaadje te schrikken waardoor ik meestal de helft van de tijd bezig was met dit soort geklier, terwijl als ik in een open weiland rij er helemaal niets aan de hand is.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:09

Veel overgangen rijden, tempo wisselen en laat het paard af en toe balkjes lopen. Zorg dat ze geen tijd heeft om op andere dingen te letten.

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:22

ik weet niet welk niveau je rijdt, maar pak ook eens wat dingetjes van een hoger niveau leer haar nieuwe dingen dan moet ze wel opletten en gaat ze zich ook niet vervelen, want dat is vaak een teken van verveling, veel stelling nemen, en wijken, travers enz. gewoon een keertje (proberen) mee te pakken)

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:43

Mijn paard heeft exact hetzelfde. Dat is niets eng vinden dat is gewoon lui zijn en nietwillen werken! Denk er maar over na zodra ze fijn BEGINT te lopen schrikt ze ofwel zodra ze aan het werk moet vind ze iets om er onder uit te komen.

Dat is gewoon even keihard werken. Ik reed mijn paard met een elastiek zodat het voor mij iets makkelijker was om m bij me te houden en inderdaad zoals eerder is gezegd, goed aan het been houden. Laat hem dan maar over het tempo lopen hij word vanzelf wat trager voor je been waardoor je er mooi aan kan komen.

Veel stelling vragen naar beide kanten, tempo wisselingen rijden, figuren rijden gewoon constant bezig zijn. Schrikt ie nou weer, niet op reageren gewoon doorgaan met je werk zodat ie weer aan het werk moet. En als ie nou een bepaalde hoek of iets eng vind er niet recht naar toe rijden en stil zetten enzo, dat werkt toch niet. Gewoon ff niet direct er langs, volte ervoor maken en die steeds meer uitrijden zodat ie niet echt doorheeft dat ie er weer naar toe loopt.

Ik kon op gegeven moment alleen nog maar volte 10m vooraan de baan omdat ie de rest "eng" vond, nu kan ik alles met hem doen en schrikt ie bijna nooit meer!