Ik rijd sinds een paar maanden een merrie voor haar baasje. We komen praktisch vanaf 0. Er waren en zijn wel meer obstakels maar om geen uren te typen zal ik het beperken en kort houden.
Depla is een 13 jarige ijslander. Zoals ik al zei komen we vanaf 0. We zijn nu zover dat we de achterhand nodig hebben maar ik stuit op een probleem. Depla woont nu al zo'n 6 jaar bij deze eigenaresse. Al vanaf het vroege begin legt ze haar tong over het bit heen. De eigenaresse heeft als tip gekregen een pantykousje bovenlangs aan de bitringen te bevestigen zodat het bit zachtjes opgetilt wordt en het 'probleem verholpen is'. Depla heeft geen rug- en/of tandproblemen en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het probleem met de eigenaresse te maken heeft. Zij rijdt veel met haar handen en met flinke druk, met de stemhulpen en zonder haar zit (ze heeft overigens geen les meer). Depla dramt ook flink door je teugelhulpen heen. Daarom ben ik haar volledig op mijn zit gaan rijden, en dit worp al snel vruchten af. Kauwen op het bit, en sinds een paar weken is het normaal dat ze lekker schuimt. Echter, als ik mijn teugels op contact pak begint ze weer met het drammen. Ik heb haar laatst zonder neusriem gereden, en als ik mijn contact oppak spert ze niet open en doet ze imo niets om de druk kwijt te raken. Ze loopt gewoon door de teugel heen. Ik kom steeds tot de conclusie dat dit Depla's aangeleerde reactie is op de rijstijl van haar eigenaresse. Hierdoor loop ik vast als ik een ophouding wil maken oid. Ik heb het gevoel dat ze de nageeflijkheid niet kent, en ik kan het via mijn zit alleen niet duidelijk maken. Hoe kan ik de merrie zacht in haar mond krijgen en toch richting ontspanning rijden?
Ik heb zelf 2x per week les, op andere pony's. Met de merrie in kwestie ga ik pas over een dikke week op les (vervoersprobleem). De instructrice heeft mij en de eigenaresse zien rijden en kent de merrie. Met haar heb ik contact gehad over het probleem, maar mondeling komen we er niet uit. Zoals al gezegd; binnenkort gaan we lessen. Ik ben gewoon ietjes ongeduldig en nieuwsgierig naar tips van hier

Ook zo'n drammertje onder de kont nl....