Wat is en hoe krijg je lengtebuiging in je SB?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

Wat is en hoe krijg je lengtebuiging in je SB?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:36

Hoi, Doei! allemaal ik rijd nu M2 en ik heb al meerdere keren op mijn protocol zien staan dat er meer LB moet in mijn schouderbinnenwaarts. Ik weet niet precies wat ze hier mee bedoelen. Ik dacht altijd dat ze dan de hals wat langer moet dragen, dus niet zo opgekropt. Of is het totaal iets anders? Clown Nou heeft die van mij wel best een kort nekkie, dus ik vroeg mij af hoe ik dit voor mekaar moet krijgen. Ook zou ik graag foto's willen zien van een SB zonder LB en een SB met LB. Zodat het voor mezelf goed duidelijk wordt hoe het er uit moet zien!

En nog beter is, hoe krijg ik dit voor mekaar?? Vork Mijn travers zijn overigens wel goed. Hierin moet toch ook lengtebuiging getoond worden?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal er super mee geholpen worden! Bloos

Groetjes Sabine Doei, doei

Urielle

Re: Wat is en hoe krijg je lengtebuiging in je SB?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:48

Je paard moet meer buigen in de ribben. Waarschijnlijk maakt je paard wel hoek, maar buigt niet genoeg in de ribben, waardoor je eigenlijk meer wijkt dan sb rijdt Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:29

Inderdaad heel goed uitgelegd. Bij de travers mag het paard wat "korter" lopen in zijn lijf.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:32

Even een stipje, vind dit een interessant onderwerp Lachen
Weet wat het is en hoe je het uitvoerd, maar ben erg benieuwd naar hoe je het kunt bevorderen en verbeteren in je training.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:36

In de sb moet je paard in zijn geheel gebogen zijn, dus net als je op een volte rijdt. Dan is je paard ook in zijn geheel gebogen.
Als je te weinig lb hebt, dan ben je waarschijnlijk meer aan het wijken over de hoefslag.

Ik vind het zelf altijd het makkelijkst om het vanuit de volte te doen. En dan de stelling en buiging die je op de volte hebt proberen vast te houden.
En natuurlijk je binnenbeen OP de singel houden, en buitenbeen wat naar achteren. Je ziet nog steeds vrij veel mensen dit andersom doen.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:38

asjemenou schreef:
In de sb moet je paard in zijn geheel gebogen zijn, dus net als je op een volte rijdt. Dan is je paard ook in zijn geheel gebogen.
Als je te weinig lb hebt, dan ben je waarschijnlijk meer aan het wijken over de hoefslag.

Ik vind het zelf altijd het makkelijkst om het vanuit de volte te doen. En dan de stelling en buiging die je op de volte hebt proberen vast te houden.
En natuurlijk je binnenbeen OP de singel houden, en buitenbeen wat naar achteren. Je ziet nog steeds vrij veel mensen dit andersom doen.

Idd, zelfs als je zit te schrijven bij het Z zie je dat mensen het nog door de war halen.
Ze drijven dan met het binnenbeen, waardoor het paard alleen maar zijn achterhand wat naar buiten plaatst, maar verder niet wil buigen door zijn hele lijf.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:23

Juist, bij schouderbinnenwaarts moet de totale bovenlijn (hele lijf) gebogen zijn, neit alleen hals. Ook zie je regelmatig dat veel paarden zich wel buigen in de hals, maar zich dan ook weer vasthouden in de kaak. Lengtebuiging is buiging over de totale lengte van het paard. Dus buiging in het hele lijf, ook bij de 'ribben' dus.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:36

Ok , bedankt voor jullie uitleg. Om dit voor elkaar te krijgen moet je dus vaak sb doen vanuit een volte als ik het goed begrijp? Zijn er nog andere tips? En heeft er iemand nog foto's?

Mijn paard loopt wel netjes de sb op 3 sporen maar ik denk dat hij inderdaad dan nog wat meer moetbuigen in zijn lijf. Op zich kan hij wel gemakkelijk buigen, maar het op lengte houden vind ik moeilijk. Hij kropt zich ook gemakkelijk op..

Tips hoor ik graag!

Groetjes Sabine

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:25

Probeer wijken/sb/travers vaak met elkaar af te wisselen.
paar passen wijken dan sb dan travers of in een andere volgorde. Daarbij vraag je het paard steeds te buigen om je binnen been en snel op een reactie. zo verbeter je lb Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:30

Wat ik ook doe is kijken naar de beëindiging van de oefening. Een paard met te weinig buiging, rij ik van volte naar volte met daartussenin sb.
Een paard dat wat over de schouder wegvalt, rij ik weg in een diagonale lijn (evt. gevolgd door een volte en opnieuw sb)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:46

In je training kun je zodra je merkt dat de buiging minder wordt een volte 10 meter rijden en dan vervolgens weer verder gaan.
In de proef kun je misschien beter iets richting 4 sporen rijden dan precies 3 sporen. Mijn ervaring is dat als je krap drie sporen rijdt er nogal snel te weinig LB staat, en als je de schouderbinnenwaarts wat overdrijft de punten hoger zijn.
Een instructrice heeft weleens gezegd tegen mij "je doet net alsof je een volte gaat rijden maar zorgt met je binnenbeen dat je paard net op de hoefslag blijft". En dan rij je eigenlijk automatisch een goede sb.
Schakelen van tempo in de sb kan ook helpen, daar wordt je paard goed van aan het been, en dan kun je vaak ook makkelijker zijn hals uitschuiven als hij wat opkropt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:03

Ga helemaal met de post van Fleurtje100 mee.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:56

Om de schouderbinnenwaarts te verbeteren kun je de grote volte gaan sluiten in schouderbinnenwaarts, waarna je hem weer opent met bijv. travers.
Hierdoor heb je de juiste LB al omdat je op de volte zit. Voel je dat het wat minder wordt ga je weer door op de volte, open je hem een stukje en probeer je het opnieuw.

Niet te lang achter elkaar oefenen, dit is een zware oefening voor je paard, daar hij specifiek zijn binnenachterbeen extra belast. Wees dus steeds tevreden met een goed stukje en bouw dat langzaam uit.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:45

ok bedankt voor de tips! Hier kan ik tenminste goed mee aan de slag! Hebben jullie misschien nog foto's?

groetjes Sabine

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:44

Het is inderdaad sowieso goed om als je een SB gedaan hebt verder te gaan in een kleine volte, of van hand te veranderen (schuin), op die manier blijft het binnenachterbeen werken (wordt zo nog meer geactiveerd omdat die daarmee weg moet rijden)

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 13:06

Ok bedankt! En als hij zich dan zeg maar opkropt in de hals? Wat is dan het beste om te doen?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:23

Meer lengte geven in de hals, wel je buitenteugel er aan blijven houden. Dit is wel lastig te beschrijven. Ik weet niet of je paard makkelijk de teugels meeneemt? Als je je teugels losser laat en je paard blijft opgekropt lopen (teugels hangen dan in een lichte boog) dan is je paard niet aan 't been op dat moment tijdens de oefening. Test maar eens uit op de volte... wanneer het paard lager ingesteld is op de volte dan lijkt zijn buiging nog meer (paard buigt makkelijker waarschijnlijk), de buiging komt dan helemaal vanuit de schouder. Wanneer het paard zich opkropt is de hals korter en lijkt de buiging minder te zijn, waarschijnlijk buigt 'ie dan ook niet vanuit zijn hele lijf.
Je zult waarschijnlijk zelf wel voelen wanneer het paard in de juiste hoofd hals houding loopt. Als hij te laag en te lang wordt valt 't paard op de voorhand waardoor je het binnenachterbeen niet meer (iig minder) voelt dragen. Het is lastig uitleggen vanaf de computer, maar ik hoop dat je 't een beetje snapt Haha!
Houd je je binnenbeen lang en eraan tijdens de oefening? Of misschien onbewust toch te veel binnenteugel?

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:48

Hey bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt. Mijn paard neemt de teugels dan niet echt goed aan. Vooral linksom loopt hij soms meer op mijn binnen dan mijn buitenteugel. Ik probeer er nu goed op te letten dat ik mijn buitenteugel er aan blijf houden en mijn binnenteugel meer ontspan. Maar hij trekt zeg maar zelf graag meer aan links.
Maar die oefeningen ga ik zeker meenemen!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:14

Als je paard zich opkropt in de schouderbinnenwaarts zal hij waarschijnlijk in deze oefening ook niet goed meer aan je been staan. Wat je daaraan kunt doen is gaan schakelen in de schouderbinnenwaarts. Dus een beetje bij rijden zodat hij iets verruimt en dan weer iets opvangen en dat een aantal keren op de lange zijde herhalen.
Als hij beter aan je been blijft staan in de oefening zal het ook makkelijker worden om de lengtebuiging te behouden. De tips die hierboven staan zijn goed bruikbaar om te lengtebuiging te oefenen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:38

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:40

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:56

Zeker niet het enige er is hier sprake van een mooie lengte buiging. ( met opzet een foto zonder ruiter om de lengte buiging te laten zien ) Dit paard is volgens mij nog niet onder het zadel geweest. Ik zal eens zoeken naar een goede foto met ruiter.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:08

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:13

Dat is imo ook geen correcte sb, paard buigt veel te ver door in de hals.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:30

asjemenou schreef:
Dat is imo ook geen correcte sb, paard buigt veel te ver door in de hals.

Precies