Paard valt oncorrigeerbaar naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Paard valt oncorrigeerbaar naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:56

Bokkers.
Ik rijd sinds een paar weken een paard voor mensen.
Dit paard is nu 8 jaar,en nóg niet ingereden.
Door zijn grote energiegehalte en enthousiasme (Zo noem ik het maar Clown ) heeft hij ruim 8 amazones gehad die het na een paar keer voor gezien hielden.
Ik heb nu 5 keer op hem losgereden en dat gaat opzich heel aardig.
Hij begint nu ontspannen te worden en begint niet meer op de meest rare momenten een rodeo te houden.
Goed,we lopen nu dus tegen 1 probleem aan; op de rechterhand valt hij - vooral in draf- gigantisch naar binnen.
Niet in de vorm van afwenden maar echt hoofd schuin houden,en zelfs schuin lopen (met zijn complete gewicht naar binnen hangen,alsof hij op 2 benen loopt).
Het valt echt niet te corrigeren door hem met mijn binnenbeen naar buiten te 'duwen'.
Hij reageert hier enkel op door zijn kont weg te draaien en nog verder naar binnen te komen.
Ook heb ik al geprutst met binnen/buitenteugel contact veranderen.
Aan de longe doet hij dit ook,op de rechterhand maakt hij een klein rondje,met zijn hoofd naar buiten.
Ook hier valt weinig te corrigeren.(ook zweep heeft geen effect)
Dubbele longe kent hij nog niet,dus dat heb ik nog niet geprobeert.
Hij kan ook aan de lange lijnen lopen,dan doet hij dit ook.
Ikzelf vind wel dat hij stijf is in zijn rug en hals,in de wei heeft hij ook altijd zijn hoofd ietwat scheef naar links gekantelt.

Op de linkerhand loopt hij overigens heel lekker rond en is dan prima te sturen met enkel mijn zit en benen.
Tot nu toe heb ik één keer op de linkerhand gegalopeert,omdat hij op de rechterhand echt om zou vallen.Maar ik kan de rechtergalop niet steeds blijven vermijden.

Hoe krijg ik hem fatsoenlijk op een volte zonder dat hij totaal omvalt?
En ook,zodat mijn binnenbeen er niet afvalt van de kramp Tong uitsteken
Ik denk dat het vooral heel veel training vraagt,maar dan moet ik wel een goed begin kunnen maken.

Edit; Zodra hij ver genoeg ingereden is,ga ik een keer per week met hem naar de les.
Nu heb ik dus nog geen les met hem.

Katja

Re: Paard valt oncorrigeerbaar naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:59

Ik zou eerst maar eens laten nakijken of er een medische oorzaak is waarom hij zo doet.
Verder niet teveel binnenbeen als hij er niet positief op reageert gaat hij er toch alleen maar tegenaan hangen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:01

Ja,dat er tegenaan hangen klopt inderdaad.
Ik heb het er al over gehad met zijn baas,maar die ziet er nooit zoveel aan. (beetje boerse instelling zeg maar...)
Ik merk overigens zelf niet dat hij echt last heeft van zijn rug of iets dergelijks.(In de zin van pijnreactie's )

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:02

mijn paardje doet dit ook, alleen niet zo extreem als jouw nieuwe bijrijpaardje dat doet Lachen

van mijn instructrice moet ik veel schouder voor en wijken (vanaf de hoefslag naar de a-c lijn ipv andersom) doen. veel gymnastischeren en rechtrichten. veel inbuigen in de voltes, bijgezet longeren wil ook wel helpen en haar dan goed naar buiten toe drijven met je zweep als ze naar binnen valt. ik gallopeer met mijn paard ook veel, om haar sterker te maken. heel veel succes nog!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:03

Ik denk dat een spoortje in dit geval wonderen kan doen.
Als hij naar binne valt en je vraagt hem met een gewone beenhulp dat niet te doen, maar hij negeert je, geef je een korte prik.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:06

@ nadientsjuu ;
hij is nog niet volledig ingereden.Het schouderbinnenwaarts etc. zal hij nog allemaal moeten leren.

@Charlotte; zie,daar had ik nog niet aan gedacht! Dankjewel,ik ga het eens proberen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:07

Graag gedaan

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:10

Ik had een paard wat het ook ineens ging doen, die had echter een medisch probleem zo bleek later.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:11

Nikka schreef:
Ik had een paard wat het ook ineens ging doen, die had echter een medisch probleem zo bleek later.

In wat voor richting moet ik dan denken?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:21

Die had een gecombineerd rugprobleem en een blessure aan een bandje van het hoefgewricht.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:23

Overigens is die nu geholpen door een osteopaat en het is duidelijk minder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:25

Dit is een geval wat ik echt eerst na zou laten kijken door een paardenfysio.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:27

Hee!

Je zou ook aan de hand oefeningen kunnen doen om hem wat rechter te maken. Ik ben niet zo'n ster in het uitleggen over de pc, maar ik denk dat er op internet genoeg oefeningen staan uitgelegd (oa schouderbinnenwaarts, is een goede oefening en kan makkelijk aan de hand gedaan worden).

Heel veel succes en doorzettingsvermogen toegewenst!

CaWa

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:33

Het paard is 100% zeker scheef en zal dus moeten worden rechtgericht. Bij een heel scheef paard ( of je moet er ervaring mee hebben) zou ik toch maar iemand vragen om te helpen.
Dat het paard rugproblemen heeft is niet zo verwonderlijk als hij scheef is.
Sporen werken bij een scheef paard trouwens niet...die brengen waarschijnlijk alleen maar meer spanning en verzet op.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:53

mijn paardje deed dit ook, maar toen moest ik van mn instructrice heel veel op de binnenhoefslag rijden en stelling naar buiten rijden.. ook op de volte als het ware als een wijzer van een klok rijden (weet niet hoe ik het beter moet uitleggen Knipoog ). en zoals al eerder hierboven gezegt is; hem na laten kijken, vooral omdat hij rugklachten heeft. succes!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:53

Inderdaad. Werken aan de hand, (oefeningen te vinden op http://www.paardenbegrijpen.nl) en van die hoefslag afblijven! Veel "vierkante" voltes rijden (rechtuit, bocht om, rechtuit, bocht om, etc) en je stukjes bocht langer maken (en de stukjes recht dus korter)
Daarnaast moest ik van mijn instructrice als hij echt zo erg naar binnenviel dat er geen land meer mee te bezeilen was, direct een kleine volte naar buiten maken (grote volte E-B-E rechtsom, hij valt naar binnen dan meteen een kleine volte linksom en daarna weer door op je volte)
Dat heeft bij de mijne wel heel goed geholpen, omdat hij alerter bleef op de volte, omdat we ook weleens "opeens" de andere kant op gingen.

Verder zijn alle andere tips al genoemd (na laten kijken!)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:56

ben het hierboven ook mee eens, als hij weer naar binnenvalt gelijk een kleine volte met stelling naar buiten en als het ware de voorhand om de achterhand heen "duwen", zodat de buitenschouder er weer bijkomt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:01

aerdenhout1 schreef:
Het paard is 100% zeker scheef en zal dus moeten worden rechtgericht. Bij een heel scheef paard ( of je moet er ervaring mee hebben) zou ik toch maar iemand vragen om te helpen.
Dat het paard rugproblemen heeft is niet zo verwonderlijk als hij scheef is.
Sporen werken bij een scheef paard trouwens niet...die brengen waarschijnlijk alleen maar meer spanning en verzet op.

helemaal mee eens!
Hij valt op 1 kant; je zult dus met rechtricht-oefeningen en gewichtshulpen moeten proberen te bereiken dat hij het gewicht over alle 4 benen verdeelt. Ik zou een AdB-instructeur zoeken.
Omdat het paard nog maar net is ingereden is de kans groot dat het met die rugproblemen wel meevalt, maar als hij niet rechtgericht wordt, komen die er zeker wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:11

beantsje schreef:
Omdat het paard nog maar net is ingereden is de kans groot dat het met die rugproblemen wel meevalt, maar als hij niet rechtgericht wordt, komen die er zeker wel.

Of juist niet.
Paard kan scheef gereden worden én dan last van z'n rug krijgen door de scheefheid,
óf het paard kreeg last van z'n rug (door een val of vastgelegen) en is toen scheef geworden...

Hoe dan ook lijkt het mij ook belangrijk om eerst een osteopaat er bij te halen voor verder te gaan rijden. Zowel prettiger voor het paard als voor jezelf.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:14

Oh, de mijne deed dat ook voor hij de wei op ging
Binnekort komt hij weer terug en ga ik weer rustig beginnen met opbouwen, maar ik ben benieuwd hoe hij dan is...

Ik moest veel voltes rijden, groot beginnen en weer kleiner maken, en daarna weer groter maken, en veel op de binnenhoefslag rijden...
Ik ben benieuwd hoe hij het doet als hij weer terug is strakkies...

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:47

misschien is het idd wel handig iemand er naar te laten kijken, maar ieder paard is van nature scheef dus het hoeft niet per se ernstig te zijn. soms kunnen rechtrichtoefeningen wonderen doen (zoals bij mij).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:08

Nouja,naar mijn idee is hij niet meer 'natuurlijk scheef'.
Ik heb gister de longeerlijn gepakt en ben aan de slag gegaan.
Eerst op de makkelijke hand begonnen,even losmaken,kijken hoe hij loopt.
Dit ging goed,met de juiste stelling.
Andere hand...de longeerzweep op zijn schouderblad gericht en de longeerlijn vastgemaakt aan de zijnkant van het halster voor iets meer gewicht.
Meteen weer moeilijk; de rondjes worden ovaal,hij zwalkt van buiten naar binnen.
Ik heb hem naar binnen gehaalt en ben hem gaan maseren.
Toen ik aankwam bij zijn atlas (overgang nek-hoofd) schoot zijn hoofd de lucht in en draaide hij meteen weg.
Van bovenaf gezien als je erop zit,is zijn rechterschouder veel peziger en gespierder dan de linker.
Waarschijnlijk omdat hij altijd in deze schouder 'hangt'.
Met heel veel pijn en moeite heb ik hem met rijden enigzins 'goed' kunnen laten lopen.
Op de volte loopt hij trouwens makkelijker in de juiste stelling dan rechtuit.
Als we rechtrichten,begint hij meteen te zwalken of probeert om te wisselen naar zijn makkelijke hand.

Als ik tegengestelde stelling ga rijden,bereik ik dan juist niet het tegengestelde effect? (namelijk dat hij in zijn schouder kan blijven hangen) ?

Ik heb met zijn baas erover gesproken,hij zit wel dat hij naar binnenvalt,maar vind niet dat hij hiervoor hulp moet zoeken helaas.
Tot die tijd wil ik hem veel maseren en longeren.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:36

hmm ja als het inderdaad zo erg is, dan is het denk ik erger dan dat wij eerst allemaal dachten hier op bokt. maar kan je er zelf dan niet een dierenarts bijhalen? het kan namelijk ook een gevolg van een andere blessure zijn. zo'n paard stond ook bij ons. had een knieblessure gehad maar de eigenaresse wilde dat niet geloven en ze is door blijven rijden, daardoor was hij helemaal stijf en kon hij haast niet meer ontspannen en viel dus op de volte ook bijna om.. is nog steeds niet veel vooruit gegaan. dus heeft die van jou niet een andere blessure gehad? succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:31

Als jij verder wilt met rijden, zou ik toch gaan overleggen of jij dat misschien kan betalen, maar daarvoor in de plaats wel het paard voor een lange periode mag rijden.
Je zal er allicht meer aan hebben en veel van kunnen leren.
Ik zou zonder hulp (osteopaaat ofzo) iig niet verder gaan met rijden.

succes!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:00

Ik zou er niet verder op rijden! Dat dier heeft duidelijk pijn, dan zit je er toch zelf niet met een gerust geweten op. Die rodeo's zoals hij bij al die meiden heeft gedaan, dat is niet voor niets geweest. Zonder advies van een veearts zou ik er niet op gaan rijden.