Hoe doorzitten in draf??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Hoe doorzitten in draf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:29

Hoi bokkers.

Ik zit met een erg vervelend probleem. Ik wil met mijn pony de dressuur weer oppakken.
Ze is 15 jaar, en heeft minimaal 5 jaar recreatief gereden (verder weet ik niet). Nu wil ik dus wél graag met haar dressuren.
Het probleem is alleen dat ik in de draf bij haar ab-so-lúút NIET door kan zitten.
Dit komt ook doordat ze dit lang niet (of nooit) gedaan heeft, maar ik krijg het er echt niet door na veel oefenen.
Zodra ik ga doorzitten, versnelt ze haar draf, en ben ik net een stuiterbal.
Of ze gaat in galop, en als ik haar dan wil remmen, gooit ze finaal haar hoofd de lucht in.(waardoor ik haar dus ook niet aan de teugel krijg, en ze dus blijft rennen)
Ook valt ze wel eens in stap, en als ik dan weer teveel drijf, gaat ze dusweer in galop. Clown

Iemand tips hoe ik dit het beste op kan lossen, hoe ik kan oefenen of hoe ik dit kan opbouwen?
Want ik word een beetje gek van het gestuiter Clown !

Brand los!

( Hakken uitdrukken en schouders recht werkt ook niet, dat doe ik al! dus graag niet zulke reacties Bloos )

Villanelle

Re: Hoe doorzitten in draf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:16

Met kleine stukjes beginnen. Even doorzitten, als het goed gaat, niet blìjven doorzitten, maar weer gaan lichtrijden. En die kleine stukjes steeds uitbouwen. Uit ervaring (vroeger een paard die aangaloppeerde als ik ging doorzitten) weet ik dat het kan werken!

Wat je misschien ook kan proberen, is aan de longe proberen door te zitten. Maar dan ook beginnen met kleine stukjes doorzitten, gaat het goed: niet doorblijven zitten en drammen, maar gewoon gaan lichtrijden (= voor je pony een beloning, want dat voelt voor haar fijner dan doorzitten in dit geval).

Succes ermee.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:18

moretje schreef:
Met kleine stukjes beginnen. Even doorzitten, als het goed gaat, niet blìjven doorzitten, maar weer gaan lichtrijden. En die kleine stukjes steeds uitbouwen. Uit ervaring (vroeger een paard die aangaloppeerde als ik ging doorzitten) weet ik dat het kan werken!

Wat je misschien ook kan proberen, is aan de longe proberen door te zitten. Maar dan ook beginnen met kleine stukjes doorzitten, gaat het goed: niet doorblijven zitten en drammen, maar gewoon gaan lichtrijden (= voor je pony een beloning, want dat voelt voor haar fijner dan doorzitten in dit geval).

Succes ermee.

Oke, dankjewel! ik doe het ook wel in stukjes, maar ik denk dat ik dan indd te veel door vraag. Bloos

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:18

probeer haar in haar rug te laten ontspannen, zodra zij zich strak maakt in de rug kun jij niet meer zitten... Maar bijvoorbeeld op x steeds voltes van 10 meter naar B en E, en daarbij dan af en toe een stukje doorzitten, hierdoor zal ze niet zo snel gaan rennen en zich dus strak maken...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:24

HI HI...ik moest wel even lachen om...dat heeft ze al lang niet of nooit gedaan...jij moet toch doorzitten en niet je pony?
Als jij je pony lekker over zijn rug kan laten lopen dan wordt het al een stuk makkelijker om door te zitten. De rug veert dan n.l meer.
Bij een paard dat zijn rug vast zet stuiter je vaak alle kanten op. Dus...eerst maar even gaan werken aan het losrijden van je paard en dan pas gaan doorzitten, je zal zien dat het dan een heel stuk fijner zit.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:30

aerdenhout1 schreef:
HI HI...ik moest wel even lachen om...dat heeft ze al lang niet of nooit gedaan...jij moet toch doorzitten en niet je pony?
Als jij je pony lekker over zijn rug kan laten lopen dan wordt het al een stuk makkelijker om door te zitten. De rug veert dan n.l meer.
Bij een paard dat zijn rug vast zet stuiter je vaak alle kanten op. Dus...eerst maar even gaan werken aan het losrijden van je paard en dan pas gaan doorzitten, je zal zien dat het dan een heel stuk fijner zit.

Ik bedoel met niet of nog nooit gedaan : nog niet of nooit zo gelopen (met iemand die doorzit erop) Knipoog Maar ik stap haar altijd warm, en draaf dan nog even 'normaal' voor ik ga doorzitten, en dan nog is ze niet los!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:35

Dus niet gaan doorzitten voordat ze los is zou ik zeggen. Probeer haar eerst eens over de rug te rijden door vw nw, lengte buiging en al de oefeningen die je doet om een paard los te maken voordat je eigenlijk met het echte werk begint. Alleen van stappen word een paard niet los.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:43

aerdenhout1 schreef:
Dus niet gaan doorzitten voordat ze los is zou ik zeggen. Probeer haar eerst eens over de rug te rijden door vw nw, lengte buiging en al de oefeningen die je doet om een paard los te maken voordat je eigenlijk met het echte werk begint. Alleen van stappen word een paard niet los.

Ja die oefeningen wil ik wel proberen, maar ze doet gelijk haar hoofd de lucht in als ik haar goed aan mijn been wil rijden, of nageeflijk wil rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:48

Dan is er maar een oplossing...je snapt hem al...les nemen van een goede instructeur of trice! Als je wedstrijden wil gaan rijden dan kan je echt niet zonder.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:51

aerdenhout1 schreef:
Dan is er maar een oplossing...je snapt hem al...les nemen van een goede instructeur of trice! Als je wedstrijden wil gaan rijden dan kan je echt niet zonder.

Haha, ik wil juist niet op wedstrijd, en ik ben zo eigenwijs dat ik het liever zelf wil oplossen!..
Dus ik wil liever niet op les, eerst maar eens je tips proberen, en als t dan écht niet lukt, toch maar een lesje. Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:57

Dan hoop ik dat je goed weet hoe je een paard nagevelijk rijd met lengte buiging enz. Wat is jou ervaring met b.v het recht richten van je paard? Leuk als je het zelf wil oplossen, maar als je de ervaring nog niet hebt...wat natuurlijk geen schande is... lijkt les me toch beter.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:08

idd aerdenhout1,
en ik zou me wat meer druk maken over het feit dat doorzitten niet lukt,
dan dat die kop niet in een krul zit? Knipoog

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:11

Sanniejj schreef:
idd aerdenhout1,
dan dat die kop niet in een krul zit? Knipoog

Hoe bedoel je?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:19

aerdenhout1 schreef:
Dan hoop ik dat je goed weet hoe je een paard nagevelijk rijd met lengte buiging enz. Wat is jou ervaring met b.v het recht richten van je paard? Leuk als je het zelf wil oplossen, maar als je de ervaring nog niet hebt...wat natuurlijk geen schande is... lijkt les me toch beter.

Ze zegt toch dat ze géén les wíl, ze wil gewoon tips om beter door te kunnen zitten.
Ze zegt dat ze geen tips hoeft zoals neem les, daar vraagt ze niet om..
Ze weet zelf ook wel dat ze les zou kunnen nemen als ze zou willen, maar dat wil ze niet.. Slapen

Citaat:
idd aerdenhout1,
dan dat die kop niet in een krul zit?

Wat heeft 'die kop niet in een krul' ermee te maken dat het doorzitten niet gemakkelijk gaat? Daar gáát dit hele verhaal toch niet om.. Slapen

Aan TS:
zorg dat ze goed aan het been loopt en veel overgangen, schijnovergangen, voltes, figuren rijden, zodat ze wat los gaat lopen met de rug, waardoor ze ook wat ontspannender gaat lopen en ruimere passen gaat maken..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:21

Ze bedoeld waarschijnlijk dat het paard zijn rug niet los laat en daardoor ook bijna niet is uit te zitten. Een paard dat met zijn hoofd in de wolken loopt drukt n.l zijn rug weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:24

_ Nancy...doe niet zo agresief...ik probeer juist uit te leggen dat een paard dat nageeft ook makkelijker doorzit. De tempowisselingen en schijnovergangen zal je trouwens ook beter uit kunnen voeren als je een paard "rond" kunt rijden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:27

aerdenhout1 schreef:
Ze bedoeld waarschijnlijk dat het paard zijn rug niet los laat en daardoor ook bijna niet is uit te zitten. Een paard dat met zijn hoofd in de wolken loopt drukt n.l zijn rug weg.

ik snapte niet wat ze bedoelde met "kop in de krul" Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:27

Doorzitten op een paard dat gewoon NIET fijn doorzit is best lastig, vooral als er veel verzet is. Mijn paard loopt als je niet uitkijkt als een draak in draf, doorzitten gaat alleen maar als hij los door z'n lijf is en aan de teugel loopt, anderszit je inderdaad te stuiteren.

Wat ik deed om het te leren: eerst langzaam gaan draven, paard goed aan de teugel en rijd op ontspanning (goed belonen natuurlijk als hij ontspanning laat zien). Dan ga je telkens een paar passen doorzitten terwijl je heel langzaam draaft, 2 passen, 3 passen, dan weer gewoon (langzaam) lichtrijden. Wat ik ook veel deed was vanuit stap heel geleidelijk aandraven en dan eventjes doorzitten, dan lichtrijden.

Probeer dus niet hele stukken achter elkaar te doen, je paard vindt dat waarschijnlijk vreselijk en gaat zich ertegen verzetten en dan wordt het alleen maar erger. Probeer telkens een paar pasjes en vergeet niet je paard te belonen als hij dat goed draagt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:28

aerdenhout1 schreef:
_ Nancy...doe niet zo agresief...ik probeer juist uit te leggen dat een paard dat nageeft ook makkelijker doorzit. De tempowisselingen en schijnovergangen zal je trouwens ook beter uit kunnen voeren als je een paard "rond" kunt rijden.

ik ben niet agressief Slapen
het zou fijner zijn als mensen wat beter lezen..

Aangezien ik mickey ken en mickey als een lama door t leven gaat, qua hoofdhouding als je haar naar beneden vraagt Tong uitsteken
Ze rijdt trouwens ook bitloos.. dus rond vragen is extra moeilijk..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:34

Maar ik lees toch heel duidelijk dat ze de dressuur weer wil gaan oppakken? Tja en bij dressuur hoort nu eenmaal het nagevelijk rijden van je paard. Ook als je bit of zadelloos rijd. TRouwens bij elke tak van paardensport

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:38

Rond vragen of nageeflijk rijden is bitloos net zo makkelijk of moeilijk als met bit. Het zal toch echt van achteruit moeten komen, gecombineerd met een ontspannen rug gaat eigenlijk ieder paard dan vanzelf rond en nageeflijk lopen... Maar ja, van achter naar voren rijden is niet zo gemakkelijk Haha!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:41

Dorien66 schreef:
Rond vragen of nageeflijk rijden is bitloos net zo makkelijk of moeilijk als met bit. Het zal toch echt van achteruit moeten komen, gecombineerd met een ontspannen rug gaat eigenlijk ieder paard dan vanzelf rond en nageeflijk lopen... Maar ja, van achter naar voren rijden is niet zo gemakkelijk Haha!

Nee is inderdaad niet gemakkelijk Knipoog En rond vragen met mijn pony, is een heel gevecht! Knipoog

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:44

HannahFrouk schreef:
Doorzitten op een paard dat gewoon NIET fijn doorzit is best lastig, vooral als er veel verzet is. Mijn paard loopt als je niet uitkijkt als een draak in draf, doorzitten gaat alleen maar als hij los door z'n lijf is en aan de teugel loopt, anderszit je inderdaad te stuiteren.

Wat ik deed om het te leren: eerst langzaam gaan draven, paard goed aan de teugel en rijd op ontspanning (goed belonen natuurlijk als hij ontspanning laat zien). Dan ga je telkens een paar passen doorzitten terwijl je heel langzaam draaft, 2 passen, 3 passen, dan weer gewoon (langzaam) lichtrijden. Wat ik ook veel deed was vanuit stap heel geleidelijk aandraven en dan eventjes doorzitten, dan lichtrijden.

Probeer dus niet hele stukken achter elkaar te doen, je paard vindt dat waarschijnlijk vreselijk en gaat zich ertegen verzetten en dan wordt het alleen maar erger. Probeer telkens een paar pasjes en vergeet niet je paard te belonen als hij dat goed draagt.

Aan de teugel is bij haar ook echt verschrikkelijk lastig, aangezien ze heel erg met haar hoofd gooit, dus vandaar dat ik haar rug wat moeilijker in de ontspanning krijg, en dus stuiter!
En om nou een hulpteugel erbij te nemen, vind ik zo oneerlijk, omdat ze er in feite niks aan kan doen, dat ze haar rug niet ontspant.
Dus daarom is het voor mj extra lastig!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:45

hmm misschien vindt het paard het ook niet fijn als je door zit maar tegen werkt dus niet goed met de bewegingen mee gaat????

maar wat ook kan is dat het paard ergens in zijn lijf een blokade heeft en als je dan door gaat zitten het niet prettig is.
hier voor kun je t beste een ostheopaat laten komen kijken kan nooit kwaad als je paard een tijd lang alleen voor de fun is gereden!

wat je ook kan proberen is van uit een goede verzamelde stap langzame draf vragen en dan de eerste passen door zitten en daarna licht rijden en dat steeds langer uitbouwen.

laat ook eens iemand jou filmen misschien is je houding niet optimaal en gaat je paard harder uit onbalans.

eigenlijk is mijn tip 2 zien meer dan 1 (zeker als je veel alleen rijdt) neem eens iemand mee die verstand van rijden heeft.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:48

goldynf schreef:
hmm misschien vindt het paard het ook niet fijn als je door zit maar tegen werkt dus niet goed met de bewegingen mee gaat????

maar wat ook kan is dat het paard ergens in zijn lijf een blokade heeft en als je dan door gaat zitten het niet prettig is.
hier voor kun je t beste een ostheopaat laten komen kijken kan nooit kwaad als je paard een tijd lang alleen voor de fun is gereden!

wat je ook kan proberen is van uit een goede verzamelde stap langzame draf vragen en dan de eerste passen door zitten en daarne licht rijden en dat steeds langer uitbouwen.

laat ook eens imand jou filmen misschien is je houding niet optimaal en gaat je paard harder uit onbalans.

eigenlijk is mijn tip 2 zien meer dan 1 (zeker als je veel alleen rijdt) neem eens iemand mee die verstand van rijden heeft.

Dat filmen kan ik indd wel eens doen! Dankje.
Maar ik denk niet dat het aan mijn houding ligt, want ik zit meestal toch wel goed recht, als zeg ik het zelf.