slofteugel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinkyhorse

slofteugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:08

Hallo iedereen,

Ik hoop eerst en vooral dat mijn topic hier juist staat Bloos .
Wij staan op het punt een paardje te kopen
en na een zoektoch van bijna een jaar, hebben we eindelijk het geschikte paardje gevonden,
althans dat is mijn mening Bloos .
Het is een volbloed, maar dat doet er niet toe.
Mijn vraag is eigenlijk:

Dat paardje is 8jaar en heeft altijd met een slofteugel gereden.
Zonder de slofteugel is hij minder soepel en rijdt hij echt moeilijk aan het bit.
Zelf betere ruiters krijgen hem moeilijk aan de teugel zonder zo'n slofteugel, maar het lukt hen uiteindelijk wel.
Het paardje is redelijk gevoelig in zijn mond (als dat ter zake zou doen).
Nujah, je went er wel aan. Maar wat vinden jullie ervan?

*Moet het hem (ruin) afgeleerd worden, door er bijvoorbeeld een professional mee te laten rijden?
(maar die vragen veel geld...)
*of zal dat met de tijd (als ik veeel oefen) wel gaan, zonder slofteugel?
Want de eigenaar had de laatste maanden en jaren niet zoveel tijd om dat met hem te oefenen.
*Herkennen jullie dit probleem misschien
Want met een slofteugel rijden, is toch om een paard te leren hoe hij zijn hoofd correct met houden zonder gesleur,...?
Je kan er moeilijk eeuwig mee blijven rijden.. ofwel?

Shoot it Clown
Groetjes.

Mi_Amore

Re: slofteugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:12

Mijn paard is jarenlang met een slofteugel gereden. Paard zat zo vast als een knoop en wist niet meer hoe te lopen zonder slofteugel.

Ik heb de slof eraf gelaten en heb professionele hulp gezocht (zelf gereden maar verstandig les genomen). En dat heeft zeker geholpen!

Waarom men een slofteugel heeft uitgevonden, daar lopen verschillende meningen en topics over. Maar als ik zie wat de slof met mijn paard heeft gedaan, koop ik er nooit één!

Hulpteugels moeten ook niet door eender wie gebruikt worden.

Zoek gewoon hulp bij iemand die je kunt vertrouwen én die verstand heeft van paarden corrigeren.

Veel succes!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:15

Ok, bedankt. Bloos
En dat zal ik zeker doen! Clown
Maar het is dus zeker af te leren?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-06-08 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:17

Het ligt aan het paard.. Het is zeker af te leren maar je moet wel bedenken dat bij sommige paarden het erg jaren duurt.. Ligt er denk ik ook een beetje aan wat je ermee wil!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:50

Slofteugel af houden!!!! Dit is weer een voorbeeld van verkeerd gebruik van de slofteugel. Ik weet zeker dat hij zonder te rijden is. Maar daar moet je geduld voor hebben. Hij zal in eerste instantie waarschijnlijk heel erg met de neus in de lucht gaan lopen. Veel en lang loswerken en met veel geduld gaat het zeker lukken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:45

slof gewoon eraf laten,en veel les nemen.

ik vind het verhaal van met slof aan de teugel onzin.
je trekt je paard misschien in een krul,maar ontspannen ruggebruik,goed achterbeen gebruik en zakken van het hoofd verkrijg je echt niet door een slof eraan ook niet met een goede ruiter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:50

Het ene paard kan zonder, het andere niet meer...

Zoek in ieder geval les bij een goede instructeur. Er is een behoorlijke kans dat je gewoon lekker kunt gaan rijden zonder de slofteugel, maar je moet er wel de tijd in willen steken. Heb je hoge wedstrijdambities, dan zou ik niet voor dit paard kiezen. Heb je echter alle tijd, en wil je gewoon lekker gaan rijden? Dan zijn er zeker mogelijkheden Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:58

Hoe langer je paard aan de slof, hoe langer het duurt voor je er van af bent, denk ik...
Gewoon gaan lessen, neem de tijd, laat de slof eraf. Knipoog
rijd zelf wel met slof, maar dat is een ander verhaal Nagelbijten / Gniffelen slof moet eraan en over paar maanden gaat ie eraf

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:09

Hmm, wat me niet helemaal duidelijk is
"Zelf betere ruiters krijgen hem moeilijk aan de teugel zonder zo'n slofteugel, maar het lukt hen uiteindelijk wel"
Hoe veel beter zijn die "betere ruiters". Als je een goede indruk wil hebben of het paard echt moeilijk is, zul je er een goede ruiter "op moeten zetten". Die kan je misschien ook vertellen waarom het wel of niet lukt. (instructeur met véél ervaring bijv)
Misschien kun je en ostheopaat laten komen om te kijken of er blokkades zijn.
Dat hij niet aan de teugel wil, maar wel een gevoelige mond heeft is imo een beetje tegenstrijdig, vandaar dat ik bang ben dat hij toch ergens last van heeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:51

Het is af te leren, bij mijn paard heeft het anderhalf jaar geduurd. En dat is vanaf het moment dat de slof eraf is tot het moment dat ze gezellig naar beneden loopt.

Als de slof eraf ging was het een enorme sterrekijker, en met een paard van 1.80m is dat niet zo handig Haha! Maar beetje bij beetje is het een super paardje geworden dat eindelijk fijn kan bewegen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:57

ik zou ook de slof eraf rijden, Heb zelf een paar maanden op een paard gereden dat 6 jaar met slof is gereden omdat de vorige eigenaars bang voor hem waren, hij is nu erg sterk, als het niet hoeft probeert hij zijn neus in de lucht te gooien, maar uiteindelijk is hij iedere keer nog vw nw gekomen, hij moet alleen opnieuw leren ontspannen en na te geven. neem les (dat had ik ook) en geef hem de tijd...komt echt wel goed!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 11:58

superwoman schreef:
Hmm, wat me niet helemaal duidelijk is
"Zelf betere ruiters krijgen hem moeilijk aan de teugel zonder zo'n slofteugel, maar het lukt hen uiteindelijk wel"
Hoe veel beter zijn die "betere ruiters". Als je een goede indruk wil hebben of het paard echt moeilijk is, zul je er een goede ruiter "op moeten zetten". Die kan je misschien ook vertellen waarom het wel of niet lukt. (instructeur met véél ervaring bijv)
Misschien kun je en ostheopaat laten komen om te kijken of er blokkades zijn.
Dat hij niet aan de teugel wil, maar wel een gevoelige mond heeft is imo een beetje tegenstrijdig, vandaar dat ik bang ben dat hij toch ergens last van heeft.

Ja sorry.
Het paard is van een jongeman, die horsebal rijdt.
Hij zelf is leraar in dressuur en springen, dus hij kan behoorlijk rijden Clown
Maar het paardje is te braaf voor hem, hij zoekt een paardje dat pittig is voor de horsebal.
Daarom doet hij hem weg.
Hij kan echt goed rijden. Hij krijgt hem wel aan de teugel, maar worstelt ook wat...
Maar ik denk als we veel les nemen, en er af ten toe iemand op laten rijden die er wat van kent,
het wel in orde zal komen. Bloos
En als ik een dierenarts laat komen om hem te keuren, kan die daar ook eens voor kijken?
Of moet ik specifiek naar een ostheopaat vragen?

ps. bedankt voor je reacties Bloos

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:59

Ik vindt een slof er niet echt paardvriendelijk uitzien eerlijk gezegt. Maar dat is mijn mening. Je beter een paard gewoon helemaal zonder hulpteugels aan de teugel te leren lopen. Het is wel lekker makkelijk om hem aan de slof te zetten maarjaa.

Ik zou een goede instructeur/instructrise zoeken, die je er goed mee kan helpen en je les kan geven enzo.
Succes verder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:03

Je kan ook beide laten komen kijken. Zeker veterinair laten keuren en ik dit geval zou ik ook een osteo of fysio erbij halen. Het hangt er nu vanaf hoe hij met die slof gereden is geweest. maar zoals ik het hoor (niet makkelijk aan teugel te krijgen, ...) zal dit wel niet op de goeie manier gebeurt zijn. Kans dat hij dus verkeerde spieren ontwikkeld heeft of zich helemaal heeft vastgezet is groot. Dus je zal naast goeie les zeker hulpen kunnen gebruiken om hem los te laten maken. Ik zou de slof er ook aflaten, het is natuurlijk een heel eind dat hij er mee gereden is geweest. Een vriendin van mij haar paard is ook altijd met slof gereden geweest, ik denk dat hij er nu uiteindelijk af is, maar in het begin konden ze er weinig mee aanvangen. Was de slof errond dan was hij braaf, zonder dat ze hem moesten gebruiken.
wordt hij momenteel al zonder slof gereden? of nog altijd nu bij die eigenaar. Mss kun je hem een tijdje op proef nemen en kijken of hij een beetje vooruitgang boekt erzonder voor je hem definitief koopt.

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:25

hoi hoi
allereerst zou ik zelf gaan rijden zonder slofteugel, en je zou hem is na kunnen laten kijken door een botten en spieren persoon, kijken of hij wel lekker in zijn lijf zit. Misschien is dat ook wel de oorzaak van het niet los kunnen of willen laten.
Ik heb het ook gedaan en het kan mega helpen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:35

pinkyhorse schreef:
Ja sorry.
Maar het paardje is te braaf voor hem, hij zoekt een paardje dat pittig is voor de horsebal.
Daarom doet hij hem weg.
Hij kan echt goed rijden. Hij krijgt hem wel aan de teugel, maar worstelt ook wat...
Maar ik denk als we veel les nemen, en er af ten toe iemand op laten rijden die er wat van kent,
En als ik een dierenarts laat komen om hem te keuren, kan die daar ook eens voor kijken?

Dus je heb 'm nog niet gekocht?
Ik heb eerlijk gezegd m'n twijfels als je zegt dat hij zo goed kan rijden als hij het paard altijd met slof heeft gereden....
Of er zit iets niet goed bij het paard. Ik zou beide laten kijken.
Ik vind het een beetje eng om zo'n paard te kopen. Lips are sealed

Wel is je plan goed. Veel lessen en soms iemand erop laten rijden die verder gevorderd is, ook als je toch besluit een ander paard te nemen.

succes met je beslissing

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:01

pinkyhorse schreef:
Ja sorry.
Daarom doet hij hem weg.

Ik heb niet de indruk dat het iemand is die behoorlijk kan rijden eigenlijk... als dat het geval was geweest, dan had ie er zonder slofteugel doorheen moeten komen. Met de slofteugel rijden idd ook super goede ruiters. Maar die rijden ermee om het paard in een korte tijd iets uit te leggen, om het daarna zonder slof te kunnen. De slof zou er voor het paard moeten zijn, niet voor de ruiter. Ik heb de indruk dat deze ruiter de slof heeft gebruikt om het paard naar aan de teugel te dwingen...

Dat iemand les geeft zegt me persoonlijk vrij weinig.. ik ken genoeg instucteurs die zelf erg goed les kunnen geven, maar er in de praktijk te paard niets van bakken. Als die persoon nou meerdere paarden van het niets naar Z+ gereden heeft, of meerdere moeilijke paarden met succes verder opgeleid heeft, ja, dan gaat het iets zeggen...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:40

HAR is voor vragen over ervaringen met harnachment in gebruik en kwaliteit enz.
Dit is meer een rijtechnisch probleem dus ik verplaats dit topic even Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:45

ik rij heel soms met slof maar niet om mijn paard naar beneden te rijden gewoon omdat ze af entoe heel sterk is buitenmaar houd hem ook weer niet te strak daar verpest je je paard mee

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:59

wat mij heel erg opvalt hier op bokt dat er veel mensen zijn die een paard willen gaan kopen waar wat mee is. nou ga ik niet beweren dat een paard wat altijd aan de slof gereden is dat daar wat mee is, maar toch! eenmaal met slof is het heel moeilijk om weer zonder te gaan rijden. meestal hoe goed je ook je best doet heb je de slof strakker dan de teugels. ik kan voorstellen dat je denkt na een jaar zoeken dit is het beestje wat ik zoek. en als je zoiets hebt van ik ga er voor en ik neem dit erbij dan is het je eigen keuze. maar het gaat echt moeilijk worden om het paard weer van de slof af te krijgen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:42

@ TS: hoeveel ervaring heb je zelf?

Een paard dat altijd aan de slof is gereden kan wel leren om zonder te rijden, maar hier is heel veel tijd en ervaring voor nodig. Ik vind het inderdaad ook verstandig om een osteopaat er naar te laten kijken voor je hem koopt, je weet nooit wat er mis is, en straks heb je eindelijk een leuk paard en dan moet je er eerst ontzettend veel geld in pompen!

Het paardje moet eigenlijk opnieuw leren lopen zónder slofteugel, dat is absoluut niet makkelijk, als je er tijd in wil steken kan hij natuurlijk een heel leuk paardje worden! Succes met je beslissing!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:18

Ik vind het een moeilijke beslissing.
Een paard die altijd met een slof is gereden moet je weer helemaal terug zetten naar de basis van de ontspanning. Dit gaat uitermate moeilijk... En is imo heel erg veel ervaring voor nodig.

Je moet het paard kunnen corrigeren in zijn ontspanning. Ruggebruik, dat doe je doormiddel door feeling.
Ik weet niet wat je ervaring is. Maar persoonlijk zal ik dat paard zowiezo niet kopen, iig niet met hoe jij het verhaal omschrijft.
Want ik heb een klein beetje het idee dat er toch een addertje onder het gras zit.. Ik zou er imo ook even een een ostheopaat bij laten komen en ik zou hem volledig laten keuren door een veearts voordat je de beslissing neemt om dit paard te kopen.

Een goede ruiter, kan het namelijk zonder slof ook wel af..

Ik heb bij mijn paarden nooit een slofteugel om, ja heel afentoe maar dan heb ik hem fijn los hangen en gebruik ik de slof alleen om dat te corrigeren. En daarna doe ik de slof er ook weer af, en ga ik zo weer verder.

Een paard die je met een slof op een verkeerde manier begeleid.. Die maak je alleen maar meer kapot dan je lief is.

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:26

Ik heb ervaring met de slofteugel daarom zeg ik ook, je kunt het beter oplossen zonder. Het is niet raar dat je paard zonder niet aan de teugel loopt, hij is toch gewend dat ie gedwongen wordt?? Dus dat ie t zonder dwang niet hoeft. Moet leren weer van zichzelf die houding aan te nemen, vrijwillig. Ik zou daarom zeggen: of professionele hulp (niet mijn persoonlijke voorkeur) of zelf oplossen met les erbij, dat laatste is mijn voorkeur. Geef je paard de tijd om eraan te wennen dat het niet gedwongen hoeft. Het komt vanzelf goed en ik spreek uit ervaring.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:43

zutje schreef:
Ik heb ervaring met de slofteugel daarom zeg ik ook, je kunt het beter oplossen zonder. Het is niet raar dat je paard zonder niet aan de teugel loopt, hij is toch gewend dat ie gedwongen wordt?? Dus dat ie t zonder dwang niet hoeft. Moet leren weer van zichzelf die houding aan te nemen, vrijwillig. Ik zou daarom zeggen: of professionele hulp (niet mijn persoonlijke voorkeur) of zelf oplossen met les erbij, dat laatste is mijn voorkeur. Geef je paard de tijd om eraan te wennen dat het niet gedwongen hoeft. Het komt vanzelf goed en ik spreek uit ervaring.

mag ik vragen waarom professionele hulp niet jouw voorkeur heeft? sorry voor het 'offtopic' gehalte maar ben erg benieuwd!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:49

Wat wil je? Wat zijn je ambities?

Heb jij het geduld om het op te lossen (onder goede begeleiding) en accepteer jij dat dit láng kan gaan duren, of wil je na een maand of drie gelijk al wedstrijden gaan starten? In het laatste geval zou ik het paard persoonlijk niet eens kopen, in het eerste geval denk ik dat het verholpen zou kunnen worden, maar dat het écht heel lang kan gaan duren. Sowieso als je een paard koopt om "op den duur wedstrijden mee te gaan starten" kan het héél frustrerend zijn als het maar niet beter gaat en niet beter gaat en dat keer tien.
Maar bedenk wel dat het veel tijd en moeite gaat kosten, bloed zweet en tranen, en dat je uiteindelijk nog geen steek verder bent (in het minst voordelige geval).